"צים צפויה להציג רבעון חלש"
ערן יונגר ממגדל שוקי הון מעריך שעל פי תוצאות ענקית הספנות מרסק, ניתן להסיק כי חלה ירידה של כ-16% בתעריף הקו המרכזי של צים, במקביל לעלייה בהוצאות הדלק שלה
החברה לישראל אמורה לפרסם את דוחותיה לקראת סוף חודש נובמבר בסמוך למועד בו צפויים להתפרסם גם דוחות צים. על פי יונגר, דוחות מרסק מעידים על ירידה בתעריפי ההובלה וגידול בהוצאות בשל העלייה במחירי הדלק. "מחיר ממוצע לטון דלק עמד ברבעון זה על 656 דולר לעומת 443 דולר ברבעון המקביל, עלייה של כ-48% ובמקביל מחיר ההובלה הממוצע עמד ברבעון השלישי של השנה על כ-2,860 דולר לעומת 3,251 דולר ברבעון המקביל, ירידה של 12%".
יונגר מסביר, כי היקף ההובלה אומנם עלה ברבעון זה ב-16% ביחס לרבעון המקביל אך מסביר, כי אין בעלייה זו כדי לכסות על הירידה במחירי ההובלה שהובילו להפסד נקי של 297 מיליון דולר למרסק, לעומת רווח של 1.028
מיליארד ברבעון המקביל.
מרסק הצביעה על נכונותה לשמור על היקפי פעילות גם במחירי הפסד, לטענתו של יונגר, ולכך עשויה להיות השפעה נוספת לרעה על צים. "נתונים אלו מחזקים את הערכותינו מלפני כשבועיים על חולשת המגזר בכלל ולחברת צים בפרט אשר תציג ככל הנראה תוצאות שליליות בשנת 2011, אשר עלולות לזלוג גם לתוצאות שנת 2012".
יונגר דן בירידת תעריפי ההובלה בקווי ההובלה הימיים וביניהם קו ההובלה – טראנס פאסיפיק. קו זה מהווה 36% מהיקף ההובלות בצים ועל פי דוחות מרסק התעריף בקו זה ירד ב-16% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, בעוד היקף ההובלה נותר דומה, עם עלייה קלה של 2% בלבד.
השווי הנכסי של צים קטן ביחס להיקף הנכסים של החברה לישראל השולטת, בין היתר, גם על כי"ל. עם זאת מסביר יונגר כי תזרים המוזמנים של צים מהותי לחברה לישראל והפסדים לאורך זמן של חברת הספנות עלולים ליצור פעם נוספת את הצורך של החברה האם להזרים כספים, כפי שקרה לפני שנתיים.