הממשלה אישרה: קו הרכבת המהיר לאילת יוקם תוך 6 שנים
מיזם התחבורה שאמור לקצר את הנסיעה מתל אביב לעיר הדרומית בישראל יוצא לדרך: 10 מיליארד שקל יושקעו בקו התחבורה, שמתוכנן לקום תוך פרק זמני שאפתני במיוחד
על פי המסתמן, פרויקט בניית הקו יופקד בידיהן של חברות מסין, המתמחות בהקמת פרויקטים מסילתיים. נוסח הצעת המחליטים שהובא בפני הממשלה כלל שלוש חלופות אפשריות לביצוע הקו לאילת: הקמת המסילה על בסיס הסכם בין ממשלת ישראל לממשלת סין, הקמת המיזם בשיתוף הסקטור הפרטי, או הקמתו במימון ישיר מתקציב המדינה.
החלופה המועדפת תוגש לאישור הממשלה בתוך 90 יום, אולם שר התשתיות והתחבורה, ישראל כץ, כבר הודיע לאחרונה כי החלופה הסינית היא המועדפת. "הניסיון מוכיח שהיכולת המקצועית של החברות הסיניות בבניית מערכות מסילתיות ורשתות תחבורה הינה מהטובות בעולם", אמר כץ.
הרכבת לאילת צפויה להגיע למהירות מרבית של עד 300 קמ"ש ותקצר את זמן הנסיעה מתל אביב לאילת לשעתיים בלבד. הפעלת הרכבת תתבסס על מערך מחושמל התואם את תוכנית החישמול של הרכבת, המקודמת במסגרת תוכנית נתיבי ישראל.
מעבר לקיצור הנסיעה לאילת, הרי שחשיבותו של הפרויקט היא בכך שהוא יאפשר חיבור מסילתי בין הים האדום לים התיכון ויאפשר מעבר של סחורות בין דרום מזרח אסיה ומערב אירופה.
כידוע, בספטמבר 2011 נפגש השר כץ עם שר התחבורה הסיני בבייג'ין. במסגרת הפגישה סוכם על הקמת צוות עבודה לבחינת אפשרויות לגיבוש הסכם ייחודי בין הממשלות לקידום הפרויקט ואף הוכנה טיוטת הסכם לשיתוף פעולה בין משרדי התחבורה הישראלי והסיני.
לוח הזמנים שכולל הפרויקט הוא כאמור לוח זמנים שאפתני מאוד: על פי ההצעה, ההליכים הסטטוטוריים יושלמו עד תום 2012 והפרויקט עצמו יושלם בתוך חמש שנים מיום אישור התוכניות הסטטוטוריות.
תוואי המסילה בין אילת לתל אביב, שיימתח על פני 350 קילומטרים, יכלול על פי התוכניות ארבעה מקטעי תכנון עיקריים ויכלול מסילת ברזל כפולה מצין ועד אילת, באורך של כ- 170 קילומטר. תוואי המסלול כולו יכלול 63 גשרים, באורך של 4.5 קילומטרים סך הכל וכן 5 מנהרות, באורך כולל של 9.5 קילומטרים.
השר כץ ציין כי על פי הצעת החלטה הממשלה יוקצה תקציב ראשוני של 150 מיליון שקל לתכנון סטטוטורי, מתוך תקציב תוכנית "נתיבי ישראל". אומדן עלות הקמת המיזם עומד על כ-10 מיליארד שקל.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לתוכנית ואמר כי "הפרויקט הזה יוצא לדרך, זאת החלטה אסטרטגית, בעשור הקרוב יעלו מעצמות חדשות ומדינת ישראל חייבת לייצר אינטרסים חיוניים מבחינה לאומית. בכוחנו לייצר נתיב תעבורה אלטרנטיבי, עוקף תעלת סואץ - זו תעודת ביטוח. ישראל חייבת להפוך לדרך מעבר יבשתי ולייצר אינטרסים מעצמתיים".
בואו להמשיך לדבר על זה ב-
