יו"ר ועד עובדי הרכבת: "עיני אישר לי לשבות"
בראיון לגלי צה"ל תקפה גילה אדרעי את שופטת בית הדין לעבודה וטענה כי ההסתדרות אישרה את השביתה ברכבת; למרות הזעם שעוררה בקרב הנוסעים, טענה יו"ר הוועד כי הציבור דווקא תומך במאבקם: "הציבור מבין. אני מקבלת ברחוב תגובות 'תהיי חזקה'"
"יש לי 6 סכסוכי עבודה, יש לי מתווה של בית המשפט שאומר שמותר לך להשבית את הרכבת בהתרעה של 48 שעות לפני, ויש לי אישור של ההסתדרות - איך זה ביזיון?", הוסיפה אדרעי ואמרה כי "זה לא היה יום חופש, אני לא אמרתי שאנחנו בחופש. זה היה יום שביתה, כל הוועד מפוזר מדימונה ועד הצפון הרחוק. התחלנו בצפון כדי להוריד הוראות אם נצטרך".
לדבריה, איחרה לבית המשפט מאחר שהיתה מנותקת מטלפונים ומרדיו. "אחר כך התארגנו, לקחנו אוטובוס מסודר ונסענו לבית המשפט", אמרה.
למרות הזעם שעוררה אתמול השביתה בקרב הנוסעים, טענה אדרעי כי הציבור דווקא תומך במאבקם של עובדי הרכבת. "אני חושבת שהציבור איתנו. אני מקבלת ברחוב תגובות 'תהיי חזקה, אל תתני להם לשבור אותך'. הציבור מבין".
עם זאת נראה כי בציבור לא שותפים לאמירות של יושבת ראש הוועד. א', הנוסע בקביעות בקו ראשל"צ-הוד השרון, אמר ל-nrg מעריב כי הוא מקווה שהקנס יעזור לאנשי הוועד להבין כי מחאה על חשבון הנוסעים אינו הפתרון. "עובדי הרכבת מחליטים על דעת עצמם לשבות ואנחנו צריכים לשלם את המחיר. לא ייתכן שציבור הנוסעים יסבול בגלל המאבקים הללו".

אתמול קנס בית הדין הארצי לעבודה בעשרת אלפים שקלים את אדרעי ושני בכירים בוועד בסכום של עשרת אלפים שקלים כל אחד, לאחר שנקבע כי ביזו את בית המשפט כששבתו למרות צו המניעה שהוצא. בנוסף, הוטל קנס של 15 אלף שקל על ועד העובדים כולו. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר בעקבות ההחלטה: "אנחנו המומים מהטלת הקנסות בסכומים אלה על עובדים שכירים, נשקול לערער לבית הדין הארצי".
במהלך הדיון בבית הדין אתמול נאלצה השופטת אפרת לקסר להוציא אדרעי ואת חברי הוועד מהאולם, לאחר שקטעו את מהלכו התקין בקריאות ביניים חוזרות ונשנות.
גם אחרי שהוצאו מאולם הדיונים, המשיכו העובדים להשתלח ותקפו מילולית את איש הנהלת הרכבת. ההתפרצות לעברו אירעה אחרי שהצהיר בבית הדין כי "עד עכשיו לא התחדשה תנועת הרכבות". העובדים מצדם יצאו מהאולם תוך
עוד טרם התלהטו הרוחות זימנה השופטת את אדרעי לדוכן העדים וביקשה ממנה למסור הסברים בנוגע לאי ההתייצבות לדיון בו הייתה אמורה להשתתף בבוקר. בנוסף, דרשה השופטת את טיעוני יושבת הראש לטענה לפיה פעולות אנשי ועד העובדים מהוות ביזיון בית הדין ושבגינן ניתן להשית עליהם קנס.
על אדרעי היה להסביר מדוע עובדי הרכבת לא קיימו את שלוש פסיקות בית הדין במהלך היום - בהן להפסיק את העיצומים לאור צווי המניעה שהוצאו נגדם, ולהתייצב לדיון בסוגייה. אדרעי השיבה: "הייתי בחופש בצפון, יצאנו לשביתה בהתאם להנחיות קודמות שלך, הודענו על כך 48 שעות מראש. אחרי שמוצו ארבע פגישות המו"מ שלנו עם ההנהלה, הודענו על היציאה לשביתה למנכ"ל הרכבת והוא אמר 'מתאים לי'".

שעות ספורות לאחר שנקנסו, איימו חברי הוועד בשביתה חוזרת. עשרה חברים בכירים זומנו על ידי הנהלת הרכבת לשימוע שלפני השעיה, ובתגובה הבהירו העובדים כי הם שוקלים לנקוט בעיצומים נוספים.
בוועד האשימו את ההנהלה כי היא "ממשיכה בהתנהלותה הכוחנית". לדבריהם, השימועים ייערכו על רקע הפגנה שקיימו ביום ראשון האחרון בלוד.
עוד טוענים העובדים כי ההנהלה דוחקת אותם. "יש בידי ועד העובדים הוכחות שההנהלה משקרת, ממציאה סיפורים על אלימות כדי להשעות את חברי הוועד והעובדים, לשבור את העובדים ולהכשיל את המאמצים לייצר שקט תעשייתי לקראת הפגישה עם יו"ר ההסתדרות ושר התחבורה", הכריזו ראשי העובדים.
הם דרשו התערבות מיידית מצד שר התחבורה ישראל כץ, כדי למנוע הסלמה נוספת בסכסוך בינם לבין ההנהלה. יו"ר הוועד, גילה אדרעי, אמרה בתום הדיון בבית הדין הערב "דבר אחד ברור, האיומים של ההנהלה לא יעצרו אותנו".
ביום חמישי צפויה פגישה בין שר התחבורה ישראל כץ לבין יו"ר ההסתדרות עופר עיני בנושא המשבר המחריף ברכבת.

הוויכוח בין ועד עובדי רכבת ישראל לבין ההנהלה, משרד התחבורה ומדינת ישראל קשור בהפרטת חלק מהפעילות של חברת הרכבת. בין השאר מעוניינים באוצר כי חברות חיצוניות יהיו אחראיות לחלק ממקטע התחזוקה של הרכבת, צעד שלא אמור להוביל לפיטורי עובדים על רקע הגידול המשמעותי הצפוי בפעילותה.
בשיחה עם מעריב עסקים, אמר בכיר באוצר כי לנוכח השביתה הלא חוקית של עובדי הרכבת ייתכן שיוחלט לנקוט נגד הוועד צעדים חריפים הרבה יותר - כדוגמת מסירת חלק גדול יותר מפעילות החברה לידיהן של חברות חיצוניות ואף השבתת מגן שתימשך עד לארגון מחדש של החברה.
לדבריו, "זאת התנהלות בלתי מתקבלת על הדעת החורגת מתחום יחסי העבודה, התנהגות בריונית של קבוצה שאפילו ההסתדרות לא מצליחה להשתלט עליה. דיברנו אך ורק על הפרטה של חלק ממקטע התחזוקה, ולמעשה אפשר להפריט את כולו. ניתן להפריט גם את מקטע ההפעלה של הרכבות ומלאכות נוספות בהיעדר ועד עובדים הגיוני שאפשר להידבר איתו. הם במו ידיהם דוחפים אותנו לבצע צעדים שהם מלינים עליהם. הם לא מותירים לנו ברירה".
חלק מרכזי מהבעיה ברכבת הוא חוסר היכולת של ההנהלה להטיל מרות על העובדים. בניגוד לחברה פרטית שבה פיטוריו של עובד דורשים לכל היותר שימוע ועילה סבירה, רוב עובדי הרכבת נהנים מחוזה קיבוצי ומוועד לוחמני שמבטיח להם ביטחון תעסוקתי כמעט אבסולוטי, גם כאשר הם פוגעים במקום העבודה שלהם.
בתוך כך, הבוקר חזרה לפעול תנועת הרכבות כסדרה. עם זאת, בשעה 8:00 בבוקר הודיעה הרכבת כי אדם קפץ למסילה בתחנת הרצליה, ככל הנראה במטרה לשים קץ לחייו. בשל כך, הודיעו ברכבת, כי ייתכנו שיבושים בתנועת הרכבות בכל רחבי הארץ.
