בומברדיה על הסכסוך ברכבת: "נגייס כ-150 עובדים נוספים"
בשיחה עם מעריב עסקים מתייחס מנהל התחזוקה של בומברדיה ישראל לסכסוך ברכבת, ומצהיר: "לא נעסיק עובדי קבלן במערך התחזוקה - העבודה של עובדי הרכבת מובטחת"; על הוועד: "ועד הוא לא מילת גנאי, נתיר לעובדים להתארגן"
- ועד עובדי הרכבת: חרף השמועות, אין כוונה להדיח את גילה אדרעי
- הרכבת והעובדים סיכמו: אין שביתה, שבועיים למו"מ
- הנהלת הרכבת חתמה על הסכם תחזוקה ל-132 קרונות
ואולם, לדברי רן מיה, מנהל התחזוקה בבומברדיה ישראל, ההפך הוא הנכון: החברה תעסיק בעיקר עובדים ישראלים קבועים (לא עובדי קבלן), תתיר להם להתארגן ותעניק להם תנאים מצוינים. זאת ועוד, עובדי רכבת ישראל לא ייפגעו מכניסת בומברדיה לישראל, אלא מספרם יגדל, שכן הרכבת תצטרך לגייס עובדים חדשים.
נראה כי בחברת בומברדיה משוכנעים כי ההסכם עמם לא יבוטל: "הרכבת זקוקה לתמיכה תחזוקתית", אמר מיה. "אין לנו כל סכסוך עם ועד העובדים".
הסכם רכישת הקרונות השלישי, שבומברדיה תמכור במסגרתו 72 קרונות חדשים לרכבת ישראל, התעכב תקופה ארוכה בשל התנגדות משרד האוצר, אך צפוי לצאת בקרוב לדרך, כך מעריכים גורמים המעורים בנושא. הסיבה לפריצת הדרך היא החלטת שר התשתיות והתחבורה ישראל כץ לחתום על הסכם תחזוקה עם בומברדיה - צעד שעיכב עד כה את אישור השלב השלישי של רכישת הקרונות.
המשלוח החדש יכלול 72 קרונות קומתיים נוספים ו-9 קטרים בסכום של כולל של כמיליארד שקל ויצטרף לרכש הגדול של 150 הקרונות, שהחלו להגיע ארצה בחודשים האחרונים.
באחרונה העריכו בבומברדיה כי אם לא תתבצע בקרוב הזמנת הקרונות הנוספים, כבר באפריל הקרוב תיאלץ החברה לסגור את קו הייצור של הקרונות הישראליים במפעלה בגרליץ שבגרמניה. אם פס הייצור ייסגר, פתיחתו מחדש לאחר מכן עלולה לעלות למשק הישראלי כ-10 מיליון יורו.
הסכם התחזוקה החדש שנחתם השבוע בין הנהלת הרכבת לבין החברה הקנדית עורר את זעמו של ועד העובדים ברכבת ישראל ושל נציגי ההסתדרות, אך בחברת בומברדיה מבטיחים כי מבחינת שוק העבודה בישראל מדובר במהלך שיגויסו בו כ-150 עובדים ישראלים חדשים ב-5 השנים הקרובות - מבלי לגרוע שום עובד ממצבת כוח האדם של הרכבת.
לדברי מיה, "זה מהלך גדול מאוד עבור בומברדיה, שמצריך הקמת סדנאות ומערך הכשרה, הבאת חלפים, רכישת חומרי גלם ופיתוח של החברה מבחינת כוח אדם והמערך הטכני. בומברדיה הקימה עד היום מערכי תחזוקה דומים ב-82 מדינות ברחבי העולם. משום מקום לא זרקו אותנו, ואנחנו בטוחים שגם בישראל זה יעבוד טוב".
מיה הוסיף כי בומברדיה מתכננת לגייס בשלב הראשון כ-50 עובדים חדשים לאחזקת 132 הקרונות החדשים שחלק מהם החל להגיע ארצה. בהמשך יידרשו עוד כ-25 עובדים עבור המשלוח השלישי של הקרונות. "זה הגיוס הראשוני לשנים הראשונות של הרכבת. מדובר במערך תחזוקה קל ופשוט יחסית. בשנתיים שלאחר מכן נצטרך לצאת לסיבובי גיוסים נוספים כדי להקים את מערך התחזוקה הכבדה. בסך הכל אני מעריך שיידרשו כ-150 עובדים בישראל לתחזוקת 220 הקרונות".
העובדים שתגייס בומברדיה יעברו מסלול הכשרה בחו"ל במשך כמה חודשים. "רמות ההכשרה הן המקצועיות ביותר בתחום, והן מתבצעות בבתי הספר של בומברדיה באירופה", מסביר מיה. להערכתו, החברה תידרש להקים בשנים הקרובות 3-2 סדנאות מיוחדות לטיפול בקרונות. כל מתחם כזה, שישתרע על פני עשרות דונמים, מצריך תהליך אישור סבוך מול מוסדות התכנון, אבל בומברדיה סבורה כי ביכולתה להשלים את ההקמה בתוך חודשים ספורים.

הפגנת ועד עובדי הרכבת וההסתדרות. ''העבודה שלהם מובטחת''
צילום: יהונתן שאול
יותר עבודה מכוח אדם
מיה מקווה כי שיתוף הפעולה עם עובדי הרכבת יתאפשר ומבהיר: "מבחינתנו אין בעניין הזה בעיה. העבודה של עובדי הרכבת לא תיפגע מהמהלך הזה. צריך להבין שברכבת ישראל יש קרונות של יצרנים אחרים, ויש בה הרבה מאוד עבודה על תחזוקת הקרונות הללו - יותר עבודה מכוח אדם. במילים אחרות, לא רק שהיא לא תאבד עובדים, אלא יידרש גיוס של עובדים רבים נוספים בתחום התחזוקה - כפי שעושים שם ממש בימים אלה".
מיה מבטיח שבומברדיה ישראל לא תעסיק במערך התחזוקה החדש עובדי קבלן ושבתוך שנתיים כל
המועסקים בחברה יהיו עובדים כחול-לבן. "נביא אנשים בעלי רקע מתאים, הרוב המכריע יהיו בוודאי הנדסאים, אולי גם עובדי רכבת לשעבר. אבל את כולם תעסיק בומברדיה ישירות. מדובר ברמות והשכר ההכשרה הגבוהות ביותר ובתנאים הסוציאליים הטובים ביותר בשוק כיום. בשלב הראשון 80% יהיו ישראלים, ו-20% שיעבדו לצדם יהיו אנשי מקצוע, מומחי מפתח מבומברדיה העולמית. מדובר בסוללה של כישרונות טכניים שיעשו רילוקיישן לתקופה מסוימת ובתוך שנתיים לכל היותר יחליפו אותם ישראלים", הוא אומר.
המהלך הזה לא יכול להפוך בעתיד הקרוב את עובדי הרכבת ללא רלוונטיים? הם הרי לא ייהנו מהידע שנצבר על הקרונות החדשים.
"הציבור לא מבין שהרכבת עוד תצטרך לקלוט עובדים חדשים כדי לעמוד באתגרים שלה. ב-20 השנים הקרובות, שזה אורך החיים של הקרונות, יש להם עבודה מובטחת ואין שום סכנה".
תתנגדו לקיומו של ועד עובדים אצלכם?
"בכל המפעלים של בומברדיה יש ועד עובדים. ועד הוא לא מילת גנאי, הוא מייצג עבודה מאורגנת ואנחנו לא נגד ועדים. נאפשר התארגנות עובדים".
בואו להמשיך לדבר על זה ב-
