ציר השפע: התעוררות צרכנית פורחת בצפון קוריאה

חמאת בוטנים אמריקאית, שמן זית מספרד ובובות פרווה של סנופי; בעידודה האגרסיבי של סין מתחילה צפון קוריאה להיפתח בפני תרבות הצריכה המערבית

ג'ין ה' לי, AP | 28/2/2012 18:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: צפון קוריאה
צפון קוריאה. בהופעתו הציבורית האחרונה יצא קים ז'ונג איל לסיבוב קניות בפיונגיאנג. המנהיג המנוח בחן את המחירים שהוצמדו למדפים שהיו עמוסים בכל מוצר אפשרי, משמפו של פאנטן עד הבירה האמריקאית PBR. לאחר מכן הנהן בחיוב, כמו מאשר את הגרסה הצפון קוריאנית לוולמארט שנפתחה במדינה באדיבות סין.

הביקור סימל התפתחות בלתי-קומוניסטית בצפון קוריאה: לאחרונה נראה שבמדינה פורחת תרבות של מסחר, וסין משמשת מקור ההשראה. כרישי השוק הסינים מציגים את תענוגות השפע בפני חתך קטן של האוכלוסייה הצפון קוריאנית ומציפים את שאר המדינה במוצרים זולים. מובן שהם עושים זאת באישורה המלא של הנהגת צפון קוריאה.

הצרכנות החדשה היא חלק מקמפיין שהושק לפני 3 שנים לחיזוק כלכלת המדינה ולשיקום תדמיתו של קים ז'ונג איל. בקוואנגבוק, מרכז קניות חדש במרכז פיונגיאנג, הקמפיין הזה מתורגם למחבתות בצבע ליים, לפיג'מות ורודות של מיני מאוס, לפופקורן ולשורה של נעלי עקב כסופות המנצנצות באור השמש.

"אני אוהבת לבוא הנה ולקנות דברים שאני יכולה לגעת בהם", אומרת פק סו ז'ונג, עטופה במעיל לבן בעל צווארון פרווה, בעודה בוחנת קופסאות ממתקים וביסקוויטים. תערוכת המסחר הסוציאליסטי
במובנים רבים צפון קוריאה נראית כמו מדינה שנשכחה בזמן. נכבדיה נעים במכוניות מרצדס עתיקות אך שמורות ללא רבב, והטלפונים במלון 5 הכוכבים קוריו נראים כאילו הושאלו מהסט של "אוסטין פאוורס". את שלטי החוצות ברחבי הבירה מעטרים בעיקר סלוגנים של מפלגת הפועלים, ולא מודעות ל מקדונלד'ס או ל סטארבקס. נכון לעכשיו, לפחות.
קונים בקוריאה
קונים בקוריאה צילום: איי-אף-פי


רוב המחוזות מחוץ לפיונגיאנג שרויים בעוני ומיליוני אזרחים נסמכים על קצבת מזון ממשלתית. על-פי נתוני האו"ם, הם מקבלים רק שבריר מהמזון שהם זקוקים לו. ובכל זאת, יש סימנים שמראים כי תרבות צרכנית חדשה מכה שורשים בפיונגיאנג ובערי הגבול, שמוצרים סיניים נרכשים ונמכרים בהן מדי יום ביומו.

החנות כלבו 1 בפיונגיאנג עורכת מדי פעם תערוכות סחורות שמטרתן להראות את מה שסגן מנהל החנות קים ג'ה סון מכנה "מסחר סוציאליסטי". התצוגה מתרברבת במוצרים שיוצרו במדינה, ביניהם בשמים, מגפי גומי, שמיכות משי ומגבות. מה שצפון קוריאה אינה מייצרת בעצמה מגיע אליה מסין: טלפונים סלולריים, מחשבים ניידים, מכוניות, כדורי סל, אופניים, סירי לחץ, מחבטי פינג פונג ואפילו זיופים של גוצ'י.

העסקים עם סין, שותפת המסחר הגדולה ביותר של צפון קוריאה, צמחו משמעותית בשנתיים האחרונות. במהלך 2010 סחרה צפון קוריאה עם סין בהיקף של 3.5 מיליארד דולר, עלייה של 30% משנת 2009. על-פי משרד המסחר הסיני, במהלך 11 החודשים הראשונים של 2011 צמח הסחר ל-5.1 מיליארד דולר - זינוק מטאורי של 70% לעומת 2010.

לא מדובר רק בתוצרת סינית: הכלבו בקוואנגבוק מציג בפני הצפון קוריאנים סחורות אירופיות, אמריקאיות ויפניות שהם מעולם לא ראו קודם לכן: חמאת בוטנים סקיפי, שמן זית ספרדי ובובות פרווה של סנופי. כל המוצרים מגיעים מסין, כמובן. גם 65% מהקניון שייכים לחברה הממוקמת בבייג'ינג.

השפע החדש מחדד את הפערים התהומיים בין האליטה המצומצמת של פיונגיאנג למעמד הפועלים. אמנם מעמד הביניים קונה בחנויות צפופות בעלות מבחר דל, אך בקוואנגבוק נמכר בקבוק יין אדום תוצרת סין ב-81 אלף וון (כ-90 דולר) - בערך פי 300 ממחירה של ארוחה טיפוסית בצפון קוריאה. מחירה של צנצנת דבש עומד על כ-31 אלף וון - כשליש מהמשכורת הממוצעת במדינה ב-2010.
צילום: אי-אפ-פי
קים ג'ונג און, תחוזרים לכלכלה של שנות ה-70 צילום: אי-אפ-פי
בני , כל זה יהיה שלך

זה כמה עשורים שצפון קוריאה לא מפרסמת נתונים בנוגע לתפקודה הכלכלי, אך מחלקת המדינה האמריקאית מעריכה כי התמ"ג של צפון קוריאה עומד על 1,800 דולר לאדם. על-פי אותן הערכות, כ-20% מהכנסות המדינה ב-2010 הגיעו מחקלאות ו-48% מתעשייה.

ההתעוררות הצרכנית הנוכחית מזכירה מגמה דומה שהתקיימה לפני כ-50 שנה, כשקים איל סונג החל לבנות את המדינה מהריסות מלחמת קוריאה. בשנות ה-70, תחת מטריית הגוש הקומוניסטי, כלכלתה של צפון קוריאה היתה חזקה יותר מזו של דרום קוריאה, עד תחילת עידן המחסור והתגברות המתח הביטחוני בין השכנות במהלך שנות ה-90.

הקמפיין הכלכלי החדש של צפון קוריאה מנסה להזכיר לאנשים את אותה תקופה וליצור תשתית למנהיגותו של קים ז'ונג און, שירש

את ההנהגה מאביו. במשך 3 שנים הניח קים ז'ונג איל את היסודות למשטרו של בנו, תוך כדי התמקדות משולבת בכלכלה ובביטחון. הוא הבהיר בפומבי כי אין פסול ביצירת קשרים עם בנות ברית ותיקות כמו סין, שבה ערך 4 ביקורים ממושכים בשנתיים האחרונות של חייו. מרכזי הקניות בסין היו בין האתרים שהקפיד לבקר בהם.

יש אנליסטים הרואים בהתפתחויות הכמעט קפיטליסטיות האחרונות צעד פוליטי שמונע מרצונה של סין להבטיח את היציבות בצפון קוריאה ולהגביר את השפעתה בפיונגיאנג; אחרים סבורים כי המהלכים מונעים אך ורק מאסטרטגיה כלכלית של חברות סיניות המעוניינות להרחיב את פעילותן. אך נראה כי המודל הסיני מציע לצפון קוריאה דרך בטוחה לחקור את עולם המסחר בתוך גבולות הסוציאליזם.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים