מנכ"ל איגוד חברות הדלק: "המרוויחה העיקרית מעליית המחירים היא המדינה"
למרות הורדת מרווחי השיווק באופן דרסטי מחירי הדלק רק ממשיכים לעלות, ובחברות מאשימים: "ההורדה היתה צעד פופוליסטי, לא היתה לא השפעה על הכיס של הציבור"; גם הטיסות צפויות להתייקר
- האוצר: "לא נוותר על מסים מדלק - שהציבור ייסע בתחבורה ציבורית"
מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה ומנכ"ל איגוד חברות הדלק יוסי אריה מתח ביקורת וציין כי "קיצצנו ב-25% את מרווח השיווק, אבל המסים עלו בהדרגה וכיום הבלו והמע"מ מהווים 54% ממחירו של ליטר דלק. הבעיה המרכזית היא שהמדינה יוצאת כמרוויחה עיקרית מעליית המחירים מבלי שהמשק מרוויח בהתאם".
"אנחנו מפסידים מעליות המחירים", אמר בכיר באחת מחברות הדלק, "כל עלייה משיתה עלינו עלויות נוספות. עלות המימון גדלה, המלאי גדל, אובדן של דלק עולה יותר. בסופו של דבר המדינה היא שמרוויחה. היא מצאה שיטה נוחה לגבות מסים. התברר שהורדת מרווח השיווק היתה צעד פופוליסטי ובפועל לא היתה לה השפעה על הכיס של הציבור".
סוגיית המסים היא גם ההסבר לכך שביולי 2008 - אז הגיעו מחירי הדלק לשיא הקודם - שילם הצרכן הישראלי 7 שקלים לליטר בנזין. אלא שאז שיקף מחיר זה כמעט 150 דולר לחבית, וכעת מחירה כ-108 דולר. לפיכך, עליית המחירים בישראל נובעת לא רק מהעלייה במחירי הנפט בעולם, אלא גם מהשינוי במיסוי שהמדינה ביצעה. מס הבלו שמשולם על הבנזין מהווה כיום כ-40% ממחירו.
כך למשל ביולי 2008 עמד מס הבלו, שהוא סכום קבוע פר ליטר שאינו נקבע כאחוז ממחיר הדולר, על 2.37 שקלים , לעומת 2.95 שקלים היו. גם שיעור המע"מ השתנה לרעת הצרכן: ביולי 2008 עמד שיעורו על 15% ואילו כיום הוא 16%. בשורה התחתונה, אם מביאים בחשבון את קיצוצו של מרווח השיווק - הרווח של תחנות הדלק - המרוויחה העיקרית היא קופת המדינה.
על-פי הערכות במשק האנרגיה, מחיר הסולר יעלה ב-8% וישפיע על ההוצאות של חברת החשמל, ש-20% מהחשמל שמיוצר בה מגיע מסולר. לפיכך התייקרות במחירי הדלק תשפיע גם על תעריפי החשמל.

יותר טיסות לאירופה
גורם בכיר בענף התעופה מסר למעריב עסקים כי מחירי הדלק הגואים יפגעו בענף וצפויים לגרור עלייה נוספת במחירי הטיסות בקיץ.
אל על הודיעה בשבוע שעבר בפעם השנייה השנה על התייקרות הכרטיסים נוכח העלייה במחירי הדלק. העלייה תכביד במיוחד על החברה, מפני שצי המטוסים שלה עדיין כולל מטוסים זוללי דלק דוגמת בואינג 767 ו-757, וכן מכיוון שהיא רווחית בעיקר בקווים ארוכי טווח לצפון ארה"ב ולמזרח הרחוק, אשר צורכים דלק רב.
מאל על נמסר כי כל שינוי בעלות הדלק משפיע מאוד על המחזור של החברה, אולם עדיין לא הוחלט כיצד להגיב להתייקרות.
גם בארקיע טרם התקבלה החלטה ולפיכך סירבו להתייחס לנושא. את תגובתה של ישראייר לא ניתן היה להשיג.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בתחילת ינואר 2011 הועלה הבלו על הבנזין והסולר ב-20 אגורות לכ-3.08 שקלים לליטר, וההעלאה על הבנזין בלבד בוטלה ב-15.2.11. באוגוסט 2011 הופחת הבלו על הבנזין בכ-0.26 שקלים לליטר באופן זמני, ובאוקטובר חזר מחיר הבלו לרמתו הריאלית שהיתה בדצמבר 2010".
"באוגוסט 2011 הוחלט על צמצום מרווח השיווק של חברות הדלק במחיר המפוקח לליטר בנזין 95, והוא ירד מכ-71 אגורות לליטר לכ-59 אגורות".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
