ההסכם על הרפורמה ברכבת יעלה למדינה 90 מיליון שקל

המתווה שהוצג כולל עצירת ההסכם עם בומברדיה, מיקור חוץ של 30% מהתחזוקה ותוכנית להגדלת ההכנסות מנדל"ן העובדים קיבלו תוספת שכר של 25% ולא יפוטרו עד 2030

יעל דראל | 28/3/2012 9:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בתום משא ומתן אינטנסיבי בין יו"ר ההסתדרות עופר עיני, בין יו"ר רכבת ישראל אורי יוגב ובין נציגי משרד התחבורה והאוצר הושגה הסכמה על מתווה לשינוי החברה, אשר יכלול הקמה של שתי חברותבנות ושיפור תנאי העובדים בתמורה לשקט תעשייתי מצד הוועד למשך 3.5 שנים . עוד הוסכם כי לא יבוצעו פיטורים עד 2030.

עלותו הכוללת של ההסכם למדינה תהיה כ-90 מיליון שקל, מתוכם 40 מיליון שקל עבור תוספות שלא תוכננו מראש.

במסגרת ההסכם שהתגבש יוקמו ברכבת שתי חברות-בנות (במקום 3 חברות כמתוכנן): האחת למטענים, ש-51% ממנה יהיו בבעלות משקיע פרטי ו-49% בבעלות רכבת ישראל; והאחרת למסחר, והיא תוחזק במלואה בידי הרכבת. גם תחום התפעול יישאר באחריות רכבת ישראל.
חטיבת המטענים של הרכבת כוללת כ-90 רכבות ביממה, מעסיקה כ-300 עובדים והכנסותיה נאמדות ב-150-140 מיליון שקל בשנה. עם זאת, על-פי ההערכות, החברה מפסידה מדי שנה בשנה 30-20 מיליון שקל. המשנה למנכ"ל הרכבת ירון רביד ציין בשיחה עם עסקים כי לחברה-הבת שתוקם בתחום המטענים תהיה יכולת תחרותית בשוק והיא תסייע בהגדלת פעילות הרכבת, צעד שהרכבת נכשלה בביצועו עד כה.

"בעשור האחרון מרבית המשאבים והאנרגיות הופנו לשירות לנוסע. חטיבת המטענים מהווה לצערנו רק 8%-7% משוק המטענים כולו, והשאר מבוצע במשאיות. היעד שלנו הוא שתוך כמה שנים רכבות המטענים יהוו 25%-20% מהשוק ", אומר רביד, "רכבת משא מקבילה ל-60 משאיות והמשמעות היא גם פחות זיהום אוויר ותאונות".
" המהלך יצריך לא רק תוספת של רכבות מטענים ושל תשתיות, אלא גם מערך שיווק שבמסגרתו יפנו למפעלים וליזמים שעובדים עם ציי משאיות ויציעו שירות", מסביר רביד, ומציין כי "הכנסות הרכבת ממטענים יכולות להכפיל ולשלש את עצמן בעתיד הקרוב. ניתן להגדיל את ההכנסות השנתיות ל-400-300 מיליון שקל בשנה".
מרכזים מסחריים ובנייני משרדים

גם בנוגע לתחום המסחר, שבו תקום חברה-בת בבעלות הרכבת, מציגה החברה פיגור משמעותי בהשוואה למקבילות בעולם. על-פי הנהלת הרכבת, חברות רכבות רבות באירופה הצליחו להגדיל את הכנסותיהן מנדל"ן וממסחר ולעבור מקבלת סבסוד ממשלתי להעברת תמלוגים לקופת המדינה.
"יש לרכבת שטחים בהיקפים של אלפי דונמים, אך בשנת 2003, כשהופרדנו מרשות הנמלים, נחתם הסכם מקרקעין מול
מינהל מקרקעי ישראל

אשר עיכב אותנו בתחום ולא אפשר לרכבת ישראל למנף את פוטנציאל הנדל"ן שלה". רביד חושף כי בימים אלה כבר מצויה הרכבת במשא ומתן מול המינהל במטרה לשנות את עקרונות ההסכם. "הרעיון המרכזי הוא לא להסתפק בייעוד השטחים כמבנים לתחנות רכבת בלבד, אלא להקים במתחמים הללו מרכזים מסחריים, לפתח אזורי תעסוקה סביב התחנות וגם להקים מבני משרדים להשכרה וכך ליצור מקורות הכנסה עבור החברה".

צילום: רענן כהן
הכרזת הסכם הרכבת. יגרור עלויות נוספות צילום: רענן כהן
תחזוקה : ברקס לבומברדיה

על-פי המתווה שהושג, הוחלט לא לממש לפי שעה את הסכם מיקור החוץ לתחזוקה עם חברת בומברדיה הקנדית, צעד ששר התחבורה והתשתיות ישראל כץ הורה עליו לפני כמה שבועות ואשר הצית את הסיבוב הנוכחי במאבקם של העובדים.
מה בכל זאת צפוי בתחום התחזוקה? עלפי ההחלטה, רק חלק מתחזוקת הרכבות יפנה למיקור חוץ - צי הקרונועים הקיים וכ-30% נוספים מהציוד הנייד החשמלי. שאר הציוד יתופעל במערך התחזוקה של הרכבת, וההסדר החדש בתחום התחזוקה צפוי לצאת לדרך כבר בעוד 9 חודשים.
נוכח ההסכמה כי רכבת ישראל אינה עובדת כיום על-פי סטנדרטים בינלאומיים, הוחלט להכניס שינוי מבני במערך התחזוקה הקיים, שיכלול בין השאר מעבר לתקני האיכות ISO והפעלת מוסכי התחזוקה 24 שעות ביממה.

25% תוספת שכר

על-פי ההסכם החדש, עובדי הרכבת יזכו לתוספת של 25% בשכרם , שיותנה בהתקדמות ברפורמה, ובנוסף יקלטו בחברה בחוזה קיבוצי את כ-140 עובדי הקופות בתחנות הרכבת, שכיום מועסקים באמצעות חברה חיצונית.
כצעד בונה אמון הוחלט לבטל את עונשי ההשעיה והפיטורים שהוטלו השבוע בוועדות המשמעת, בהן השעייתה של יו"ר הוועד גילה אדרעי. "בתמורה" להסכם ניתנה התחייבות לשקט תעשייתי מצד העובדים למשך 3.5 שנים והוחלט על ביטול כל סכסוכי העבודה הפתוחים. עוד הוסכם כי הצדדים יפעלו מיד לחתימה על הסכם קיבוצי מיוחד על בסיס מסמך עקרונות זה.
בהנהלת הרכבת מסרו כי "המהלכים נועדו לחזק את פעילותה של רכבת ישראל וליצור את הבסיס הארגוני והמערכתי הנכון כדי להפוך אותה למוביל הלאומי של ישראל. אנו צופים כי כבר בשנים הקרובות יחול שיפור משמעותי בשירות לנוסעים ובפיתוח של פעילות הרכבת".
מבומברדיה נמסר: "עד לרגע זה לא קיבלה בומברדיה כל מסמך רשמי המודיע לה על ביטול ההסכם מול הנהלת הרכבת בנושא התחזוקה. הנהלת בומברדיה מאוכזבת קשות לגלות כי אף שניהלה באופן המכובד ביותר משא ומתן שנמשך יותר משנה וחצי, גייסה עובדים והשקיעה מיליוני שקלים, נאלצה לגלות דרך אמצעי התקשורת כי ההסכם לא יקוים. פירוק שותפות כזו עם הספק הבינלאומי הגדול ביותר בתחום הרכבות בוודאי לא יתרום להמשך פיתוח רכבת ישראל לטובת הציבור הרחב".
השר כץ מסר: "כל המטרות שסומנו הושגו כאן באופן ודאי". עוד הוסיף כי "אין לי מניות בבומברדיה. אותי לא מעניין איזו חברה תבצע את שצריך לבצע, אלא רק רמת תחזוקה גבוהה, שלא קיימת היום".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים