החל מ-1 במאי: ביטוח החובה לאופנועים יוזל

המחאה הצליחה: כשנתיים וחצי לאחר עליית התעריפים ישובו ביטוחי החובה לרמה דומה לזו שהיתה לפני הרפורמה; המרוויחים העיקריים - נהגים צעירים בעלי ותק מועט

גיל מלמד | 29/3/2012 9:26 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ההישג המוחשי הראשון של מחאת האופנועים ייכנס לתוקפו ב-1 במאי 2012, עם הורדתם בפועל של תעריפי ביטוח החובה.

בתחילת שנת 2010 נכנסה לתוקפה רפורמה שיזם בשעתו המפקח על הביטוח, וכתוצאה ממנה עלו תעריפי ביטוח החובה של אופנועים בעשרות ואף במאות אחוזים, בה תאם לגיל הנהג ולוותק הנהיגה שלו. בחודשים שקדמו לרפורמה התקיימו ברחבי הארץ עשרות הפגנות של אופנוענים, אולם הן לא הצליחו לשכנע בשעתו את משרד האוצר לבטל את הרפורמה. עם זאת, בזכות המאבק נכנסו לתמונה כמה חברי כנסת, וסוגיית ביטוח החובה הופקעה מידיו של המפקח ונכנסה לסדר היום הפוליטי של הכנסת.

גורמים המקורבים לאוצר ניסוועדיין מנסים - להציג את ציבור האופנוענים כמי ש"מסובסד" על-ידי ציבור בעלי המכוניות, אלא שדרך הצגה זאת מעוותת לחלוטין מפני שהיא מתעלמת במתכוון מן ה"קומבינה" הייחודית לישראל שנקראת "ביטוח חובה". מה שמוגדר כביטוח הוא למעשה מס חובה שהמדינה הפריטה בשעתו לטובת חברות הביטוח הפרטיות, ומתעלם במתכוון משאלת האשמה והאחריות לגרימת התאונה. בניגוד לביטוח רגיל, במובנו המקובל, מי שאשם בתאונה לא ניזוק כלכלית ודווקא קורבן התאונה נדרש לשלם מחיר כלכלי בדמות ייקור פרמיית הביטוח.

היות שביטוח חובה מכסה אך ורק נזקי גוף ולא נזקים ברכוש, ומכיוון שאופנוענים חשופים יותר לפגיעות גוף מאשר נהגי מכוניות - הם גם אלה שנדרשים לשלם את המחיר, תרתי משמע, בגלל רשלנותם ואשמתם של נהגים אחרים, וזאת נוסף למחיר הטעויות והאשמה שלהם עצמם.

המנגנון המקורי שנקבע כאשר הופרט ביטוח החובה, לרווחתן של חברות הביטוח הפרטיות, איזן את המצב הזה באמצעות "מרכיב העמסה" - העברת 8% מסך הפרמיות הנגבות לטובת פיצוי הפגיעה ברוכבי דו-גלגלי, אלא שהמפקח הקודם על הביטוח ביטל את המנגנון הזה כדי להציג הוזלה, פיקטיבית למעשה, בביטוח החובה של בעלי מכוניות נוסעים.

במסגרת דיוני ועדת הכלכלה של הכנסת וההסכמות עם המפקח על הביטוח באוצר הוחלט לקבוע בחוק שמרכיב ההעמסה ינוע בין 5.5% ל-6%, מה שמאפשר הוזלה של התעריפים הגבוהים שנקבעו בשנת 2010. החל מ-1 במאי ישובו תעריפי ביטוח החובה לרמה דומה לזו שהיתה לפני הרפורמה, ואת עיקר ההוזלות ירגישו מי שסבלו גם מעיקר התייקרות הפרמיות - נהגים צעירים בעלי ותק קצר.
צילום: באדיבות עיריית תל אביב יפו
חניון אופנועים ליד רכבת השלום צילום: באדיבות עיריית תל אביב יפו
תעריף לשני נהגים רשומים

מסיבות היסטוריות קטגוריות ביטוח החובה לאופנועים עדיין מחולקות לפי 3 קבוצות נפח: 50 סמ"ק, שהיא קבוצת נפח שכמעט לא מתקיימת במציאות; 250-51 סמ"ק; ו-251 סמ"ק ומעלה - קטגוריה שכוללת גם קטנועים בינוניים וגם אופנועי היפר-ספורט עתירי כוח. הקטגוריה החשובה ביותר בשוק כיום, בעיקר עבור רוכבים צעירים ומי שמשתמשים בקטנועים ככלי תחבורה בסיסי, היא הקטגוריה האמצעית, ובה תוזל פרמיית הביטוח הממוצעת לנהג צעיר מ-5,230 שקל לשנה ל-4,313 שקל .

גורמים נוספים שמשפיעים על הפרמיה הבסיסית הם מין הנהג (עד גיל 21 ישנה עדיפות לנהגות), מעורבות בתאונות (תוספת 15% לשתי תביעות, 25% ל-3 או יותר) והרשעות בעבירות תנועה חמורות (25%-15%). נהג צעיר שיבקש לרכוש פרמיה עם השתתפות עצמית יכול להוזיל את

פרמיית הביטוח שלו ב-1,294 שקל לשנה.

רוכבים בני 24-21 ישלמו מעתה 3,637 שקל בממוצע במקום 4,696 שקל (או 2,546 שקל עם השתתפות עצמית, במקום 3,757 שקל), ורוכבים בני 39-25 ישלמו 3,416 שקל בממוצע במקום 4,269 שקל. רוכבי אופנועים שנפחם 251 סמ"ק ומעלה ישלמו החל ב-1 במאי בין 6,040 שקל (בני 20-18) ל-4,074 שקל (בני 74-50) לשנה , לעומת 6,884 עד 4,495 שקל כיום.

שינוי חשוב נוסף אשר ייכנס לתוקף ב-1 ביולי השנה הוא תעריף מיוחד לשני נהגים שרשומים בשמם באותה פוליסת ביטוח. בניגוד לפוליסה למכוניות, שבה אין כמעט תוספת מחיר אם לשני בני זוג הרשומים באותה פוליסה יש פרופיל ביטוחי דומה, בפוליסות האופנועים התעריף כמעט כפול - וזאת אף שברור ששני בני הזוג לא נוהגים יחד בו-זמנית.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים