שנקסי הסינית תלווה את ניסוי דור כימיקלים לנסיעת רכבים בעזרת מתנול
חברת האנרגיה הסינית שנקסי, תלווה את הניסוי במתנול המבוסס על גז טבעי של דור כימיקלים; הניסוי ייבחן את יכולתם של רכבים לנסוע על מתנול
ניסוי זה קיבל כבר את אישור מינהל הדלק במשרד האנרגיה והמים, ובמידה ויצליח, הוא יצריך שינוי בתקן הישראלי לבנזין – שקובע כיום כי שיעור המתנול בבנזין להנעת כלי רכב לא יעלה על 3%.
מעורבותה של החברה הסינית סוכמה לאחרונה, על רקע ביקורם של אנשי משרד האנרגיה והמים והצוות הבינמישרדי שמלווה את הניסוי במפעל החברה בחודש פברואר האחרון. בביקור זה נכחו גם גורמים נוספים ממכון התקנים ומשרד התמ"ת, ומטרתו היתה לבחון מקרוב את השימוש במתנול בתחבורה, שבו מתמחה החברה.
הניסוי של דור כימיקלים, יבחן בין השאר את צריכת הדלק של כלי הרכב, את פליטות המזהמים כתוצאה מהשימוש במתנול וכן את ההשפעות על אופן תחזוקת הרכב ותשתיות התדלוק. פרט לחברה הסינית, הניסוי זוכה לליווי
ממשלתי – בין השאר מטעם המשרד להגנת הסביבה ומשרד ראש הממשלה וכן מצד הטכניון, אשר יתכנן ויבצע את הניסויים המעבדתיים עבור החברה.
ד"ר ברכה חלף, ממשרד האנרגיה והמים, התייחסה אתמול (ד') לניסוי של חברת דור כימיקלים ואמרה כי "הניסוי הזה הוא חלק מהמאמצים להגביר את השימוש בגז טבעי בתחבורה, לצד שימוש בגז טבעי דחוס לתחבורה (CNG) - נושא שגם אותו אנו מקדמים בתקופה האחרונה".
בימים אלה מועבר במכון התקנים תקן ל-CNG, שצפוי להערכת משרד האנרגיה והמים להיכנס לתוקף כבר בסוף חודש מאי הקרוב. זאת ועוד, בימים אלה מקודם תקן גם לתחנות תדלוק ב-CNG, שעל פי ההערכות, העבודה עליו צפויה להסתיים בסוף השנה.
במקביל מקדמת המדינה מספר פיילוטים בהנעת רכבים ב-CNG וכמו כן, משרד התחבורה והמשטרה בוחנים גם הם את היבטי הביטחון והבטיחות של הנעת אוטובוסים בגז טבעי. לצד זה, משרד התחבורה מקדם גם הוא את האפשרות לאשר ייבוא רכבי CNG לישראל.
סוגיה זו זוכה לתמיכה גם מצד המשרד להגנת הסביבה, שם מעדיפים את ה-CNG על פני הבנזין, כחלופה "נקייה" יותר, שתאפשר לישראל גם לחסוך בפליטת גזי חממה.