המומחים עונים: איך מקימים בית קפה?
דינה, נשואה+שלושה ילדים מנווה מונוסון חולמת להפוך את תחביב האפייה לעסק, אך לפני שתצלול ל"מים הקרים" עליה ללמוד את התחום
שלום רב,
שמי דינה בת 41 נשואה + 3 מנווה מונסון.
בעברי עבדתי בתחום האדמיניסטרציה, אבל לאחר לידת בני השלישי (כיום בן 4.5), החלטתי להישאר בבית ולהתמקד בגידול הילדים. תמיד אהבתי לאפות (העוגות שלי קוצרות מחמאות רבות ממשפחה וחברים), וגם לקחתי 2 קורסים בקונדיטוריה מקצועית.
בשנה האחרונה פתאום עלה לי רעיון לנסות ולהרוויח מזה כסף. התחלתי בקטן במכירה של עוגיות ועוגות לבתי קפה ועסקים בסביבה - עברתי עם סלסילה של דברים ממקום למקום, ולא כל כך הלך.
אחר מכרתי בדוכני מזון שיש בקניון בימי שישי- ושם דווקא קונים הרבה יחסית, אבל מבחינת רווחים זה בעיקר כיסה את העלויות. החלום שלי הוא לפתוח בית קפה קטן משלי. בעלי ממש תומך ברעיון, אבל שנינו לא כל כך יודעים מאיפה מתחילים.
ברור לנו שכדי להשכיר מקום ולקנות או להשכיר ציוד נצטרך הלוואות מהבנק, ובשביל זה צריך להציג תוכנית עסקית, וגם בגלל שזה עסק של מזון, הבנתי שצריך רשיונות מיוחדים.
מלבד זה אנחנו מתלבטים איפה כדאי לפתוח. באיזור שלנו אין הרבה מתחרים אבל מצד שני אולי עדיף מקום יותר מרכזי. חשבנו גם איך לייחד את הבית קפה שלנו ממקומות אחרים, שלא יהיה סתם עוד בית קפה (יש לי כמה מתכונים מוצלחים לעוגות ועוגיות בלי גלוטן, אז אולי לפתוח גם מחלקה כזאת? זה כיוון טוב?) בקיצור- יש לנו יותר שאלות מתשובות ואנחנו נורא מבולבלים. נשמח לקבל הכוונה. תודה מראש.

דינה שלום,
שמחתי לשמוע שאת מתכוונת לפתוח עסק עצמאי.
לזכותך עומדת העובדה שלפני הפניית השאלה למדור, טרחת להתנסות "על רטוב" והבנת שהדברים אכן אינם פשוטים. אינני רוצה לייאש אותך, אך אעז לטעון שאם לא הצלחת בשלבים התחלתיים של העסק אותו את רוצה לפתוח (חלוקת מזון בעסקים בסביבה, או מכירה של עוגות ועוגיות לבתי קפה), הרי שעסק מורכב יותר, הדורש לא רק את קטע הייצור והמכירה, אלא גם הקמת עסק תפעולי מאל"ף, מסובך הרבה יותר.
חשת נכון, כי פתיחת עסק עצמאי מצריכה לימוד והכנות באופן שיטתי ומסודר. אכן, צריך להציג תכנית עסקית בפני מוסדות פיננסיים או ממנים אחרים, בכדי להשיג מימון ראשוני וגם, כפי שהבנת נכון, לדאוג לשלל רישיונות (רישיון עסק, רישיון משרד הבריאות, כיבוי אש, איכות הסביבה וכיוצא בזה – בערך עשרה
הבעיה בעסקי מזון היא כפולה:
א. מדובר בהתחייבות לעבודה פיזית קשה הן מבחינת המאמץ הנדרש והן מבחינת אורך השעות המתבקש, דבר העשוי להיות קשה לאשת משפחה המגדלת שלושה ילדים קטנים. גם לא אמרת במה עוסק בעלך והאם הוא מתכוון להצטרף ולסייע לך. במקרה ששניכם מעורבים בעסק, מדובר בשעות עבודה ארוכות ומייגעות מחד, ובסיכון עסקי גדול יותר, מאידך.
ב. בעסקי מזון יש לפחות שני מרכיבי סיכון נוספים על אילו הקיימים בעסקים רגילים:
- בעיית התשלומים במזומנים.
- בעיית המזון "המתקלקל" ו/או "הנעלם" .
עסק מסוג זה מחייב נוכחות של הבעלים/ השותפים לאורך שלו בכדי להבטיח את איכות המוצר והשירות מחד, ואת קבלת התקבולים ללא "היעלמויות" של מזומנים ו/או חומרי גלם מאידך.

באשר לשאלותייך הספציפיות: את חשה בצדק כי את חייבת ללמוד את התחום לפני שאת צוללת ל"מים הקרים". אני מציעה לך לשלב לימוד מעמיק של התחום המקצועי הכללי (עסקי מזון) ושל התחום הספציפי (בית קפה) שבו את מתכוונת לעסוק. לכל עסק, יש מאפיינים טיפוסיים. למשל, בעסקי תוכנה הרווח הגולמי יכול להגיע ל-80%, בעוד שברשתות קמעונאיות הרווח הוא בין 2-3%. נתון זה, בפני עצמו, אינו מלמד על פוטנציאל לרווח או להפסד.
ככלל אצבע, ידוע כי בעסקי המזון מכל 100 שקלים של הכנסה יש לשים בצד כ-30 שקלים לכיסוי מיסים שונים (מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי וכו'), כ-30 שקלים לכיסוי עלויות שכר הדירה ועוד כ-30 שקלים לכיסוי עלויות חומרי הגלם ושכר העבודה. כאן הגענו (במאמץ גדול!) לרווח של 10 שקלים. כמובן שמספרים אלו הם פשטניים, אך נותנים תחושה כללית.
אינני יכולה להתייחס בצורה אחראית לשאלתך לגבי המיקום, מאחר ואינני מכירה את אזור נווה מונסון. עצתי לך היא כי תעשי סקר שוק ברדיוס של 5 קילומטרים (יהוד, אור יהודה, גני יהודה) ותבדקי את תשתית בתי הקפה באיזור, את רמתם, שעות הפתיחה, זמינות חניה, מגוון המוצרים, איכות השירות וכו'.
שאלתך הנוספת כבר מביאה אותנו לסוד ההבדל בין עסקים מצליחים ומרוויחים, לבין עסקים שדינם כישלון והפסד. היתרון הוא בראש ובראשונה בבידול העסקי. סקר השוק אותו הזכרתי מקודם, ייתן לך את האינדיקציה לגבי הבידול העסקי. עסקים שהצליחו ליצור לעצמם בידול ברור במוצר, בשירות, או בכל "גימיק" אחר, יצליחו יותר מעסקים "רגילים". הרעיון שלך על "ליין" מוצרים נטולי גלוטן נשמע טוב, אך למיטב ידיעתי קיים בשפע רב יחסי ואת נכנסת כמתחרה חדשה לשוק רווי ומבוסס יחסית. לפני שאת נכנסת לתחום זה, רצוי להשקיע גם בו בדיקה מעמיקה.
תשובתי היא כמובן "על קצה המזלג", אני מציעה לך לקחת קורס בניהול עסק ולהיעזר בחונך עסקי בעל ניסיון בתחום המזון. אני תקווה כי האמור לעיל יעזור לך ומאחלת לך הצלחה רבה בהמשך דרכך.
דינה שלום,
כל הכבוד על ההעזה והיזמות אותם את מפגינה בפנייתך. בניית עסק הינה צעד משמעותי ומורכב וההתלבטויות אותן את מעלה לגיטימיות ומחייבות חשיבה ותכנון מוקדם.
"סוף מעשה במחשבה תחילה" – חשוב כי היציאה לעסק תהייה מתוך בהירות ותכנון מקדים וזאת על מנת להבטיח כי ככל הידוע לנו נלקחו בחשבון כל ההיבטים הרלוונטיים לעסק.
יזמים רבים נוטים "לצאת לדרך" עם תוכנית חלקית וסומכים כי בהמשך יתקנו את התכנון החלקי שביצעו. המלצתי היא לתכנן את מירב הדברים מראש, לצאת לדרך רק לאחר שוידאתם שהתוכנית ברת ביצוע. אל דאגה – כל תוכנית היא בסיס לשינויים, חיש מהר תגלו כי עולם אי הוודאות יכפה עליכם שינויים ועדכונים תוך כדי תנועה.
המפתח להצלחה - לא להתבייש לשאול שאלות, לחקור ולבחון כל דבר ולא לקבלו כמובן מאליו.
בדקו האם בקרב חבריכם וקרובי משפחתכם יש כאילו שהתנסו בבניית עסק דומה – רתמו אותם לרעיון והתייעצו איתם, יחד עם זאת זכרו כי עצתם, טובה ככל שתהייה, אינה מחליפה טיפול על ידי בעלי מקצוע ייעודיים: רואה חשבון/יועץ מס, יועץ עסקי, עורך דין וכו'.
"תוכנית עסקית" היא מסמך קריטי ומרכזי בתהליך הבנייה של העסק החדש. רצוי כי תיעשה על ידי יועץ עסקי מיומן, יחד עם זאת ניתן היום לאתר מידע רב באינטרנט כולל מבנה של תוכנית עסקית ולהתחיל את תהליך התכנון הראשוני בכוחות עצמכם.

נקודות עליהן חשוב שתענו לפני היציאה לדרך ותביאו לידי ביטוי בתוכנית העסקית:
– האם הוא קונדיטוריה לממכר דברי מאפה או בית קפה?
בית קפה – איזה (שכונתי או במקום מרכזי)?
קונדיטוריה – אילו מיני מאפה? ביתיים? עוגות? עוגיות? פשטידות? וכו'.
– מיהם העסקים הגדולים? הספקים? קשיים?
את הניתוח ניתן לבצע היום הן בחיפוש מידע באינטרנט והן על ידי הזמנת דו"ח ייעודי בחברות המתמחות בכך.
– מי קהל היעד של העסק? כיצד נגיע אליו? מה הייחוד שלנו? מה הערך המוסף של העסק שלי לעומת המתחרים שלי? האם המכירה תהייה במקום פיסי או באתר אינטרנט? אולי בשניהם?
שיווק אינו פרסום פלייר בודד וחלוקתו לתיבות הדואר (מה אתם עושים עם הפליירים?), שיווק הוא פעולה רציפה של בית העסק שמטרתה להגיע לקהל היעד, לגרום להם להגיע לבית העסק ולבצע בו רכישה או קבלת שירות.
על התוכנית השיווקית לכלול פעילות שיווקית רציפה לאורך כל השנה, הכוללת פגישות עיתיות עם לקוחות פוטנציאליים, חשיפה של העסק לאורך זמן, פעילות במדיה החברתית, מועדון לקוחות (יש אתרי אינטרנט הנותנים שירות שכזה בעלות סבירה ביותר) ועוד.
בניית הלוקחת בחשבון כל השקעה בעסק, מול ההשקעה צפי רווחים לאורך זמן והערכה על הזמן שיידרש להחזיר את השקעה. מהם מקורות המימון הנדרשים לכם?
הימנעו מהשקעות גבוהות ומלקיחת אשראי מהבנק מבלי שתתכננו את יכולת ההחזר שלכם. בתחילת דרכם עסקים בדרך כלל אינם ריווחים – השאלה הרלוונטית האם יש לכם "צינור חמצן פיננסי" משפחתי לספוג את פרק הזמן בו תשקיעו כספים והעסק עדיין לא יניב פירות.
– עסקים רבים נוטים לתמחר את המוצרים בחסר, תוך שאינם לוקחים את כל ההוצאות של העסק בחשבון. אמירות "ככה זה בענף" הן מעניינות אך עלולות להביא אתכם להפסדים – תמחרו בהתאם להוצאות שלכם ובצעו הערכה לגבי יכולת המכירה במחיר.
כלל האצבע בתחום המזון הוא שמחיר המוצר הסופי הינו כפי 3 לפחות מעלות המוצרים, עדיין וודאו כי כלל זה מביא אתכם לרווחיות.
– בדיקה מול רשויות המס, הרשות העירונית ומשרד הבריאות לגבי תהליך קבלת האישורים הנדרשים לניהול עסק בתחום המזון (בהתאם לאפיון שתגדירו).
לפניות ושאלות בנושא יזמות -danacoh4@gmail.com(אנא ספרו בקצרה על עצמכם, על העסק ומה נושא הפנייה).