מאזדה חוזרת לשטח

אל תמהרו להספיד את מאזדה: מי ששלטה בשוק הישראלי במשך 15 שנה ברציפות שבה כעת אל קטגוריית הג'יפונים הלוהטת ומציעה ממדים נדיבים ותצרוכת דלק מרשימה

גיל מלמד | 17/4/2012 19:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: מאזדה
בסיכום 2011, שנה של מחאה חברתית ומחירי דלק גואים, עלו על כבישי ישראל כ-13 אלף ג'יפונים וקרוס-אוברים שהיוו כ-6% מסך המסירות של כלי רכב חדשים בישראל. למעשה, קטגוריה זו, של כלי רכב גבוהים ומנופחים שלא באמת נועדו לנהיגת שטח, אלא בעיקר ליצירת בידול ונראות ביחס לעדר המשפחתיות הקטנות, הפכה לקטגוריה הרביעית בהיקף המכירות שלה בישראל.

לצורך קבלת פרופורציה, בעוד בקטגוריית המשפחתיות הקטנות נמכרו כמעט 90 אלף כלי רכב, בקטגוריית הסופר מיני נמכרו כ-50 אלף ובקטגוריית המיני כ-20 אלף; קטגוריית המשפחתיות הגדולות הצטמצמה מעט, זו של הג'יפונים התנפחה מעט, וכעת שתיהן שקולות כמעט מבחינת היקף המכירות.

גיל אגמון, המנכ"ל ובעל השליטה בדלק מוטורס, יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו לישראל, מעריך שהרציונל ברכישת ג'יפון יגרום ליותר ויותר אנשים לרכוש אחד בעתיד, והיקף הקטגוריה עשוי להגיע עד ל-10% מהמכירות בשוק.

למאזדה, עד לא מכבר מלכת המכירות בשוק הישראלי, לא היתה נציגות הולמת בפלח הג'יפונים והג'יפים. הטריביוט - ג'יפון של פורד (אסקייפ) שהודבק עליו הסמל של מאזדה - נכשל בארץ, ואילו CX-7 (ג'יפון רך שמתבסס על מאזדה MPV) ו-CX-9 (ג'יפ רך בגודל מלא שמתבסס על פורד אדג'), שנמכרו בעיקר בארה"ב, לא הגיעו לחופינו. כעת מציעה לנו מאזדה את CX-5, כלי הרכב הראשון שלה בישראל אשר מבוסס על פלטפורמה חדשה ועצמאית של מאזדה, שלפיה ייבנו בשנים הקרובות כמעט כל מכוניות הנוסעים המובילות של החברה.

מאזדה טוענת שתכנון מתקדם של הפלטפורמה ושל המרכבים, בעיקר בכל הקשור לחיסכון במשקל, ותכנון מחודש של המנועים ושל תיבות ההילוכים מאפשר לכלי הרכב שיתבססו עליה לספק ביצועים טובים יותר תוך חיסכון משמעותי בתצרוכת הדלק. ל"חבילה" בכללותה אנשי השיווק של החברה קוראים סקיי אקטיב, וגאוות היחידה

של מי שייהנה מהטכנולוגיה הזאת מחוזקת, בין השאר, באמצעות כיסוי מנוע כחול מטאלי.
עיצוב ומיצוב

לצורך מבחן זה נטלנו את גרסת ההנעה הקדמית, שאמורה לספק את רוב רוכשי הג'יפונים והקרוס-אוברים בישראל. הגרסה הבסיסית ביותר, המאובזרת למדי, עולה 161 אלף שקל, והגרסה שנהגנו בה עולה 14 אלף שקל נוספים ומכילה גם חישוקי 19 אינץ' מרשימים, מצלמת רוורס וחלון שמש.

קשה קצת לעכל את מאזדה CX-5 במבט ראשון, אבל ככל שמתרגלים אליו אוהבים אותו יותר. בהתחלה הוא נראה כמו מאזדה 6 מנופחת מאוד עם כמה זוויות משונות, בעיקר כשהוא מתגלגל על חישוקי ה-19 אינץ' הענקיים. מכיוונים אחדים הוא נראה סולידי מרוב מתחריו, ומכיוונים אחרים יש בו משהו קצת פרחי. אבל בסופו של יום הוא נראה "מזדאי" מאוד, במובן הטוב של העניין.

גם אם אפקט השופוני והפוזה הוא הסיבה האמיתית לרכישת כלי רכב כזה, ההצדקה הרציונלית כביכול היא שמדובר בכלי שימושי יותר ממכונית נוסעים רגילה, שתנוחת הנהיגה בו גבוהה ושולטת. CX-5 יושב על בסיס גלגלים (המרחק בין הסרן קדמי לסרן אחורי) של 270 ס"מ,

כלומר כמעט זהה לזה של מאזדה 6 לאלה של הגדולות והמרווחות מקרב המשפחתיות הקטנות. הוא גם בין הארוכים בקטגוריה, וכפועל יוצא מכך הוא מרווח כמו משפחתית גדולה ואף יותר מכך. במושב האחורי יש שפע מקום לברכיים ולראש, וגם המושב האמצעי-אחורי נוח יחסית.

גם תא המטען הוא בין הגדולים והשימושיים בקטגוריה, ואת המושבים האחוריים אפשר לקפל ב-3 אופנים כדי לשפר את גמישות ההטענה. חבל רק שמעצבי הפנים של מאזדה לא הוסיפו לתא המטען שלהם כמה טבעות קשירה, וחבל עוד יותר ששורת המושבים השנייה לא ניתנת להזזה קדימה ואחורה.

תנוחת הנהיגה במושב הנהג דומה מאוד לישיבה במכונית נוסעים בשל השדרוג המתבקש של ישיבה גבוהה, ואת מושב הנהג וההגה אפשר לכוון בקלות. סביבת הנהג נעימה ולא מתחכמת, ותאי האחסון סביב הנהג שימושיים למדי, רק חבל שפתחי המיזוג ממוקמים באופן שמקפיא את יד ימין על ההגה ושממדי מחזיקי הכוסות אמריקאים וגדולים מדי עבור כוס קפה ישראלית טיפוסית.

צילום: יהונתן שאול.
מאזדה CX-5 צילום: יהונתן שאול.
מנוע הססן

יבואני מאזדה טוענים שתצרוכת הדלק של CX-5 נמוכה ב-30% לכל היותר מאלה של כמה מן המתחרים המובילים, והאסמכתה הראשונה לצדקתם היא הציון הירוק המעולה שלו. ציון ירוק מתאר את פליטת המזהמים של כלי רכב לפי נוסחה ייחודית לישראל ובמידה רבה גם נותן רמז עבה לתצרוכת הדלק. ל-CX-5 יש ציון ירוק 4, נתון מרשים וטוב בהרבה בהשוואה לציון של מרבית המכוניות הקומפקטיות שנחשבות חסכוניות יחסית.

נתוני ההספק והמומנט של מנוע הבנזין שנפחו שני ליטר לא נופלים מאלה של רוב מתחריו בעלי מנועים דומים, ונתון התאוצה התאורטי אפילו טוב מזה של רוב המתחרים. אך במציאות, כשהנהג לוחץ על המצערת מתקבלת תחושה הססנית וממש נדמה כאילו המנוע מתקשה להאיץ את המכונה קדימה, בניגוד נמרץ לתחושה היפנית הטיפוסית של הילוכים ראשונים קצרים ותאוצה זריזה ותוקפנית.

יכול להיות שההססנות הזאת תיעלם בעתיד, כאשר המנוע "ייפתח" מעט (נהגנו על שני כלים שונים שהחלו את דרכם עם 400-350 ק"מ וסיימו עם 1,000-800 ק"מ כ"א), וגם ייתכן שמאזדה תבצע בעתיד עדכון תוכנה שישפר את תחושת המצערת. כרגע, מכל מקום, התחושה הסובייקטיבית לא מבריקה.

ככל שהמהירות עולה, נעלמת ההססנות הראשונית וקצב תאוצות הביניים משתפר מאוד, אבל רבים אוהבים את הזריזות הראשונית בזינוקי רמזורים ועלולים להתאכזב. העברת ההילוכים, לעומת זאת, יעילה מאוד ומבוצעת בזריזות ובנעימות וכמעט לא מורגשת.

להבטחות של מאזדה לתצרוכת דלק נמוכה יש כיסוי במציאות: בנהיגה רגילה ומעט מאומצת זלל CX-5 ליטר דלק בכל 10.4 ק"מ, ובנהיגה מאומצת יותר עלתה הצריכה ל-9.35 ק"מ לליטר. דגמים מתחרים השיגו בתנאים דומים תצרוכת דלק גבוהה ב-25%-15% ביחס לנתונים אלה. ייתכן שבתנאים רגועים ההפרש בהשוואה לכלים אחרים לא יהיה כה דרמטי, אך בכל מקרה מדובר בפער משמעותי לטובת מאזדה.

התנהגות, נוחות נסיעה

אף שג'יפונים וקרוס-אוברים בנויים כיום על אותן פלטפורמות של מכוניות נוסעים ומשתמשים באותם מתלים, אף אחד לא מצפה שהתנהגות הכביש של כלי רכב גבוה וכבד תהיה דומה לזו של מכונית נוסעים ותשביע את רצונותיו של חובב הנהיגה.

בכל זאת, מבין כל הג'יפונים CX-5 מספק את התחושה הקרובה ביותר לנהיגה במכונית נוסעים בזכות רמה גבוהה של ספיגה, שיכוך מהמורות וביטחון לגבי הנעשה מתחת לגלגלים. בניגוד לכלים אחרים עם התנהגות יפנית אופיינית וקופצנית, CX-5 משדר תחושה אירופית. ההיגוי שלו - מדויק אך קשה ומאכזב ברמת המשוב שלו - הוא הדבר היחיד שמונע מהכלי כולו להיות מהנה לנהיגה.

ככל שהדברים אמורים בנוחות, חישוקי ה-19 אינץ' תורמים רבות לפוזה, אך לא מפיחים תקוות רבות מראש. ואכן, קשה להתעלם משיבושי האספלט האופייניים לכבישים רבים בישראל, שבנהיגה עליתא הנוסעים מקבל מידע רב מדי על אודותיהם. עם זאת, שיכוך הרעשים טוב (בעיקר רעשי מנוע ודרך, השיכוך של רעשי רוח קצת פחות), רמת הספיגה של המתלים טובה מאוד, והתחושה הכללית מעודנת ונינוחה, לכן נסיעה ארוכה בכבישים סבירים תהיה נוחה מאוד לנהג ולנוסעיו.

gil.melamed@maariv.co.il

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים