חדשות רעות לשי אגסי: ועדת זליכה מגיעה לכנסת
ועדת זליכה מגיעה השבוע לוועדת הכלכלה של הכנסת ומאיימת לחולל רעידת אדמה בענף הרכב הישראלי. אם ייושמו המסקנות הן צפויות לפגוע קשות ביבואני הרכב, להזיק לבטר פלייס, להעניק כלים חדשים ליבואנים קטנים ולשנות מהיסוד את שוק החלפים
- שר התחבורה מינה ועדה ליישום המלצות 'ועדת זליכה'

מכונית חשמלית של בטר פלייס. המס יופחת על ההיברידיות דווקא? צילום: איי-אף-פי
באוצר רגילים להוביל רפורמות מבניות במשק, ועל רקע הקמת הוועדה ללא תיאום עם המשרד אף נרמז כי צפויה לקום ועדה בעלת מנדט זהה שתתייחס גם היא למבנה ענף הרכב ותדרוס את ועדת זליכה.
פגיעה בדלק מוטורס, ביבואנית של מאזדה ובפורד
הוועדה ממליצה בין היתר כי כל יבואן רכב המחזיק ביותר מ-8% מהשוק יוכל להביא לישראל מותג אחד בלבד בשנתיים, ויצרנים שמחזיקים ביותר מ-4% יוכלו להתקשר עם לא יותר מ-3 יצרנים אחרים.
מדובר בפגיעה אנושה בפעילותן של שלוש החברות המובילות בענף הרכב: דלק מוטורס, היבואנית של מאזדה ובפורד; כלמוביל, שמייבאת את יונדאי, מיצובישי ומרצדס; ו-UMI, שמביאה לארץ את רכבי ג'נרל
מוטורס ואופל. אם האחרונה תעבור את תנאי הסף של 8%, היא תוכל להמשיך לייבא המותגים כיוון שבאופל מחזיקה ג'נרל מוטורס.
נדמה שאחת מהמסקנות הוועדה, שיכולה לעורר את המחלוקת הגדולה ביותר, היא שמחלישה את בטר פלייס. בוועדה ממליצים להפחית את המס המוטל בגין מכוניות היברידיות, שהולך ועולה עם השנים ביחס למס בגין מכוניות חשמליות, כמו זו שמייבא שי אגסי.

אגסי חונך את המכונית החשמלית ביפן. מס גבוה יותר על הרכבים AFP