מקצצים את הענף: למה חסרים 7 אלף הנדסאים במשק?
במשק חסרים יותר מ-7,000 הנדסאים מכיוון שהמדינה לא משקיעה בהכשרתם, והורסת בכך במו ידיה את התעשייה הטכנולוגית
שאלה זו מתחדדת לאור הדיווחים על שיא בביקוש להנדסאים במשק, אך התשובה פשוטה: המדינה לא משקיעה בהכשרת הנדסאים ולא מעודדת לימודים טכנולוגיים. מדובר באבסורד. ההנדסאי, המוכשר למקצוענות ומתמחה בחשיבה לתפעול, משמש מנוע צמיחה וגורם ביצועי בכל מפעל. ככזה, מסלול הלימודים חייב להיות ברמה המתקדמת ביותר. ישראל נוטה להתפאר ביכולותיה הטכנולוגיות, אבל היא הורסת במו ידיה את הכשרת אנשי הטכנולוגיה העתידיים שלה. זהו משבר ברמה הלאומית, כיוון שההנדסאים הם הבסיס לצמיחת התעשייה, תוך חיזוק הפריפריה.
המצב נוצר בשל אפליה ארוכת שנים שהמדינה מקיימת בין תקצוב המכללות האקדמיות והמכללות הטכנולוגיות. סטודנטים לתואר הנדסאי מצויים בתחתית רשימת המתוקצבים של מוסדות ההשכלה - כ-7,000 שקל בלבד; ואילו סטודנט למוזיקה, למשל, מתוקצב ב-40,500 שקל . משנת 2000 קוצץ תקציב המכללות הטכנולוגיות ב-35% וכעת הן מתבשרות על קיצוץ נוסף; ואילו המרצים במכללה טכנולוגית משתכרים כ-50% לכל היותר משכר המרצים במכללות האקדמיות. הדבר מקשה משמעותית על יכולת המכללות לשכור מרצים איכותיים, מוביל לבריחה מהמקצוע ולשחיקת קרנו של ההנדסאי.
במשק חסרים יותר מ-7,000 הנדסאים והמספר רק יגדל. מה יש לעשות? הרבה, ומהר. על הממשלה לנקוט צעדים מיידים להגדלת היצע ההנדסאים, ובראשם רפורמה ביחסה כלפי המכללות הטכנולוגיות. התוכנית צריכה לכלול תוספת תקציב, הגדלת מכסות הסטודנטים ושינוי כללי הזכאות. אם לא נטפל בבעיה נמצא את עצמנו בפני סגירת מפעלים או נזקקים לייבוא הנדסאים. כרגע אנו במצב חירום שנמצא באחריותו של שר האוצר. אם לא נפעל עכשיו, לא יהיו הזדמנויות נוספות.
הכותבת היא מנהלת המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה אריאל בשומרון ועומדת בראש פורום המכללות הטכנולוגיות