פלונטר: האם התקציב החדש יהיה דו-שנתי?
בחירות בספטמבר היו מאפשרות תקציב דו-שנתי, אולם ביטולן מעלה על הפרק את חלופת התקציב החד שנתי

יובל שטייניץ. באוצר כבר החלו להכין תקציב חד שנתי צילום: פלאש 90
בתחילת השבוע הסתמנה דווקא האפשרות להציג תקציב דו-שנתי ל-2014-2013. ההצעה גם נידונה בישיבת הנהלת האוצר בהשתתפות שר האוצר יובל שטייניץ.
כפי שכבר נחשף בעסקים, שטייניץ סבור היה כי בנובמבר-דצמבר, מיד לאחר הבחירות לכנסת )שנועדו להתקיים ב-4 בספטמבר (, ניתן יהיה להשלים את הכנת התקציב הדושנתי ל-2013 - 2014. ואולם , ביטול הקדמת הבחירות שינה את התוכניות וחלופת התקציב החד-שנתי הפכה לריאלית יותר מתמיד.
הסיבה העיקרית לכך נוגעת להצעת חוק התקציב הדו-שנתי שהועברה בשבוע שעבר לוועדת הכספים ולוועדת החוקה של הכנסת. במסגרת ההצעה הודיע שר האוצר על כוונתו להנהיג תקציב דו-שנתי למעט שני חריגים: קיומה של שנת בחירות או משבר חריף.
על-פי לוח הזמנים החדש שנובע מההסכם בין קדימה לליכוד, הבחירות לכנסת יתקיימו רק בנובמבר 2013 )מועדן המקורי(.
מכיוון ש-2013 תהיה שנת בחירות, המגבלה תמנע את הכנת התקציב הדו-שנתי.
מקורות באוצר מסרו ל עסקים כי באגף התקציבים כבר התחילו בהכנת תקציב חד-שנתי, והוא יושלם עד סוף יוני. במקביל עושים באוצר עבודת מטה, שבמסגרתה ייקבע אם יהיה צורך בתיקונים גם בתקציב 2012 ואילו צעדים יש לנקוט לקראת חודשי הקיץ.
עם זאת, כעת כבר ברור שקיצוצי התקציב המשמעותיים יהיו תקפים רק עבור תקציב 2013. המונח "תקציב חירום" כולל קיצוץ הוצאות ויצירת מקורות הכנסה נוספים )באמצעות העלאת מסים( שהיקפם נאמד ב-15 מיליארד שקל.
על-פי ההערכות, חלק מההמלצות המופיעות בדוח טרכטנברג עלולות להידחות משיקולי תקציב. גם נטל המס הישיר )מס חברות( והמס העקיף )מס ערך מוסף( יעלה. לפי מתווה הפחתת הגירעון, שיעורו בשנת 2013 אמור היה לרדת ל-1.5% (לעומת 2% ב-2012).
הגירעון ב-2012 נאמד ב-3.5% מהתוצר ובשנת 2013 הוא עלול להגיע ל-4.5%-4%. כדי לתקן את החריגה ולהפחית את שיעורו ל-3% בלבד יהיה כאמור צורך בהפחתת ההוצאות ובהגדלת ההכנסות ב-15 מיליארד שקל.