פיטר פן מתרסק: ילד הפלא של פייסבוק, הפך למפלצת מסחרית
ההנפקה של פייסבוק הסתיימה השבוע בסדרת תביעות ייצוגיות נגדה ונגד נאסד"ק ובתחושה שמתחת לפני השטח יש עוינות של ממש כלפי מרק צוקרברג. מייסד הרשת החברתית, גילה שקסם הנעורים שלו פג ושהמשקיעים מאסו בזחיחות ובסווטשירט הנצחי שלו

עם זאת, כפי שברור לכולם מדובר בהון על הנייר, וירטואלי כמו החברים בפייסבוק. ואף אחד לא באמת כואב את כאבו של מי שהפסיד 30 מיליון דולר בשעה במשך 5 ימים ועדיין נותר בעל הון עצמי של 15.6 מיליארד דולר. לא מפתיע, אם כך, שהמוטיב המרכזי מאחורי תגובות הקוראים לדיווחים הקודרים מהבורסה השבוע נע בין שמחה לאיד לבין ביטול מופגן.
בימים האחרונים קשה היה לא לקבל את הרושם שמתחת לפני השטח מבעבעת עוינות, החורגת מצרות העין האנושית כל כך כלפי מי שלפני שמלאו לו 30 ישב על חבילה של 20 מיליארד דולר. צוקרברג, עד לא מזמן ילד הפלא של עולם ההיי־טק, הפך השבוע למפלצת מסחרית בעלת שליטה בלעדית בחברה, שבבוקר יום שישי נהנתה משווי גבוה יותר מתקציבה השנתי של מדינת ישראל.
אבל הוא רצה להמשיך להיות הילד הנצחי. סוג של פיטר פן. כזה שלא נותן לגודל המעמד לשנות אותו. אז להנפקה הכי מתוקשרת שידע העולם הוא בחר להגיע במה שהפך לסימן ההיכר שלו, סווטשירט כהה עם קפוצ'ון מהסוג שקונים בוול־מארט ב-7 דולר. פעם זה היה מתקבל בסלחנות, מעין קסם נעורים של הגאון בעל פני התינוק ורעמת השיער המדובללת. אך כל מי שהיה אי פעם בחתונה או בראיון עבודה בארה"ב יודע שאם יש שמשהו שהאמריקאים לא מוכנים לסלוח עליו - הוא רישול באירוע רשמי.
צוקרברג לא "ספר" אותם. גם למשקיעים המוסדיים - שקנו את מניות פייסבוק טרם ההנפקה ברוד שואו - הוא לא התייחס בכובד ראש, אף שהצלחתה היתה תלויה בהם. לפגישה אחת עמם הוא כלל לא הגיע; לשנייה, דווח בתקשורת האמריקאית, הגיע באיחור אופנתי כמעט כמו הסווטשירט שלו, והואיל בטובו לדבר 10 דקות וסירב לענות על שאלות.
"להגיע לפגישה עם אנליסטים בכירים בקפוצ'ון זה לא מהלך חכם", תקף האנליסט רוב אנרלה, "הוא רק מכעיס את האנשים, והם יכולים לחרב את ההנפקה". "הקפוצ'ון שלו משדר למשקיעים שלא אכפת לו מהם", הוסיף האנליסט מייקל פטשר מ־Wedbush Securities, "אני חושב שזה מעיד על חוסר בגרות". המסר ברור. לא כל מה שלגיטימי עבור מי שעומד בראש חברה פרטית, עובר גם כשהיא הופכת לחברה ציבורית.

הבעיה של פייסבוק החלה הרבה לפני ההנפקה, כשהסיפור הרומנטי על הרשת החברתית שקמה בחדר מעונות מבולגן באוניברסיטת הארוורד הפך לסיפורה של מפלצת אינטרנט פולשנית, שיש לה תאוות כוח שלוחת רסן והסכם פרטיות ציני שמאפשר לה לסחור בחופשיות בנהר המידע האישי האינסופי שעובר דרכה.
צוקרברג, כפי שכתב מגזין טיים לאחר שבחר בו לאיש השנה ל-2010, עומד בראש רשת, שלו היתה מדינה היתה השלישית בגודלה בעולם. אז עמד מספר ה"נתינים" של צוקרברג על 700 מיליון. מאז צמח המספר ל-900 מיליון, וכמו שקורה למרבית האימפריות, ככל שגדל כוחן - כך גדל מספר האנשים שחפצים בנפילתן.
אחד מהם הוא הקומיקאי והסופר המצליח אנדי בורוויץ, שיממה לפני ההנפקה פרסם בשם צוקרברג מכתב לעגני למשקיעים העתידיים. "משקיעים יקרים, במשך שנים בזבזתם את הזמן שלכם על פייסבוק. עכשיו יש לכם הזדמנות לבזבז גם את הכסף שלכם על פייסבוק", כתב. "אם תשקיעו בפייסבוק, לא תהיו לבד. בעקבות השימוש בפייסבוק יותר מ־900 מאות מיליון איש ברחבי העולם סבלו מפגיעה מוחית קלה עד בינונית וניזוקה היכולת שלהם לקרוא את המציאות. אלה צפוים להיות חבריכם להשקעה".
בורוויץ לא היה היחיד. הדיסוננס בין הרשת הכי חברתית באינטרנט ובין המפלצת ששווייה 104 מיליארד דולר היה קשה לעיכול עבור לא מעט אנשים. כשנחשף כשבוע לפני ההנפקה שאדוארדו סברין, ברזילאי ממוצא יהודי ואחד מ-4 מייסדי פייסבוק, ויתר על אזרחותו האמריקאית במה שפורש כניסיון להתחמק מתשלום מס על רווחי הון - זה כבר היה יותר מדי.
"אל תעז לחזור", סנט בו בלוג החדשות המצליח הפינגטון פוסט
סברין, שמחזיק ב-53 מיליון מניות שהופכות את שוויו לשני מיליארד דולר ביום מסחר טוב, קבע את מגוריו בסינגפור, שלא מטילה מס בגין רווחי הון, והוויתור על אזרחותו האמריקאית חסך לו תשלום מסים של 70־100 מיליון דולר. שומר מקווה כי הצעת החוק שהעלה תהפוך את סברין לפרסונה נון־גרטה בארה"ב באופן שמעוגן בחוק. "יש לי עדכון סטטוס עבורו: שלם את המסים שלך במלואם או אל תעז לשוב לארה"ב", אמר הסנטור.
על המפנה ביחס לצוקרברג מלמד גם השיח סביב נישואיו ביום שבת האחרון לבת זוגו ב־9 השנים האחרונות, פריסיליה צ'ן, יממה אחת בלבד לאחר ההנפקה בבורסה. הפרשנים התייחסו למהלך כצעד עסקי שהונע פחות מאהבה בוערת ויותר משיקולים של רווח והפסד. על־פי אותו ההיגיון, החתונה אפשרה לצוקרברג להגן על רכושו באמצעות הסכם ממון מפורט, שבו הוא יכול לספק הערכת שווי אישית למחיר המניה וכך להימנע מדרישה של צ'ן למחצית מהונו האישי בעת פרידה.
"בני זוג שחיים יחד בקליפורניה, גם אם אינם נשואים, יכולים לטעון כי היה להם הסכם לחלוקת המשאבים", מסביר עורך הדין רוברט בלוונס. "אם הם היו ממשיכים לגור יחד היתה לה אפשרות לתבוע חלק גדול יותר מהנכסים שלו, כולל חלק גדול מ־20 מיליארד הדולר של המניות. עורך הדין גארט דיילי הדגיש כי "אם תזמון החתונה בסמוך להנפקה היה צירוף מקרים, אז זה נחמד מאוד".

בהנפקה ביום שישי שעבר חגגה הבורסה של ניו־יורק. 16 מיליארד דולר שגייסה פייסבוק עוד לפני כן הפכו את ההנפקה לשנייה בגודלה בהיסטוריה של שוק ההון האמריקאי, אחרי ויזה שגייסה 17.68 מיליארד דולר ב־2008. מבחינת מספר המניות שהחליפו ידיים מדובר היה בהנפקה הגדולה ביותר שידע העולם, גדולה אף יותר מזו של ענקית הרכב ג'נרל מוטורס שהחזיקה בשיא הקודם - 458 מיליון מניות נסחרו עם הנפקתה. עדות לעוצמה כלכלית שמגיעה לאחר 4 שנים של חוסר יציבות ולא מעט חששות.
ואולם, החגיגות הפכו לבלגן בתוך זמן קצר. הוא התחיל בתקלה טכנית בתוכנת המסחר בנאסד"ק, זו גרמה לדחייה של חצי שעה בפתיחת המסחר, והמצב הלך והידרדר ככל שיום המסחר נמשך: היו עיכובים של שעות ברישום הוראות הקנייה והמכירה של משקיעים לחוצים, שלא ממש ידעו מה נקנה באיזו שעה ובאיזה מחיר ולא פעם ביקשו אחוזי תזזית למשוך את ההוראה. מחדל שניתן להשוות לקריסת מערכות החשמל בטקס הפתיחה של האולימפיאדה.
בסך הכל נסחרו ביום הראשון למסחר במניות פייסבוק לא פחות מ־570 מיליון מניות - מספר אדיר, גדול גם על מידותיה של הבורסה הגדולה בעולם. אך במקרה הזה לא רק היוקרה היתה על כף המאזניים, אלא גם מאות מיליוני דולרים של משקיעים עצבנים שתובעים כעת את כספם בחזרה.
"ברור שנעשתה טעות ברישום של פייסבוק", הודה ביום שלישי מנכ"ל נאסד"ק רוברט גרייפילד בשיחה עם חבר המנהלים של הבורסה. "זאת לא היתה שעתנו היפה", הודה. לא מפתיע, אם כך, שבעולם ציני שבו עשרות ומאות מיליוני דולרים של מניות נמחקים במחי תקלה במחשב או בשל הערכה שגויה של אנליסט פזיז - גם עורכי הדין יריחו את הדם וינסו לקבל את חלקם בעוגה.
השבוע הוגשו תביעות ייצוגיות רבות נגד הנהלת הבורסה, פייסבוק וכמה מהחתמים הגדולים. הבעיה היא שלא רק תקלות מחשב עמדו מאחורי ההנפקה, שתוארה השבוע בטווח המונחים שבין פלופ לפיאסקו. "יש הרבה סיבות להביע אמון במערכת הפיננסית שלנו וביושרה שלה, אבל נושאים מסוימים צריכים להיבדק, במיוחד בנוגע לפייסבוק", אמרה ביום שלישי יו"ר הרשות לני"ע בארה"ב מרי שפירו, שיודעת שהיא אמורה לספק תשובות.
הרשות צפויה לבדוק את ההיגיון הכלכלי מאחורי ההנפקה, ובמיוחד את החלטת סמנכ"ל הכספים של פייסבוק דיוויד אברסמן להגדיל ברגע האחרון את מספר המניות שהוצעו למכירה ב־25% ל־421 מיליון. אברסמן, ג'ינג'י כחול עיניים בעל פני תינוק כמו של צוקרברג, תואר כנעים סבר כלפי חוץ אך כדמות כוחנית שניהלה את המהלך ביד ברזל והתעלמה כמעט לחלוטין מעצותיהם של אנליסטים וכלכלנים מטעם חתמי ההנפקה. אברסמן ביסס את החישובים שלו יותר על משאת לב וגאוות יחידה ופחות על ניתוח קר של השוק וכך הביא להיצף בכמות המניות ביחס לרמת הביקוש ובסופו של דבר גם לצניחה בשוויין.
הביטחון העצמי המופרז של אברסמן מעורר תהיות לנוכח נורות האזהרה שהבהבו לאורך הדרך. בולטת במיוחד היא זו הנוגעת למאזן הכספי של פייסבוק נכון לסוף הרבעון הראשון של שנת 2012. הנתון פורסם ב־23 באפריל, שבועיים בדיוק לפי תחילת הרוד שואו, ועורר לא מעט אי־נוחות בקרב המשקיעים הגדולים. מהדוח עולה כי הכנסת הרשת ממכירות ירדה ב־6% ברבעון הראשון של 2012 לעומת הרבעון הקודם, ומטריד מכך: הרווחים צנחו ב־12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הבעיה מקבלת משנה תוקף אם מביאים בחשבון גם את העלייה במספר החברים ברשת ברבעון הראשון של השנה - מ-845 מיליון ל-901 מיליון.
"המספרים של פייסבוק ברבעון הראשון נוראיים", אמר אז סם המדה, מנכ"ל חברת PrivCo שמתמחה בניתוח חברות פרטיות. "המצב גרוע מהתסריט השחור ביותר מבחינתם - מאזן שווה לזה שנרשם ברבעון הקודם". השוואת מחזור ההכנסות של פייסבוק במהלך 2011 כולה, 3.7 מיליארד דולר, לשווי הרשת בעת ההנפקה, 104 מיליארד דולר, עוררה בקרב אנליסטים תחושה שלמישהו שם עלה השתן לראש. אם שווייה המוערך של פייסבוק גבוה ביותר מפי 25 ממחזור ההכנסות השנתי שלה, הרי שאצל מתחרתה הגדולה גוגל היחס הוא קצת יותר מפי חמישה - שווי חברה של 200 מיליארד דולר ביחס להכנסה שנתית של 38 מיליארד דולר בשנת 2011.
יתרה מזאת, 3 ימים לפני ההנפקה קיבלה פייסבוק מכה כלכלית נוספת - הודעתה של ג'נרל מוטורס כי תמשוך את תקציב הפרסום המסחרי שלה מהרשת עקב "חוסר אפקטיביות" באפיק הפרסום בה. ג'נרל מוטורס אחראית ל־10 מיליון דולר בלבד מהכנסות הפרסום של פייסבוק שעומדות על 1.3 מיליארד דולר בשנה. במונחים מוחלטים מדובר בקצת פחות מ־1%, זניח, אולם משמעות ההודעה גדולה בהרבה משווייה בדולרים. זו הבעת אי־אמון מצד החברה בעלת תקציב הפרסום השלישי בגודלו בארה"ב, שמערערת את היסוד הכלכלי שהרשת החברתית נשענת עליו ומאיימת לגלגל כדור שלג ולהטיל צל כבד על עתידה הכלכלי.
"בחברות פרטיות אומרים לנו שלא בטוח שפייסבוק היא הפלטפורמה הטובה ביותר לתקציב הפרסום שלהם באינטרנט, עובדה מדהימה בהתחשב בדומיננטיות של הרשת בקרב הגולשים", כתב ביום שני האחרון נייט אליוט, אנליסט בחברת חקר השוק פורסטר. אבל אברסמן, בדיוק כמו הבוס שלו, לא נתן לעובדות להכתים את עדשות המשקפיים הוורודות שדרכן הוא רואה את המציאות. לא די שהוא הגדיל את מספר המניות ב־25% פחות משבוע לפני ההנפקה, הוא גם הקפיץ את מחיר המניה מ־28־35 דולר ל־34־38 דולר. שיגעון גדלות אופייני למי שכבר מזמן מדברים על הרשת שהקימו במונחים של "תיקון עולם". למרות הרוח הגבית מצד 901 מיליון חברים וירטואלים נראה כי השבוע הם למדו שהשקעת כסף ברשת שונה מאוד מעדכון סטטוס.

לא רק אברסמן מצא את עצמו תחת זכוכית מגדלת השבוע. אליו הצטרף סקוט דוויט, אחד האנליסטים הבכירים במורגן סטנלי, החתם הראשי בהנפקה ש־33 חברות היו שותפות לה. הביקורת נגד דוויט, שעלולה להוביל לחקירה רשמית של הרשות לני"ע, מעניינת במיוחד משום שזהירותו עמדה בניגוד מוחלט לביטחון המופרז של חבריו בבנקים החתמים הגדולים - מורגן סטנלי, ג'יי.פי מורגן וגולדמן זאקס.
בשעה שחבריו לשלישיית החתמים מואשמים ביצירת הייפ מלאכותי טרם ההנפקה, כולל העלאת מחיר המניה והגדלת כמות המניות שהוצאו למסחר, בבחינת נבואה שהיתה אמורה להגשים את עצמה דוויט חשוד שזמן קצר לפני ההנפקה שיתף מספר מוגבל של משקיעים בהערכתו הפסימית של מחזור רווחיה העתידי של הרשת. את הערכתו ביסס דוויט על הדוחות שהגישה פייסבוק לרשות לני"ע, שבהם הביעה חוסר ודאות בנוגע להכנסות העתידיות מפרסום. הסיבה: הגידול במספר הצרכנים שלה באמצעות מכשירים ניידים, שנחשבים לפלטפורמה רווחית הרבה פחות מבחינת גיוס מפרסמים.
דוויט היה יכול לצאת האיש הגדול בכל הסיפור, היחיד שהזהיר שגם אם המלך לא עירום, הוא לא גדול כמו שהוא חושב. במקום זה דוויט מצא עצמו כמי שרבים רואים בו אחראי לצניחת שווי המניה. חמור מכך, כמי שפעל בניגוד לכללי האתיקה ושיתף במידע מספר סלקטיבי של משקיעים.
אף שלא ידועים המספרים המדויקים, ההערכות הן כי דוויט קיצץ באופן ניכר את צפי הרווחים של פייסבוק ברבעון השני של השנה ובהתאם לכך גם במהלך 2012 כולה. צלצול השכמה העומד בניגוד מוחלט לכל היגיון כלכלי, אשר מתריע שלחתמים הגדולים יש אינטרס ברור להציג את החברה המנפיקה באור חיובי ככל האפשר ולמשוך כמה שיותר משקיעים חדשים.
מניית פייסבוק עוד תעלה ותרד לא מעט פעמים בשנים הקרובות. מבחינת מחזור חיים של מניה השבוע האחרון היה עבורה לא יותר מהערת שוליים. עם זאת, השבוע, 3.5 שנים לאחר הקריסה הגדולה של 2008, מי שחיפש סיבות למשוך את הכסף שלו מהבורסה היה מוצא לא מעט כאלה: השרירותיות הגדולה בקביעת המחיר; הבועה המלאכותית שמנפחים החתמים; האזהרה שנשלחת ללקוחות מועדפים; המחיר, 100 מיליארד דולר, שלאיש לא ברור מה עומד מאחוריו חוץ מ-901 מיליון חברים וירטואלים; ורווח נקי של מיליארד דולר ב־2011. סכום גבוה אך נמוך משמעותית מאלה שרושמות ענקיות טכנולוגיה ויצרניות רכב אמריקאיות; הן נהנות מהכנסות גבוהות פי כמה וכמה ונסחרות לפי שווי נמוך בהרבה.
אולי עכשיו, כשהקסם פג מעט, יסכים צוקרברג לענות על שאלות המשקיעים. על חליפה ועניבה אל תבנו בעתיד הקרוב.