"בשנה וחצי האחרונות פוטרו 200 עובדים בענף התשתיות"

יו"ר אגף קבלני התשתיות בהתאחדות הקבלנים: "מחנק האשראי גורם לכך שאין ערבויות ואין מימון. קבלנים רבים נאלצים לצמצם את היקפי העבודות שהם מבצעים"

מאת יעל דראל | 18/6/2012 8:26 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: ענף התשתיות
"מחנק האשראי בבנקים גורם לכך שאין ערבויות ואין מימון, וקבלנים רבים נאלצים לצמצם את היקפי העבודות שהם מבצעים מבלי לנצל עד תום את היכולת שלהם", כך אומר ל עסקים אילן מרדכי, יו"ר אגף קבלני התשתיות בהתאחדות הקבלנים.
עבודות תשתית. חלה ירידה בכמות הפרויקטים
עבודות תשתית. חלה ירידה בכמות הפרויקטים צילום: טל טננבוים
 
מרדכי, המשמש גם כסגן יו"ר התאחדות הקבלנים, מסביר כי "הבנקים אינם אוהבים את המכרזים החדשים בשיטת הדיזיין-בילד" )תכנון-ביצוע(. במכרזים אלה הקבלנים נדרשים לא רק לבצע את הפרויקט, אלא גם לתכננו, ובכך מתייקרות העבודות במיזם. "ההוצאות המרובות נופלות על הקבלן, אבל התשלום מבוצע באמצעות אבני דרך - שיטה שמקשה על חברות רבות ואינה אהובה מאוד על הבנקים", הוא אומר.

"לאחר הזנחה של כ-10 שנים יש בשנה וחצי האחרונות חגיגה של השקעה בתשתיות בישראל", מודה מרדכי, "אבל לצערי בגלל מחנק האשראי והאופן שבו מתוכננים המכרזים - העבודה מגיעה ברובה הגדול לקבוצה מצומצמת של 5-4 חברות הענק. שאר החברות אינן זוכות להשתתף בחגיגה ובשנה האחרונה רבות נאלצו לפטר 200-150 עובדים ".

מכרזי תכנון-ביצוע, מסביר סגן יו"ר ההתאחדות, נהוגים כיום במספר רב של פרויקטים בתחום התחבורה, ובהם פרויקטים של חברת נתיבי ישראל ושל
רכבת ישראל. בין המיזמים הוא מונה את המכרז של כביש 1 החדש, של צומת גולני ושל כביש 85. האחרון הוא מכרז שפרסמה לפני כמה חודשים החברה הלאומית לדרכים, ובמסגרתו יורחב הכביש בין צומת קדרים לצומת עמיעד ויוקם בו מחלף בעלות כוללת של כחצי מיליארד שקל.

"מהנתונים שלנו עולה שההשקעה בתשתיות בשנת 2011 לא היתה גדולה כפי שנהוג לחשוב, אלא גברה בעיקר בשנה האחרונה", אומר מרדכי. כך למשל, מהסקירה השנתית שביצעה לארונה פירמת רואי החשבון BDO זיו האפט עבור ההתאחדות עולה כי היקף ההשקעה בתשתיות התחבורה ובכללן בכבישים ומסילות ברזל בשנת 2011 נאמדת בכ-8.02 מיליארד שקל - נתון המבטא ירידה של כ-0.9% לעומת 2010.

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2011 חלה ירידה בהתחלת פרויקטים של סלילת הכבישים, וכי בחציון הראשון של השנה היא עמדה על 28 ק"מ בלבד-ירידה של כ-62% לעומת החציון הראשון של שנת 2010, שבה התחלות סלילת כבישים עמדו על 122 ק"מ.

עם זאת, מרדכי מבקש להבהיר כי הבעיה איננה כאמור בהשקעות. "הטענה היא לא בגין היעדר פרויקטים או השקעה. הבעיה היא השיטהשהופכת בהדרגה את שוק התשתיות לשוק ריכוזי מאוד ומשאירה בחוץ את רוב השחקנים".
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים