לרכבת ישראל חוב פיגורים של 50 מיליון שקל לחברת פז
החוב, שהיקפו המקורי 200 מיליון שקל, אמור היה להיפרע בפברואר. הרכבת נקלעה לקשיי נזילות ומבקשת את סיוע האוצר

רכבת ישראל. לא רק בעיות עם הוועד צילום: אדי ישראל
ההיקף המקורי של החוב, הצובר ריבית והפרשי הצמדה, הוא 200 מיליון שקל, אבל הוא נפרע רק בחלקו. בעל השליטה בפז צדיק בינו גילה עד כה סבלנות, אך נראה שאם המצב לא ישתנה תיאלץ חברת האנרגיה הגדולה במדינה לנקוט צעדים משפטיים למימוש חובה.
פז שימשה בעבר כספקית הדלקים העיקרית של רכבת ישראל. בשלב מסוים היא החליטה להפסיק את ההתקשרות, ובמכרז שהתקיים לפני כמה חודשים עברה האחריות לאספקת הדלקים לחברות סונול ו דור אנרגיה.
רכבת ישראל מצויה בשבועות האחרונים במצוקת נזילות עקב בעיות בתזרים המזומנים, והגירעון הכולל בתקציבה נאמד במאות מיליוני שקלים. החברה כבר קיבלה ממשרד האוצר סיוע חירום
של 60 מיליון שקל על חשבון הסובסידיה, ובמהלך החודש היתה אמורה לקבל 100 מיליון שקל נוספים, אולם הם טרם התקבלו.
גורמים באוצר מסבירים שהכסף עדיין לא הועבר, בין השאר משום שדרישות שונות שהופנו להנהלת הרכבת טרם נענו. לנוכח הסכם העבודה שנחתם באחרונה בין ועד עובדי הרכבת לבין ההנהלה בתיווך ההסתדרות, היכולת לבצע שינויים ארגוניים או תוכניות התייעלות היא מוגבלת.
בימים הקרובים אמורה הנהלת הרכבת, בראשות המנכ"ל בועז צפריר, להוציא אל הפועל את תוכנית ההפרטה העסקית הכוללת בין היתר הקמת שתי חברות בנות: חברה לפיתוח עסקי וניהול נדל"ן וחברה להובלת מטענים.
בחברת פז סירבו להגיב לידיעה. דוברת רכבת ישראל מסרה בתגובה: "רכבת ישראל מקיימת דיאלוג אינטנסיבי עם משרד האוצר כדי להסדיר במהרה את העברת הכספים". ממשרד האוצר נמסר: "נושא הזרמת הכספים לרכבת הוא חלק ממשא ומתן בין הנהלת הרכבת לבין משרד האוצר, בסיומו נעדכן".