90 חברות התעניינו במכרזי הרכבת הקלה בגוש דן
בכנס שנמשך יומיים, חברת נת"ע הממשלתית המופקדת על תכנון והוצאה לפועל של פרויקט הרכבת הקלה, הציגה את פרטי מכרזי הקו האדום בפרויקט. כ-90 חברות וביניהן אלסטום, בומברדייה, סימנס, דרגדו, CCCC התעניינו במכרזים

הרכבת הקלה בי-ם. בקרוב גם בגוש דן צילום: אורי דוידוביץ'.
ההתעניינות הגבוהה נרשמה השבוע במהלך כנס שקיימה חברת נת"ע, החברה הממשלתית המופקדת על תכנון והוצאתו לפועל של פרויקט התחבורה השאפתני. בכנס שקיימה החברה, הגיעו בין השאר גם נציגי חברת סטרבג הגרמנית, וינצי הצרפתית, חברת MMS מרוסיה וכן נציגיהן של חברת פיזרוטי האיטלקית, FCC הספרדית וקונטי האמריקנית.
בכנס, שנמשך יומיים, הוצגו פרטי מכרזי הקו האדום בפרויקט, בראשם מכרז כריית המנהרות ומכרז המערכות ("הסיסטם"). מכרזים אלו כוללים את ניהול המערכת הרכבתית, את הקמת המקטעים הקרקעיים, את הקמת מרכז התחזוקה של הרכבת הקלה, וכאמור את עבודות המנהור שיבוצעו בעזרת מכונת הכרייה TBM - לכריית שתי מנהרות באורך כולל של 16 ק"מ. מכרז זה ישולב במכרז "הקופסאות" – החללים המהווים את מתחמי התחנות התת קרקעיים.
בחברת נת"ע ציינו כי "מכרזים אלו כוללים עבודות מורכבות ומסובכות, בשטח אורבאני צפוף, עם כמויות אדירות של אדמה, מים ובטון. מדובר במכרזים מהגדולים ביותר שידעה מדינת ישראל, וזאת לאחר שחברת נת"ע כבר ביצעה עבודות
להעתקת תשתיות בהיקף של כמיליארד וחצי שקל".
יו"ר נת"ע, מיכאל רצון, הביע סיפוק מכמות המתעניינים בכנס ואמר כי תינתן עדיפות למי שיקיים מיזם משותף עם חברות ישראליות, וכן למי שישקיע במדינת ישראל, בקניות גומלין ובהשקעה בתעשייה. זאת ועוד, רצון הבטיח מתן בונוס לחברה שתקדים את לוחות הזמנים בעבודות בפרויקט.
"בכל מכרזי נת"ע אנו נקפיד על איכות העבודה, על בטיחות, ועל סטנדרטים גבוהים, תוך כדי עמידה במסגרת התקציבית. נעשה את הכול כדי לחסוך בפרויקט הענק הזה למשלם המיסים הישראלי ולקופה הציבורית. רבים לא האמינו שבתוך שנה ושמונה חודשים, מאז קבלנו את המנדט לפרויקט מהממשלה, נהיה במקום בו אנו נמצאים כעת, מבחינת תכנון, מכרזים, תאום עם גופים ממשלתיים ועירונים וביצוע, אבל אנחנו שועטים קדימה", אמר.
בסוף החודש צפוי להתקיים כנס נוסף של מכרזי נת"ע, בנושא כריית המנהרות בשיטה קונבנציונלית. בחברה העריכו כי גם בכנס זה תהיה השתתפות ונוכחות גבוהה מצד חברות מובילות מהארץ ומהעולם. על פי לוחות הזמנים של הפרויקט, עד אמצע השנה הבאה אמורים להיבחר הקבלנים הזוכים, כאשר הצפי הוא שבמהלך 2013 יחלו העבודות בפרויקט הקו האדום, הקו הראשון של רכבת קלה, שמחציתה חולפת בתוואי תת קרקעי במטרופולין ת"א. קו זה אמור להתחיל לפעול באופן נסיוני כבר ב-2017.