משרד התמ"ת שוקל להוריד את מחיר הלחם

בדיון של ועדת הכלכלה הודה נציג התמ"ת כי ייתכן שמחיר הלחם לא נכון. ח"כ פרץ הציע לקבוע מע"מ דיפרנציאלי, שיהיה נמוך על מוצרי יסוד

רותם סלע | 24/9/2012 21:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ב') דיון מיוחד שעסק במדיניות פיקוח המחירים על מוצרי מזון ובגל ההתייקרויות הצפוי במשק אחרי החגים. "דוח המבקר מעיד שיש לבצע מחשבה מחדש של המדיניות ומצביע על שורה של כשלים", אמר היו"ר ח"כ כרמל שאמה הכהן.

מאפיה
מאפיה צילום: רויטרס
המפקח על המחירים במשרד התמ"ת, דוד שטיינמץ, אמר בדיון כי המאפיות דרשו לייקר את הלחם ב-9% בגלל תוצאות הרווחיות, אולם הוא מצא שהן מוכרות את הלחם לרשתות השיווק במחיר נמוך מהמחיר המרבי שהתיר המפקח. "גם אם נעלה את מחיר המכירה ב-9% לא נגיע למחיר המרבי", אמר.

הוא הסביר כי העלייה במחירי התשומות הובילה בסופו של דבר להחלטה לייקר את מחיר הלחם ב-6.53% והעריך כי סבסוד ההעלאה היה עולה למדינה כ-25 מיליון שקל בשנה. שטיינמץ הוסיף כי "יכול להיות שהמחיר הבסיסי לא נכון וצריך להוריד אותו", וציין כי המשרד החל בהליך של בדיקת הנושא.

חבר הכנסת עמיר פרץ הציע לקבוע נורמות של שלוש רמות מוצרים: מוצרי יסוד, מוצרים חיוניים ומוצרי מותרות ולהחיל עליהם מע"מ דיפרנציאלי. הוא הציע מע"מ של 5.5% על מוצרי יסוד, 8% על מוצרים חיוניים ו-18% על מוצרי מותרות. לדבריו, האוצר לא ירוויח פחות כי הצריכה תגדל. "אני מרגיש שהמע"מ הדיפרנציאלי מתקרב מאוד", אמר בתגובה שאמה.
"אי אפשר להעלות מחירים בגלל המחאה"

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, טען כי הציבור אינו שותף בוועדות המחירים וקולו לא נשמע. דברים דומים אמר גם כלכלן המועצה לצרכנות שלומי דגן.

מנכ"ל מאיר בייגל, גלעד זילברברג, טען כי ענף המזון נמצא לפני אחד המשברים הגדולים ביותר שעם ישראל הולך לדעת. "הריכוזיות גברה והשוק לא יכול להתקיים יותר", אמר. לדבריו, הרווחיות נשחקה ואי אפשר להעלות מחירים בגלל המחאה החברתית. הוא הביע תמיכה בהעלאת המחירים של יוניליוור והיצרנים הגדולים

ואמר כי עד שהם לא יעלו מחירים הוא לא יוכל לעשות זאת. "אנחנו חוד החנית של התחרות אבל אנחנו נמות ראשונים כי אין לנו גב פיננסי", אמר.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, ציין כי התשומות עלו כמו גם המסים ושכר המינימום ובעלי העסקים לא יכולים להעלות מחירים. סמנכ"לית המכירות של יוניליוור, ענת גבריאל, טענה כי בהשוואה לעולם יוניליוור בישראל נמצאת בתחתית טבלת הרווחיות. לדבריה, התייקרות מוצרי החברה תעלה לצרכנים רק 15 שקלים בשנה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים