משרד התמ"ת שוקל להוריד את מחיר הלחם
בדיון של ועדת הכלכלה הודה נציג התמ"ת כי ייתכן שמחיר הלחם לא נכון. ח"כ פרץ הציע לקבוע מע"מ דיפרנציאלי, שיהיה נמוך על מוצרי יסוד

מאפיה צילום: רויטרס
הוא הסביר כי העלייה במחירי התשומות הובילה בסופו של דבר להחלטה לייקר את מחיר הלחם ב-6.53% והעריך כי סבסוד ההעלאה היה עולה למדינה כ-25 מיליון שקל בשנה. שטיינמץ הוסיף כי "יכול להיות שהמחיר הבסיסי לא נכון וצריך להוריד אותו", וציין כי המשרד החל בהליך של בדיקת הנושא.
חבר הכנסת עמיר פרץ הציע לקבוע נורמות של שלוש רמות מוצרים: מוצרי יסוד, מוצרים חיוניים ומוצרי מותרות ולהחיל עליהם מע"מ דיפרנציאלי. הוא הציע מע"מ של 5.5% על מוצרי יסוד, 8% על מוצרים חיוניים ו-18% על מוצרי מותרות. לדבריו, האוצר לא ירוויח פחות כי הצריכה תגדל. "אני מרגיש שהמע"מ הדיפרנציאלי מתקרב מאוד", אמר בתגובה שאמה.
"אי אפשר להעלות מחירים בגלל המחאה"
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, טען כי הציבור אינו שותף בוועדות המחירים וקולו לא נשמע. דברים דומים אמר גם כלכלן המועצה לצרכנות שלומי דגן.
מנכ"ל מאיר בייגל, גלעד זילברברג, טען כי ענף המזון נמצא לפני אחד המשברים הגדולים ביותר שעם ישראל הולך לדעת. "הריכוזיות גברה והשוק לא יכול להתקיים יותר", אמר. לדבריו, הרווחיות נשחקה ואי אפשר להעלות מחירים בגלל המחאה החברתית. הוא הביע תמיכה בהעלאת המחירים של יוניליוור והיצרנים הגדולים
ואמר כי עד שהם לא יעלו מחירים הוא לא יוכל לעשות זאת. "אנחנו חוד החנית של התחרות אבל אנחנו נמות ראשונים כי אין לנו גב פיננסי", אמר.
מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, ציין כי התשומות עלו כמו גם המסים ושכר המינימום ובעלי העסקים לא יכולים להעלות מחירים. סמנכ"לית המכירות של יוניליוור, ענת גבריאל, טענה כי בהשוואה לעולם יוניליוור בישראל נמצאת בתחתית טבלת הרווחיות. לדבריה, התייקרות מוצרי החברה תעלה לצרכנים רק 15 שקלים בשנה.