דייויד גילה נגד ישראכרט: לא תוכל לגבות עמלות שיפגעו בתחרות
הממונה על ההגבלים העסקיים פסל הסכמים בין ישראכרט לבין כאל ולאומי קארד, על פיהם היו האחרונות אמורות לשלם תמורת סליקת כרטיסי ישראכרט. המהלך נעשה על רקע כנסיתו של חוק ישראכרט לתוקף במאי האחרון, חוק ששבר את המונופול של החברה בתחום הסליקה

דייויד גילה ראובן קסטרו
עם יישום החוק טענה החברה הייתה שמותג ישראכרט הוא קניין רוחני שלה, שלא ניתן לחייב אותה לוותר עליו ללא תשלום. מנגד טענה כאל, כי מדובר בהמשך המונופול וכי גביית תשלום מצד ישראכרט פוגעת בתחרות. לאחר כ-4 חודשי דיונים, קיבל כאמור את עמדת כאל, וקבע כי ישראכרט לא תוכל לגבות תשלומים שיפגעו בתחרות ולבסוף יתגלגלו על בתי העסק ועל הצרכנים. ישראכרט תוכל לגבות תשלומים בדיעבד עבור החודשים האחרונים, אך ככל הנראה מדובר יהיה בתשלום סמלי.
בטרם כניסת החוק, חתמה לאומי
קארד על הסכם עם ישראכרט לפיו תשלם לאחרונה על סליקת מותג ישראכרט. בלאומי קארד טענו כי עדיף לחברה להגיע להבנות, כדי להתחיל לסלוק את כרטיסי ישראכרט מאשר למשיך בדיונים ארוכים ותיקוני חקיקה. כאל מנגד, סירבה לחתום על הסכם וטענה כי הדבר מרוקן את החוק מתוכן. לבסוף חתמה כאל על ההסכם, אך הממונה הקפיא את התשלומים לישארכרט עד אשר יחליט בנושא. בעבר איימה החברה לפנות לבג"צ ולטעון לפגיעה בזכות הקניין שלה.
הממונה מסר היום כי לאחר בחינת ההסכמים בין החברות, התשלומים שאמורות היו להעביר לאומי קארד וכאל לישראכרט בגין הסליקה העלו חשש לפגיעה של ממש בתחרות בין חברות כרטיסי האשראי מול בתי העסק. הממונה ציין כי ההסכמים היום עשוייםלקבוע מחיר "רצפה" מתואם ל שיגבו חברות כרטיסי האשראי מבית העסק.
בנוסף תשלומים אלו היו צפויים להעלות את עלויות המתחרים בסליקת המותג "ישראכרט" ביחס לעלויות של חברת ישראכרט וכך לפגוע ביכולתן להתחרות מולה מול בתי העסק. לבסוף, קבע הממונה כי מאחר שתשלומים אלו היו מבטיחים לישראכרט הכנסה משמעותית גם כאשר חברה מתחרה היא שמשרתת את בית העסק, מה שעלול היה לפגוע במוטיבציה של ישראכרט להתחרות בחברות כרטיסי האשראי האחרות מול בתי העסק. עם זאת, הממונה התיר לישראכרט לגבות מלאומי קארד וכאל תשלומים בהיקף מוגבל שאינם מעלים חשש לפגיעה בתחרות.
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
