בוטל המכרז להפעלת מוניות מנתב"ג: החל ממחר כל מוניות תוכל לאסוף נוסעים
מוניות הדר פרשו מהמכרז בגלל "תמחור לא ריאלי שיוביל את הנהגים לחרפת רעב". רשות שדות התעופה תצא במכרז חדש. ומה יהיה עם ההנחה לנוסעים?
חברת מוניות הדר, שנהנתה ממעמד מונופול בנתב"ג במשך עשרות שנים, כנראה לא מסוגלת לקבל את האפשרות שבעולם תחרותי מורידים מחירים ועושים הנחות לציבור הנוסעים - ופורשת מהמכרז להפעלת המוניות בנתב"ג.לאחר הודעת מוניות הדר, רשות שדות התעופה הודיעה כי מכרז המוניות בנתב"ג מבוטל, והיא תצא למכרז חדש.
החל ממחר תוכל כל מונית הרשומה כחוק בישראל לאסוף נוסעים מנתב"ג לאחר רישום ועמידה בתנאי הפיקוח הכללי של רש"ת עד להודעה חדשה. שרות לנוסעים יינתן גם באמצעות האפליקציות הרשומות בישראל ולאחר רישום על פי כללי הסדר הנהוגים בנתב"ג. המשמעות - נהגי Gett יוכלו כצפוי לאסוף נוסעים מנתב"ג.

צילום: עמי שומן
נזכיר כי המכרז שהוציאה רש"ת בסוף מארס הפך את התחרות שהייתה נהוגה בעבר על גובה דמי הזיכיון (הדר שילמה 6 מיליון שקל בשנה) לתחרות על גובה ההנחות לנוסעים. דמי הזיכיון הומרו בתשלום של 5.8 שקל לכל מונית היוצאת מנתב"ג עם נוסעים, שאותו אסור לגלגל על הנוסעים. תשלום של 5 שקלים נוספים לכל יציאה, הנכלל בתעריף הנסיעה, נותר כשהיה.
ראוי לציין, כי רשות שדות התעופה נהנתה מהכספים שהועברו אליה ממוניות הדר במשך השנים, וגם היא לא ששה לוותר על התמלוגים מכל תחנת מוניות שתיבחר, ובכך מקשה אף היא על ההנחה לנוסעים ומאפשרת את התעריפים הגבוהים ששילמו הנוסעים במשך שנים.
הצלע השלישית בפרשה הזו - חברת Gett - בינתיים ממלאת פיה מים, אבל ראוי לציין, כי הנחה של 31% שהציעה Gett לא מן הנמנע ואף סביר להניח כי תבוא על חשבון הנהגים שממילא חשופים לכללים והגבלות דרקוניים מול החברה. אז מי בדיוק "האשם"? לא ברור.
"חרפת רעב לנהגים"
בהודעה לתקשורת שפירסמה היום (א') מוניות הדר-לוד היא טוענת כי הפרישה שלה מהמכרז נובעת מ"חזרת חברת גט מההסכמות המוקדמות בין הצדדים ולאור הפגיעה החמורה הצפויה בשכר הנהגים". מנכ"ל החברה מנחם בר-חיים אמר, כי "התמחור של גט לא ריאלי. לא נסכים לעבוד במחירי הפסד שיובילו את הנהגים לחרפת רעב".
אמש בדיון לילי מיוחד הכריעו בעלי המניות של התחנה נגד ההשתתפות במכרז החדש של רשות שדות התעופה, בעיקר בגלל ההנחה של 31% מתעריף הנסיעה שנקבע על ידי משרד התחבורה, הורדה שלתפיסת הנהלת החברה תוביל לפגיעה חמורה ובלתי צודקת בשכרם ובתנאי העסקתם של הנהגים.

הסערה נמשכת. נמל תעופה בן גוריון
צילום: אריק סולטן
לדברי בר חיים, "אין שום סיבה שדווקא בנתב"ג יהיו את תעריפי הנסיעה הנמוכים במדינה, על חשבון הפרנסה של הנהגים בשדה. יש מקום לבחון הורדה מידתית של תעריפי הנסיעה מנתב"ג, אך לא נאפשר עבודה במחירי הפסד. צריך למצוא את נקודת האיזון בין הרצון והצורך הציבורי בהורדת יוקר המחייה לבין שמירה על תנאי שכר מינימליים לנהגי המוניות בישראל". מונופול כבר אמרנו?
מרשות שדות התעופה נמסר, כי מחירי הנסיעה במונית מנתב"ג הם מחירים קבועים בצו פיקוח. בנוסף קיים תשלום בסך 5 שקלים כולל מע"מ כדמי אישור יציאה חד פעמים המעוגן בצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה במוניות) והוא ישאר ללא שינוי. בתקופה האמורה לא תגבה רשות שדות התעופה דמי זיכיון בסך 5 שקלים מנהגי המוניות. בנוסף תעמיד רשות שדות התעופה לרשות הציבור מערך אוטובוסים חינם בשעות העומס ומחסור במוניות.
מ-Gett לא נמסרה תגובה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg