 |
 |
|
 |
תזכרו את התאריך הזה טוב טוב |
 |
|
|
 |
מילה של אבי לבקוביץ': גזר הדין של מייקל ג'קסון ימציא מחדש את תרבות כוכבי הפופ 13/6/2005 |
 |
|
|
 |
|
|
 |
 |
המשפט שהסתיים אינו תופעה יחידנית רק בגלל מימדיו העצומים של האייקון הנדון והאישום הנקלה בגינו הועמד לדין. שהרי אם מתחשבים במימדים של הכוכב, ידענו כבר תקדימים של "משפטי המאה" - ההשוואה המתבקשת מכל היא המקרה של או.ג'יי סימפסון. המשפט של מייקל ג'קסון הוא חסר תקדים משום שמשמעותו חוצה את מימדי השואו שלו; ערכו התרבותי נובע מהאייקון הענק שמככב בו.
פסק הדין היה בעל הכוח לקבוע את תחייתו או מותו של אחד מהמעצבים הגדולים ביותר של תרבות הפופ בעידן הנוכחי של המדיה. חשוב להדגיש את מידת התפתחותה של המדיה בזמנו של מייקל ג'קסון לעומת כוכבים אחרים. אלביס לדוגמה חי בתקופה שונה לחלוטין, שבה דפוסי הצריכה היו שונים בתכלית. די להסתכל על התפתחותה של המדיה החזותית (ובייחוד הקליפים) כדי להפריד לגמרי באבחנה בין מימדיו של אלביס ככוכב לבין אלה של ג'קסון ככוכב. מייקל ג'קסון הוא נחשוני בכל קנה מידה. ספק אם יהיה בעתיד הנראה לעין כוכב מכונן כמותו מבחינת שינוי סדרי עולם בפופ.
המדיה תשתנה לאין ערוך, אבל ספק רב אם מקרה דומה לזה של ג'קסון ישוב, כלומר צירוף של אדם שחי את הכוכבנות מגיל בחרות, של אדם שאחראי על שינוי תפיסה בסיסי בשיווק ובפרסום בעולם הפופ, וכמובן של אדם שאחראי על קלאסיקות מוזיקליות מונומנטליות כמו אלבומיו מראשית שנות השמונים. במילים אחרות, ספק גם אם בעתיד הקרוב יתגלה מיצג ראווה דומה לזה שנחתם עכשיו, של משפט מתוקשר לכוכב משפיע בסדר גודל כזה. הדבר הקרוב ביותר שניתן לדמיין הוא משפט חמור יותר (נניח, רצח), נגד כוכב בסדר גודל של מדונה, עם הפופולריות העכשווית שלה, או לכל הפחות בזו של השנים הראשונות בתהליך דעיכת הפופולריות שלה.
אבל גם במציאות הכי מטורפת שניתן לדמיין כנראה שלא ייחשפו אורחות חיים תמוהים כפי שנחשפו כאן – אורחות חיים של אדם שחייו עוצבו (יש לומר: עוותו) במהלך כמעט ארבעים שנות פופ. מייקל ג'קסון הוא אקספרימנט, מהמקרה שלו יילמדו לקחים על איך כן ליצור ואיך לא ליצור אייקונים נוספים של תרבות ההמונים. המסקנות יגיעו בעתיד, אחרי מאות ואלפי תחקירים מדעיים, סרטים שוברי קופות, רבי מכר ספרותיים, ומחזות שייכתבו, וכולם ישאבו הרבה מהקורות בחודשים האחרונים, הרבה מהקורות ממש בדקות אלה עם פרסום פסק הדין, שקובע למעשה אם לסיפור הזה יש המשך או לא. וכל המשך כזה הוא עוד מתיחה קטנה בחוטים של הסיפור השלם של כוכב הפופ הגדול ביותר בתולדות הפופ. על פי קו המחשבה הזה, מתן פסק הדין הוא אחד מהרגעים החשובים בתולדות הפופ.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
חיוור כסיד, אבל אופטימי. צילום: רויטרס
| /images/archive/gallery/314/621.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
כמו כל דבר, גם השלכות המשפט מתחלקות לשלושה חלקים
|
 |
 |
 |
 |
1) מי נגד מי: משפטו של מייקל ג'קסון הוא משפט של מדיה נגד כוכב, כמו גם מדיה נגד מדיה. אפשר למפות את עולם השואוביז על כל ענפיו - תקשורת, קולנוע ומוזיקה - בבחינת "רעים" ו"טובים" בכל הקשור למשפט במישרין או בעקיפין: גם במובן של רעים הם נגד ג'קסון וטובים הם בעד ג'קסון, וגם רעים נגד טובים במובן של שתי כיתות שמתקוטטות אחת עם השניה. כשמדברים על האפשרות הראשונה, אפשר לפשט את אחורי הקלעים של המשפט לסכסוך בין פטרונים ובעלי אינטרס בתעשיה, שעשו הכל רק כדי למוטט את היריבים שלהם, שהם כמובן גופים הקשורים אל מייקל ג'קסון. מאידך, כיסוי המשפט הוא הדוגמה הפשוטה ביותר לתיאור מלחמת המדיה בעצמה, כשהמלחמה מתנהלת סביב המשפט ללא קשר ישיר אליו, אך גם כן מאחורי הקלעים. הצעדים היו מרחיקי לכת, עד כדי כך שלדוגמה רשת חדשות כמו פוקס ניוז הסכימה לסטות מהקו המאפיין שלה לטובת קו רכילותי רק כדי לרכוש את זכויות השידור הבלעדיות מהמשפט ולהשיג פור על פני מתחרתה העיקרית, CNN.
2) פיננסים: חלק נרחב מהמערכה נגד ג'קסון כרוכה בנגיעה בנקודת התורפה שלו - יכולותיו הכלכליות. ביה"מ שמע על נתוניו הכספיים הלא מחמיאים, מדורי הרכילות מוצפים בדיווחים על קריסתו הפיננסית (החל ממכירת אחוזתו וכלה במכירת חלקו בזכויות הביטלס) וגל ענק של תביעות ענק ליווה את ג'קסון בשלהי השנה שעברה. בהחלטת ביה"מ היום היה נתון לא רק גורל הקריירה של ג'קסון אלא בעיקר גורלו הכלכלי. הרשעה היתה ממוטטת טוטאלית את תעשיית מייקל ג'קסון. זיכויו הוא אולי תחילת התאוששותה.
3) התדמית: המשחק האמיתי, ומהבחינה הזאת אפשר לומר שג'קסון יצא בשן ועין מהמשפט. במהלך השנים האחרונות הקריירה שלו היתה במצב גסיסה, או דעיכה דרסטית. האכזבה ממכירות אלבומו האחרון ב-2001 היא רק סימפטום לכך. לג'קסון לא היתה טיפת סימפטיה מהתקשורת, אפילו ההפך מכך. את הגולל הסופי חתם הסרט של מרטין באשיר - את מה שלא עשתה פרשיית התינוק, תביעת החזקה של אשתו וכמובן חרושת השמועות על ההטרדות המיניות. בשנתיים האחרונות לעומת זאת, לקראת המשפט ובמהלכו, הפופולריות שלו התמידה בעלייתה. באירופה במיוחד, אך גם בארה"ב, שם זה התבטא בעיקר בגיבושה של הקהיליה השחורה מאחורי ג'קסון ונגד הממסד הלבן (ע"ע תקרית הקליפ של אמינם, והתגייסות רשת BET ומגזין ה-Source לצידו של ג'קסון כ"סמל שחור"). בעקרון, מכירותיו של ג'קסון לא נפגעו לחלוטין ממשפטו, כך לדוגמה במקביל למעצרו כבש ג'קסון את פסגת המצעד הבריטי שם נשאר פופולרי, ורק המשיך למכור (אע"פ שלמען האמת קופסת הנדירים של ג'קסון אכזבה מאוד, בארה"ב).
פרשנים העריכו כי זיכוי - במקביל לפופולריות המתאוששת - יאפשר לג'קסון קאמבק מוזיקלי אדיר שישקם את מצבו הכלכלי העגום.
|  |  |  |  | |
|
 |
 |
 |
|
 |
|
|

|
 |  |  |  | יליד הארץ. מתעניין בדברים מעניינים, במיוחד במוזיקה |  |  |  |  |
|
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |  |  |  | לפנינו אחד מהרגעים החשובים בתולדות הפופ, תחייתו או מותו של אחד ממנסחי הפופ בן זמננו. מדובר בנקודת זמן מכרעת של לפני ואחרי, שרק ימים יגידו עד כמה באמת היא משמעותית. המקרה הביזארי שנחשף מול עינינו הוא התוצאה המוגמרת של התהליך שהתרחש בארבעים השנים האחרונות. המסקנות יגיעו בעתיד, אחרי מאות ואלפי תחקירים מדעיים, סרטים שוברי קופות, רבי מכר ספרותיים, ומחזות שייכתבו על יסוד קורות החודשים האחרונים
|  |  |  |  | |  |
|
|
|
|
|
|
 |
|