ראשי > ברנז'ה > מדיה > כתבה
בארכיון האתר
דוח המבקרים
קצת אחרי סערת "הדוגמניות" ורגע לפני בחירת זכייניות ערוץ 2, מפרסמת הרשות השנייה סקר על עמדות הציבור לגבי הערוצים המסחריים. מתברר שהעם לא רוצה רק טלנובלות ותוכניות ריאליטי. 54% סבורים שתוכניות מרחיבות דעת חשובות מבידור נטו. כמעט 40% נפגעים מתוכניות מסוימות. ו 64% חושבים שצריך לפקח על ערוצים 2 ו-10. ברשות השנייה מרוצים: "חלק ניכר מהממצאים עולים בקנה אחד עם המדיניות שלנו"
לכתבה הקודמת דפדף בברנז'ה לכתבה הבאה
יניב זך, המגזין
31/3/2005 10:36
הציבור הישראלי מרבה אולי לצפות בטלוויזיה המסחרית, אולם לא ממש אוהב את כל מה שהוא רואה בה.

סקר חדש של "הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו" מגלה כי אל מול הפופולריות המוכחת של תוכניות המציאות, יש רבים שחושבים שהשוק הטלוויזיוני הוצף יתר על המידה בז'אנר. מהסקר מתברר ש- 28% מהציבור חושב שיש יותר מדי תוכניות ריאליטי בערוץ 2, ו 15% סבורים שיש עודף של תוכניות כאלה בערוץ 10.

וממה עוד לא מרוצים צרכני הטלוויזיה? 20% חושבים שיש יותר מדי תוכניות פוליטיקה ואקטואליה בערוץ 2, ו-16%  מאמינים שיש יותר מדי תוכניות כאלה בערוץ 10. 19% חושבים שיש בערוץ 2 יותר מדי טלנובלות ותוכניות בידור.

ומה, לעומת זאת, היו רוצים הצופים לראות יותר? הציבור חושב שבערוצים 2 ו-10 משדרים מעט מדי תוכניות הנוגעות למיעוטים ולפריפריה, פחות מדי סרטים ישראליים, לא מספיק תרבות, אמנות וספרות ופחות מדי מורשת.

אפרופו ההצלחה של שידור משחקי הנבחרת בערוץ 10: 31% מהצופים היו שמחים לראות עוד שידורי ספורט בערוץ 2. לעומת זאת, 30% חושבים שיש פחות מדי תוכניות תעודה ותחקיר בערוץ 10.

הסקר
, שהתקיים במהלך חודש דצמבר האחרון, בוחן את עמדות הציבור ביחס לערוצים 2 ו-10 לגבי תוכניות ופרסומות וביחס לפעילות הרשות השנייה. זהו הסקר הראשון בסדרה של סקרי מעקב שנתיים המהווים כלי עבודה לרשות לצורך קביעת מדיניות הפיקוח על השידורים.

הסקרים מתבצעים על ידי תחום אסטרטגיה ומחקר ברשות, בראשותה של נחמה לאור. הסקר, שנעשה באמצעות חברת "מדגם", כולל אלף מרואיינים מגיל 17, יהודים , ערבים ועולים חדשים. טעות הדגימה המירבית בו היא 3.2%.

"חשיבותו של הסקר היא בהיותו כלי משלים לכלי המדידה הקיימים לצפייה בטלוויזיה", אומרת לאור, סמנכ"לית אסטרטגיה ומחקר ברשות.

"מערכת המדרוג, הרייטינג, בוחנת אם הציבור צופה ובמה. סקר העמדות נותן מידע נרחב על עמדות הציבור כלפי התוכן הנצפה. מהסקר עולה כי הצפייה בטלוויזיה ובעיקר בערוצים 2 ו-10 מהווה נתח ניכר משעות הפנאי של הישראלים" מוסיפה נאור. "הממצא הזה מחזק את ההנחה שהטלוויזיה היא המקור המרכזי לאספקת תרבות הפנאי בישראל. חלק ניכר מהממצאים עולה בקנה אחד עם הדרישות במכרז ערוץ 2 ועם מדיניות התוכן של הרשות השנייה בכלל". 
נחמה לאור, סמנכ"ל אסטרטגיה ומחקר ברשות. צילום: יחסי ציבור
הרוב רוצה להשכיל
הסקר מגלה כי הציבור רואה חשיבות בקידום תוכניות מרחיבות דעת (54%), וסבור שהנושא חשוב יותר מהבידור (54% לעומת 42%).

 מצד שני, בידור הוא עדיין חשוב ומרכזי וממוקם במקום השני. מיד אחר כך, במקום השלישי, תוכניות המציגות את התרבות הישראלית (37% ). מה הציבור לא רוצה לקדם? תוכנית לילדים (1%) ותוכניות למגזר הערבי (0.1% ).

החלק המעניין ביותר במחקר נוגע לעמדות הציבור כלפי תכנים פוגעים: מהסקר עולה כי כמעט 40%מהציבור נפגעים מתוכניות מסוימות המשודרות בערוץ 2 ו-10. 27% מהם חושבים שיש פגיעה במיעוטים, 20%  חושבים שיש אלימות ושפה בוטה, 18% חושבים שיש מיניות ויחס מזלזל לנשים ו-15% חושבים שקיימת פגיעה בשל חדירה לתחום הפרט.

ברשות מניחים כי הסעיף האחרון, שלא עלה עד כה בסקרים קודמים, מתייחס בעיקר לתוכניות הריאליטי המציצניות.

ומה לגבי פרסומות? כשליש מהציבור חושבים שיש תכנים פוגעים בפרסומות. 56% מהם חושבים שיש פגיעה בשל מיניות ויחס מזלזל לנשים, 22% חושבים כי קיימת בהן אלימות, 22% חושבים כי יש שפה גסה ובוטה ו-13% חושבים שיש פגיעה במיעוטים.
רוצים תוכניות מרחיבות דעת. רונאל פישר, "עשרת הדיברות". צילום אריק סולטן
לא מודאגים מהפיקוח
ומה לגבי הפיקוח הציבורי? 64% סבורים כי יש צורך בגוף ציבורי שיפקח על ערוצים 2 ו-10. שיעור זה גבוה בהשוואה לזה שנמצא בסקר קודם בינואר 2003, אז סברו 47% שישי צורך בפיקוח.

שיעורים דומים של יהודים ותיקים  72% וערבים 75%, השיבו כי יש צורך בפיקוח. לעומת זאת, רק 21% מהעולים מברית-המועצות השיבו כי יש צורך בפיקוח.

ברשות משערים כי העלייה בשיעור הנשאלים הסבורים כי יש צורך בגוף ציבורי מפקח נובעת ממודעות גבוהה יותר למקומו של השידור המסחרי-ציבורי בישראל, ולחשיבות הבקרה על תכניו.

36% מהציבור סבורים כי יש מעט מדי פיקוח על ערוצים 2 ו-10. 41%  סבורים כי קיימת מידה מספקת של פיקוח. "פעמים רבות נשמעות טענות כי הרשות מפעילה אמצעי פיקוח נרחבים מדי", אומרת לאור, "מהסקר עולה שהציבור אינו שותף לביקורת הזו".

שיעור המודעים לקיומו של גוף מפקח כלשהו עומד על 54% . 56% מהם סבור כי על הגוף המפקח לטפל בנושא אלימות ושפה גסה בערוצים המסחריים, 50% מבקשים פיקוח והגנה על ילדים, 47% מהציבור ממליצים לפקח על איכות התוכניות. רק 27% ממליצים לפקח על כמות התוכניות הישראליות.

קמפיין הסברה על פעילות נציב תלונות הציבור ברשות.
80% צופים כל יום
הסקר מלמד גם על מגמות הצפייה בטלוויזיה בישראל. ליותר ממחצית המשיבים יש שני מכשירי טלוויזיה או יותר בבית.

קרוב ל-50% מהאוכלוסייה מחוברים לכבלים ומעל לשליש מחוברים ללוויין. סך הכל המחוברים ללוויין או לכבלים עומד על כ-85% מהאוכלוסייה.

שיעורים גבוהים שאינם מחוברים לכבלים או ללוויין נמצאו בקרב ערבים (48%), יהודים דתיים (%41.7) ובקרב בעלי הכנסה נמוכה (44%).

תדירות הצפייה בטלוויזיה גבוהה: רוב רובה של האוכלוסייה, כ-80%, צופים בטלוויזיה בכל יום. מרבית האוכלוסייה, 52.6%, צופה בטלוויזיה 4-2 שעות ביום. כ-13% צופים יותר מארבע שעות. ממוצע הצפייה ביום, באמצע השבוע, עומד על כ-2.8 שעות ובסופי השבוע מספר שעות הצפייה בטלוויזיה עולה ל-3.9 שעות.
קצרים
פרסום
מדיה
מינויים
  מדד הגולשים
הילה קורח תגיש את ...
                  16.98%
או, יס! זה "הוט"
                  7.55%
רשות השידור...
                  7.55%
עוד...

מדיה
מסתמן: סמכויות ניהול רשות השידור יועברו למנהל חיצוני  
הכלבה של קסרי  
גדי משחק בנשק  
עוד...