 |
/images/archive/gallery/205/749.jpg המכרז של ערוץ 2
עיבוד מחשב  |
|
|
רגע לפני תוצאות המכרז, גם ענף הפרסום כוסס ציפורניים. ככה זה כשמאות מיליוני דולרים מעורבים. על השאלה מי יהיו הזכייניות שיזכו, אף אחד לא ממש מוכן להמר. אך שלא לייחוס יופתעו רבים אם "קשת" לא תמצא את עצמה בפנים
|
|
|
 | דפדף בברנז'ה |  | |
עירית יוסילביץ' 31/3/2005 12:18 |
|
|
|
|
 |
מנהלי ערוץ 2 נמצאים בעיצומן של ההכנות האחרונות לקראת הכרזת הזוכים במכרז לערוץ, אולם בענף הפרסום כבר מתכוננים ליום שאחרי.
כ-35% מסך ההוצאה לפרסום בשנה החולפת, הופנה לטלוויזיה וכשעשרות מיליוני דולרים מעורבים, אף אחד לא מצליח להישאר אדיש.
אז על כמה כסף מדובר בעצם? מנתוני "זניט מדיה" (מקבוצת באומן-בר-ריבנאי) עולה כי הפעילות הפרסומית במדיה הטלוויזיונית,
גלגלה ב-2004 כ-766 מיליון דולר. 214 מיליון דולר, מצאו את דרכם לערוץ 2.
הנתונים לגבי השנה הבאה, אמורים להיות אופטימיים בהרבה. מנכ"ל "זניט מדיה", אלון הוכדורף מציין כי בשנה החולפת התחזק נתח המדיום הטלוויזיוני מ-33% ל-34%, בדומה לשווקים כמו ארה"ב ואירופה, אך עוד לא הגיע לממוצע העולמי העומד על 38%. ובענף יודעים שפער של 4%, משמעו הרבה מאוד כסף.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
עוגת הפרסום. ערוץ 2 עם 28% ששווים 214 מיליון דולר
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מה יעלה בגורלן של עמלות היתר?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
חברת הפירסום "מק'אן אריקסון" לדוגמה, נחשבת כיום מקורבת ל"קשת" בשל יחסים הדוקים בין אילן שילוח לאבי ניר. בביצת הפרסום, ישנם כאלו שלא אוהבים את החיבור הזה.
"אין ספק שמק'אן זוכה ליחס מועדף בשיבוצים בזמן אוויר, בגלל הקשרים הללו", אומר בכיר בענף. לדבריו, והיה ו"קשת" תפסיד במכרז, הרי שביוניברסל מקאן (חברת המדיה של המשרד – ע.י), יאלצו לעמוד מול הסכמי רכישת מדיה ועמלות יתר חדשים, שלא בהכרח יהיו זהים למה שהורגלו אליו.
אבל לא רק גורלם של ההסכמים והעמלות מדאיג את הפרסומאים. "על הנייר, 'שידורי עדן' הציעה את ה'ביד' הגבוה ביותר במכרז לערוץ 10, והראתה חוסן פיננסי וכולנו יודעים איך זה נגמר", אומר גורם אחר בענף. "לאור התקדים של ערוץ 10, המועצה תצטרך להתחשב גם בשיקולים כלכליים ובהצלחה מסחרית מוכחת, מה שמשחק לרעתה של 'כאן' – השחקנית החדשה במכרז".
פרמטר נוסף הנלקח בחשבון, הוא לוח התוכניות. המשוואה פשוטה – יותר צופים משמע יותר כסף, והזכייניות נשפטות בעיני הפרסומאים בעיקר על סמך יכולתן לייצר רייטינג. "התוכניות החדשות של 'טלעד' לדוגמה, לא מצליחות בינתיים להתרומם, בעוד שהעונה החדשה של קשת עם 'כוכב נולד' ו'ארץ נהדרת', לא מפסיקה לשבור שיאים", אומר בכיר בחברת מדיה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
קבות "כאן" מגישה את מסמכי המכרז
|
|
 |
 |
 |
 |
|
אז מי יקח?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
על השאלה מי יהיו שתי הזכייניות שיזכו במכרז, אף אחד לא ממש מוכן להמר. מה שכן, שלא לייחוס יופתעו רבים אם "קשת" לא תמצא את עצמה בפנים.
"בין אם חברי המועצה אוהבים באופן אישי את התוכניות, ובין אם לא – מהצלחה בסדר גודל כזה, הם לא יוכלו להתעלם", אומר מנכ"ל משרד פרסום גדול.
"'קשת' היא אכן פייבוריטית, אבל צריך לזכור שכבר היו הפתעות במכרזים קודמים ובעצם, התחושה היא שהכל יכול לקרות", אומר בכיר אחר, שצפה מהצד בכמה המחלטות רגולטור שמצאו עצמן בסופו של דבר תחת מתקפה משפטית.
"חוץ מזה, לאף אחד אין כמעט ספק שהזכיינית שתפסיד תערער לבית המשפט, כי הפעם לא מדובר בקבוצות שהוקמו במיוחד למכרז אלא בחברות שקיימות הרבה שנים ומעסיקות מאות עובדים. הפסד הפעם, משמעו הרבה יותר מפגיעה באגו. מדובר במאות אנשים מוכשרים שעבדו בענף במשך שנים שימצאו את עצמם מחוץ למעגל העבודה עם אופציות מצומצמות, אם בכלל, להשתלב מחדש בענף".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | נבחרת הכוכבים של קשת. ימשיכו?
| |
|
|
|
|
|
|
|
|