 |
/images/archive/gallery/310/918.jpg סוס טרויאני
 |
|
|
פרשת הריגול במשק שנחשפה מגלה כי למרות הקפדה על חשאיות, המדיה וחברות הפרסום חשופות לריגול תעשייתי. בין הנפגעות: HOT, ראובני-פרידן, שלמור-אבנון-עמיחי ואיש סודם של בכירי המשק, רני רהב |
|
|
 | דפדף בברנז'ה |  | |
עירית יוסילביץ' 29/5/2005 12:19 |
|
|
|
|
 |
תחומי הפרסום והתקשורת מוקפים לא רק באבק כוכבים כי אם גם במאבקי כוחות ותחרותיות
עזה. המשפט "במלחמה כמו במלחמה...", מקבל היום משנה תוקף עם חשיפת פרשיית ריגול מסחרי, שצפויה, כך נראה, עוד לזעזע את המשק כולו.
פרשת הסוס הטרויאני – סיקור מיוחד ב-NRG
גם וותיקי הענף לא זוכרים פרשיות במימדים כאלו:עשרות חברותמובילות היו נתונות, על פי החשד, לריגול מסחרי מצד חברות מתחרות, שהתבצע באמצעות תוכנת "סוס טרויאני" שהושתלה במחשביהן. בין החברות שככל הנראה היו נתונות לריגול: משרדי הפרסום ראובני-פרידן ושלמור-אבנון-עמיחי, משרד יחסי הציבור של רני רהב, פרטנר, חברת הכבלים HOT, שטראוס ועוד.
כיצד פעלה השיטה? במשטרה חושדים כי החדרת תוכנת "הסוס הטרויאני" נעשתה בשתי דרכים. הדרך הראשונה היא באמצעות דיסק שהכיל תוכנה אטרקטיבית, שנשלח לחברה שאחריה רצו לעקוב. השיטה השנייה היתה באמצעות משלוח של דואר אלקטרוני.
במקרים מסוימים ביקש המזמין "לשאוב" את כל החומר וכל המסמכים שהיו על המחשב, ובמקרים אחרים הוא ביקש "לשאוב" רק מסמכים מסוג מסויים. כמו כן איפשרה התוכנה גם שליטה מוחלטת במחשב, ויכולת לבצע שינוי במסמכים ללא ידיעתם של הבעלים.
בתחומים כל כך תחרותיים, כשמיליוני דולרים מונחים על הכף, ההשלכות עלולות להיות הרסניות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אינפורמציה שקרית מכוונת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
התפישה המקובלת היא כי ענף הפרסום מעצם היותו מתוקשר לעייפה, מנהל את המערכות שלו בקידמת הבמה. גם העובדה שבכיריו מוצאים עצמם לא אחת מול אור הזרקורים תורמת רבות לתחושה כי הוא חשוף וגלוי.
אלא שההתנהלות האמיתית, יודעים אנשי המקצוע, מתרחשת דווקא מאחורי הקלעים. "לפעמים יכולה לעבור שנה שלמה מרגע שמתחילים לעבוד על קמפיין ועד לרגע שהוא עולה לאוויר", מסביר ל-NRG מעריב בכיר בענף.
"החשיבות לשמור על הרעיון היא גדולה, בעיקר מההיבט של הלקוח, שלא מעוניין שהמתחרים ידעו על התוכנית וינסו לשבשה. כבר היו מקרים שחברה עבדה תקופה ארוכה על השקת מוצר ויום אחד הופתעה לגלות שהמתחרה הקדימה אותה והשיקה מוצר דומה. צריך לזכור שבידי הפרסומאים יש אינפורמציה יקרת ערך על מהלכים עתידיים של הלקוח".
אלו אמצעי זהירות אפשר לנקוט כדי למנוע מקרים של גניבת מידע? "במקרה כזה אפילו אנשי משרד הפרסום שמקבל את התקציב ממודרים, ורק מספר אנשים בודדים יודעים עליו. יש משרדים שאפילו מחייבים את העובדים לחתום על הסכמי שמירת סודיות, שלא לדבר על התקנת מצלמות נסתרות וחיוב בגריסת מסמכים".
בסביבה כל כך תקשורתית, אפשר בכלל לשמור על דברים בסוד? "כשחברות בסדר גודל של שטראוס, פרטנר או HOT מפתחות מוצר או שירות, הן דואגות לכל האמצעים כדי להבטיח שהמתחרות לא ידעו על כך. כולל לפעמים פיזור דיסאינפורמציה או אינפורמציה שקרית בכוונה".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מלחמת הכבלים והלווין
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גם אנשי חברת הכבלים HOT חשבו שנקטו בכל האמצעים הדורשים כדי לשמור על הקלפים קרוב לחזה. "במהלך השנה האחרונה, בשלושה מהלכים אסטרטגיים שתכננו, הקדימו אותנו המתחרים ויצאו עם צעדים אסטרטגיים דומים, שבועות ולפעמים ימים ספורים לפנינו.
"אחת הדוגמאות הבולטות היא קמפיין שהיה מתוכנן בחברה והיה דומה מאוד לקמפיין 'yes MAX'.היו אפילו כאלו בחברה שחשבו של 'HOT VOD' צריך לקרוא 'HOT MAX'. כש-yes יצאו עם הקמפיין שלהם ממש נדהמנו", סיפר ל-NRG מעריב גורם ב-HOT.
כעת חושדים שם כי חברת הלווין yes רכשה את התוכנה. בשבוע שעבר פשטו חוקרי מפלג ההונאה על משרדי yes והחרימו ציוד רב ומחשבים ממשרדו של סמנכ"ל הכספים, כתריאל מוריה, שאף נעצר בהמשך.
"אם היו עבירות על החוק הן נעשו בניגוד מפורש להוראת yes", מסרה החברה בתגובה. "יש לזכור כי yes לא הסתפקה בהתקשרותה עם חברת החקירות בהוראה בעל פה, אלא החתימה את חברת החקירות על התחייבות חד משמעית לפעול אך ורק לפי החוק".
לגבי סמנכ"ל הכספים שנעצר, כתריאל מוריה, אומרים בחברה: "אנו מאמינים שהליכי החקירה והבירור הנערכים לגבי מוריה, יעלו שהוא פעל בדיוק לפי החוק".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מתוך הפרסומת ל-yes max. מועתק?
|
|
 |
 |
 |
 |
|
פרטנר על הכוונת?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גם במשרדי הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי וראובני-פרידן נקטו בעבר מאמצים כדי למנוע אפשרויות של דליפת אינפורמציה והפשיטה על משרדי החברה ביום חמישי האחרון, לא הפתיעה שם אף אחד.
"ריגול תעשייתי היא לא המצאה חדשה. זו סיטואציה שתמיד נערכו אליה", מספר ל-NRG מעריב בכיר באחד המשרדים.
הן ראובני והן שלמור מדורגים בצמרת טבלת משרדי הפרסום עם היקפי פעילות של מיליוני דולרים. שלמור לדוגמה, מטפל בין השאר בתקציבי פרטנר, שטראוס-עלית ו-HOT. על תקציבי ראובני נמנים: קסטרו, תפוזינה וחלקים מפרטנר גם כן.
שני המשרדים אף הקימו לפני כשנתיים את יונייטד - חברת מדיה משותפת האחראית לרכישת הפרסום עבור לקוחות שני המשרדים.
ההערכה בענף היא שהריגול המסחרי נועד להגיע לאינפורמציה על אחת החברות שתקציב הפרסום שלהם מטופל במשרד. השם פרטנר - נשמע בהקשר זה מפי מספר אנשים ונוספה לכך העובדה כי מנהל המודיעין העסקי של סלקום, עופר רייכמן, ומנהל המודיעין העסקי של פלאפון, שי רז - נעצרו.
"צריך להבין שפרסומאי משמש הרבה יותר מסתם כלי קריאייטיבי. הוא ברוב המקרים גם שותף לכל המהלכים העסקיים של החברה ויודע על תוכניות לעתיד", מסביר ל-NRG מעריב בכיר אחר. "יחד עם זאת יש להניח שאת הסודות הגדולים באמת, אף אחד שם לא היה מספיק טיפש כדי להשאיר במשרד".
ואכן, במשרדים עצמם שומרים כרגע, לפחות על פי מראית עין, על פאסון. "אנחנו לומדים את ההשלכות של הסיפור על לקוחותינו", אומר ל-NRG מעריב אודי פרידן - מנכ"ל ראובני-פרידן, "ורק אחרי שנדע את העובדות נשקול איך להגיב".
בשלמור אף טוענים כי ידעו על ריגול תעשייתי כלפיהם מזה מספר חודשים, ועל כן ננקטו זה מכבר כל האמצעים להבטחת המידע העסקי של החברות המטופלות במשרד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
אודי פרידן. לא מתרגש בינתיים
|
|
 |
 |
 |
 |
|
איש סודם של בכירי המשק
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גם משרד יחסי הציבור של רני רהב היה על-פי החשד נתון לריגול. המשרד מרכז אצלו תקציבים של חברות ענק מתחומים שונים, בהן: חברת אל-על, קבוצת שטראוס-עלית, קבוצת IDB, בנק הפועלים וגם פרטנר.
רהב עצמו, ידוע כאיש סודם של בכירי המשק, בהם עפרה שטראוס שהופתעה לשמוע על הפרטים מפי חוקרי מפלג ההונאה, שהגיעו לביתה ביום שישי האחרון. החוקרים פרסו בפני שטראוס את החומר שהגיע לידי מזמיני המעקב – כולל תוכניות אסטרטגיות ומסעות פרסום של החברה.
"עפרה הגיבה בתדהמה מוחלטת על החומר שהוצג בפניה", סיפרו גורמים המקורבים לחקירה, "היא פשוט לא האמינה לנו שהמתחרים ידעו במשך כל כך הרבה זמן על תוכניותיה הפנימיות והסודיות של החברה שבבעלותה".
"גם אם הושתל סוס טרויאני במשרדו של רהב, סביר להניח כי את האינפורמציה החשובה באמת הוא לא שמר שם", סבורה בכירה בענף. "האנשים האלה נמצאים בתחום לא מאתמול, וגם אם יש תחושה שכעת נחצו כמה קווים, עדיין כולם נקטו משנה זהירות גם קודם".
ממשרדו של רני רהב, המטפל הן התקציב פרטנר והן בתקציב שטראוס-עלית, נמסר בתגובה: "אנו המומים מהממצאים המתפרסמים. אנו בטוחים כי משטרת ישראל עושה כל מאמץ כדי לגלות את הגורמים שפעלו להשגת המידע ולרדת לחקר האמת".
רני רהב עצמו הודה למשטרה על עבודתה: "משטרת ישראל הודיעה לי כי פושעים ישראליים הפעילו סוס טרויאני נגד עשרות חברות במדינת ישראל. ביניהן גם כנגד החברה שאני עומד בראשה .למזלי החומרים הסודיים של החברה נשמרו תמיד מחוץ למחשבים. כידוע לכם במשרדי החברה נהוגים נוהלי בטחון קפדניים ביותר, כמו מצלמות במעגל סגור, מערכת אזעקות המחוברת 24 שעות ביממה למוקד אבטחה, מערכת אבטחה למחשבים מהטובות בעולם.
אבל, כנגד סוס טרויאני אין דרך להילחם, וזאת משום שתוכנה זו שמורה לסרטים של ג'יימס בונד, מטריקס,מלחמת הכוכבים וכיו"ב . תודתי נתונה לחוקרים המופלאים של משטרת ישראל שרק בזכותם הסוס הטרויאני מוגר.אנו תקווה שהחוק ישים ידו על הפושעים. אם הדבר היה תלוי בי האשמים היו מובאים אל הגרדום."
|  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|