|
|
עד כה: 6 תגובות, ב- 3 דיונים.
|
|
|
|
|
|
הוסף תגובה
|
|
 |
3.
Eizo Achzariyut shel Magivim
Lo MAAMIN,
08/10/04 18:00
| Ma Koreh Kan????? Eizo achzariyut maffginim hamagivim lapigua haze! Lo yeouman. Ani behem. Gam bitzhok ze nora!!! Naasseinu hayot. Avira shel Shoaa.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
2.
אידיוט מגלומן
אמיר,
עומר,
08/10/04 16:19
| אידיוט מי שנותן לישראל זיו לפקד על מהצע כזה בצורה ישירה זיו הינו מטורף .
הגב לתגובה זו
|
|
 |
you are right
the wiz,
09/10/04 00:41
| and in addition i would not trust in anything he said. if he would told me that the sun is out in the morning i will double checked it.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
1.
yehiel2@zahav.net.il
כרמלי יחיאל,
רחובות,
08/10/04 15:47
| למה צריך לתת למפוני סיני חסרי המשמעת נסיעה חינם באוטובוס המסובסד מכסםינו מוטב שאת הכסף הזה יעבירו תרומה לבתי החולים או לתושבי שדרות
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אתה מלא רוע כרימון
Avi Ecuador,
09/10/04 00:06
| לב קשה יש לך, אל תרע לעצמך, אתה תתאכזר בהמשך לעצמך.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
ואהבת לרעך כמוך
Avi Ecuador,
08/10/04 22:58
| ואהבת לרעך כמוך - כלל גדול בתורה לפרשת קדושים
''פרשת קדושים נאמרה בהקהל, שנאמר ''דבר אל כל עדת בני ישראל'', מפני שרוב גופי תורה נאמרו בה'' (רש''י), אחת ממצוותיה של הפרשה ''ואהבת לרעך כמוך'', והיא עצמה ''כלל גדול בתורה'', כדברי רבי עקיבא בתלמוד ירושלמי מסכת נדרים פרק ט ''ואהבת לרעך כמוך ר' עקיבה אומר זהו כלל גדול בתורה'' 1 . משמע שמצוה זו כוללת את התורה כולה.
וכך מפורש בגמרא (שבת ל''א):
''שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבנין שבידו. בא לפני הלל, גייריה. אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד - זו היא כל התורה כולה, ואידך - פירושה הוא, זיל גמור''.
הביטוי הזה ''דעלך סני לחברך לא תעביד'', הוא במילים אחרות המצוה של ''ואהבת לרעך כמוך'' 2 , הרי לנו שמצוה זו היא כל התורה כולה.
והקשה רש''י שם איך מצוה זו כוללת מצוות שבין אדם למקום? ותירץ בתירוץ שני ע''פ הפשט:
''לשון אחר: חבירך ממש, כגון גזלה גנבה ניאוף ורוב המצות''. אולם יש בכך קושי, סוף כל סוף אין זה כולל את כל המצוות? ואולי לכן לא כתב זאת רש''י כתירוץ ראשון. ובתירוץ הראשון כתב ''ריעך וריע אביך אל תעזוב (משלי כז) - זה הקדוש ברוך הוא, אל תעבור על דבריו, שהרי עליך שנאוי שיעבור חבירך על דבריך''.
לכאורה אין זה פשט הדברים, אלא נראה להסביר את כוונת הלל הזקן, שע''י אהבת הָרֵעַ יבא לאהבת ה', היינו, ע''י שיצא מעצמיותו ויתן לשני, יגיע גם להכיר טובה למי שבראו, ומתיחס אליו באהבה כאילו היה רע טוב, וכך יבוא לאהבת ה'. וזהו כוונת סיום הפסוק ''ואהבת לרעך כמוך אני ה' '', שע''י אהבת הרע יבוא לאהבת ה' 3 .
וכמו שאהבת הרע מביאה לאהבת ה', כך ביתר שאת אהבת ה' מולידה אהבת הרע, וזאת מפני שההכרה הזאת שאב אחד לכולנו, וכל ישראל הם בנים למקום, והם כגוף אחד, וממילא מוכרח להגיע לאהבת חברו שהוא כגופו, כמו שמובא בירושלמי שם משל לדבר ''כתיב לא תקום ולא תטור את בני עמך היך עביד' הוה מקטע קופד ומחת סכינא לידוי תחזור ותמחי לידיה'' 4 .
זאת ועוד, הואיל והקב''ה ברא את כל בני האדם, ומי שאוהב את הקב''ה בהכרח יאהב את יצוריו? ואפשר שזה הפירוש בדברי בן עזאי שחלק על רבי עקיבא בירושלמי שם, ואמר ''זה ספר תולדות אדם'' - זה כלל גדול מזה''. היינו כאשר נגשים למצות אהבת הרע מכוח אהבת ה' שברא את בני האדם, כפי שלמדנו בספר תולדות אדם, אפשר להגיע לדרגה גבוהה יותר של אהבת הרע, ולהרגיש את העובדה שרעך כמוך ממש, שכולם כגוף אחד הם, כאמור לעיל.
וכך פירש קרבן העדה שם:
זה ספר תולדות אדם: שכל בני אדם באים מאב אחד, כלל גדול מואהבת לרעך כמוך, דלא קאי רק על רעך (היינו מישראל)''.
ולפי זה בן עזאי מרבה אהבה בכמות לכל האנושות. ועוד פירש שם ''ויש מפרשים אסיפא דקרא, דכתיב בדמות אלקים עשה אותו, וראוי להזהר בכבוד חברו'', לפי זה בן עזאי מרבה באיכות, שאהבת האדם נמשלה לאהבת המקום.
ונראה שהלל בחר במצוה זו דוקא, מלבד היותה כוללת את כל התורה כולה, בגלל שהיא יסוד הכרחי לגרות, מפני שעיקר הגרות (כך ביארתי בהרחבה במקום אחר), היא רצונו של המתגייר להסתפח לעם ישראל, ואף אם אינו יודע את המצוות, ידיעה זו מעכבת בגרות, ולכן למדו מצוה הנוגעת לאהבת ישראל, ואידך זיל גמור.
הגב לתגובה זו
|
|
|
|
|
|
|