|
|
עד כה: 29 תגובות, ב- 19 דיונים.
|
|
|
|
|
|
הוסף תגובה
|
|
 |
19.
בעד
גבי,
15/06/05 19:26
| בניגוד לרוב המגיבים, נראה שתגובותיהם מאשרות בדיוק את מה שכתב הפרופסור. כולם מכחישים. כולם מאשרים, בעצם הכחשתם, את הנתק שקיים בהם, בין ישראליות ליהדות. ולא, לא ראיתי באף מקום שהוא דיבר על הדת, או על שליטה בכל ארץ ישראל ההיסטורית, או נגד ההתנתקות. כל דבריו עובדות ברורות ושקופות, שכל מכון וסמינר זהות מתבסס עליהם בשאלה המפורסמת: מה אתה יותר, יהודי או ישראלי? בעצם השאלה, ובעצם זה שכולנו מנסים לענות עליה, נראה הנתק.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
18.
קצת הסתבכתי בהגדרות בכתבה
רוני,
09/06/05 09:06
| באופן אישי אני קודם ובעיקר ישראלי.יהודי זו זהות דתית-לאומנית .מעל מחצית יהודי העולם לא חיים בישראל.בניגוד,ישראליות היא זהות חילונית-לאומית (לא לאומנית-יש הבדל)מוטמעת חזקה שאין לה הרבה עם היהדות ולא צריכה להיות. כשאני רואה את מעשיהם של קיצוני היהודים בשם היהדות (בארץ ובחו''ל),אני רחוק מאד מהזדהות. אמנם רשום בתעודת הזהות שלי ''יהודי'' אך זה בערך הכל...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
17.
איחוד בין העם היהודי והעם הישר
יואל .,
נהריה .,
08/06/05 11:54
| אודה על האמת , אני לא מצליח להבין את הקטע האחרון במאמרו של הפ' גרלד פרמן ,אולי יכול הפ' הנכבד מעט להרחיב על האופן שבו יש לאחד ביניהם מבחינה מעשית ., האם הכונה היא להעלות את העם היהודי לישראל כד י להתאחד ? או אולי מספיקה הכרזה על איחוד כזה ?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
16.
הכותב הוא פרופ' לחוקן מדיני.
יגאל כהן,
רחובות,
08/06/05 11:14
| |
 |
15.
אם זה היה תלוי ב''יהודים'' שלך..
אורי,
08/06/05 10:53
| מדינת ישראל כלל לא היתה קמה. להזכירך ה''יהדות'' הרבנית התנגדה בתוקף לציונות. אם זה יהיה תלוי בהם היא גם לא תשרוד. ה''יהודים האמיתיים'' שיתעקשו על שליטה ביש''ע יביאו לחיסול הרוב היהודי, חיסול עוצמתה המוסרית, התשתה מבפנים ומבחוץ ונפילתה. כמה אירוני, כמה היסטורי.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
14.
סיפורון קטנטון... 2
דוד,
08/06/05 10:04
| .- 2 - וגם המגדל, בעצם, נטושים. והתבונן שוב בתימהון ובצעד חפוז ניגש לאלי והצביע, ואלי מייד רץ פנימה, נאבק בזרם האנשים היוצאים, והרים נל''ן למפקד התורן. ויותר מדקה שלמה ניסה, ולא הייתה תשובה, והיה זה אז כשגם ראזק, שצפה במשקפת מהבית הדרומי ביותר של עזה קלט בתדהמה מה הוא רואה. ''פיש אסקר!'' זעק במלא גרונו . ''פיש אסקר! פיש אסקר! אישי!'' וכבר נטל את הנשק ורץ כאחוז אמוק קדימה, ותוך שניות זעקו עימו ורצו עימו עוד מאה, ותוך דקה דומה היה שכל עזה כולה מסתערת, נשים וזקנים וגברים וילדים, וטנדרים עוקפים אותם נוסעים בחול הרטוב מגשם כמו במירוץ פאריז דקר ומשטחים את הגדרות ומתנפצים אל תוך הבתים, וההמון שועט כעדר עצום של באפלו מטורף כאילו השינאה הצמיחה לכולם כנפיים, בזעקות במלא גרון ''אטבח אל יאהוד!'' ובפנים מכורכמות מזעם ועם רובים ואקדחים וסכינים ואלות וגרזנים ואבנים,- הכל נגמר בתוך עשרים דקות. למתנחלים היה הרבה יותר נשק, וגם הצבא שקלט באימה וזינק לשוב טס והגיע,- עשרים דקות אחרי זה ארבעים ושניים אלף פלשתינים היו פזורים דוממים בשטח בתנוחות גרוטסקיות כמו בסרט על מלחמות נפוליאון,- וגם ארבעת אלפים מאה שישים ושניים מתנחלים.
איך זה נגמר, אתה שואל? יומיים אחרי זה פרקה נושאת מטוסים אמריקאית חמשת אלפים חיילי מארינס, יחידת חלוץ זמנית שתכין את השטח לארבעים אלף חיילי האו''ם שהיגיעו שבוע וחצי לאחר מכן. יומיים אחרי שהגיעו חיילי האו''ם פונו כל האזרחים הישראליים ברצועה, דוממים, בליווי צמוד של השיריוניות הכחולות של האו''ם, אל מה שהיו פעם מחסומי ארז וקרני, והיישובים היפים, אדומי הגגות הפכו למחנות, צפופים מעט אבל בהחלט נאים, לחיילי האו''ם. בניגוד לתחזיות לא עפו יותר קטיושות. אולי מפני שכל מי ששיגר בעבר היה טמון עכשיו, שקט ורגוע, באחד מקברי האחים הגדולים, עם ארבעים אלף חבריו, ואולי גם מפני שבחסות האו''ם התחילה עזה לשגשג, באופן שניתן היה להשוותו רק לשיגשוג של מדינת היהודים בימים שרק קיבלה, והתבשמה בריחה, את העצמאות,- ולאיש שם לא היה גם שמץ קטן של אינטרס לקלקל. ימים רחוקים, בני. ''האויב המצרי'' ו''האויב הירדני'' ו''האויב הסורי'' והאויב הפלשתיני כבר לא אוייבים היום. אולי מפני שכבר עבר מספיק זמן בלי רציחות יומיומיות הדדיות, והזעם ההדדי קצת הספיק לשקוע,- ואולי מפני שכאשר לא דורכים לך יום יום בשחץ על הכבוד, אתה מגלה שאתה יכול להיות כמעט נדיב גם עם מי שרק אתמול ממש-ממש לא היה בדיוק כוס התה שלך.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
13.
סיפורון קטנטון...
דוד,
08/06/05 10:03
| סיפור, בעקבות: חנוך דאום ב''סופשבוע''...
סרט כחול.
''היו חקירות קשות'', כתב אז מישהו, כמעין רמז, או הסבר, באחד העיתונים, וראש הממשלה העביר מבטו לאט ממסך למסך בשלושת מכשירי הטלוויזיה אשר בלשכתו, כל אחד מקרין את החדשות מערוץ אחר, וחייך לעצמו חיוך קטן. כמו המתנחלים בדיוק, ואולי כמו האנרכיסטים האמיתיים מאז ומעולם, גם הוא חשב שכמה שיהיה יותר רע ככה יהיה יותר טוב, ושכל הסלמה רק תהיה תירוץ להיכנס בערבים יותר ויותר ויותר חזק, עד שגם הגבוהים שבהם יהיו סוף סוף בגובה דשא,- ''מאה איש מצטופפים בכל דירה !'' אמרו הקריינים בטלוויזיה. ''לפחות !''. והילדים הקטנים דווקא בחלונות ובלוני גז קשורים לבתים מבחוץ,- אין איש בעולם שלא מתבונן עכשיו במסכי הטלוויזיה, אין איש בעולם שלא מבין שזה מצב בלתי אפשרי. ''הבטחתי !'' כבר היה מתכנן את נאומו. ''הבטחתי לעם והבטחתי לעצמי, ואכן הלכתי עד הסוף! אבל עיניכם הרואות שזה פשוט בלתי אפשרי...'' באותו חיוך כמעט לא מורגש הסיר ראש הממשלה לאט את מבטו מן המסכים והתבונן מן הצד בעוזרו, אלוף משנה צעיר, באופן קצת מפתיע לא חובש כיפה, שהיה עד אותו רגע מתבונן עימו במסכים בפנים חיוורות. ''טוב'', אמר ראש הממשלה. ''ניסינו. אני לא הולך לגמור פה עם מאות הרוגים. תוציא את החיילים משם''. העוזר, כאילו לא נשם עד עכשיו ושב פתאום לנשום. ונטל את המירס ולחץ לחיצה אחת ובלע רוק להרטיב את גרונו ואמר: ''אורי: הוראת ראש הממשלה. הפינוי בטל. להיום. תוציא משם את החיילים''.
שנים אחר כך עוד ניסו להבין. איך איש לא טרח. איך איש לא חשב לנכון להוריד את הפקודה לשטח בצורה מסודרת. בצורת פקודות ספציפיות, מפורטות, מה תעשה יחידה אלף ומה יחידה בית ומה יחידה גימל. דומה שכולם התנהגו כאילו השתתפו במירוץ שליחים. מה שקיבלת זה מה שאתה מוסר והפקודה ירדה וכל מי שקיבל נאנח אנחת רווחה וכל מ''פ וכל מ''מ וכל מ''כ נערך זריז-זריז עם חייליו וביצע, וציוותי הטלוויזיה המותשים לא איחרו להתקפל ולהסתלק באנחת רווחה גם הם, ועם שנותרו שם, בבתים, מעל עשרים אלף איש, מנתחים חרש את המצב אחד עם השני, דומה שלאחר ההמולה הנוראה שהייתה שם אך לפני שעה-שעתיים, שררה עכשיו בכל השטח דומיה שכמעט הכאיבה לאוזניים. טיפין טיפין החלו האנשים לצאת מן הבתים. להתבונן סביב. לקלוט שלפחות לבינתיים נגמר. והיה זה ארז, הרב''ש של גדיד, שהבחין שעמדת השמירה שבשער, .
הגב לתגובה זו
|
|
 |
12.
בואו כולם להיות חלק ממכבי תל..
דון שמעון,
חסוס לנד,
08/06/05 09:01
| |
 |
11.
הישראלים הם מיעוט סמולני קטן
פנחס,
08/06/05 01:45
| עם רבוי טבעי שלילי, כך שבקרוב כבר כמעט לא נרגיש בהם
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אופס
פנחס,
08/06/05 09:49
| |
 |
10.
מאיפה זה בא? תזכורת ציונית
אבי,
07/06/05 20:54
| מטרת הציונות הינה אחת: להקים בית לאומי לעם ישראל בא''י. כל מה שמקדם את עוצמתה המוסרית, החברתית, הכלכלית, הבטחונית והמדינית של מדינת ישראל הוא ציוני. כל מה שמקדם את הכרת מדינות האזור והעולם בזכות קיומה וחשיבותה של מדינת ישראל הוא ציוני. העם היהודי הוא לא העם החרדי. הוא גם היהודי החילוני, גם היהודי המתבולל, גם כל אלה שנרדפו ע''י הנאצים בגלל יהדותם. בוקר טוב.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
wrong
oded,
07/06/05 22:19
| There were many zionists and each had his own zionism. Some zionist wanted a home for the jews , some wanted a jewish state, some wanted a solution to the jewish problem, some for the problem of the jews. some wanted uganda. Zionism is pluralitic concept. so don't rewrite what zionism is - because it is not only yours.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
9.
קודם שהישראלים...
חגי,
07/06/05 20:40
| |
 |
8.
מדינת לאום יהודית תרבותית
דוד,
07/06/05 19:53
| זה המודל שישראל צריכה לשאוף אליו התרבות והמסורת צריכה להשתרש בחברה על ידי קירוב ללבבות וחינוך במערכת החינוך לא על ידי כפיה יש ללמד את התרבות והמורשת ואת ערכי הדת ולא חס וחלילה לכפות על איש המטרה היא בגדול להנחיל לדורות את הזהות היהודית הלאומית שלא כלוללת זהות יהודית דתית
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
הדמוקרטיה הקיימת אינה מתאימה??
Ehad Haam-Zioni,
עם-חברה-שלום,
07/06/05 17:13
| ואתה נולדת ובגרת בארהב מעוז הדמוקרטיה????ללא דמוקרטיה אי קיום לישראל!!!
ישראל הוקמה כמדינת בני העם היהודי הנרדף-גם אלו החיים בה וגם בפוטנציה כל יהודי העולם-וההגשמה הטריטוריאלית של הציונות הושלמה עם הקמת המדינה. -החזון של ישראל אינו של מצודה צלבנית (''מאוחדת יהודית'') על מנת לשמש מקום מקלט לעת צרה ליהודי העולם-אלא של מדינה דמוקרטית פורחת המושתתת על עקרונות החברה והמוסר המערביים הנאורים והמתפתחים, השואבים חלקית את כוחם מתרבות היהודית העתיקה.
החיים היהודיים בארצות המערב אינם רצופים כיום בסכנות: -האנטישמיות כמעט שאינה קיימת במערב (למרות כל הכתבות בנושא) -ההתבדלות הדתית והחרדית אינה כל כך קיצונית-וחרדים משתתפים בחיי מעשה (בניגוד לישראל שבה הם פרזיטים ברובם) -מצד שני, השתלטנות האורתודוקסית בישראל ובעולם הורסת את הלאום היהודי. -ההתבוללות תלויה באופי ההגדרה, וכיום היא מושג דתי יותר מאשר לאומי(וכוונתו לנישואים עם לא יהודים). תופעה זאת נרחבת, אך בהגדרה לאומית אנשים אלו וצאצאיהם הם חלק בלתי נפרד מהלאום היהודי, ולכן מדיניות נכונה היא לקרב אנשים אלו לקהילה היהודים(ו\או לישראל)-ולא לנדותם כדרישת האורתודוקסים. צריך גם לצקת תוכן לאומי ערכי לחיים היהודים בעולם (כמו שיש בחלקים הטובים בארץ), מאחר ורוב היהודים הם חילונים משכילים.
השאלה העיקרית אינה האם כדאי שישראל תיאבק על קיומה הפיזי כמדינה לכל בני העם היהודי דמוקרטית בריאה לכל אזרחיה (ותשובתי היא שכדאי)-אלא האם ראוי שישראל תהיה קיימת בכל צורה אפשרית (ואפילו אם היא נבחרת על ידי כלל אזרחיה). -מבחינה זאת התשובה האישית שלי היא חד משמעית: ישראל תהפוך לפסולה לחלוטין ו''פאסה'' בעיני אם תהפוך למדינת אפרטהייד גזענית לאומנית המבצעת טיהור אתני במליוני בני העם האחר שתחת שלטונה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
עובדות
גבי,
דרום,
15/06/05 19:21
| |
 |
6.
נדמה לי שהפעם ד''ר ג'רלד פרמן
הרצל גלעדי,
ת''א,
07/06/05 14:34
| מסתבך עם טיעוניו. ההגדרות הן די פשוטת וברורות - יהודי הוא מי שמגדיר את עצמו כבן/בת לעם היהודי ו''העם היהודי'' מקבל אותו כיהודי, ואין זה משנה היכן הוא גר וחי על פני כדור הארץ.
ישראלי הוא מי שגר בישראל ויש לו אזרחות של מדינת ישראל. ישראלי יכול להיות גם לא יהודי, ובלבד שהוא רשום במשרד הפנים כאזרח ישראלי.
הבלבול נובע מן העובדה ששם נרדף לעם היהודי הוא ''עם ישראל'', אבל זה לא צריך בעצם להוות כל בעיה. כי בטרמינולוגיה שלנו יש הבחנה ברורה בין ''בן לעם ישראל'' לבין ''אזרח מדינת ישראל''. כדי להסיר ספק, אולי כדאי לבטא את הביטויים האלה בקיצור קליט כלשהו.
המונח ''עברים'' מתאים יותר לתיאור תרבותו של עם ישראל, ולא לזהות לאומית, כי היא נספגה כבר ושינתה את ביטויה מזמן יציאת מצרים דרך שלב ההתנחלות, עד שקיבלה את הכינוי ה''עם היהודי'' לקראת אמצע הזמן ההסטורי של בית שני. אין טעם לחזור 3000 שנה אחורה ולהשתמש בכינוי ''העם העיברי''. נכון הוא להשתמש בכינוי ''התרבות העיברית'', ''השפה העיברית'' לתיאור מכלול נוהגים תרבותיים של העם היהודי, בארץ ובחו''ל - כמו שפה עברית, נימוסין עבריים (כשיהיו), ספרות עברית, ריקוד עברי, ציור עיברי, לבוש ואופנה עיבריים וכו'.
משימתנו ההיסטורית והקיומית היא להשאיר את ''עם ישראל'' הוא העם היהודי מלוכד ככל שניתן, בארץ ובחו''ל, ע''י ביסוס המורשת הקיימת (הדתית, הסטוריתץ, תרבותית) ובניית מטרות משותפות לעתיד. חלב מהמשימה מבוצעת כבר ע''י הסוכנות היהודית בכל מיני פרוייקטים יפים. אני בטוח שיש עוד הרבה מה לעשות לחיזוק הקשר והעתיד, בעוד פרוייקטים ועל ידי גורמים נוספים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
''קירוב לבבות''? הצביעו מר''צ !!!
אריה,
07/06/05 13:52
| למה ''קירוב לבבות'' מוכרח תמיד להיות שאנחנו נלך בדרך של הדתיים? רוצים ''קירוב לבבות'' ? בשימחה ! הצביעו אתם מר''צ. בואו אתם איתי בשבת לים ! הכריזו אתם עימי: ''שתי מדינות לשני עמים !'' ''קירוב לבבות'' ? בשמחה !!!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
Very nice!!!
ל"ת
Nice!,
07/06/05 23:32
| |
 |
4.
בגוגל יש ים של מכתבים שלו, ואף
דוד,
07/06/05 13:32
| ואף איזכור מי האיש מהיכן הפרופסורה שלו ובאיזה תחום והיכן הוא עובד או מרצה. יש למישהו תשובה בעניין?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
יש באמאזון 2 ספרים שלו
אריה,
ירושלים,
07/06/05 23:47
| בתחום מדעי החברה:
Social Science Research by Gerald S. Ferman, Jack Levin Handbook on research for political and social science students by Gerald S Ferman
הגב לתגובה זו
|
|
 |
יש לי תשובה, אך היא לא לדפוס
ל"ת
משה,
אופקים,
07/06/05 14:25
| |
 |
3.
את ישראל, פרופ' נכבד, רק טיטוס
Yossi V,
07/06/05 13:27
| יציל.
ישראל נוסדה לאובדנה והולכת בגאון ובגו זקוף לכבשני המאה ה-21. לא איחוד ולא נעליים. עם ישראל מעולם לא התאחד אלא רק התפלג; מעולם לא הסכים אלא רק חלק. עם ישראל אוחד רק כאשר 'אוייביו' קמו להשמידו (בהצלחה יתרה, או בהצלחה פחותה, למרבה האירוניה). עם ישראל מתאחד בשם המוות: בבתי קברות, בימי זיכרון, בזירות פיגועים, וכד'. ועם ישראל יתאחד על ספינות העבדים לרומא, (לא לפני, כמובן, שימשיך ויתמיד להתנצח עם עצמו ועם האחרים).
לא לשכוח להגיד: ''לעולם לא עוד...''
הגב לתגובה זו
|
|
 |
סליחה, מה רע ברומא?
ל"ת
אריה,
07/06/05 13:46
| |
 |
2.
פרופסור ?
ספי,
07/06/05 12:42
| איזה מין ניתוח זה ? קודם כל בין היהודים בארץ קיימות 4קבוצות לפחות. חילונים ציונים עם זיקה למורשת חילונים ציונים שהמדינה היא הגשמה מדינית ולא דתית של שאיפותיהם דתיים ציונים הרואים במדינה הגשמה של אמונתם הדתית. דתיים לא ציונים שאפילו לא מוזכרים בכתבה זו.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
1.
נהיה כולנו דתיים לאומיים
פרחיה,
07/06/05 12:18
| הפרופסור גילה לפתע שיש בארץ שני סוגי יהודים, דתיים לאומנים השואפים להמשיך את דרכו של יהושע בן נון, בכוח, ולהשתלט על כל ארץ ישראל, כי הרי ''אנו שולטים כיום רק על חלק מזערי שלה'', לדבריו, ויהודים היסטורים, שרק במקרה נולדו כיהודים והם בעצם ''נראים ומתנהגים כאמריקנים'' אוי לאותה בושה. הוא מציע איחוד בין פלגי העם, שיחליף את ''הדמוקרטיה הקיימת שאינה מתאימה במיוחד'' , בגלל הערבושים אזרחי ישראל, כמובן. ואתם מדפיסים תועבה כזו?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
כדברי אפרים קישון,
בנימין,
07/06/05 16:15
| ''היהודי הטוב נכנס בשעתו ליריחו ההרוסה, התיישב בחירבה הכי מרווח ומתוכו גידף בלי-הרף את יהושע בן-נון ש''החרים את כל אשר בעיר לפי חרב,'' ומאז זו מסורת: היהודי הרע גורם למנוסת הערבים, ואילו היהודי הטוב מתיישב על האדמות הנטושות ומשם מאשים את היהודי הרע בכיבושים.''
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תקראווו
אני,
07/06/05 21:30
| עדיף להיות יהודי רע ואגב פירחיה את מבישת את אותי כיהודי וכישראלי הגישה המתחנפת שלך לאירופאים ולאמריקאים מה את לא מבינה את לא חלק מהם ואף פעם לא תהיה מאמי אז תכירי במצאיות כי פרחיה אני לא יודע אם את יודעת מה שנולדתה אי אפשר לשנות כמה שתנסה ובדקי בהיסטוריה וביום יום ולי אין שום בעיה להיות שונה ולטובה.. ומזה החרטה הזו של יהודים וישראלים אני ישראלי יהודי שלא כול כך מענין אותי דת וכול החרטא נכון אני נהנה החלק מהתרבות האמריקאית כמו מותגים וגנק פוד וכל זה אבל אני לא שוכח מי אני ומה היהיסטוריה שלי......
הגב לתגובה זו
|
|
 |
''קירוב לבבות''= ''תהיו אתם כמוני
אריה,
07/06/05 13:49
| רוצים ''קירוב לבבות'' ? בכבוד ! הצביעו אתם כולכם מר''צ. בואו אתם עימי בשבת לים. למה תמיד ''קירוב לבבות'' זה שאני אעשה מה שאתם רוצים?
הגב לתגובה זו
|
|
|
|
|
|
|