יקירי, התנ''ך עבר עריכה אחרי עריכה לאורך השנים בכדי להתאים לתפישה המונוטאיסטית.
לפעמים ניתן עדין למצוא סימנים למקומות בהם העריכה פיספסה. דוגמה אחת ניתן למצוא בדברי הימים,
בו לאחר ניצחון על הפלישתים רוצה דוד להלל את יהוה וקורא למקום ''בעל פרצים''.
'' וַיֹּאמֶר דָּוִיד, פָּרַץ הָאֱלֹהִים אֶת־אוֹיְבַי בְּיָדִי כְּפֶרֶץ מָיִם; עַל־כֵּן, קָרְאוּ שֵׁם־הַמָּקוֹם הַהוּא בַּעַל פְּרָצִים'' דב''א.יד
בעל, יקירי, היה אל כנעני ענת היא אחותו.
אסתר היא אשתורת ומורדכי הוא מורכוך וכך גם שחר, שלם, מות, ים, בעל, רשף, עשרת, כושר, חורון, סער ואל
תמוז הוא אל הצמיחה והתבואה הכנענים היו מדליקים אש בתחילת הקיץ בכדי לקונן על מותה של הצימחיה (ע''ע ל''ג בעומר) אחרכך הפכו את הצום והקינה על מותו של תמוז לקינה על''ארועים קשים שאירעו לעם ישראל'' מתוך ניסיון להלחם בפולחן האלים הכנעניים.
כינרת על שמו של כינר, האל שהיה מנגן בנבל בצורת הימה הגלילית.
פולחן אשתורת, אילת הפיריון והתשוקה כלל בישול גדי בחלב אימו, ולכן נאסר בתנ''ך.
יהוה הוא אל אחד בפינתאון הכנעני בעל 72 האלילים שברושם עמד ''אל''. כוהני שילה אימצו את יהוה כאל יחיד בתקופה מאוחרת מאוד יחסית.
יש תיאורים על קיום פולחני מין בית המקדש
שלמה ומשה עסקו במאגיה
חזקיה, שנחשב למלך שהתמיע את פולחן יהוה, הרס את הנחושתן של משה ששימש האוביקט פולחני
מנשה העביר את פולחת האלים לתוך היל יהוה: ''וַיָּקֶם מִזְבְּחֹת לַבַּעַל, וַיַּעַשׂ אֲשֵׁרָה כַּאֲשֶׁר עָשָׂה, אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, וַיִּשְׁתַּחוּ לְכָל־צְבָא הַשָּׁמַיִם, וַיַּעֲבֹד אֹתָם.''
סמוך לחורבן בית ראשון, מתואר בספר יחזקל, ששבעים איש מזקני ישראל מעלים מנחת קטורת בבית המקדש לתבניות רמשים, בהמות ושקצים, נשים מבכות את האליל תמוז ו25 איש בין פתח ההיכל למזבח משתחוים לכיוון מזרח אל השמש, כאשר אחוריהם להיכל עצמו באקט של ביזוי.
בספר הושע (פרק ד' י''(מתואר מצב של התערבבות בנות ישראל עם קדשות ועם פולחנם באופן שהפך להיות נורמה.
בתלמוד ישנה אגדה שאחד ממלכי ישראל בא בחלום הלילה לאחד מחכמי בית מדרש שזלזל בו, ואמר לו שאם היה בתקופתו, הוא היה מפשיל את שיפולי גלימתו ורץ לעבודת אלילים. (תלמוד בבלי , מסכת סנהדרין דף קב/ב(
בתהילים כ,ט 1 נאמר:''הבו לה' בני אלים-
''אלוהים אדירים'' אולי תגיד, ואני אשאל למה צורת הרבים ? פשוט יקירי זהו ביטוי פלישטי
וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים, כִּי אָמְרוּ, בָּא אֱלֹהִים אֶל־הַמַּחֲנֶה; וַיֹּאמְרוּ אוֹי לָנוּ, כִּי לֹא הָיְתָה כָּזֹאת אֶתְמוֹל שִׁלְשֹׁם׃ 8 אוֹי לָנוּ, מִי יַצִּילֵנוּ, מִיַּד הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הָאֵלֶּה; אֵלֶּה הֵם הָאֱלֹהִים, הַמַּכִּים אֶת־מִצְרַיִם בְּכָל־מַכָּה בַּמִּדְבָּר (שמואל א פרק ד,ח)
בימיה הראשונים של יהדות היה ריבוי אלים. לכן בני ישראל בצורה הכי טיבעית מול הר סיני פותחים בפולחן העגל כשאהרון מקים את הפסל. איך יתכן שמול מיפגן כל כך מרשים של אלוהות, הם פונים לעגל ? פשוט מאוד, זה מה שהם הכירו. הסיפור על שבירת הלוחות הוא תיקון מאוחר יותר.
כך גם נוסחו מחדש עשרת הדיברות.
להמשיך ????
אבותיכם, אנשים יקרים, היו עובדי אלילים.
תהיו ברוכים
הגב לתגובה זו