• 51.

    ''אתה נחות'' משמעו ''אני רוצה להתעלל בך מבלי לחוש נקיפות מצפון''.

    כל כך נכון..., 16/05/11 20:00

    אין שום סיבה לתעדף בני אדם זה מעל בני אדם אחרים או יצור חי על פני יצור חי אחר, מלבד עבור הצדקת אפליה אתית.

  • 50.

    בושה לעם שאין בו צער בעלי חיים

    אסנת, 15/07/08 00:06

    בושה לכולנו. התעללות בבעלי חיים הפכה בארץ הזאת לגיטימית. הארץ שמייצגת את היהודים מכל העולם. פה זה לגיטימי להתעלל בבעלי חיים באשר הם. ,
    . כשאין שום פעילות הסברה משמעותית של האחראית על חוק צער בעלי חיים, אין אף אחד ממש בתפקיד הזה, (מלבד אנשי עמותות שזה לא תפקידם , אבל חובתם המוסרית), חיי החיות הפכו הפקר. האחראית לקיום חוק צער בעלי חיים תספר לכם שהיא דואגת לאנשים. מזל שיש כמה אזרחים ואקדמאים שדואגים גם לבעלי החיים.

  • 49.

    אני לא כל כך מבין את המדור הזה במעריב

    דד, 06/03/08 14:02

    יושבים חבורה של הומואים ולסביות בארון וכל פעם שמגיע אחד כמוהם הם מוחאים לו כפיים.

    מה המטרה פה?

  • 48.

    אני לא כל כך מבין את המדור הזה במעריב

    דד, 06/03/08 14:02

    יושבים חבורה של הומואים ולסביות בארון וכל פעם שמגיע אחד כמוהם הם מוחאים לו כפיים.

    מה המטרה פה?

  • 47.

    הכותב מתקיים מקשקשת...הוא תותח

    dd, 06/03/08 13:59

    איך בן אדם מביא משכורת מהבולשיט הצרוף שהוא מקשקש.
    אפשר לקחת את אותה כתבה ולכתוב על בני אדם כנאצים כלפי היתושים.

    • למה בולשיט?

      יוסף, 28/09/11 23:59

      מי אתה בכלל שחושב שיש לדרג חיים לפי הבשר שבו הם מוקפים?

  • 46.

    אוהב מדע מאוד!!!שונא ניסויים

    dfsggd, 08/02/08 21:55

    כל החוקרים שעושים ניסויים על בעלי חיים - הם אנשים שכבר נישטף להם המוח והפיתרון הוא לא במילים - הם לא מוסריים להבין דברים ץ צריך לדבר לאנשים שלא בתחום ליצור מחאה ציבורית וליפגוע בכיס החוקרים- דברים סטייל :
    alf-animal liberation front

  • 45.

    מ ז ע ז ע !!!!!!! לעצור את הטרוף הזה !!!!!! (ל''ת)

    חסרי מוסר !!!!!, 02/01/08 15:54

  • 44.

    Veahavta Lereacha Kamocha

    Ari, 02/01/08 03:32

    I agree that animals are often bad subjects for experimants as the human psyche is very complex, hence inimmitable, and is often behind the erruption of many ailments

  • 43.

    דברים כדורבנות

    ליאור, 29/12/07 20:21

    כל הכבוד על האומץ לצאת נגד
    אנשי האקדמיה שמחוללים זוועות
    תחת הכותרת מחקר להצלת חיי אדם
    האם חיים אחרים לא נחשבים? מלבד זאת כבר נאמר ע''י חוקרים רבים בעולם האקדמי שאפשר גם אחרת
    צריך לשים קץ להתעללות בבע''ח
    מכל סיבה שלא תהיה

  • 42.

    לפרופ' רוני אבירם

    התינוק שלא נולד, 27/12/07 12:21

    ההשוואה של עובדי המחקר לנאצים הינה אחד הדברים החמורים שאתה מצביע עליהם במאמרך המלומד. אינני חוקר מוח וגם קטונתי מלהתנסח כמוך אך גם אם אתה נושא את התואר של"ראש המרכז לעתידנות בחינוך " אתה משול לכל אותם הדיוטות המדברים מהבטן ,רק שאצלך זה במילים גבוהות .בעיני משול הדבר לפילוסוף שמבקר את שיטות הפעולה של צה"ל . הנסיון הנואל לפגוע במחקר המקומי גורם לשכמוני שנמצאים רק בתחילת דרכם האקדמית למאוס בפלורליזם הצבוע המקומי, בו לכל אחד גם אם אינו מבין דבר וחצי דבר בתחום לקום להסתובב ולהשתין על שכמוך לתת לכם לנהל את המחקר והבטחון ולחפש את דרכי במחוזות אחרים ובא לציון שלך גואל.(כן ,אני גם בעל תפקיד בכיר בצבא במי'ל).

    • למה היא חמורה?

      צ'ארלס פטרסון, 28/12/07 03:29

      שניהם מפעילים גיהנום על יצורים חיים כיוון שהם בטוחים שהם עליונים על הגזע אותו הם מדכאים.

      מה ההבדל?
      תן טיעון בבקשה.

      • ההשואה אינה במקומה

        התינוק שלא נולד, 28/12/07 18:03

        שלא יובן שלא נכון, אני נחרד ומצטמרר נוכח מראות הזוועה-אך ההשואה בין בני אדם לבעלי חיים מקוממת. ידועה הדוגמה על כלבו של אדם וזר ששניהם עומדים לטבוע -למי תיגש ראשית ?. לא נראה לי שאני בנוי ריגשית באופן מעוות ובכל זאת חיי אדם הם קודש בעיני וכשמדובר בילדי שבעתיים . כשההיינו ילדים סיפרנו לנו על הילד שחצה הרים כדי להביא לאמו החולה את פרח לב הזהב - וכן ! יש לשלם לעיתים מחירים לא קלים -איני מומחה בתחום ,אני מאזין לומד ומתרגש כמו גם מזדעזע אך בשביל ילדי אני גם מוכן להרוג.

        • "שום צורר לא אמר מעולם 'אני פחות טוב'"

          תינוקת שנולדה, 30/12/07 14:39

          הילדים שלך לא טובים מילדים של שום יצור אחר. אתה בתור החזק יכול לומר "אני שווה יותר מכולם", והחלש, הנתון בידיך, אינו יכול לומר זאת. ביחסי הכוחות הבלתי-שווים אלה, כשלחלש במקרה שלנו אין אפילו קול ומלים ודובר שיזעק את זעקתו - אתה מתנהג כמו הפריץ המיתולוגי.
          טוב ששום חוקר עוד לא ביקש את "זכות הלילה הראשון" על הקופות שהוא חוקר. אולי זה רק עניין של זמן.

          ועוד משהו - מאחר שאתה מסייג את דבריך, נראה לי שאתה לא מוכן להרוג אפילו עבור ילדיך, אם אין מדובר בסכנת חיים של ממש (מצב שגם אני כנראה אהרוג, רוצה או לא רוצה). לא נראה לי, למשל, שאתה להרוג את האוכל שלו - ואתה ודאי מאלה שבטוחים שלא יוכל לחיות ללא בשר. אלמלא נמצא מישהו שהורג את האוכל עבורכם, יש סיכוי יותר מסביר שלא היית הורג אותו במו ידיך.
          אתה מוכן שמישהו אחר יעשה את זה. וברגע שאתה מוסר משימות כאלה לידי אחרים שאינך מכיר, ואינך מכיר את מניעיהם, אך אתה יודע שטמונים בכך רדיפת בצע, לפעמים סדיזם סמוי ומתורבת (כלומר שהחברה מאפשרת אותו), אתה יכול לשבת בכורסתך ולשלול את טענותיו של כותב המאמר.
          אני רוצה להאמין שאילו היית צריך אתה להתעלל ביצורים הללו, כלואי המעבדה, היית מתייחס לנושא בדיוק כמוהו וכמוני.

        • אם אתה חושב שאני אציל אותך במקום את הכלב שלי אתה חי באשליות

          אבא לכלב, 20/01/08 12:01

          אתה זר, בנאדם, אבל זר.
          מאות אלפי בני אדם מתים מדי יום והם כולם זרים לי.
          את הכלב שלי גידלתי מאז שהיה גור והוא כמו הילד שלי ובן משפחה.
          יש לו רגשות ואופי והוא סובל או שמח בדיוק כמוך, אז מצטער, תטבע בשקט.

    • מה שאתה אומר פה נובע בדיוק מאותה התנשאות שהפרופ' מדבר עליה!

      מלקוש, 03/01/08 15:19

      זה שהאדם הצליח להתפתח למה שהוא היום לא אומר שהוא מעל הכל והוא צריך לדעת שהוא לא יכול לנצח את הטבע ולהתעלל בו ולקחת אחריות כדי שכולנו נוכל לחיות פה יותר טוב.

  • 41.

    ממש מעניין איך זה שמיעוט של לא מעשנים

    ג נ, 26/12/07 00:10

    הצליח לכפות מכוח החוק את השקפת עולמו על כל המעשנים.

    למה מיעוט של אנשים שרגישים לסבלם של בעלי חיים לא משקיע די מכוחותיו בכיוון הראוי של כפיית דעתו באמצעות חקיקה חדשה ואכיפת החוקים הקיימים ?

    בין היתר כשאי לשקול להעמיד לדין פלילי אישי כל איש ''מדע'' שהניסויים שהוא עושה חורגים מרוח החוק הקיים כרגע.

    • רוב גדול מבעלי הממון בארץ לא מעשן!

      בצע כסף, 27/12/07 01:01

      מצד שני, 90 אחוז מהם חושבים שהאדם הוא הגזע עליון.

  • 40.

    דיי להתעללות

    מזעזע, 24/12/07 11:10

    אין, אבל אין שום הבדל בין סבל של כל יצור מרגיש (כולל קוף, אבל גם כולל תרנגולת, למשל) לבין סבל של בן אדם. סבל זה סבל. מידת האינטיליגנציה לא קשורה בעליל לעניין. האם בן אדם מפגר שכלית סובל פחות מגאון, אם מענים את שניהם??

  • 39.

    תודה על המאמר. (ל''ת)

    מיכל, 24/12/07 00:00

  • 38.

    חברה שלא חומלת על בע''ח גם לא תחמול על בני אדם

    רועי, 23/12/07 22:54

    החברה שלנו מדרדרת בכל המובנים, אם מדינת ישראל מאפשרת לבצע ניסויים כאלו מזעזעים על בע''ח אין לנו עתיד ולא משנה מה תוצאות המחקרים הללו.
    לאפשר התעללות כזאת בחסרי ישע ועוד להצדיק זאת בשם המדע?
    ה''פרופסורים'' וה''חוקרים'' האלו, אם בכלל אפשר לקרוא להם כך, לא עושים זאת בשביל למצוא מזור למחלות שונות, הם עושים את הניסויים האלו כדי לקבל יוקרה וכבוד, לפרסם מאמר בכתב עת מדעי כלשהו.
    אסור לנו בתור חברה לאפשר התעללות כזו, חיים בתוכינו סדיסטים שקוראים לעצמם חוקרים, יש להוקיע אותם מהחברה.
    הניסויים האכזריים האלו לא נעשים רק במכון וייצמן אלא בכל האוניברסיטאות בארץ, חייבים לצעוק את צעקתם של בע''ח שלא יכולים לדבר. כל מי שמגדל בע''ח בביתו הרי יודע שהוא אנושי בדיוק בן אדם, כואב להם ועצוב להם בדיוק כמו שלנו, בני האדם כואב ועצוב לפעמים.
    אני מקווה שאותם '' מדענים'' ישלמו את עונשם, אם לא בגלגול הזה אז בגלגול הבא שיעשו בהם את הניסויים המחרידים האלו.

  • 37.

    נגעת לי בלב. תודה על האומץ והרגישות. (ל''ת)

    גיל, 23/12/07 19:03

  • 36.

    כל הכבוד. הבו כוח למדע מוסרי (ל''ת)

    דנה, 23/12/07 15:38

  • 35.

    כמו הכושים בארה"ב

    רימונה, 23/12/07 13:38

    לדעתי, אחת הסיבות למצבם רע-עדיין שם, הוא העובדה שהלבנים אינם יכולים להביט להם בעיניים ולהגיד לעצמם "נכון, הוא אדם כמוני. טעיתי". הם מעדיפים עדיין להתנשא עליהם.
    כך גם כאן - הנסיינים אטומי-הלב לא יוכלו להודות בזוועה שהם מבצעים, כי זה שומט להם את הקרקע מתחת לאמונה העזה שלהם שהם בני-אדם טובים, ראויים.
    חבר'ה
    אתם בני-אדם אטומים, ערלי-לב, אכזריים לאין שיעור.
    לכל התעללות יש סיבה.
    אתם נתלים בסיבות שלכם כאילו הן נתון משמים.
    זו בסך הכל החלטה שלכם. לאטום את הלב והעיניים לסבל של יצור חי, לגרום לו סבל, לענות אותו.
    וזוהי השורה התחתונה: תהא הסיבה אשר תהא, אתם מ ע נ י ם יצורים חיים, חלשים מכם, חסרי הגנה. אתם מ ע נ י ם יצורים חיים.

  • 34.

    ----------------------אל תעצמו עיניים, הצטרפו למאבק----------------

    בלתי נתפס, 23/12/07 13:37

    מתקיימת פה מתחת לאף של כולנו שואה מספר 2 .
    אין שום הצדקה לכך,אפילו לא הבריאות שלי ושלנו!!!

    • אתה צודק. גם השמדת הכלבים ההמונית

      אחת שכואב לה, 15/07/08 00:15

      והחתולים. איזה מין אנשים אלה? רובוטים? חסרי רגש? או אכזריים? מדוע אין חוק צער בעלי חיים מיושם.? מדוע אינו מיושם באוניברסיטאות.? האם מי שצריך ליישם אותו אדיש גם הוא לסבל של בעלי החיים.. ?
      שר החקלאות צריך לפעול כי התפקיד הזה תחת אחריותו !!!!!!!!

  • 33.

    בכוכב הקופים, הקופים היו מבצעים את הניסויים על בני האדם

    י, 23/12/07 12:43

    אין מה להתרגש ואין מה לבכות. זהו סדרו של העולם. לא קרה מעולם שהלביאה ריחמה על טרפה או שהנמלים חסו על קורבנותיהם. גם בעולם החי יש אכזריות רבה. אין מה לעשות. זה טבוע בכל יצור חי ואין טעם להלחם בזה כמו שאין טעם לנסות לכופף את חוקי הפיזיקה.

    • עולם החי?! אתה?! אתה הרי דורש יחס מועדף כי אתה "מעל" עולם החי!

      מגחכת, 23/12/07 14:48

      ומתי לאחרונה זיינת ברחוב כי בא לך, כמו האריה? ומתי חרבנת מתחת לעץ בשכונה כי בא לך, כמו הזברה?
      איזה עולם החי בראש שלך?!
      הייתי רוצה לקוות שהכוכב שלנו מוסרי יותר מסתם כוכב-קופים!

  • 32.

    60762. מקווה שקעקעו לו את זה על הזרוע.

    המומה, 23/12/07 12:42

    דיונים?! ויכוחים?!
    תביטו לקוף הזה בעיניים, לעזאזל!
    זה יצור חי - כל השאר לא רלוונטי. כשאתה מכאיב ביודעין ובמתכוון יצור חי, לא משנה התכלית או הסיבה - אתה רשע. זה כל מה שצריך לדעת.
    "מה תגידי לאמא של ילד חולה סוכרת שהניסויים האלה יצילו את בנה?" שואלים אותי.
    ומה אתה אומר לאמא הקופה שבבנה נעשים הניסויים האכזריים האלה?!
    הוויכוח עקר, חבל על הדיו הווירטואלי.
    בני-אדם הם יצורים מרושעים ואנוכיים, סרטן בלב הקוסמוס.

  • 31.

    לביולוגית

    חבר מכוכב אחר, 23/12/07 04:07

    אחותי היקרה, שברת לי את הלב. אנא הקשיבי בתשומת לב ל''אכזריות טהורה''. יש אמת בדבריו.
    אני לא רוצה להכנס איתך לויכוח פילוסופי אבל את מעלה טיעונים שהותירו אותי המום.
    טירונות ? בני אדם עושים טירונות מרצונם בשל מה שאת מכנה ''רעיון כלשהו''. אבל הרגע שללת אפילו את היכולת למדוד תודעה של אושר או סבל בבעלי חיים. האם במקביל את מייחסת להם כניסה עצמאית למעבדה מרצונם החופשי בשל ''רעיון כלשהו'' על מוכנותם להקריב את עצמם למען האנושות ?
    אני אתן לך מדד פשוט מאוד לסבל. קחי כל אדם מהרחוב, והושיבי אותו ליד קוף במעבדה. עקרי לכל אחד מהם ציפורן באמצעות צבת.
    אני מבטיח לך שלא משנה מה יהיה המדד שלך לסבל, תקבלי את אותם תוצאות אצל שניהם. האדם יאבד זמנית את כושר הדיבור שלו וייצרח בדיוק כמו הקוף. זה כל מה שהם יעשו. שניהם פשוט יצרחו.
    אם תטעני שצרחות אימה אינן מעידות על סבל, אני מוכן להסכים איתך. אבל אז יהיה עלינו לאשר בבני אדם בדיוק את אותם הניסויים שאנחנו מבצעים בבעלי חיים.
    הויכוח ה''פילוסופי'' לדברייך על מתי סבל של בעל חיים פחות חשוב מתוצאות המחקר אינו פילוסופי כלל וכלל.
    הוא ויכוח מוסרי נטו. ובויכוח מוסרי נטו השאלה העקרונית היחידה היא איזו מידה מאושרו של הזולת אני מוכן להקריב למען אושרי שלי - כשזולת לענייננו הוא כל יצור אחר שיכול לחוש הנאה וכאב.

    עכשיו, אם תבקשי לעשות סדרי עדיפויות, ובדרך כלל בנקודות כאלה בויכוח מתחיל הטיעון :''אם אמא שלי הייתה חולה במחלה כזו וכזו והסיכוי היחיד היה לעשות ניסוי כזה וכזה האם הייתי מוכן וכו' וכו'.
    והתשובה היא כן, אז הייתי מוכן. אבל לא רק ניסויים על חיות אלא גם על בני אדם. הייתי מתחיל ממוכר הפלאפל בשכונה שלי שפעם החזיר לי עודף בשטר מזוייף, אחר כך מרשה לעשות ניסויים בכל בנאדם אחר שאני לא מכיר ולא ממש אכפת לי ממנו, ואחר אחותי, לא היה אכפת לי שיעשו ניסויים אפילו בך, כי בכל זאת, אני אמנם אוהב אותך, אבל זאת אמא שלי !
    כמובן שאני צוחק. אבל את מבינה את הנקודה ? כשמתחילים בסדרי עדיפויות אז אין להם סוף מבחינה מוסרית. רק הפחד מהחוק שם להם מעצור. וכשהחוק מאפשר אז אנחנו רוצחים בשמחה ומנהלים ויכוחים ''פילוסופיים''. אם אני מוכן לא להרוג אותך עבור חייה של אמי, אני לא אהיה מוכן שיהרגו שום יצור חש אחר למענה, ואם אני מוכן להרוג קוף למענה אני אהיה מוכן להרוג גם ילד מפגר למענה ואז גם לא יפריע להרוג מישהו סופר אינטליגנטי שאני לא מכיר ואין לי רגשות כלפיו. (אגב, אמא שלי יודעת את זה והיא עדיין אוהבת אותי).

    ואני לא יודע על מה את מבססת את הקביעה שלחיות אין רגשות. העיפי מבט למשל במאמר הקצר הזה :

    http://www.petnet.co.il/animalsoc/articles/article_soc.asp?id=563

    הרוס ממך (6)

    • נראה שהבנת ולא הבנת אותי

      ביולוגית, 23/12/07 07:46

      לא כתבתי שלבעלי חיים אין רגשות, כתבתי שהם פחות מורכבים קוגנטיבית מאיתנו. זה עניין מוכח. כמו כן כתבתי שבכל מה שקשור למודעות שכוללת בתוכה אושר וסבל, אין הוכחה חד משמעית בעלת ערכים אבסולוטיים.
      לגבי שאר ההודעה שלך, קלעת בדיוק למה שקראתי דילמה פילוסופית. אם יותר נוח לך, אפשר לקרוא לזה דילמה מוסרית. זו בדיוק השאלה- כמה זה בסדר לפגוע בזולת למען עצמי? אין על זה תשובה מספרית חד משמעית.
      אני מסכימה איתך, בשביל להציל אדם קרוב גם אני הייתי מוכנה להקריב אנשים לא קרובים (כמוך או כמו מוכר הפלאפל). ונשאלת השאלה אם אני מוכנה במצב מסויים להקריב אנשים, למה זה בסדר וחיות אחרות זה לא? השאלה היא מתי אחד בסדר, מתי השני בסדר ומה המחיר שממנו עובר הגבול?

      • אז זהו שאני אמרתי שאני לא מוכן להקריב

        חבר, 23/12/07 09:09

        אף אחד. אפילו לא אותך. במיוחד לא אותך.

        כמובן שאפשר לכנות ויכוח מוסרי גם ויכוח פילוסופי.

        ההבדל מבחינתי הוא ש"פילוסופיה" היא מעין דיון מופשט, שלא נוגע לחיים המוחשיים שלנו.

        קחי לדוגמא את הביטוי שאת עושה בו שימוש:"אין הוכחה חד משמעית בעלת ערכים אבסולוטיים". ביטוי מהמם של בית מרקחת שנותן לכל הדיון הזה אופי נקי אינטלקטואלי וכמו מדעי, כאילו אין בכלל מקום לשאלות של רגש כשעוסקים בפרקטיקה שגורמת לסבל נורא ואיום. זה ההבדל בין ויכוח "פילוסופי" לבין ויכוח מוסרי.

        נסי לעשות את הניסוי הבא: תני לבן זוגך בעיטה בכל הכוח בין הרגליים, ושאלי אותו האם הוא יכול לאפיין את תחושותיו ולהוכיח אותן חד משמעית בערכים אבסולוטיים.

        אני מאמין שהוא יתקשה בכך מאוד.

        מצד שני, הקושי שלו לא יהווה הוכחה שלא כואב לו. פשוט כאבים לא מתארים בערכים אבסולוטיים אלא בערכים שמכונים הומניים, סובייקטיביים, ולעיתים רק בצרחות וצעקות. גם אנשים נוהגים להגיב כך ולא רק חיות.

        לכן הוא לא יתלונן על הבעיטה אצל מתמטיקאי, אלא אצל דיין בבית הדין הרבני.

        עכשיו, אחרי שצחקנו קצת, ברור שאפשר למדוד סבל בערכים אובייקטיביים אצל חיות. פשוט חושפים בני אדם וחיות לאותה מידת כאב ובודקים תופעות פיזיולוגיות, למשל הורמונליות, שקשורות לסטרס. התוצאות יהיו כמעט זהות. לצערי זה ניסוי מאוד שכיח, רק שתמיד משמיטים ממנו את קבוצת הביקורת האנושית.

        (נא לא לבצע את הניסוי עם הבעיטה במציאות אלא רק בדימיון).

        הכוונה שלי אינה לקבוע למישהו את סדר העדיפויות המוסרי שלו, אלא רק להצביע על כך שכשאנחנו עושים שימוש בטיעונים סופר רציונלים אנחנו עושים זאת כדי שעיני הלב שלנו לא יחזו במה שאנחנו מעוללים, ובצדק. רגע אחד של התעוררות הלב שלנו יכול לגרום לנו לקרוס בזעזוע.

        אני רוצה לשאול אותך שאלה פשוטה. האם לפני שפנית להגיב על תוכן המאמר התבוננת בתמונות ובסרטים או שניגשת להפריך את הטענות רק על בסיס אינטלקטואלי ?

        אני מתנצל מראש על החוצפה, אבל אני מאמין שלא. ואם כן אז רק במבט חטוף.

        אני יודע שהאינטלקט שלי מוגבל ושיש מי שיכולים לנצח אותי בקלות בויכוחים פילוסופיים (טוב נו, אולי אני מגזים קצת), אבל כאן לא מדובר בפילוסופיה אלא במה שמכונה במקורותנו הסרת עורלת הלב.

        כשהלב רגיש ואינו נאטם בנימוקים רציונלים גרידא, הוא יודע מהו הדבר שנכון לעשותו.

        :)

      • בטח לא ידעת זאת, ביולוגית, אבל

        ד''ר גולדשטיין, 23/12/07 17:40

        בכללי ה-NRC שהם הכללים בהם מחוייבים הנסיינים בישראל נכתב כי יש להניח שפעולות אשר מסבות כאב לבני אדם מסבות כאב גם אצל בעלי חיים, אלא אם כן ידוע או מוכח אחרת:
        In general, unless the contrary is known or established it should be assumed that procedures that cause pain in humans also cause pain in animals.
        (p. 64)

        האם יש לך הוכחות מוצקות שמפריכות זאת?

  • 30.

    מסכימה עם כל מילה

    דנה גבע, 23/12/07 01:04

    יש לקעקע ולהפסיק את הסבל ההשפלה והאימה שעוברים כלבים חתולים חולדות עכברים וקופים במעבדות של הויוסקטורים חסרי המצפון.

  • 29.

    לו היו הנסיינים הללו גנרלים בצבא...

    עמי מרון, 22/12/07 22:35

    הם היו פותרים את ''בעיית הקסאמים'' בשדרות תוך שבוע. כיצד? פשוט היו מגיבים על כל קסאם שנוחת אצלנו, בפצצה של טונה על מחנה פליטים .
    זה מוסרי (מציל חיי אדם), זה יעיל (בסוף נגמור את כולם), וזה פוגע רק בצורת חיים ירודה שיכולתה לחוש סבל לא הוכחה עדיין.

  • 28.

    מרשים ומעודד (ל''ת)

    יפעת, 22/12/07 13:30

  • 27.

    כל מילה בסלע על הקטע השלישי!

    ר, 22/12/07 08:57

    זה מה שאני מסבירה לכל העולם ואמא שלו והם מדברים איתי על נחיתות שמחיתות וסיכון ממשי לקיומנו, כאילו חס וחלילה לא נהיה כאן מחר..

  • 26.

    על הטיעון הבנאלי (לפרופסור אבירם)

    ביולוגית, 22/12/07 06:25

    השאלה המוסרית, כפי שאני רואה אותה, גורסת כי אם יצור כלשהו חש סבל חובה עלינו כיצורים אתיים לחוס עליו. הבעיה היא שמודעות ככלל וחישת סבל בפרט אינן מוכחות בבעלי חיים, והנסיון להוכיחם עומד כמשימה בלתי אפשרית בימינו. הדבר היחיד שידוע בודאות הוא שיש הבדל במורכבות הקוגניטיבית של בעלי חיים שונים, וכי האדם הוא המורכב ביצורים הקיימים היום. המדע לא מספק לנו תשובה חד משמעית בנושא ולכן השאלה מגיעה אל זירת הפילוסופיה והמוסר. האם זהו מוסרי או לא מוסרי לנצל בעל חיים בעל יכולות קוגנטיביות שונות משלנו זו לא שאלה שאני או אתה יכולים לענות עליה באופן חד משמעי. כפי שכבר ציינתי חשוב להבין שמראש לא ניתן לנבא איזה מחקר יביא לתוצאות, הפסקת המחקר המדעי שמשתמש בבעלי חיים תגרום להפסקת המחקר המדעי-רפואי בכלל. שאלת המוסר הינה חשובה, וראוי לעסוק בה, אך אל לנו להשלות את עצמינו. על הפרק עומדת השאלה האם חייו של עכבר חשובים יותר מהישג מסויים? האם חייו של קוף חשובים יותר מהישג מסויים?

  • 25.

    על הטיעון הבנאלי (לפרופסור אבירם)

    ביולוגית, 22/12/07 06:24

    המאמר אומנם רהוט ואפילו מעניין, הוא מעלה נקודות מוסריות מעניינות. אך בד בבד גם אתה, פרופסור אבירם, חוטא בחטא הטיעון הבנאלי הפשטני שמשמש באופן דמגוגי את מתנגדי הניסויים בלי שאלו יבינו את הנושא עליו הם מדברים.
    אכן קימת שאלה אתית קשה מאוד כשמדובר בשימוש בבעלי חיים לצרכי מחקר- האם לגיטימי להשתמש בבע''ח? האם יש גבול מסויים? היכן עובר הגבול בו מוענקות זכויות לאורגניזם חי כלשהו? מהם השיקולים של רווח ותועלת בעניין?
    ומנגד קיימות השאלות מהו מחקר חשוב? האם קיימות חלופות?
    למרות טענות חוזרות ונשנות מצד המתנגדים למחקר בבעלי חיים על קיום חלופות למחקר בבעלי חיים, מעולם לא הוצגה חלופה הולמת.
    מתנגדי הניסויים מעלים כטיעון ראשון את מבדקי הLDL שנעשים בבעלי חיים טרם שיווק תרופה גנרית. למעשה זהו אחוז מזערי ביותר מהמחקרים שנעשים על בעלי חיים. רוב המחקרים הם בנושאים פורצי דרך, כלומר, בטיפולים או שיטות שלא נוסו בעבר ובפרוטוקולים חדשים.
    למחקרים כאלו אין כל חלופה אחרת והסיבות לכך רבות:
    - אמנם אין זהות של 1:1 בין חיות מודל לבין אנשים, אך ברמת הפעילות התאית הדמיון רחב ביותר ולכן החשיבות הגדולה של עבודה על אורגניזם חי בטרם שימוש בפיתוח על בני אדם
    -תרבית תאים או סימולצית מחשב לא יכולות לספק ניבוי על תגובות שאינן מוכרות (לא ניתן לדעת על פיהן את מה שעדיין קיים כשאלה) דוגמה מצויינת לכך היא בהורמוני אסטרוגן סינטטיים שמשמשים כיום באמצעי מניעה בעיקר (גלולות) ותכשירים נוספים. מכיוון שאסטרוגן הוא הורמון שמעודד גידולים סרטניים, יש חשיבות גדולה לדרכים בהן הורמונים סינטטיים מגיבים עם הגוף. נכון להיום ישנו רפרטואר רחב של נגזרות אסטרוגן, חלקן מגיבות רק בשד, חלקן מגיבות רק ברחם וכן הלאה. שימוש קודם בבעלי חיים יכול ללמד על תגובות ספציפיות במקרים של זהות ולרמוז

    • גם אם תצליח להוכיח שהניסויים מקדמים את המדע

      BSC ית, 22/12/07 09:29

      זה לא הופך את זה למוסרי.
      תאר לך שאם יקחו כפר שלם בהודו ויעשו ניסויים על כל הילדים שם אז ימצאו תרופה לאיידס. נניח זה נכון, מישהו ישקול לעשות את זה?
      לא.
      כי יש דברים יותר חשובים מהמדע, ואני באמת לא מזלזלת במדע, עשיתי תואר ראשון במדעים ואני אוהבת מדע, אבל יותר מזה חשוב לי להיות אדם עם מוסר.
      אני מעדיפה לחיות עד גיל 70 ולא 90 ורק שלא לחיות בעולם של אנשים כל כך קהי חושים.
      יש כל מיני אנשים ששואלים: ואם כדי להציל מישהו יקר לך יהיה צורך בניסויים?
      כדי להציל מישהו יקר לי הייתי עושה הרבה דברים, כולל להרוג אנשים חפים מפשע. זה לא הופך את זה לבסדר או למוסרי, אלא את הסיטואציה ללא אובייקטיבית.

    • ההמשך (אני רואה עכשיו שתגובתי נחתכה)

      ביולוגית, 22/12/07 15:27

      - טרם השימוש בתרופה חשוב לבדוק את הקינטיקה שלה ואת הדינמיקה שלה בגוף שלם- אם אילו סוגי תאים היא מגיבה, באיזה אחוז היא מגיעה לדם, האם נכון יותר לתת אותה דרך הוריד או דרך מערכת העיכול, האם היא מפורקת בכבד, האם מגיעה לאתר המטרה (למשל האם היא עוברת את הBBB). - המחקר תלוי מאוד בכלים הקיימים. נכון להיום, ישנם דברים שניתן לבדוק אך ורק במודל אחד, הרבה מאוד מחקרים ניתן לבצע אך ורק בעכברים. למרות הרבה מאוד ניסיונות ליצור מודלים נוספים מתאימים, נכון להיום יש דברים שלא יודעים לעשות בתרביות תאים או בחיות ירודות ושלפעמים צריך לשם המחקר.
      השיטות שמתוארות על ידי מתנגדי ניסויים כשיטות חלופיות, הינן שיטות נוספות שמשמשות לצד המחקר בבעלי חיים ולא יכולות להוות תחליף.

      • כל התגובה הארוכה שלך בכלל לא רצינית

        אכזריות טהורה, 22/12/07 17:51

        מודעות?
        המודעות של ילדים מסוימים עם פיגור שכלי קטנה משל עכברים וחולדות. אך ברור שבהם זה לא יהיה מוסרי לבצע ניסויים. למה?

        היכן עובר הגבול?
        ספרים שלמים (סינגר, רגאן, פראנציון) דנים בסוגייה הזו. עכברים, חולדות וקופים, למשל - כל אלה לא קשורים לגבול הזה משום בחינה מדעית. אז אם מותר לעשות בהם, מדוע אסור לעשות באדם?

        אם את לא יכולה להבדיל בין רצח של צמח לרצח של פרה, אז או שאת אישה אכזרית וחסרת-חמלה או שאת בורה.

        אם את חושבת שאת יכולה להוכיח מבחינה פילוסופית שלבעלי-חיים לא מגיע זכות שווה כמו לבני-אדם לחיות ללא סבל והתעללות, אז תעשיות המזון ישכרו את שירותייך וישלמו לך הרבה כסף. פשוט עד היום אף אחד לא הצליח לעמוד באתגר הזה.

        זה לא מוסרי. נקודה. אם יש ''חלופות'' או לא, זה בכלל לא רלוונטי.

        • נמאס מהדו פרצופיות של הירוק הקיצוני.

          מאיר, 22/12/07 19:39

          מצד אחד זה לא מוסרי לאכול בשר, מצד שני זה כן מוסרי להרוס יערות בכל אסיה ולהשמיד זנים של בע''ח בשביל לפנות מקום לשדות סויה.
          זה מוסרי להרוג חרקים ומכרסמים ברעל אם הם בבית שלי. זה לא מוסרי אם המטרה היא למצוא תרופה לסרטן.
          זה מוסרי לקחת תרופות שכבר נמצאות בשוק למרות שהם פותחו בבע''ח. זה לא מוסרי לפתח תרופות חדשות. סייג - זה כן מוסרי לפתח תרופות חדשות אם לי או לאדם יקר לי יש את המחלה הזו.
          ירוקים קיצוניים הם כמו קיצוניים בכל תחום. עיוורים חרשים ובטוחים שהם יודעים יותר טוב מכולם איך צריך לחיות

          • 98% משדות הסויה משמשים להאכלת בקר

            בגלגול הבא תהיה, 22/12/07 23:01

            אני לא יודעת באיזה ירוק דו פרצופי נתקלת, מה שבטוח הוא שאתה עושה הכללות וזה בדיוק מה שמוביל לגזענות.
            אני ירוקה,גאה, לא הורגת עכברים (יש מלכודות שלא הורגות אותם ואז אפשר לשחרר בשדה), ואם אני נראית לך קיצונית אז אני שמחה. שמחה להיות ההפך הגמור ממי שחי על מוסר ירוד רק כדי להיות עקבי עם המוסר שלו.

          • שוב, תגובתך לא עונה לשאלה

            אכזריות טהורה, 22/12/07 23:10

            מדוע מוסרי לבצע ניסויים בעכברים אך לא בילדים עם פיגור שכלי?

            אם תמצא לכך תשובה לא גזענית, אתה תהייה הראשון לעשות זאת וכל גוף העוסק בפילוסופיה יתחנן לראיון איתך.

            שום דבר ממה שציינת כמוסרי הוא לא מוסרי. עפ''י ההגיון שלך, אם לרצוח 50 אנשים זה לא מוסרי, אז לרצוח 25 זה כן מוסרי. אתה בכלל לא מתמודד עם השאלה שהוצבה בפני הביולוגית.

            אם זה קיצוני בעינייך להכניס 0 בעלי-חיים לכלובים במקום 100 מיליארד, אז זו קיצוניות חיובית.

            משום מה אתה ושכמותך בוחרים לנצל בעלי-חיים כאשר אין שום צורך בכך.

          • אני ממש לא מבינה אותך

            ענבל כספין, 22/12/07 23:51

            עפ''י תגובתך אין לך בכלל ידע מהי האידיאולוגיה של האנשים להם אתה מגיב.

            מה נראה לך, שהם מרססים חרקים ומכרסמים???

            אני ממש לא מבינה אותך.
            במקום לענות לדילמה המוסרית שהכתבה מציבה בפניך, אתה מנסה להראות למה מי שכתב אותה הוא צבוע. יופי של טקטיקה להסתת הדיון.

        • קראת או שאתה מתלהם?

          ב, 23/12/07 07:36

          כתבתי שאין הבדל בין הריגת פרה (רצח) לקטיפת צמח?
          כל הספרים שתארת, הם ספרים שנכתבו במטרה להצדיק צד אחד בויכוח. למעשה הספרים הללו מציגים קריאה לאי אפליה על בסיס סבל- כל מי שסובל ראוי לזכויות. מה אם סבל הוא לא הקריטריון המתאים? מה במקרה שלא ניתן להוכיח סבל?
          אין במחן מודעות אחד ברור, לכן אין דרך להוכיח מודעות בצורה אבסולוטית וזה לא נכון (פסיכולוגית או ביולוגית) לטעון ביומרה כזו שלילדים מסויימים עם פיגור שכלי יש פחות מודעות מלעכבר, חולדה או אפילו דולפין ושימפנזה. בשביל שהטענה הזו תהיה נכונה צריך קודם להוכיח מודעות באופן כללי.
          אי אפשר להשתמש במושגים שאין דרך ברורה להגדיר, בתור טיעונים אבסולוטיים.
          אני לא יודעת אם אפשר להוכיח מבחינה פילוסופית למי כן ולמי לא מגיעה זכות לחיות ללא סבל והתעללות. זו הנקודה המרכזית- קיימת כאן דילמה, אין לה הוכחות חותכות וגשמיות אלא עדויות שפונות לכאן ולכאן.
          השאלה היא מה גובר על מה ומתי וכאן יכול וצריך להתפתח דיון רציני. מה שקורה היום זה שפעילי עמותות הם קבוצה מתלהמת שלא מוכנה להקשיב או ללמוד אלא רק לצעוק את אותן מנטרות מתלהמות בלי להפעיל שיקול דעת או ללמוד את הנושא מעבר לכמה ספרים חד צדדיים ביותר.

          אגב ספרים חד צדדים, מסתבר שלא תמיד
          הנה תגובה מאלפת של פיטר סינגר שנוגעת בדיוק לשורש העניין- קיימת כאן דילמה ולא תשובה חד משמעית:
          http://www.animalfreedom.org/english/column/peter_singer.html

          • כמה קל לדבר כשלך לא קודחים במוח

            קהות חושים, 23/12/07 11:13

            יש כאן דילמה מוסרית שצריך לדון בה? ומעניין מה עמדתך? כמה קל לדבר כשלך לא קודחים במוח?

            הצד השני מתלהם? מה יותר גרוע, להתלהם על כך שקודחים לקוף במוח או לקדוח לקוף במוח?

            ספרים חד צדדיים? שוב, אם חושבת שאת יכולה להפריך (פילוסופית) את הטיעונים המרכזי המוצג בהם, את תהיי פורצת דרך בתחום.

            אף אחד לא טען שאת לא מבדילה בין צמח לפרה. לא מובן מדוע העלת את השאלה: "היכן עובר הגבול בו מוענקות זכויות לאורגניזם חי כלשהו?". היא הרי בכלל לא רלוונטית.

            בקשר לסינגר, צריך לומר שלתגובתו אין קשר לגבול עליו דיברנו. אם את תועלתנית כמוהו, תגידי, ואז יהיה ניתן לדון לגבי עמדתו. רוב המתלהמים (כמוני) לא תועלתנים. כל עוד גם את לא כזו (תועלתנית) אל תביאי טיעונים שעשויים לבלבל אנשים שלא מתמצאים; סינגר היה עושה ניסויים גם בבני אדם אם הייתה בהם תועלת (לדעתו!).

            אומר את זה בפשטות: כל עוד את לא מביאה טיעון מדוע לחולדה מותר להזריק נגיף של מחלה קטלנית ולגוף שלך אסור, הדיון הזה מיותר. את מוזמנת להביא טיעון מנוסח כהלכה.

          • אבל למה צריך להוכיח מודעות?

            יעל, 23/12/07 13:14

            זה שלא הצלחנו להוכיח משהו, האם זה אומר שהוא לא קיים?
            זה רק אומר שלא הצלחנו להוכיח.

            ואני לא יודעת מה איתך, אבל אני מגדלת שני חתולים, וברור לי לחלוטין שהם חשים אושר, חשים סבל, חשים כאב, וכן יש להם גם מודעות לעצמם. זה מאוד מאוד ברור.

            רוצה לעשות בהם ניסויים? תוכיחי את שאין להם מודעות ושהם לא מרגישים סבל וכאב.
            (וגם אז לא תקבלי אותם לניסויים, אני ארצח את מי שינסה לגעת בהם לרעה).

      • ביולוגית נכבדה

        בעד מדע מוסרי, 25/12/07 20:28

        הרשי לי לצטט לך מהספר "מה זאת אהבה" עמ' 88 של פרופ' יורם יובל, פסיכיאטר ומומחה לנוירוביולוגיה "...יש הטוענים, ואני ביניהם, שמי שסבור שליונקים אין נפש מרגישה, נפשו שלו היא זו שאינה מרגישה"
        את פסיכופתית שאינה מסוגלת לגלות אמפטיה, את משתדלת בודאי להיות אדם נורמטיבי, אך מה לעשות, סובלת מנכות רגשית אותה את עוטפת במלל מדעי.

    • המשך 1

      ביולוגית, 22/12/07 15:28

      עכשיו נותרת השאלה, מהו מחקר חשוב. המחקר המדעי עובד בשני אפיקים שממשיכים זה את זה- מחקר בסיסי, בו מנסים לגלות את הפעילויות הבסיסיות ברמת הריקמה או התא. אמנם לפעמים נדמה לאדם מן הרחוב כי המדע מצא כבר את רוב התשובות, אך למעשה המון דברים לא ידועים היום, או לא ידועים ברמת המנגנון. לא ניתן לפתח תרופה, אם לא ידוע מי המעורבים במחלה שזקוקה לריפוי. נכון להיום מחלות נוירודגנרטיביות, מחלות אוטואימוניות וכן מחלות ויראליות, חיידקיות ופרזיטולוגיות רבות עובדות במנגנונים שעדיין לא פוענחו לחלוטין- במצבים כאלו אין ברירה אלא לחפש ולגלות את המנגנונים על ידי מחקר בסיסי. לאחר שהידע קיים אפשר לפתח תרופות, מה שאנשים מכנים ''מחקר להצלת חיי אדם''. חשוב להבין שבלי המחקר הבסיסי, לא יתכן מחקר מתקדם. למעשה המחקר הבסיסי וכמוהו גם המחקר המתקדם חשובים באותה מידה לצורך הצלת החיים.

    • המשך 2

      ביולוגית, 22/12/07 15:28

      חשוב שמתנגדי הניסויים יבינו, שהחלטה שמחקר בסיסי לא מצדיק הריגת בעלי חיים, כמוה כהחלטה להפסיק את המחקר לגמרי.
      כמו כן, כאשר מתגלים מנגנונים לא ניתן לדעת מה יתגלה מאוחר יותר כמסלול שניתן לאכוף לצרכים בריאותיים, או איזה פיתוח יתקבל כתוצאה מהכרת מולקולה כלשהי. לכן נקודת המוצא צריכה להיות שבכל ניסוי שהוכח כבעל רלוונטיות מחקרית כלשהי, ומחפש משהו חדש ולא דבר שכבר נמצא, הוא בעל אותו פוטנציאל סטטיסטי להניב תוצאות רלוונטיות לאנושות.
      מתנגדי הניסויים טוענים כי יש סבל של בעל החיים ומודדים אותו כגורם אבסולוטי. אי אפשר לעשות דבר כזה. נכון להיום ידוע שהמורכבות הקוגנטיבית של האדם גדולה מזו של בעלי חיים אחרים בדרגות שונות. לא ידוע דבר על מודעות שכוללת חישת אושר שימחה או סבל. סבל אינו תחושה אבסולוטית ואינו שווה ערך בכל מצב. לעיתים אנחנו בוחרים להמיט על עצמינו או על מישהו אחר סבל ברמה כלשהי בשל רעיון כלשהו שחשוב מספיק כדי להתעלות על ערכו של הסבל. כל מי שעשה טירונות יודע זאת. השאלה היא האם, ומתי סבל של בעל חיים פחות חשוב מתוצאות המחקר ועל כך אין שום תשובה אבסולוטית. על כך אפשר לנהל ויכוח פילוסופי בלבד.

    • כל מה שאת עושה בתגובה זאת הוא לכסות ע''י מלל רב על חוסר רגישותך! (ל''ת)

      מלקוש, 03/01/08 16:50

  • 24.

    כמה עצוב שאין עיניים

    איריס מורגנבסר, 21/12/07 19:50

    כמה מדוייקים וחדים ניסוחיו של הכותב.כמה פשוטים הם דבריו.ועדיין: כמה עצוב שהעיניים שאמורות להיתקל בטקסט הזה ולהחליט להעמיק ולקרוא בו,ואולי להבין דבר או שניים,ואולי לגלות סדק קטן בקרום הפרטי, זה שמאפשר לנו לישון בלילה, כמה עצוב שהעיניים האלה כנראה לא ייעצרו לקרוא זאת. הן דוהרות כבר אל הקוף הבא.(או לסתם צפייה בטלויזיה)

    • ישן בלילה

      בעל קרום, 23/12/07 15:54

      כולכם יוצאים מנקודת הנחה שאנחנו מכבים את האור ושוכחים אולי זה לא כך אולי גם לנו קשה לפעמים להירדם אולי לפעמים אנחנו לוקחים איתנו הביתה את העבודה ולפעמים ויותר מפעם אחת אנחנו כן גם אנחנו שואלים את עצמינו אם אפשר לעשות אחרת אבל בניגוד אליכם ידידיי לנו יש גם את הכלים לענות לשאלה זו. ומה שמאפשר לנו לישון בלילה הוא לא איזה יצר סדיסטי או קרום כפי שהוא מכונה פה אלא הידיעה שמה שאנחנו עושים מספיק חשוב

      • שתף אותנו, בעל קרום

        יואל, 23/12/07 17:30

        מה את חוקר ומה אתה עושה לחיות במחקרך. אם זה מספיק חשוב בטח אין מניעה שתשתף אותנו. תודה.

      • את זה תגיד לחולדות ולקופים

        הקלות, 24/12/07 12:32

        הם אלו שעוברים את התופת, לא אנחנו.

        מעניין כיצד איך הם יגיבו לו היו יכולים.

        תקרא את תגובה 32.

        • מדיר שינה

          בעל קרום, 25/12/07 09:12

          מה שמדיר שינה מעיני היא הקלות הבלתי נסבלת של שימוש ברמזים או במפורש בשואה בויכוח הזה (תגובה 32)

          • איזו שואה?

            צ'ארלס פטרסון, 25/12/07 10:38

            של היהודים או של בעלי החיים הלא אנושיים?

            איך מישהו היודע מה משמעות השואה הראשונה מסוגל לייצר שואה נוספת בעצמו??? פשוט בלתי נתפס.

  • 23.

    ישר כח על בכתבה

    מירי, 21/12/07 19:49

    אני תומכת ללא סייג בכל מה שנאמר פה, מי החליט שהאדם הוא גזע עליון ובעלי החיים הם גזע נחות שניתן להתעלל בהם באופן כה אכזרי , תחילה קבעו בני האדם (גזע עליון עלק) יש לנו מה ללמוד הרבה מאוד מבעלי החיים .הבדיחה התחילה בכך שבני האדם החליטו שללא אכילת בשר הם לא יחיו (בדיחה גרועה ואני עדות חיה שאני 35 שנה צמחונית מוחלטת תודה לאל עדיין חיה ונושמת) וירא האדם כי ניתן לטבוח בהם ולאכול אותם מדוע לא לעשות מהם רהיטים? נעליים ,מעילים, כל האופנה מעוררת הפלצות שלדעתי כל מה שעשוי מעור מכוער מאוד. תאבונו ושעמומו של האדם כה גדולים שהחלו להשתמש בבעלי החיים גם לשעשועים, מירוצים, מלחמות שוורים, קרבות כלבים ותרנגולים, וכו..... אף אחד לא היה ממנה את בני האדם לגזע עליון אלא אם האדם מינה את עצמו.
    בעלי החיים היו כאן לפננו ואין לנו שום זכות לגזול את חירותם וחייהם רק בשל הרצונות החולניים שלנו. כבכל העולם הנאור עוברים אט אט לניסויים אלטרנטיביים ובהרבה מדינות בעולם אוסרים ניסויים בבעלי חיים, רק מדינתנו הקטנה והמופקרת איש איש הישר בעיניו יעשה ואין דין ואין דיין.
    ותחשבו על זה

  • 22.

    התעייפתי מהמאמר, אבל צודק בעיקרון

    קובי, 21/12/07 18:35

    אין להצדיק רוע בכל מקרה

  • 21.

    בלה בלה בלה

    אתי ובטי, 21/12/07 16:34

    אני מציע לכל ה''אתים'' למינהם לסרב לשלם מס בריאות, להפגין נגד הרחבת סל התרופות, לשכנע את חולי הסכרת, המופילייה, אסטמה, סרטן, איידס וכו' שהצלה ושיפור חיי האדם, אינם ערך עליון וכמובן גם את הנכים, ואפילו להפסיק לקחת אקמול כשכואב הראש ואנטיביוטיקה כשחולים, כי מה לעשות, כל טיפול שהיום ניתן (ואלפי שיטות טיפול אחרות שנכשלו) נוסו במהלך הפיתוח על בעלי חיים (קופים חתולים חולדות עכברים ודגים). נראה כמה ''אתים'' תהיו אז!

    • מעניין שציינת את האנטיביוטיקה

      יעל, 23/12/07 13:07

      כי דווקא התרופה הנהדרת הזו כמעט שלא היתה קיימת היום, אילו פלמינג היה מנסה אותה על שרקנים במקום על עכברים.

      רק במקרה הוא בחר בחיה שהפניצילין לא רעיל עבורה. אילו היה בוחר בשרקנים הם היו מורעלים, ואז לעולם לא היית זוכה לקבל אנטיביוטיקה בעת הצורך.

      ומי יודע כמה תרופות מצוינות נפסלו בגלל שנוסו על בעלי חיים. (וזה בלי להזכיר את כמות התרופות המזיקות שעבדו נהדר על בעלי חיים אבל הרסו בני אדם).

  • 20.

    צודק במאה אחוז

    נועה, 21/12/07 16:16

    ואנחנו חייבים לפעול כדי לשנות את המצב המזוויע שמתקיים היום.

  • 19.

    דברי טעם

    איל פרנק, 21/12/07 14:27

    ללא התלהמות, באופן רגיש ונבון

    כל הכבוד

  • 18.

    ותיזהרו לא לדרוך על נמלים, זה רצח!

    אלון, 21/12/07 14:04

    ולא להדביר יתושים, ולתת לג'וקים לחיות!

    ראבק, חיות אינן בני אדם ומותר להרוג אותן.

    • כמעט מדוייק

      אלה, 21/12/07 17:57

      חיות הן לא בני אדם, וזה פשע להרוג אותן.
      זה שהרג חיות בתנאים מסויימים מותר על פי חוק זה פשוט פשע. יום יבוא ואנשים יבינו את זה.
      אל תשכח שפעם גם עבדות ושריפת ''מכשפות'' היתה חוקית. וכן, גם השואה היתה חוקית לפי חוקי גרמניה.

  • 17.

    כל מילה בסלע

    אוהבת חיות, 21/12/07 13:52

    כל כך נכון, שפשוט אין מה להוסיף.

  • 16.

    למזועזעים

    Madaan Moach, 21/12/07 13:39

    קיים הבדל חד בין ניסויים בקופים מתנהגים לניסויים על אסירי מחנות במלחמת העולם השניה.

    אחד מההבדלים שבמקרה של הקופים החוקרים מנסים להקל על הסבל , בעוד במקרה האסירים הסבל היה חלק בלתי נפרד מהפרוטוקול.

    ניסויים בסיסיים במדעי המח הם הכרחיים להתקדמות האדם ומבוצעים במינימום האפשרי לגרימת סבל או צער.

    החלק היחסי של חיות המוקרבות לניסויים הוא מיזערי יחסית לחיות הנאכלות על ידינו.

    איכות החיים של חיות רחוב נמוכה מספר מונים מחיית מעבדה

    • תמיד אפשר למצוא מקרים יותר דחופים

      מדענית גם כן, 21/12/07 17:16

      כל פעם כשמפרסמים כתבה על נושא הדרוש שינוי, יש מישהו שכותב על הדברים האחרים שהם יותר נוראים (החיות ברחוב, בע''ח בתעשיית המזון). אתה חושב שתעשיית החיות למזון היא דבר רע? סבבה, אז אל תאכל אותן. אל תממן סבל כזה. יותר מ-10% מהאוכלוסייה בישראל צמחונית, זה כבר לא דבר נדיר.
      כל מה שאמרת עדיין לא מפחית מחומרת הפשעים המתבצעים בניסויים האלה.
      תאר לך שתספר לי איך כרתו לך רגל ואני אגיד לך שזה לא נורא כי לי כרתו את שתיהם. מבין?
      עכשיו תנשום עמוק רגע ותנסה לקרוא בראש פתוח את המשפט הבא:
      יש דברים חשובים יותר מלהתקדם במדע.
      דמיין לעצמך שלא היו בעלי חיים בעולם אלא רק בני אדם. תאר לך שאת הניסויים היו עושים על בני אדם שהיו חוטפים. גם אז היית אומר שאין מה לעשות וחייבים להתקדם?
      אין הבדל בין סבל של קוף לסבל של בני אדם.
      זה פשוט לא מוסרי.

  • 15.

    מילים כדורבנות יישר כח

    bonbonyetta, 21/12/07 13:32

    מישהו חייב לקרוא לזוועה בשמה:
    זוועה
    זה לא מדע, זה מה שמדענים מסוימים עשו ממנו.
    וזוועה חייבת להפסק.

  • 14.

    כל מילה אמת. יפה כתבת. הלוואי שהדברים יעזרו במשהו. (ל''ת)

    שדגכ, 21/12/07 13:17

  • 13.

    כל הכבוד לכותב

    תמר, 21/12/07 12:20

    ותודה על המאמר.

  • 12.

    היי!!! זה אני אתם רואים כמה שאני יפה (ל''ת)

    מחמוד אחמדנג'אד, 21/12/07 12:09

  • 11.

    עצוב לדעת שיש עוד אנשים שמצדקים את המעשה (ל''ת)

    לילך, 21/12/07 11:47

  • 10.

    מאמר מרתק- מסכימה עם כל מילה (ל''ת)

    נעמה, 21/12/07 11:34

  • 9.

    ומה רמת הרוע של מי שאוכל מחוץ לביתו אוכל לא טבעוני?

    גל, 21/12/07 11:26

    גדולה מרמת הרוע של המדענים! אמנם כאן ההתעללות מוחבאת יפה אבל ההצדקה ודאי קטנה יותר.

    אני לא יודע לגבי רוע בנאלי אבל זוהי ודאי כתיבה בנאלית. וכן - להסית זה די קל!

    • תגובה בנאלית

      אזרח מודאג, 21/12/07 12:19

      מרביתם של המגיבים השליליים מנסים לקעקע את לגיטימיות המאבקים למען זכויות בעלי חיים בשתי טענות שבסיסן באקסיומות שגויות.
      האחת - למה להיאבק למען זכויות בעלי חיים כשיש עדיין אנשים שסובלים (מרעב/קטיושות/ניצול וכד')
      השניה - האם מי שנאבק למען זכויות בעלי חיים הוא גם צמחוני, שהרי גם זו אכזריות

      שתי הטענות אינן לגיטימיות שכן אין אפילו ארגון אחד בעולם המסוגל להתמודד עם כל מגוון הבעיות שמייצר המין האנושי, ולכן, למשל באו''ם כמו גם במקומות אחרים, יש ארגונים שונים לטיפול בבעיות שונות.

      כך גם בנושא הטיפול בזכויות בעלי חיים. בסקירה של מפת הארגונים בארץ, יש מי שמטפל במזון לרעבים, יש מי שמטפל בזכויות בני אדם, ויש גם מי שמטפל בזכויות בעלי חיים.

      אין הכרח שכל עמותה תתעסק עם הכל, חלוקת הנושאים בין העמותות מאפשרת להתמקד ואיננה מפריעה לשפר את המצב, להיפך, יש סינרגיה של רעיונות בין הנושאים השונים לטיפול.

      במקרים רבים המתנדבים בארגון א' מתנדבים גם בארגון ב'. למתנדבים יש בד''כ חשיבה של ''גם וגם'' הם גם יכולים לעבוד, וגם למצוא את הזמן להתנדב.
      לעומתם יש את אלו שחושבים ''או-או'', אנשים שחושבים שניתן להתמקד רק בנושא אחד בכל פעם, ולכן משתמשים בטיעונים א' או ב' כדי לקעקע את פעילותם המבורכת של המתנדבים.

      רצוי אם כן, לענות לכל המגיבים הללו, אני בוחר בכל יום את הנושאים בהם אני מתמקד לשפר. ומה אתה מקדם היום?

      • הם משווים חוקרי מוח לד''ר מנגלה ובסוף התגובה שלי לא לגיטימית?

        גל, 21/12/07 15:01

        בא אני אסביר פשוט כדי שתגיב בפעם הבאה לעניין.

        העמדה שמציג המאמר היא שניסויים בבעלי חיים בלתי מוסריים ולא משנה מטרת הניסוי. זוהי עמדה נהדרת אבל למעט מאוד אנשים יש זכות מוסרית לטעון כך. הדוגמה שנתתי היא של כל מי שצורך בשר, חלב, ביצים וכדומה מבלי לדעת מאיפה הם באים (והביצים שמשתמשים במסעדות הם לא ביצי חופש). איך בן אדם יכול לתרום לסבל בעלי חיים בשביל לענג את כרסו (יש סרטים מזעזעים לפחות כמו סרטי הניסויים לגבי תעשיית המזון), ובו זמנית לטעון שאין שום סיבה שמצדיקה את זה?

        צבועים אחרים אומרים שהם מעדיפים למות מלאריך את חייהם בזכות כאילו ניסויים. כל הרפואה מבוססת על ניסויים אילו. הייתי רוצה שהם ידמיינו את ילדם חולה ואמרים להם שיש ניסוי שיכול להצילו/להאריך את חייו/להקל על סבלו. במצב כזה יהיו מעט מאוד ''גיבורים''. אבל הזמן בין מחקר בסיסי לפרוצדורות רפואיות הוא ארוך. קל מאוד לאנשים לוותר בשביל הילדים של אחרים.

        מלבד מעט מאוד אנשים טהורים הדיון צריך להיות על אילו ניסויים הם מוצדקים, איך ניתן להקל על סבל בעלי חיים וכו. אבל דיון כזה מחייב ידע והעמקה ולזה לסמרטוטונים אין סבלנות ויכולת. לא מספיק לשמוע את מה שגברת רפואה (שזהו ההישג הגדול של הקריירה שלה) חושבת על חשיבות הניסויים, צריך גם לשמוע את מי שמבין משהו בעניין.

        • הערה חשובה

          ענבל כספין, 23/12/07 12:24

          כמות האנשים הטהורים (או הצבועים) לא משנה לשאלה האם הניסויים צודקים או לא.

          לא תמצא טענה אחת נטולת-סוגנות המצדדת בניסויים בבעלי-חיים שלא מצדדת בניסויים דומים בבני-אדם.

  • 8.

    תודה על המאמר המיותר

    די נמאס, 21/12/07 11:19

    חוק ראשון בדיון זה לשמוע את שני הצדדים.
    משום מה כל האתרים משמיעים מגמה אחת ומכפישים את ''הרעים''.אז מה ציפתם שפרופסור לחינוך לא יכתוב יפה? לרגע לא האמנתי שהוא יתמוך. כי בנינו לא נראה לי שהוא מבין גדול במדעי המוח - בלי להעליב ומצטער אם אני טועה. אם אחד לא פתח פה כשערוץ 2 שידר כתבה קטנה על קופים שיודעים חשבון. איפה כל המתיפיפים היו? כן אני בתחום המדעים ואני מאמין בניסויים וקורא גם מאמרים בתחום הזה כדי לראות אם אכן יש משהו מאחורי האמונה. ויש !!!
    אז קשה לי להאמין שהנסיינים הם על קו התפר של רוצחים,פדופלים,חולי נפש כמו שכל המדינה מציגה אותם. הנסיינים האלו הם האנשים שלא בורחים לחול כמו שאר בריחת המוחות והם אלה שבזכותם יצאו פתרונות לנכויות. ואני רוצה לראות את הראשון שיהיה מוכן לקבל טיפול רפואי על סמך מודל ובלי בדיקות
    ותחשבו על זה

    • תודה על התגובה המיותרת

      גל ריכטר-יבין, 21/12/07 11:33

      כמה מהניסויים בקופים נעשים כדי לאשר תרופות? אחוז קטנטן. אגב, בד''כ אלו הניסויים שיותר קל למנוע בהם סבל.

    • יש כאן בעיה חינוכית ממדרגה ראשונה

      מגיב, 21/12/07 12:14

      לך תסביר לילד בן 4 למה הוא רואה קוף הנתון בסד שאינו מאפשר לו תזוזה במשך שעות וימים, תוך שהוא מוצמא לעתים עד מוות.
      לך תסביר לו למה זה בסדר ולמה להרביץ לילד בכיתה או להתעלל בזולת - זה לא בסדר.
      הכל מתחיל בחינוך והחינוך לא יכול להדגיש עקרונות של סבלנות, סובלנות, חופש ושלום כל עוד הקוף שבתמונה נותר בתוך סד העינויים.

  • 7.

    חזק !

    גלי, 21/12/07 11:12

    אחד המאמרים הטובים שקראתי בנושא זה. צריך לשים לאנשים האלה מראה מול הפרצוף כי הם ללא ספק מכחישים את הרוע.

  • 6.

    נחשלות מוסרית

    י., 21/12/07 10:44

    וזה ניסוח מעודן לניסויים בבעלי חיים.

  • 5.

    פעם בעשור רואים כתיבה ברמה כזו בעיתונות (ל''ת)

    לא אני, 21/12/07 10:12

    • אכן, כתיבה נדירה ביותר

      איריס מורגנבסר, 21/12/07 19:56

      אכן כתיבה יוצאת דופן. הלוואי וניתן היה באמת לגייס כמות רצינית של כותבים בעלי יכולת כזו, ולאפשר להם תמיכה כספית אפילו , לעסוק רק בכך: רק בקידום המודעות תוך פלישה לתיקשורת בעניינים אלו ממש.
      העיסוק בכך גוזל זמן, וכל אחד שמתגייס ולו בתרומה כזו של זמן כתיבה - מבורך ונחוץ עד מאד. אז תודה לאיש היקר הזה.

  • 4.

    אול נשתמש בבני אדם לניסויים?

    אזרח, 21/12/07 10:01

    אני לא ציני

  • 3.

    אנחנו מרגישים הכל. (ל''ת)

    בעל חיים., 21/12/07 10:00

  • 2.

    אולי במקום לכתוב - תעשה!

    ImZ, 21/12/07 09:35

    אכן מאמר מצויין, אבל לנוכח המצב - הסבל והיסורים של בעלי החיים עליהם מבצעים ניסויים קשים - היה טוב לו היה הכותב מנסה להפעיל את כוחו האקדמי על מנת לפתור את הבעיה המזעזעת.

    • אבל זה בדיוק מה שהוא עושה

      הכח האקדמי, 21/12/07 12:04

      ואיך עוד לא הבנת את זה?

      • אז זהו, שזה ממש לא. (ל''ת)

        ImZ, 21/12/07 15:15

    • ואולי במקום להעביר ביקורת מיותרת, פשוט תשתוק?

      פיצי החתול, 21/12/07 12:12

      אתה מכיר את פרופ' אבירם?
      עקבת אחר פעולותיו? אתה יודע על כל מעשיו? סקרת את התנהלותו?

      ומנין אתה יודע שפרופ' אבירם לא ''מנסה להפעיל את כוחו האקדמי על מנת לפתור את הבעיה המזעזעת''?

      המאמר הזה שעליו חתום הפרופ' -שבתפקידו הוא ראש המרכז לעתידנות בחינוך באוניברסיטת בן גוריון - הוא דרך אחת להפעלת כוח אקדמי על מנת לפתור את הבעיה המזעזעת.
      הנסיינים - כולל הנסיינים ממכון וייצמן - קוראים את המאמר.
      אתה יכול להיות בטוח בכך.

      • פיצי - כנס

        ImZ, 21/12/07 15:14

        הנקודה היא לא ''אם אני מכירה את הפרופסור/פועליו/התנהלותו'' (כנראה שאתה מכיר, לפי התגובה האמוציונלית, סטודנט שלו?), אלא האם המאמר הזה יעיל בפתירת הבעיה.

        ברור שתוכן המאמר חשוב ונכון, אבל הנקודה היא שגם אם החוקרים במכון ויצמן יושבים וקוראים אותו, זה לא מה שיגרום להם להפסיק לבצע את הניסויים.

        ולא, מאמר אחד המתפרסם באופן שכזה, לא נקרא להפעיל כח אקדמי.

        • פיצי נכנס ועדיין מחזיק בדעתו

          פיצי החתול, 21/12/07 19:47

          איני מכירה כלל את פרופ' אבירם, והייתי כותבת את דבריי גם אם פרופ' מוישה זוכמיר היה חתום על המאמר הזה.

          התגובה האמוציונלית היא מפני שפנית באופן בוטה לאדם שאתה לא מכיר. זה לא מקובל עלי.

          גם אם המעורבות של פרופ' אבירם במאבק להפסקת הניסויים במכון וייצמן תתמצה בכתיבת המאמר הזה, זו עדיין תרומה חשובה למאבק.

          וכן, מעצם התואר שלו כפרופ' ומעצם תפקידו באוניברסיטת בן גוריון בתחום החינוך (שים לב לתיאור תפקידו), הוא הפעיל את כוחו האקדמי.

          כל אחד יכול לעשות יותר.
          אבל במקום להטיף מוסר לאלו שלא עושים מספיק לטעמך, מוטב שתדרבן את אלו שלא עושים בכלל.

  • 1.

    תודה על המאמר המאלף! (ל''ת)

    חוחית, 21/12/07 08:36