שפעת החזירים שהתגלתה באירופה ובדרום אמריקה רמוז בהפטרת ''השמים כסאי'' שבת ר''ח אייר
בפסוק ישעיהו סו ''זובח השה עורף כלב מעלה מנחה דם חזיר''
ומבאר רבינו בחיי פרשת שמיני ויקרא פרק יא פסוק ד-ז .
על הפסוק :''אַךְ אֶת זֶה לא תאכְלוּ מִמַּעֲלֵי הַגֵּרָה וּמִמַּפְרִסֵי הַפַּרְסָה אֶת הַגָּמָל כִּי מַעֲלֵה גֵרָה הוּא וּפַרְסָה אֵינֶנּוּ מַפְרִיס טָמֵא הוּא לָכֶם: ''
''וְאֶת הַחֲזִיר כִּי מַפְרִיס פַּרְסָה הוּא וְשׁסַע שֶׁסַע פַּרְסָה וְהוּא גֵּרָה לא יִגָּר טָמֵא הוּא לָכֶם: מִבְּשָרָם לא תאכֵלוּ וּבְנִבְלָתָם לא תִגָּעוּ טְמֵאִים הֵם לָכֶם:''
''את הגמל וגו'', ואת השפן וגו'', ואת הארנבת וגו'', ואת החזיר וגו''. לא התירה
תורה בהמה וחיה אלא בשני סימנים אלו, והם פרסותיו סדוקות ומעלה גרה.
ומה שלא הזכיר הסוס והחמור, כי אין בהם אחד מסימנים הללו, ולכך הוצרך
לפרוט ארבעה אלו שיש בכל אחד מהם סימן אחד של טהרה ואעפ''כ הם
טמאים, כיון שאין בהם שני הסימנים של הכשר אלא אחד בלבד והתורה לא
התירה אלא בשנים. וכשהזכיר הכתוב החזיר אף הכלב בכלל, שהרי הוא
כמותו שאינו מעלה גרה אבל פרסותיו סדוקות, וכן הנביא המשילם זה לזה
הוא שאמר (ישעיה סו) זובח השה עורף כלב מעלה מנחה דם חזיר, והזכיר
שלשה חיות בלשון זכר ובידוע שהנקבות בכלל האסור, לפי שהנקבה בכלל
הזכר. וכן הארנבת אלו כתב הארנב היתה הנקבה בכללו ג''כ כמו השאר, אבל
הוצרך הכתוב להזכיר הארנבת בלשון נקבה כדי לרמוז שמין הארנבת הם
אנדרוגינוס ויש בהם כלים לזכר ולנקבה והם מולידים ויולדים:
ובמדרש הזכיר כאן ארבע חיות אלה בארבעה פסוקים, כל חיה וחיה בפסוק בפני עצמו, לרמוז על ארבע מלכיות שהיו בזמנים חלוקים כל אחד ואחד גלות בפני עצמו. ודרשו רז''ל את הגמל זו מלכות בבל, שנאמר (תהלים קלז) בת בבל השדודה אשרי שישלם לך את גמולך שגמלת לנו. את השפן, זו יון שבטלה התורה מפי הנביאים, שנאמר (עמוס ח) הנה ימים באים נאם ה'' אלהים והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה'', וכתיב (שם) ונעו מים עד ים.
במזמור הנקרא הלל הגדול.
הזכיר תחלה (תהלים קלו) ''הודו לה'' כי טוב כי לעולם חסדו'', על מלכות בבל, והזכיר שנית'' הודו לאלהי האלהים, על מלכות יון, והזכיר שלישית ''הודו לאדני האדונים'', על מלכות מדי.
והזכיר שלשה הודו רצופין כנגד שלש חיות שהזכיר משה ביחד,והזכיר בפסוק אחרון
מן המזמור ''הודו לאל השמים'',כנגד מלכות אדום,ולפי שראה ברוח הקדש
ישועה והצלה לישראל מכולן לכך נתן הודאה כנגד כולן,והזכיר בהודאה זו השמים מפני שבגאולה זו ''ישמחו השמים ותגל הארץ'':
ובמדרש תנחומא למה נמשלה מלכות זו לחזיר, שעתיד הקב''ה להחזיר עליהן מדת הדין. ויש נוסחאות שכתוב בהן שעתיד להחזיר העטרה ליושנה, והענין כי שני המקדשים נבנו ע''י ישראל, בית ראשון בנה שלמה שהוא מזרע יהודה, בית שני בנה זרובבל שהיה ג''כ מזרע יהודה, שנאמר (זכריה ד)'' ידי זרובבל יסדו'' וגו'', ונעשה על ידי כורש שנתן רשות בזה, אבל הבית השלישי עתידה אומה זו לבנותו, וזהו שאמרו עתיד להחזיר העטרה ליושנה, לפי שהוא החריבו:ויש נוסחאות שכתוב, עתיד הקב''ה להחזירו לנו, וההמון מבינים שהחזיר יהיה טהור לישראל, אבל באור הענין על הכח שלו שהוא מצר לישראל, ולעתיד ישוב עם שאר כל הכחות לעזור ולתמוך לישראל כי ירבה השלום בעולם, שנאמר (ישעיה יא)'' וגר זאב עם כבש'' וגו'', וכתיב (שם) ''לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי'' עכ''ל רבנו בחיי פרשת שמיני .