 |
8.
אין תוכנה בחינם
ילדה,
31/03/05 14:26
|
אני זוכרת שקראתי על תוכנה בחינם שעושה אותו הדבר רק בחינם
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
ארז~~ריספקט !
רוני,
שדרות,
15/11/04 02:43
|
כל הכבוד על כתבה עניינית ובהירה, לפחות עשרה מאמרים בעברית ובאנגלית קראתי על הGPS ותמיד נשארו לי תהיות ושאלות ללא מענה..
עד שהופעת :)
חזק ואמץ.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
במירס כבר נמצא gps
מודי,
14/11/04 12:32
|
אני יש לי מכשיר מירס i830ויש בו ג פ אס מובנה בחינם וגם מפה פשוט נהדר
הגב לתגובה זו
|
|
 |
במירס זה לא עובד - זה בלוף
רביד,
ים,
20/11/04 11:09
|
|
 |
GPS ב מירס עובד.טיפש
ל"ת
משה כהן,
קרית אונו,
07/01/06 19:49
|
|
 |
5.
תגובת מחבר הכתבה
ארז בן ארי,
חיפה,
14/11/04 11:40
|
יש פה כמה תגובות מקוראים שחשוב להם מאוד להוכיח ידע, אבל מרוב רצון טוב נעשה פה סלט של עובדות וסילופים. הנה כמה הבהרות:
גלי רדיו הם חלק מהספקטרום האלקטרומגנטי. המונח המקובל הוא ''גל'' או ''צורת גל''. אין פה קשר לאפסים ואחדים. אפסים ואחדים הוא המידע שנישא על ידי האות וזה כבר תלוי בצורת הקידוד של המידע. אפשר לקדד את המידע בצורה אנלוגית על ידי אפנון תדר או משרעת (אמפליטודה) כמו שנעשה בשידורי רדיו ואפשר לקדד מידע דיגיטלי (אפסים ואחדים) כמו שנעשה בתקשורת ממוחשבת. במקרה של GPS, המידע שנשלח הוא דיגיטלי, אבל הוא מקודד בצורה אנלוגית.
גלי רדיו נעים באופן תיאורתי במהירות האור, אבל הם לא פוטונים ויש להם מאסה, ולכן האטמוספירה מאיטה אותם קצת ומהירותם קצת יותר נמוכה. כמה בדיוק? זה מאוד תלוי בלחץ האויר וגורמים סביבתיים אחרים, ולכן אין תשובה מדויקת.
ניווט לוויני הוצע כבר בשנת 1940, אך היה מעשי רק יותר מאוחר כאשר החלו לשגר לוויינים לחלל. בשנת 57, עם שיגור הספוטניק מדענים הוכיחו כי ניתן לבצע ניווט על ידי מדידת הזחת הדופלר משידורי הרדיו שלו. בשנת 59 (שעדיין נחשבת לשנות ה-50) שוגר לווין מיוחד עבור ניווט וזו משמעות הביטוי ''החלה את דרכה''. שנה אחרי זה כבר בוצע ניווט מעשי על ידי צי ארה''ב. בשנת 93 החל שימוש אזרחי בניווט לוויני.
גובה הלוויינים הוא טעות ''דפוס'' בכתבה - הגובה של הלוויינים הוא בסביבות 17,000 קילומטר. יש לווינים גם בגבהים נמוכים יותר, וגם גבוהים יותר.
לווייני הניווט מכילים שעון אטומי מדויק עד ביליונית השנייה. הלוויינים משדרים אות מאוד מורכב שאותו קולט מכשיר הניווט. האות כל כך מורכב, עד שהוא נראה כמעט אקראי ולכן הוא מכונה PRC - Pseudo Random Code. הקוד כולל מידע על איזה לוויין שידר אותו, מתי בדיוק ואיפה היה הלויין במסלולו באותו רגע. על ידי חישוב הבדלי הזמן בין האותות מארבעה לווינים שונים, המכשיר יודע לקזז ולחשב מה הזמן המדויק באותו רגע, למרות שהשעון שלו עצמו לא מדויק באותה מידה כמו זה של הלויינים. אחרי שהוא יודע מה הזמן בדיוק, המכשיר מסוגל לחשב את המרחק המדויק מהלויינים בעזרת נוסחה פשוטה של דרך=מהירות*זמן. בגלל המהירות הגבוהה, החישוב צריך להיות מדויק מאוד.
באופן תיאורתי, ניווט לווייני יכול להיות מדויק עד רמה של מילימטר, אבל במציאות הם לא מדויקים עד כדי כך. גם יחידות התצוגה לא כאלה מדויקות - משתמשים במעלות, דקות ושניות לתיאור המיקום, אבל ''שניה'' היא יחידה בגודל של 30 מטר, בערך. המכשיר הכי מדויק ששמעתי עליו מסוגל לדייק עד בערך עשרה מטר ולא יותר (והוא גם עולה 1500 דולר). מי שצריך דיוק יותר גדול מזה, צריך DGPS שמתבסס על משואות ארציות שמקומן ידוע מראש כדי לקבל חישוב יותר מדויק של המיקום. ניווט עם DGPS מגיע לדיוק של 3 מטר בערך. מי שחושב שאפשר להגיע לדיוק יותר רב מזה כנראה ראה יותר מדי טלוויזיה. יום אחד בעתיד נגיע לכך, מן הסתם, אבל נכון לעכשיו אין מכשירים כאלה.
מידע נוסף: http://www.gpsinformation.org/dale/dgps.htm
הגב לתגובה זו
|
|
 |
GPS
אלי ברזני,
21/12/04 09:30
|
מכשירי GPS מגיעים לדיוקים של מס' מ''מ, ומסוגלים להנחות כלים כבדים, בהתווית דרכים, ואף להרים ולהוריד ''סכין'' לפי גובה התואי הדרוש. זה לא חלום. כך עובדים בחו''ל.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
עדכון והבהרה בנושא דיוקי מיקום
פדש,
14/11/04 15:40
|
נושא דיוק מקלטי ה-g.p.s אינו כפי שהוצג בכתבה. ניתן לחלק את דיוקי המערכות המבוססות לשלוש רמות בסיסיות: 1. מכשירים מיושנים המבוססים על הקוד האזרחי- קרי כלל המכשירים האזרחיים, עשויים לנפק מיקום בדיוק של עד 10 מטרים. 2. מקלטי g.p.s חדישים בהם מותקנת יכולת ניווט דיפרנציאלית מובנית (מסוגי e.g.n.o.s ברחבי ארה''ב, w.a.a.s באירופה וישראל), המנפקים דיוק מיקום בסדרי גודל הנמוכים מ- 10 feet (שלושה וחצי מטרים בקירוב). 3. רכיבים דיפרנציאליים חיצוניים, כמודולי שדרוג המאפשרים דיוק הנמוך מ-1 מטר (ובשילוב תוכנות נוספות דיוק בסטייה הקטנה מ-2 מ''מ). 4. יש לקחת בחשבון כי מעטפות ביצועים אלו הינן אופטימליות- שימוש בשטחים אורבניים, בעלי החזרים, תווך (אוויר) ''מלוכלך'' או בקרבת אנטנות סלולר, ייגרמו להנחתה משמעותית בדיוק עד לכדי אי קליטה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
ממש ממש לא נכון
ארז לוז,
דרום,
11/11/04 17:37
|
אין כמעט אף עובדה נכונה במאמר. הGPS לא יודע מה השעה המדויקת והוא אינו עובד על חישוב זמן הגעה אילה על הפרש זמני הגעה. 17 ק''מ זה בתוך האטמוספרה . ועוד.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
נחמד שלמוע מישהוא שמדבר שטויות
שרון,
13/11/04 21:01
|
תקן ה-GPS מבוסס על מדידת מרחקים מלוינים הנמצאים במקום משתנה. כאזר פותרים את המשוואות מקבלים בנוסף למיקום גם את הזמן של הלויין לפי השעון האטומי שבתוכו
תזכור שהפוסל בממומו פוסל או בעברית אל תאשים מישהוא שהוא אומר שטויות כאשר רתה עושה את זה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
שאלה
עידן,
11/11/04 02:34
|
משהו לא הבנתי. איך הוא יודע מתי יצא הגל. בהנחה שהשעון בGPS שלי לא מכוון בדיוק ומושפע גם משעון הקיץ בארץ. נגיד שהמכשיר שלי יודע שבשעה X הלווין Y צריך להיות בנקודה Z. אז אם אני מקבל מלווין Y את האות המצופה אז אני יכול לקבל פחות או יותר הערכה איפה אני, אבל מה עכשיו?
שאלה נוספת, כתבת: מהירות התנועה גבוהה מאוד (קרובה מאוד למהירות האור) - התנועה של מה / מי קרובה למהירות האור?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תשובת מחבר הכתבה
ארז בן ארי,
חיפה,
11/11/04 15:42
|
הגל יוצא בשעות קבועות, ויש במכשיר ה - GPS שלך שעון מדויק מאוד בשביל זה. לפי הזמן שעבר מאז שליחת האות לקבלתו, המכשיר יודע מה המרחק שלו מהלוויין הספציפי הזה. אחרי זה הוא מודד את המרחק מעוד לוויינים, וכאשר יש את המידע הזה משלושה לוויינים שונים, אפשר לחשב איפה אתה. זה גיאומטריה פשוטה. התנועה של אות הרדיו היא במהירות הקרובה למהירות האור.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
רצוי שנושאים טכניים יכתבו
היועץ הלאומי,
ישראל,
11/11/04 21:05
|
ע''י אנשים טכניים המבינים בתחום כמו מהנדסים. למשל גלי רדיו נעים במהירות האור. אתה יכול לכתוב כמעט במהירות האור רק בתוך האטמוספירה של כ''א. זה לא גל אלא צורת גל (קומבינציה של '1' ו '0' ) ולכל לווין סידרה שונה. בשנת 57 שלחו רק את ספוטניק כך שבשנות ה50 לא השתמשו בזה. ויש עוד הרבה דברים הדורשים תיקון או דיוק.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
2.
?forgot something
miss, ed,
Toronto,
10/11/04 15:46
|
The writer didn't even mention what GPS stands for.... Global Positioning Satellite. by the way - this technology isn't misterious at all.. and it is accurate to the centimeter nowadays....
just to let u know
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אם אתה לא יודע אל תדבר
חלמאי,
נתניה,
10/11/04 17:52
|
תמיד נחמד לראות גאונים שממהרים לתקן אחרים בלי שהם בעצמם יודעים. GPS זה Global Positioning System והיא לא מדויקת עד כדי כך. תחלום על זה. ראית את ''אויב הציבור'' יותר מדי פעמים, לדעתי. הדיוק המקסימלי הוא כמה מטרים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
יש מערכות GPS בעלות דיוק של
היודע,
13/11/04 12:30
|
|
 |
GPS גאודטי.
אבי,
09/06/05 15:11
|
גם אתה טועה וגם אתה טועה.
מערכות הGPS שמבוססות על מדידות ללוויינים המרוחקים 17000 ק''מ מכדה''T ונעים במהירות אלפי קמ''ש אכן מדויקות רק ברמה של 2-3 מטר.
אולם אם מודדים בעזרת לוויינים לשתי תחנות מקבלים את היחס בינהן בדיוק של עד 1:1,000,000 כלומר שתי נקודות במרחק 100 ק''מ אחת מהשניה הדיוק בינהן יהיה 10 ס''מ.
אם מודדים נקודה לא ידועה בעזרת מקלט שיושב בנקודה ידועה מקבלים דיוק ברמה גבוהה מאוד.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
1.
scientific maariv מכה שנית...
צחי,
10/11/04 15:37
|
אז מה זה אומר, שיש לי שעון אטומי ב GPS שלי (ב 50 דולר)? כמה לווינים צריך בשביל טריאנגולציה, שלוש? ארבע? למה? אם אתה חושב שאנחנו טיפשים מכדי להבין לפחות תן לינק שכן מסביר.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
יש GPS שמשתמשים ב-3 לווינים
היודע,
13/11/04 12:33
|
|
 |
Try here
U,
USA,
10/11/04 16:18
|
How GPS Receivers Work
http://electronics.howstuffworks.com/gps.htm
הגב לתגובה זו
|
|