|
|
עד כה: 1 תגובות, ב- 1 דיונים.
|
|
|
|
|
|
הוסף תגובה
|
|
 |
1.
ריכוז הפולחן
חוקר,
מרכז,
15/08/04 17:23
| עם כל הכבוד לכותב, אבל את עיקר המסר שפרשת ראה מעבירה הוא פיספס.
אם נבחן את פרשיות התורה עד הלום, נגלה שעד עכשיו לא צוו בני ישראל על ריכוז פולחן, ולא היה מקום מרכזי אשר בו בחר ה', אלא כמו שנאמר בספר שמות כ,כ ''מזבח אדמה תעשה לי, וזבחת עליו את עלתיך ואת שלמיך, את צאנך ואת בקרך; בכל המקום אשר אזכיר את-שמי, אבוא אליך וברכתיך''
גם ספר ויקרא אמנם מדבר בטבעיות על אוהל מועד כמקום הקרבת הקרבנות, אבל לא נמצא שום צווי על איסור הקרבה בכל מקום שיחפוץ, כך שספר ויקרא מכונה בפי חוקרים כתורת הבמות, ובכל עיר מרכזית אפשר להקים במה ולהקריב עליה קרבנות לה', כך באמת היו פני הדברים במשך תקופת יהושע שופטים והמלכים עד המלך יאשיהו. ולכן המקרא חוזר בכל מקום על המילים, רק הבמות לא סרו עוד העם מזבחים ומקטרים בבמות.
פרשת ראה מחייבת לבצע מהפך בכל הנורמות הנ''ל. יב,ח לא תעשון ככל אשר אנחנו עשים פה, היום: איש כל הישר בעיניו. יב,ט כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה, אשר יהוה אלהיך נתן לך. יב,י ועברתם, את הירדן, וישבתם בארץ, אשר יהוה אלהיכם מנחיל אתכם; והניח לכם מכל איביכם מסביב וישבתם בטח. יב,יא והיה המקום, אשר יבחר יהוה אלהיכם בו לשכן שמו שם שמה תביאו, את כל אשר אנכי מצוה אתכם: עולתיכם וזבחיכם, מעשרתיכם ותרמת ידכם, וכל מבחר נדריכם, אשר תדרו ליהוה. ... יב,יג השמר לך, פן-תעלה עלתיך, בכל-מקום, אשר תראה. יב,יד כי אם במקום אשר יבחר יהוה, באחד שבטיך שם, תעלה עלתיך; ושם תעשה, כל אשר אנכי מצוך.
המלך הראשון שביצע את הנאמר בפרשת ראה הוא המלך יאשיהו, וזאת בעקבות מציאתו של ספר דברים ע''י חלקיהו הכהן הגדול במקדש, וכך נאמר במלכים ב כג ח ''ויבא את כל הכהנים, מערי יהודה, ויטמא את הבמות אשר קטרו שמה הכהנים, מגבע עד באר שבע; ונתץ את במות השערים, אשר פתח שער יהושע שר העיר, אשר על שמאול איש, בשער העיר'' ואם נעקוב אחר הנאמר במקרא לאחר זאת, שוב לא נמצא את הביטוי ''רק הבמות לא סרו עוד העם מזבחים ומקטרים בבמות''. מדוע כי מתקופת יאשיהו הופסק הדבר, ושוב גם בבית שני לא חזרו העם להקטיר בבמות.
כאמור המהפכה בוצעה בעקבות ספר דברים שנמצא, שים לב נמצא (מלכים ב כב,ח), המסורת נפסקה בעקבות הטמנת מגילות התורה, כי חששו שהמלכים הרשעים ישרפום, ורק בתקופת יאשיהו התגלתה מגילת ספר דברים ותפסה תאוצה, ואז התחילו העם לקיים את הנאמר בה.
מי שמבין את משמעות הדברים יווכח, שכלל לא פשוט לתאר את התורה כאלו היא עברה מדור לדור בלי שום נתק, אלא היו תקופות שאף אחד לא שמע על מציאות ספר שלם בתורה, וכיצד הניחו תפילין בלי ספר דברים, והרי פרשיות התפילין חלקם בספר דברים, וכיצד קראו קריאת שמע בלי ספר דברים, והרי מצוות קריאת שמע נזכרה בספר דברים.
אם נעיין בספר נחמיה ח,יד נווכח, שגם ספר ויקרא שבו נזכרה בפעם היחידה בכל התורה (ויקרא כג,מב) מצוות ישיבה בסוכה, גם הוא לא היה ידוע לעם, ונחמיה שהוא מגדולי הדור ומנהיגיו גילה לפתע שצריך לשבת בסוכה, ואז התחיל העם לשבת בסוכה. ומדובר במצווה עממית שניתן לקיימה בקלות.
הגב לתגובה זו
|
|
|
|
|
|
|