 |
27.
סיפור פך השמן לא
היה ולא נברא,
29/12/05 06:51
|
מסורה שהתחילה 700 שנה לאחר המעשה אינה מסורה כי אם סיפור מעשיות לילדים
הגב לתגובה זו
|
|
 |
26.
שיפוצים ותוספות
יהודה פיקסר,
26/12/05 11:06
|
קודם כל. חשמונאים ג' בכלל לא עוסק בחנוכה. הציטוט הוא מחשמונאים ב'. ואם כבר חשמונאים - אין בכלל מקבים ולא מכבים בסיפור שלנו. רק יהודה הוא מכבי או מכבי. ולמה או או? כי ספרי החשמונאים לא נשמרו על ידי העם היהודי (זה לא היה מספיק חשוב?) אלא רק על ידי כנסיות נוצריות שונות. העניין של קידוש ה' שימש להם אתוס (כן גם נוצרים עלו על מזבח קידוש ה' -לשיטתם) השם מכבי או מקבי הגיע אלינו מיוונית ומארמנית ולכן לא ברור לנו הכתיב הנכון כי שתי המלים הגייתן כמעט שווה. המלה חנכה מופיעה בנחמיה י''ב. מדובר שם על חנוכת חומות ירושלים. המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל נוגעת למהדרין מן המהדרין בלבד. המצווה היא להדליק נר. זהו. סיפור פך השמן מופיע לראשונה על בימותינו רק 300 שנה ויותר לאחר שוך הקרבות. לאורך כל תקופת הגלות חג החנוכה היה בעיקר ציון לנס ולא למלחמה. (בעיקר ולא רק!) מי שהחזיר את המלחמה למרכז החג היתה התנועה הציונית שהשתמשה בסיפור המאבק מול הפולש, כאמצעי להכשיר את הלבבות מול הבריטים. כך עבר המוקד מכד קטן לאנו נושאים לפידים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אתה חוזר על רעיונות לעוסים
הנטפל לקטנות,
ארץ ישראל,
26/12/05 19:31
|
בחלק מדבריך אתה חוזר על רעיונות לעוסים שמקורם בבית מדרשם של היסטוריונים גרמניים פרוטסטנטים מן המאה ה 19 ושל ראשוני חכמת ישראל שענו אחריהם אמן מסיבות שונות.ספר החשמונאים היה ידוע בעם ישראל במקורו העברי עד המאה הרביעית למניינם ולא ''הושכח'' יותר מספרים אחרים שאבדו.נס פך השמן מוזכר רק בגמרא מסכת שבת ובכל המקורות האחרים ,במדרשי ארץ ישראל וכן בתפילות ניתן דגש לנצחון המעטים על הרבים שזכו בו בני חשמונאי.הדעה שהזכרתי מה מקורה לפיה היה קונפליקט בין החכמים לבין מרבית שליטי בית חשמונאי ולכן ''השכיחו'' אותם וצימצמו את נס חנוכה לנס פך השמן - זו דעה שאבד עליה הכלח (למרות שכמה חכמים בעינהם עדיין חוזרים עליה כאילו גילו את אמריקה)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
נו, ואיזה חידוש מצאנו בדברי רבנו גרויס???
ל"ת
קורא ומגיב,
27/12/05 11:11
|
|
 |
מי מחפש חידושים??? שכוייח חגי!
ברני,
29/12/05 14:49
|
טוב להיזכר מידי פעם על מה ולמה אנו חוגגים ישר כח חגי ידידי
הגב לתגובה זו
|
|
 |
25.
חנוכה
מישל פרץ,
רעננה,
16/12/04 23:14
|
מה מקור השם חנוכה מקווה שתענו עוד היום כי יש לי עבודה לעשות ליום שישי כלומר מחר! בבקשה מישל
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שם תמצא את מקור השם
ל"ת
נחמיה י''ב,
26/12/05 10:36
|
|
 |
חנוכת הבית/המזבח, חפלות וכו'...
יהודי,
ארץ ישראל,
25/12/05 20:27
|
חנוכה, מלשון חנוך. כאשר אתה בונה בית, לאחר סיום הבניה והכניסה לבית, לאחר שסידרת אותו יפה, אתה עושה מסיבה לכל משפחתך וחבריך. מסיבה זו נקראת ''חנוכת הבית''. כלומר, כאשר מסיימים לבנות מבנה חדש כל שהוא ''חונכים'' אותו. ההסבר הפשוט לשם חנוכה הוא שלאחר שבית המקדש טומא, היה צורך לנקותו ולשקמו. לכן כשסיימו את העבודה הזאת, ''חנכו'' אותו מחדש. הסבר אחר קשור לתקופה קדומה בהרבה, תקופת בני ישראל במדבר. ההסבר הזה אומר שב- כ''ה בחודש כסליו סיימו את בנית המשכן, ולכן עשו ''חפלה'' גדולה לכבוד חנוכת המזבח. ההסבר הזה מדבר על התאריך - ''חנו-כה'', כלומר שב- כ''ה חנו בני ישראל ממסעיהם כדי לחנוך את המזבח. אתה יכול לכתוב את שני ההסברים הללו.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
24.
shaar titus
klein,
tsarfat,
08/12/04 17:55
|
|
 |
23.
למה מדליקים נרות דווקא בערב???
יוסי,
08/12/04 15:42
|
הבנתי שזה לפרסם את הנס אבל מה עם במקום עבודתי התאספו כשלושים אנשים בשעת צהריים ורצו להדליק נרות ולאכול יחד סופגניות. לא נינת האופציה להדליק בברכה?????????...אודה לתשובות רציניות.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
nizkarti bedavar
Shai,
London,
26/12/05 01:43
|
light the candles at work, enjoy the simchah, chew on your sufgania, then when you get home, light the candles again, remember the miracle and enjoy the light that shines
Chag orot sameach
הגב לתגובה זו
|
|
 |
Light of the Torah
Shai,
London,
26/12/05 01:40
|
When we light candles in the dark and place the menorah by the window it is like showing the light of the Torah unto the world.
The shamash also serves as a ''spare'' candle for the user... why would you need a spare candle in the daytime?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
ביום אפשר בלי ברכה
רבקה שמעון,
ירושלים,
09/12/04 07:28
|
משעה 3:15 אחרי הצהרים, שזה נקרא ''פלג המנחה'' אפשר גם להדליק עם ברכה. בהצלחה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
22.
שאלה לקוראים אנא הכנסו ועזרו!!
עזרא מיידית!!,
08/12/04 15:16
|
קורים יקרים יר''ש מזה זמן רב שאני מדיר שינה מעיני אודות מקור המילים של השיר היפה ''ובאו זרים במקדשי..'' המושר בחצרותינו בימי החנוכה הללו... אודה מאד לאינפורמציה אודות מקור השיר ומילותיו המלאות...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מר כוכב כתב והלחין
אלי,
09/12/04 08:10
|
''ובאו זרים במקדשי'' הוא שיר שנכתב בידי תלמיד מרכז הרב דוד (אם אינני טועה. לגבי השם הפרטי אני לא בטוח . שם המשפחה עוברת ל''כוכב'' בראשית שנות התשעים) כוכב. שהוא בעליה המיתולוגיים של הלהקה הישיבתית שליותה רבים מן האירועים בישיבה בשנים שעוד הייתי שם. מוזיקאי מחונן ומלחין חסידי וכמדומני שבסביבות שנת 1992 הוא כתב והלחין שיר נחמד זה. והמילים: ובאו זרים למקדשי לגדע קרן ישראל, הפרו חגי וחודשי שבתה עבודה מאריאל, ויאתיו חשמונאים ציויתה, אזרתם עוז וגבורה ולישע עמך יצאת וגאלתם חיש מהרה. חג שמח.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
21.
חבל שהרב גרוס מטעה בהלכה
תלמיד ישיבה,
ישיבת הרעיון,
08/12/04 14:55
|
בימינו נשתוו הרבנים לעמי הארץ בבורותם בענייני בית המקדש. הזכות להדליק את המנורה לא הייתה שמורה לכהן הגדול אלא היו עושים כל יום פייס (הגרלה) והכהן שזכה היה מדליק, כפי שפוסק הרמב''ם בהלכות תמידין ומוספין ספ''ג.
חג שמח
הגב לתגובה זו
|
|
 |
הוא אולי בור, אבל מה עם דרך אר
ברני,
20/12/04 15:41
|
אתה נשמע כמו בחור ישיבה צעיר ואם הרב טעה, למה הוא בור? מה שבטוח הוא שאתה חצוף וחסר דרך ארץ, ואפרופו השוואות לימינו, זו אחת הבעיות החמורות שלנו - צעירים חסרי דרך ארץ כמוך וכמו עוד רבים. אה, אתה שונא את 'צהר, ? למה לא אמרת....אדיוט שכמוך!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
איפה השמצות?
תלמיד ישיבה,
ישיבת הרעיון,
08/12/04 18:08
|
עובדה מצערת שרבנים בימינו לא מבינים חצי דבר בהלכות בית המקדש. בשניים מספרי הרמב''ם (עבודה וקורבנות) פשוט לא נוגעים מפני שמעדיפים להתפלפל בהלכות נזיקין וקידושין/גירושין.
הנה קטע מעניין מהקדמת הרמב''ם לפירושו על מסכת זבחים:
''...דבר זה כלומר הקורבנות כבר אבד בעוונותינו שרבו, ואין מעיינים בו כי אם מעטים מבני אדם, ואין עניניו נזכרים תכופות לפני האדם שיזכרם אף על פי שכבר עיין בהם, כיון שאין שם מעשה הגורם חזרתו, ואין בני אדם שואלים על שום דבר מהם כלל, **עד שהושוו בהם החכם הגדול והסכל שבהמון**, והרי רוב התלמידים אינם יודעים מן הקורבנות אפילו מה שנאמרו בו מקראות מרובים...''
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תתקן ותשתוק, למה להשמיץ??!
ל"ת
למד שמירת הלשון,
08/12/04 16:04
|
|
 |
20.
חוץ מהזכרון, אולי יש משמעות
מתענינת,
תל-אביב,
08/12/04 14:14
|
רוחנית, או אמירה לי , בתור אדם פרטי, שספורי יוונים ומכבים כבר לא נראים לי כל כך רלוונטיים? אני הולכת לפעמים להרצאות, ואוהבת לשמוע על משמעויות נוספות. תודה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
19.
תמשיכו כך
יונת,
קריות,
08/12/04 09:27
|
עזבו את כל הברברנים אשר מנסים להראות שהם מבינים יותר. גם אם יש טעויות המסר העיקרי של צהר ושל הרב גרוס לאורך כל המאמרים הוא יהדות של כולם. הצורך להתחבר. תמשיכו כך צהר ותמשיך כך במיוחד הרב גרוס לעדכן אותנו לפני כל חג\ כל הכבוד
הגב לתגובה זו
|
|
 |
18.
עם כל הכבוד,
אילה,
08/12/04 08:08
|
סיפור יהודית אינו קשור לסיפור חנוכה, ומבחינה היסטורית הוא קרה בתקופה קדומה יותר.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
17.
טעות היסטורית
גבי,
חולון,
08/12/04 07:47
|
שער הניצחון בצרפת מתאר את נצחונותיו של נפוליאון ונבנה כ-1800 שנה יותר מאוחר משער הטיטוס בו גלוף המנורה של בית המקדש, והיא נמצאת ברומא ולא בצרפת.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
16.
So much bullshit and ignorance
moti,
canada,
08/12/04 06:58
|
I don't know who's that ''rabbai'' who wrote this article but he it's imberacing to read so much bullshit: Titus gate is a common knowledge and Yehudit is another mistake.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
check your facts
Shai,
London,
26/12/05 01:55
|
The story of Yehudit (or Judith) is true.
It is a negative mitzvah not to speak derogatorally of others.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
????imberacing
MoMo,
Canada,
08/12/04 10:19
|
If you call Canada a home you better learn how to write English
...You are the ignorant here
הגב לתגובה זו
|
|
 |
15.
לא בשער הניצחון בפריז
צפוני,
צפון,
08/12/04 04:11
|
התבליט של המנורה מבית המקדש שנישאת על ידי צבא טיטוס לא נמצא בצרפת בשער הניצחון, אלא בשער טיטוס שנמצא ברומא לא רחוק מהקולוסיאום
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מה שנכון נכון...
איתי,
08/12/04 09:46
|
|
 |
14.
לא מוצא את התפילה להדלקת הנרות
יגאל,
ת''א,
07/12/04 23:50
|
האם מישהו יכול לכוון אותי היכן אני יכול למצוא תפילה לחנוכה תודה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
קבל!
בילי,
08/12/04 02:11
|
1. ברוך אתה השם אלוהינו מלך העולם אשר קידשנו במצותיו וציונו להדליק נר חנוכה. 2. ברוך אתה השם אלוהינו מלך העולם שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם ובזמן הזה. 3.(רק בליל נר ראשון) ברוך אתה השם אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקימנו והגיענו לזמן הזה
תהנה!
וסתם לידיעה, סידור עולה משהו כמו 15-20 שקלים ואתה מסודר.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
בכל סידור תפילה
אזרח,
ישראל,
08/12/04 00:51
|
|
 |
13.
בחנוכה חוגגים מלבחנוכה המכבים, שהיו יהודים דתיים, נלחמו (הרגו, טבחו) במתייוונים, שהיו יהודים חילוניים. אנחנו חוגגים את ניצחון הדתי על החילוני.חמת דת
אסף,
down under,
07/12/04 23:24
|
אולי רצוי גם להזכיר את אחד הצדדים הפחות נחמדים של חנוכה:
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אתה צודק שזו היתה מלחמת הדתיים בחילוניים, אבל למה לך להתנסח ככה?
שיפי לושי,
26/12/05 07:45
|
ברור שאחד כמו טומי לפיד, אריק שרון, אברום בורג, אורי אבנרי, שמעון פרס היה נחשב למתיוון - מה החידוש בזה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
איש מטומטם וצר אופקים
חילונית גאה,
08/12/04 13:24
|
|
 |
בחנוכה היהודים חוגגים את...
יוסי,
גושדן,
08/12/04 03:32
|
הניצחון של היהודים על השמאלנים. עברנו את המיתייונים נעבור גם אתכם שמאלנים!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
חוגגים את ניצחון החופש.
אזרח,
08/12/04 09:33
|
אז - נלחמו המכבים במי שרצה להכריח אותם לאכול חזיר. היום - אנחנו נלחמים במי שמנסה להכריח אותנו לא לאכול.
ובעזרת השם (או בלי) גם הפעם ננצח, ואיש באמונתו יחיה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
בחייכם..
אחד,
08/12/04 09:19
|
זהוא ניצחון של הרוח על החומר נקודה שנאת ישראל מקומה בפסטיוולים .לא בחנוכה ששיכת לכל יהודי גם השלאני וגם הדתי שלא לוחם..
הגב לתגובה זו
|
|
 |
12.
מעולה
יאיר,
חיפה,
07/12/04 22:57
|
הרב גרוס, כל הכבוד אתה ממשיך להחכים אותנו בשפה פשוטה וברורה ומחזק את הקשר שלנו ליהדות.\ לכל המגיבים מה אתם מניסים להראות שאתם יותר חכמים ? תהנו ממעט יהדות לכולם וזהו
הגב לתגובה זו
|
|
 |
11.
אנטיוכוס כלל אינו יווני
תגלת פלאסר ג',
נינוה,
07/12/04 22:42
|
הוא מאנטיוכיה. אנטיוכיה נמצאת בסוריה. סתם סורי מגלומן.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
10.
הולופרנס אינו שם אשורי
שמואל ב',
פורום תנ''ך,
07/12/04 22:40
|
|
 |
9.
אשורים אינם בבלים
יוסי גורביץ,
תל אביב,
07/12/04 20:41
|
ולסיפור יהודית והולופורנס אין כל ביסוס. מי שחושב שהסיפור נשמע לו מוכר מתבקש להציץ שוב בסיפור יעל וסיסרא. זו וריאציה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
גם פלגש בגבעה והפיכת סדום
שמואל ב',
פורום תנ''ך,
07/12/04 22:39
|
|
 |
גם מלחה''ע ה-1 וה-2, אותו דבר
אבי,
07/12/04 23:15
|
מלחמת העולם השנייה היא רק וריאציה של הראשונה ולא קרתה באמת. אגב, גם פינוי חבל עזה לא יתרחש, כי זאת תהיה רק וריאציה של פינוי ימית.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
גדול...
ל"ת
נקרעתי מצחוק!,
25/12/05 19:24
|
|
 |
8.
מה הקשר וידוא הריגה?
ירון,
חיפה,
07/12/04 20:30
|
רצתה להוכיח שהוא מת ולא יכלה לסחוב את כל הגופה אז לקחה רק את הראש.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
להוכחה לא צריך ראש
אריאל,
חיפה,
07/12/04 21:47
|
היזכר מה הציע שאול לדוד כהוכחה. דוד הביא מאתיים הוכחות - ששקלו פחות מראש אחד.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
היום הסמול היה מכניס אותה לכלא
תשובה,
07/12/04 20:52
|
ואת מתתיהו היו מאשימים ברצח ונגד בניו היו פותחים במסע הסתה ...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
''הסמול'' אולי היה מכניס לכלא וא
אין גבול,
לאנאלפביתיות,
08/12/04 11:44
|
ולי לא. בוא נקווה שמלמדים שם עברית ועושים הכתבות למתקשים. גם הבנת הנקרא הוא לא שיעור מיותר, מסתבר, אם יש כמה ''ימנים'' שלוקחים כתבה כל כך נחמדה על חג כל כך מקסים ומצליחים להשתמש בה כתירוץ להפצת השנאה העיוורת שלהם.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
וואו, יש עדיין מגיב אחד
אבי,
08/12/04 13:43
|
|
 |
למה להרוס לו את תחושת העליונות?
ל"ת
אברי,
25/12/05 15:11
|
|
 |
7.
פך השמן
חשמון,
07/12/04 20:27
|
כדאי אולי להזכיר לרב שנס פך השמן לא נזכר בכל מקורות התקופה, אלא רק בבבלי שבת בסוגית מאי חנוכה. ואם מישהו יכתוב שגם במגילת תענית יש לכך אזכור, אשיב כבר כי טרחתו לשוא כי במגילה עצמה זה לא נזכר אלא רק בסכוליון שהוא מאוחר לכולי עלמא. חז''ל החליטו מנימוקים די מובנים, למחוק את זכרו של יהודה ואחיו ולהדגיש רק את הסיפור של הנס האלוהי, בדיוק כמו שמחקו את משה מן ההגדה. גבורה - לא! מלחמה ועצמאות - לא! רק נס מן השמים. ומי שרוצה למצוא רמזים אקטואליים, בבקשה!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מה פתאום נס משמים?
תופר קצוות,
08/12/04 11:36
|
פך השמן שנמצא היה חתום עם פלומבה של הכהן הדגול. הסיכוי שיימצא איזה פך בפוקס בתוך כל הבלאגן, קיים. איפה יושב מרומים בקטע הזה? גם הנס שהשמן שהיה אמור להספיק ליום אחד הספיק ל-8, הוא לא ממש נס. כמעט בוודאות אפשר להניח שפשוט הדליקו את המנורה פחות שעות. כלומר חילקו את כמות השמן ל-8 כי היה חשוב לחוג את החג 8 ימים (סוכות מאוחר). הנס הזה הוא כמו נס המרק מ-48 של הגשש. מה הנס פה? מישהו הכין את המרק.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
סביבון - Dreidel
Cj Cohen,
Washington,
07/12/04 17:28
|
נראה לי שהמקור האמיתי הינו כדלקמן: The ''sevivon'' is not of Jewish origin, surprisingly. The game originated in medieval Germany, and was played precisely the same way, using German letters: N=Nichts (nothing), G=Gantz (All), H=Halb (Half), S=Stel ein (Put In). The word 'dreidel' itself is German.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
שער עם מנורה בצרפת ?
סתם אחד,
07/12/04 16:02
|
טיפה דיוק לא יכולה להזיק. השער עם המנורה עומד ברומא וכידוע - אני מקווה - רומא היא באיטליה ולא בצרפת.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אתה ממש סתם
עוד אחד,
07/12/04 20:16
|
שער הניצחון בפריז הוא העתק מוגדל של השער ברומא, ומכאן - אתה יכול להשלים לבד...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
ל''עוד אחד'' - גם אתה מבולבל
אבי,
07/12/04 21:21
|
|
 |
העתקתי לך קטע מאנצקלופדיה
עוד אחד,
חוזר ומוכיח,
08/12/04 09:38
|
The design of the arch by Jean Chalgrin is based on the Arch of Titus in Rome. נו אבי - כעת חס וחלילה תתנצל?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
ח''ו, לא מתנצל ולא נעליים
אבי,
08/12/04 13:50
|
א. יש הבדל פצפון בין ''העתק מוגדל'' לבין ''מבוסס על''. אני מקווה שאתה מבין את הדקויות. ב. אתה התייחסת לתגובה של ''סתם אחד'' על המנורה. מנורה ממש אין באטואל (אני מקווה שאתה יודע מה זה) בפאריס.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
הוא התבלבל עם שער טיטוס, אז מה
אבי,
07/12/04 19:17
|
|
 |
מנורת טיטס הוא לא המנורה
א,
08/12/04 09:23
|
לאו דווקא ששער טיטוס יש לו את המנורה האמיתית . וכבר העיר על זה הרב הראשי הרצוג ועוד גדולי ישראל כמו הרבי מחבד!!
רק לדוגמא בשער טיטוס הבסיס מלא דרקונים שלא כרוח היהדות וכבר נכתב על זה המון רק רציתי להעיר
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
אין לכם משג בהסטוריה של חנוכה
הולופרנס,
עאלק,
07/12/04 16:00
|
הסעפור עם יהודית והולופרנס מצוץ מהאצבע.
הולפרנס שם ממש בבלי...אבל ממש...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לא בטוח שמצוץ
האצבע הנמצצת,
07/12/04 20:20
|
הסיפור אכן מצוי בספרות החיצונית ואי אפשר לדעת אם הוא מצוץ ומהיכן, אבל - הקישור שלו לחנוכה הוא מאוחר מאוד מאוד!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
האם גם חגים קיבלו משמעות שונה?
OK,
07/12/04 19:32
|
זה ששמאל משכתב היטוריה כבר היתרגלנו אבל גם משמעות החגים? מכבים נלחמו במתיוונים כוםרים .
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
הסוד של חנוכה לפי האר''י
מכב''י=72,
בינה,
07/12/04 15:59
|
לפי המקובלים בחנוכה יש כח מעין ראש השנה. כמה שזה מורכב אפשר לראות מכוונות האר''י http://www.kabbalah.co.il/pdf/kavanot.pdf
הגב לתגובה זו
|
|
 |
2.
שער הניצחון
יהודה,
07/12/04 15:54
|
|
 |
1.
בואו ננסה משהו נחמד...
אסף,
פ''ת,
07/12/04 15:26
|
בס''ד יש לי רעיון. נראה כמה תשובות אפשר להשיג ביחד לשאלת ה''בית יוסף'' הידועה. תזכורת לשאלה: מדוע חוגגים את חג החנוכה 8 ימים? הרי הנס היה רק שבעה ימים! (יום אחד היה אמור להספיק). בבקשה תרשמו תשובות שאתם יודעים (יש 400)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תשובה אחת.
חילוני למהדרין.,
07/12/04 18:57
|
מפני שגם בכך שנמצא הכד ובו שמן ליום אחד, היה משום נס. (ויש את המשל הידוע על זה שנשדד כספו חוץ מחלק ממנו, ובחלק זה שילם לאנשים שרדפו אחרי השודדים והשיבו לו את כל כספו)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תשובה ותשובה
חכם..,
08/12/04 09:17
|
נראה לי שאתה מתבלבל בין נס מציאת הפח לבין הנס שהפח דלק שמונה ימים בכל אופן לפי האחרון הנס הרי לא היה ביום הראשון כי זה רק טבעי שידלק יום אחד ותו לא, אמנם לפי זה יש לומר שהיום הנוסף נחגג על המציאה אמנם זה רק סשנה שמצאטה אבל לדורות נשתמר. יש עוד רעיון חסידי רגוצובי כמדוני שאומר -שהפח ''החזיק'' 8 ימים הדלקה של החנוכה , לפי זה יוצא נס בכל יום כולל יום הראשון ששיכת אליו רק שמינית.. כן יעשה לנו ניסים אמן!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
''כתבו'' ולא ''תרשמו''
ל"ת
די לעלגות,
07/12/04 16:01
|
|