 |
15.
ספור המעשיה על
אדם הראשון,
12/12/04 15:05
|
אם אדם הראשון שהיה אמור להיות יותר חכם משלמה המלך הבין סוף סוף שזה טבע העולם וחגגו לשם כך למשך שמונה ימים, במה הוא שונה היה מכל הגויים הפגנים שחוגגו זמן זה כחג המולד למשך שמונה ימים? והאם חז''ל בזה שהפכו את חג הניצחון של החשמונים לנס של כד שמן שדלק למשך שמונה ימים לא אמצו או גיירו כדרכם מנהג פגני קדום? דבר שאסור מן התורה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
14.
רבנים שקרנים
הנס של חנוכה,
12/12/04 04:15
|
היה באש של המיזבח, לא היה להם אש קדש ונהיה להם נס בזה שיצא אש מאבני המיזבח, כל סיפור השמן והמנורה שקר, כהנים מעולם לא שמו חותמת על פחי שמן טהורים, והכל סתם בדוי מליבם של חסרי ידע
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לא נכון
יאיר,
12/12/05 21:25
|
לכהן הגדול היה במסורת את שמן המשחה ולכן הוא היה בהיכל טמון באדמה תחת עינו הפקוחה של הכהן. ועוד שהיו שמנים בלשכת השמנים שהיתה לפני ההיכל - אם תלמד קצת אולי תדע יותר...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אפילו בזה לא היתה להם מסורה
ל"ת
מדויקת,
12/12/04 14:01
|
|
 |
13.
קראת הכל? מגיע לך חשבון GMAIL
גיא,
ניו יורק,
12/12/04 03:50
|
סחתיין על ההתענינות במורשת ישראל. הגיע הזמן שאנשים יפתחו את הראש לדברים שבנפשנו וחלק אינטגרלי ממי שאנחנו. ישראלים\יהודים שלא יודעים דבר על חג החנוכה?! אני לא מבין את זה... בכל מקרה.. מעוניין בחשבון GMAIL טרי וחינם?
הריאשון שיענה תשובה חיובית בציון דוא''ל יקבל את אשר חשקה נפשו. שלום ותודה!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שלום, גיא
אלכסנדר,
מודיעין,
12/12/04 08:15
|
שלום גיא! מאד מוצא חן בעיני תגיבה שלך. מה עם GMAIL? מחכה לתשובה חנוכה שמח! אלכסנדר
הגב לתגובה זו
|
|
 |
12.
נו,כל התנ''ך היסטורי ומיתולוגי
ל"ת
penelope,
11/12/04 22:25
|
|
 |
11.
אהבתי
ל"ת
דן,
11/12/04 19:23
|
|
 |
10.
יופי של כתבה, אבל....
רן,
מודיעין,
11/12/04 11:53
|
יופי של כתבה. בתור תושב מודיעין שמורה בליבי פינה חמה במיוחד לחנוכה. אבל דבר אחד הפריע לי. הכותב ציין כי חג החנוכה התגלגל לחג אלילי שהפך מאוחר יותר לחג המולד. ובכן זה כמעט נכון. מה שבאמת נכון הוא שחגים אליליים כאלו נפוצים בכל העולם ומציינים את אמצע החורף והתקווה שהקיץ והחום יחזרו. גם באזורנו קיימים חגים כאלו ללא תלות ביהדות (בפולחן הפרסי הקדום ובפולחן הבבלי). יותר נכון לומר הוא שחג החנוכה אימץ לתוכו מוטיבים אליליים מהסביבה ונוצר חג נחמד ויפה בעל שורשים היסטוריים יהודיים והשפעות אליליות בלתי מזיקות.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
9.
תודה רבה על הכתבה.
ל"ת
גיא,
10/12/04 16:56
|
|
 |
8.
רק על שאלה אחת אני מבקש תשובה
יוחנן,
מודיעין,
10/12/04 11:48
|
איך יתכן שאירועי חג החנוכה מתועדים עד לרמת הלבוש של הלוחמים עד ידי שורה ארוכה של הסטוריונים בני התקופה וקצת אחריה, ואילו פך השמן נזכר לראשונה רק בתלמוד הבבלי שנערך כידוע רק אי שם במאה החמישית לספירה. אין שום עדות או רמז לנס, לא בספרי החשמונאים שנכתבו סמוך מאוד למאורעות, לא בכתבי יוספוס שנכתבו כמה עשרות שנים אחריו, ואפילו לא בגוף מגילת תענית. מאידך, התלמוד בוחר להתעלם מכל האספקט הצבאי-מדיני של המרד ויהודה לא נזכר בו כלל... האין זו עריכה מכוונת? האם נס פך השמן אינו אלא פבריקציה?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
בכלל לא קשה
להבין,
12/12/04 13:54
|
ידוע היה לכלם שהנס היה באש שיצא מאבני המיזבח, אבל איך יעשו זכר לדבר? לעשות סתם מדורות כמו בל''ג בעומר לא עלה על דעתם, ואם כן, גם הם הבינו שבזמן קצר מאד הרב לא יתנו לדבר חשיבות או יראו בזה כמצוה, גם להדליק נר לזכר הנס אין קשר לנס עצמו, לכן המציאו נס נוסף של כד של שמן שדלק למשך שמונה ימים, למה שמונה ולא שיבעה ימים? מפני שלעשות מנורה כמו בבית המיקדש חול אסור
הגב לתגובה זו
|
|
 |
יוחנן ! אל תהיה כזה אנטי
יוכוס,
10/12/04 13:37
|
תגיד מתי התחילו לקיים את חנוכה לזכר הנס ? לפני שנה קיימו? ולפני שנתיים קיימו? ולפני 463 שנים ? ת'ה מבין מתחילים לקיים ממתי שארע המאורע ומה שכתוב בתלמוד זה רק מסביר ומבאר את הקיים, כי באותה מידה תשאל על כל דבר -על הלכות שבת ועל תפילין וכו' שרק בתלמוד הלכותיהם מפורטות כי שם פרוט המצוות וכו'.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
ראה תגובה ''לתגובה'' הבאה...
ל"ת
שפוי,
11/12/04 20:22
|
|
 |
איך לדעתך המציאו את הנס הזה
מלך,
10/12/04 12:23
|
והצליחו לשכנע את כל עמישראל שהדבר קרה, לאחר חמש מאות שנים במהלכם לא הוזכר הנס כלל?
נסה לשכנע עם שלם שלפני חמש מאות שנה התחולל מופת מופלא כלשהו, אשר לזכרו הם - הם עצמם! - מציינים מידי שנה את יום העצמאות, למשל. (למה פטישים? כי פעם היכו את סבא שלי עם פטיש והוא נשאר בחיים).
אחר כך תגרום להם לשכוח שהם שמעו זאת ממך, ולהאמין שהדבר התקבל איש מפי איש בכל חמשת מאות השנים הללו. בהצלחה!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מה זה שטויות ההטפה הזולה האלה?
שפוי,
11/12/04 20:21
|
זה לא הסיפור המיתולוגי הראשון, לא העשירי ואפילו לא האלף שנוצר בהדרגה עם השנים.
ואיזה עם שלם? כל מי שלומד היסטוריה, יודע פחות-או-יותר איך התפתחו מיתולוגיות כאלה - והם חלק גדול מהעם ''השלם'' שלך...
ומה פתאום ''חמש מאות שנים לא הוזכר הנס כלל''? האדפטציה של ''גיבוי אלוהי'' לחשמונאים התחילה כבר באיגרות המופיעות בספר חשמונאים ב'...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
זה הרב של כפר חב''ד?
יוסי אהרנוב,
כפר-חב''ד,
09/12/04 23:48
|
האם זה הרב של כפר חב''ד? יש כמה בעיות בתמונה א. הרב חבוש כובע ליטאי ולא כובע של חסידי חב''ד ב. הרב לבוש בחלוק פרחוני ולא סירטוק הנהוג אצל חסידי חב''ד ג. הרב שבתמונה מדליק חנוכיה שאינה תואמת את שיטת חב''ד המסקנה המתבקשת או שזה לא הרב של כפר חב''ד או שהרב של כפר-חב''ד איננו חסיד חב''ד
הגב לתגובה זו
|
|
 |
זה רב של משגעים
אולי ואולי לא,
12/12/04 14:15
|
א. הרב חבוש כובע ליטאי ולא כובע של משוגעים ב. הרב לבוש בחלוק פרחוני ולא סירטוק הנהוג אצל משוגעים ג. הרב שבתמונה מדליק חנוכיה שאינה תואמת את שיטת המשוגעים המסקנה המתבקשת או שזה לא הרב של המשוגעים או שהרב של המשוגעים איננו משוגע?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
העובדה היא
רון,
11/12/04 07:37
|
שהרב אשכנזי הוא רבו של כפר חב''ד, והוא אכן חב''דניק.
רבים מרבני חב''ד חובשים כובע כזה לראשם. וה''חאלאט'' הפרחוני - זה כנראה כדי לא ללכלך את 'סירטוק' המשי...
אגב, אין דבר כזה חנוכייה בשיטת חב''ד. התבלבלת עם המנורה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
הכל נכון למעט הנס...
שפוי,
09/12/04 23:38
|
סיפור הנס הוא מיתולוגיה מאוחרת יותר שהצטרף לסיפורי חנוכה כחצי אלף שנים אחר-כך. אין לו זכר לא בספרי החשמונאים ואפילו לא במשנה (200 לספירה). הוא מופיע לראשונה כתוספת מאוחרת (בעברית) לטקסט הארמי במסכת שבת בתלמוד.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
סוכות בחנוכה
hgi,
09/12/04 20:21
|
הערה: חג הסוכות שנחגג באותה שנה בחנוכה הו כנראה המקור לדין ''מוסיף והולך'' בהדלקת הנרות. המאמר חשוב ויפה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
היסטוריה או מיתולוגיה?
משה,
ר''ג,
09/12/04 18:56
|
לא ברור מהכתבה לאילו מהסיפורים יש עדויות היסטוריות ואיזה סיפורים הם מיתוסים שאין להם אחיזה במציאות (כמו נס פח השמן).
בכל מקרה מתתיהו מזכיר קצת את בן-לאדן. שניהם נלחמו נגד האמפיריה והיו מוכנים לרצוח אפילו מבני עמם בכדי לשמור על דתם (או לפחות על הדרך המעוותת בה ראו את דתם).
אני מעדיף דוגמאות אחרות מההיסוריה היהודית כמו זו של אנוסי משהד שבמקום לצאת במסעות רצחניים העדיפו לשמור את דתם בהיחבא.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
that was fine in Spain
MACABEE,
12/12/04 07:52
|
|
 |
זאת הסטוריה ידידי
רמי,
ר''ג,
10/12/04 12:40
|
למעט הקטע של פך השמן, זאת הסטוריה. מתתיהו ובניו נלחמו על תרבותם שרצו למחוק אותה בכח ובכפיה השלטון היווני הסלווקי. האמריקאים אינם כופים את תרבותם על אף אחד כך שההשוואה אינה במקומה. מתוך דבריך אפשר להבין שתרבותך שלך אינה חשובה לך, ובטח שלא היית מוכן להלחם עליה, ברור גם משאלתך בתחילת דבריך שאינך מתעניין בה. איני מכיר את הדוגמא שהבאת אך אפשר להסיק ממנה שכניעה לכפייה תרבותית ( ואם כלפי חוץ בלבד ) יאה בעינייך....חבל!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
גלובליזציה
משה,
ר''ג,
10/12/04 17:22
|
האמריקאים דווקא ''כופים'' את תרבותם במסווה של גלובליזציה ואפילו מפילים לא מעט קורבנות בדרך. התרבות שלי דווקא חשובה לי מאוד, במיוחד קדושת החיים שבה. על רצח והתאבדות סטייל מצדה אני מוכן לוותר.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אתה יכול להגיד על מתיתיהו מה
מורה נבוכים,
12/12/04 02:48
|
שאתה רוצה אבל בלעדי מעשיהו - כניראה שלא הינו פה היום.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אחלה נושא לדון בו - What If...
שפוי,
12/12/04 15:52
|
ברור לכולנו שהשאלה ''איפה היינו היום לולא מתתיהו'' אינה רלוונטית. אילו מתתיהו לא היה קיים, אז היינו או לא היינו פה או בקמום אחר, וייתכן שהיינו מאד מאושרים מחיינו הנוכחיים.
ובכלל, שאלות של ''מה היה קורה אילו'' הן כמעט לא רלוונטיות, למעט לשרת מטרה כלשהי של השואל. אילו מתתיהו לא היה עושה את מה שעושה, סביר שהיתה לו סיבה טובה לא לעשות זאת, ולכן ביא שסיבה זו היתה משנה גם דברים רבים אחרים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
מקווה שלא נצתרך להילחם נגד שמא
Mחוקים,
09/12/04 14:46
|
|
 |
2.
אהבתי מאוד ונהנתי לקרוא
ל"ת
חגית,
09/12/04 14:44
|
|
 |
1.
כתבה מצויינת המשיכו כך!
ל"ת
יניב,
תל אביב,
09/12/04 11:30
|
|