 |
11.
ל -א.ר. דבון.
מספר 2.,
28/04/05 22:03
|
התואיל להרחיב על ''הבודהה מדבר על תרגול מדיטטיבי של 7 ימים במקום 7 שנים'', כולל הפניות ?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
הרחבה
א.ר.,
דבון,
29/04/05 00:47
|
סטיפתהאנה סוטה - הסוטרה אודות ארבעת יסודות המודעות, הטקסט המרכזי בתרגול המדיטטיבי. נחתמת בפיסקה(מתוך התרגום העברי): ''בהיקו, כל מי שיתרגל את ארבעת יסודות המודעות האלה במשך שבע שנים בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או שיהיה ארהנט בעולם הזה, או, אם נותרה שארית אחיזה, יהיה במצב של זה שאינו חוזר. וגם אם לא יתרגל שבע שנים, כל מי שיתרגל במשך שש..חמש..ארבע..שלוש..שנתיים..שנה..שבעה חודשים..שישה..חמישה.ארבעה..שלושה..חודשיים..חודש...חצי חודש...שבוע אחד בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או שיהיה ארהנט בעולם הזה, או, אם נותרה שארית אחיזה, יהיה במצב של זה שאינו חוזר. כך נאמר: בהיקו, יש דרך אחת המובילה לטיהור הרוח, להתגברות על הצער והייאוש, להיעלמות הכאב והעצב, אל הדרך הנכונה להגשמת הניבאנה - דאך ארבעת יסודות המודעות. כך אמר המבורך והנזירים היו שמחים בדבריו.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תודה :-).
ל"ת
2,
29/04/05 10:40
|
|
 |
10.
תומר פרסיקו - אתה גאון
מאיה,
28/04/05 19:07
|
|
 |
9.
my response
urgyen,
sangharakshi,
28/04/05 18:56
|
Two of the points on which I disagree with Batchelor relate to the Path, disagreements regarding which are a serious matter, pertaining as they do to the very means by which Enlightenment or Nirvana is to be achieved. Both these points arise in connection with the cultivation of awareness. Having spoken of awareness, in the sense of stopping and paying attention to what is happening in the moment, as 'a very reasonable definition of meditation', Batchelor goes on to describe it as 'a process of deepening self-acceptance' (p.59). The first point is by far the more unacceptable of the two and hence the more decisively to be rejected, ignoring as it does all higher spiritual experience. Stopping and paying attention to what is happening in the moment may be a reasonable definition of mindfulness or awareness (sati), which is indeed an important practice, but is totally inadequate as a definition of meditation (samaadhi), which besides mindfulness or awareness includes the eight vimok.sas or 'emancipations' and the nine samaapattis or 'attainments'. Without a full experience of these higher states awakening is incomplete, though of course there can be degrees of meditative experience even as there can be degrees of awakening. That such is the case is clear from what the Buddha, speaking to Ananda, says of his own attainment of Enlightenment:
And so long, Ananda, as I attained not to, emerged not from these nine attainments of gradual abidings, both forwards and backwards, I realised not completely, as one wholly awakened, the full perfect awakening, unsurpassed in the world with its gods, Maaras and Brahmaas, on earth with its recluses, godly men, devas and men; but when I attained to and emerged from these abidings suchwise, then, wholly awakened, I realised completely the full perfect awakening unsurpassed
הגב לתגובה זו
|
|
 |
8.
בודהה קודם נטש את הסגפנות
לא קראתי,
את הכתבה,
28/04/05 16:55
|
|
 |
7.
יופי (שאלה ותשובה)
אסף פדרמן,
28/04/05 14:29
|
1. תומר, קודם כל אני מסכים שג'אנה היא לא נירוונה. בכל זאת אני מאתגר אותך עם המידע הבא שגם אני לא יודע בדיוק איך להתמודד איתו: המסורת הבודהיסטית לא רק שלא ביטלה את הג'אנות אלא הפכה אותן למשהו מרכזי בדרך להארה. הן חלק מהדרך באין ספור סוטרות בניאקיה, הן חלק מהטרמינולוגיה של האבהידהרמה, ובטח אצל בודהגהוסה. רק אצל רפורמיסטים מהמאה ה19 אתה לא מוצא את זה (וככה זה התגלגל לגואנקה, ומהאסי סיידו). למה? 2. למספר 2, העץ הוא פיקוס רליגיוזה שהוא סוג של פיקוס, וגם תאנה היא סוג של פיקוס אבל לעץ הבודהיסטי אין פירות (כלומר אין תאנים). הבודהה המשיך לשבת 49 יום אחרי ההארה (ולא לפני) כדי להנות מפירותיה ולהרהר על מה שהבין. (לא הייתי שם, זו המסורת)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
ההסבר שאני מצאתי
א.ר.,
דבון,
28/04/05 17:46
|
1. היה אצל ניאנאפוניקה תרה בthe heart of Buddhist meditation. תרה, כמו שהארת בחוכמה, היה גרמני ותלמיד של מאהאסי. בספר הוא מתאר את ארבעת יסודות המודעות, שיטת המאהאסי, ומסביר את ההתעלמות מג'נות בהשתנות בהשתנות הדורות ובקצב החיים במאה ה20 שדורש קיצורי דרך. אני מניח שמדובר כאן בעוד אחד מהתוצרים המופלאים של האינטראקציה המרתקת בין מה שמכונה ''מערב'' למה שמכונה ''מזרח'', שמה את האופן שה''מזרח'' תופס את עצמו ומתרגל את דרכו. בסופו של דבר יותר קל למכור הארה ב10 ימים מאשר תהליך ארוך. מצד שני, הבודהה מדבר על תרגול מדיטטיבי של 7 ימים במקום 7 שנים אז מה לנו כי נלין. בגדול, אני מקבל את החלוקה שעושה האדון בצ'לור לפיה תרגול הדהרמה הוא יותר יצירת אמנות מאשר פתרון בעיות - זאת אומרת שפיתוח פוקוס קשב ותשומת לב דומים ליכולות הטכניות שמפתח האמן אבל הם רק אמצעים לשכלול יכולתו. 2. האר את עיניי שוב: האם ב49 הימים האלה הוא התלבט בקשר לאפשרות של הוראת תובנתו ושוכנע על ידי ברהמה? 3. בזמנך הפנוי תרים טלפון...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אה...
ת.פ.,
28/04/05 16:48
|
אסף, האם אי אפשר לייחס את קיומם של הג'אנות בסוטרות להשפעה הסביבתית על הבודהיזם בראשית דרכו (כפי שכתבתי)? הג'אנות הן ''דיבוק'' תרבאדי רובו ככולו - האבהידהרמה הן סוטרות די מוקדמות שלא ממש התקבלו אצל המהיאנה, (תקן אותי אם אני טועה), ובודהגוסה גם הוא מהמאה החמישית, מהודו - היינו, תרבאדי.
אבל למה להסתבך? הרי אנשים תמיד יבקשו שיטה, דרך, נוסחה כדי שיוכלו ''לעשות'' ו''להגיע'', ומה יותר יפה בתור שיטה משמונה מדרגות של ריכוז מדוקדק? הפיתוי לראות בזה את *ה*דרך פשוט גדול מדי, ומי יעצור נזיר בודהיסטי צעיר שרוצה נורא לפתח ריכוז על-אנושי ואחרי זה כותב על זה?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תודה על ההבהרות אסף.
מספר 2,
28/04/05 15:41
|
ואני לא רואה סתירה בין הג'אנות לויפאסנה. האחד משמש כהכנה לשני. הרי גם כדי להיות מודע לרגע הנוכחי ולתחושות ולמחשבות המתחלפות בהתמדה, יש צורך ביכולת ריכוז מינימלית כלשהי שבהעדרה אנו פשוט שוקעים בחלומות בהקיץ.
הרי גם כדי שנוכל לעקוב אחר ההתרחשויות המשתנות במהירות כשאנו נוהגים בכביש, אנו זקוקים קודם כל ליכולת למקד את העניים שלנו על הפרטים הבודדים. לא היינו יכולים לראות את ההשתנות המתמדת אם לא היינו לומדים לפני כן (כתינוקות) למקד את המבט על עצמים בודדים.
גם הקורס של גואנקה מתחיל באימון בריכוז ורק אחר כך מופנה לסריקה רחבה יותר.
נקודת המוצא של הבודהא לויפאסנה הייתה הג'אנה השמינית. אולי לכן הוא היה צריך זמן קצר כל כך כדי להגיע להארה ?
אולי רק בגלל שאנחנו עצלנים מדי מכדי להשקיע בג'אנות אנו צריכים כמה אלפי שנים כדי להגיע לזה ?
זו רק דעתי ולא התכוונתי לענות במקום תומר.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
פיקוס רליגיוזה, תמונה
פוקוס,
28/04/05 15:32
|
http://www.landart.ru/01-motivs/c-randhawa/pic01c/flower/Ficus-religiosa-(Pipal)-c.jpg
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
כתוב מ צ ו י ן !
ל"ת
ברברה אלה,
28/04/05 12:31
|
|
 |
5.
בודהיזם,ספיזם,חסידות
חסיד הריקוד,
צפון,
28/04/05 00:05
|
והכל קשור לפתיחת הלב והבנה דרך התנסות.והמדהים מכל:אין לי מושג אם לניטשה היה קשר כלשהו לבודהיזם אבל ההקדמה של כה אמר זרטוסטרא היא הקדמה בודהיסטית של ממש.ואם יש ספר שממחיש שהבודהיזם אינה דת אלא צורת חשיבה זה בעיניי הספר הזה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
לינק למאמר מצוין על ויפאסנה
מודטת,
27/04/05 18:31
|
למי שלא הספיק לקרוא את המאמר הבא מומלץ מאוד להכנס:
https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/15/ART/884/022.html
מי יתן וכל יצור חי יהיה מאושר!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
זה על הסרט, לא על המדיטציה
ארז,
28/04/05 01:19
|
מאמרים טובים על ויפאסנה יש בספר שיצא בתרגום עברי (יש אחד כזה)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
למתעניינים במדיטצית ויפאסנה
בודהא דהאמא,
27/04/05 15:36
|
שאותה ניתן ללמוד בצורתה הטהורה בקורסים בני 10 ימים כפי שמלמד ס.נ. גואנקה - אפשר למצוא מידע על הקורסים באתר האינטרנט בעברית www.il.dhamma.org וללמוד כיצד ניתן להתחיל להשתחרר מהסבל כבר בחיים האלה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
עוד למתעניינים
דאהמא קאיה,
27/04/05 17:05
|
כדאי לבדוק את האתר של עמותת תובנה, שמארגנת קורסים שהם רכים יותר ובהשתתפות מורים מנוסים: www.tovana.org.il
הגב לתגובה זו
|
|
 |
עוד למתעניינים
בודהא האמיתי,
תחת העץ,
27/04/05 19:49
|
ואצלי אפשר ללמוד ויפסנה בצורה ממש רכה במשך יומיים ואני מורה מנוסה עם 30שנה נסיון
הגב לתגובה זו
|
|
 |
ואני מוכר
סופטי,
תחנה מרכזית,
28/04/05 11:25
|
ביצה רכה, תה טיבטי ליציאות רכות ושמיכת פוך - בעשר שקל.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מוכר אמת בשקל?
ל"ת
פסססט,
28/04/05 14:38
|
|
 |
אזהרה: אין קיצורי דרך
קטונתי,
28/04/05 01:23
|
בתור אחד שעשה את הקורס של תובנה וגם את של גואנקה. אי אפשר להשוות! כל הקיצור הזה, הצ'יק צ'אק לא עובד, בלי שלושת הימים של האנפאנה (ואפילו יותר) לא מוכנים באמת לויפאסנה, ושם ''ניקוי בסיסי ביותר'' לוקח המון המון זמן. גם אני ניסיתי ללכת ברך - זה צחוק! שורה תחתונה: אין מה לפחד, ללכת וברצינות על גואנקה, זה הרבה יותר קל באספקטים הפיסיים שמפחידים נורא לפני שעושים את זה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אין מורים
יוגי,
28/04/05 10:15
|
הבעייה היא שאצל גואנקה אין בעצם מורים, אלא רק טייפ שמשמיע את הוראותיו של גואנקה... זה די מגוכך. גם אני עשיתי את שני הקורסים והגישה של תובנה הרבה יותר חכמה - משטר צבאי ומשמעת ברזל רק מלחיצים ומרחיקים את התבונה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
סובלנות
אשוקה2,
28/04/05 17:07
|
אחד הטקסטים המרגשים ביותר הוא הכתובת הארכיאולוגית של אשוקה. אשוקה שהפך תלמידו של בודהא, קורא בו לכל אחד להעמיק בדתו שלו, וכך למצוא את המשותף (אפשר למצוא בספר של קליבך ''הודו-יומן דרכים'').
הלוואי וכל אחד מכם יימצא את הדרך שלו לאושר.
מניסיוני אני יכול להמליץ על ויפאסנה כפי שמלמד גואינקה. המפגש עם חלק מהמורים שם היה חוויה בפני עצמה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
יש מורים
אשוקה,
28/04/05 14:35
|
גם אצל גואנקה יש מורים בנוסף להוראות של גואנקה ומניסיוני המורים טובים. מה שאתה קורא לו ''משמעת ברזל'' הוא בסה''כ מה שאתה אמור לעשות בריטריט ויפאסנה אם אתה מודט רציני.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
2.
וואו, כתוב יפה, מרתק, ומסקרן.
מיץ פטל,
27/04/05 13:52
|
רק בעניין ההארה תחת העץ, אני שמעתי על עץ תאנה ולא פיקוס, ועל תהליך קצת פחות קליל שכלל החלטה נחושה של הבודהא לא לקום ממקומו עד שלא יזכה לשחרור המוחלט, מה שתקע אותו לאיזה 49 יום מתחת לאותו עץ.
העיקר שבסוף המאמץ השתלם.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
1.
קול. אףפם לא ידעתי שזה בודהיזם
קוראת,
27/04/05 12:23
|
|