 |
11.
המיינד הינו זרם התודעה
שלומי מנע,
תל אביב,
15/09/05 06:48
|
וכזרם, כן הוא שטף של תודעה, המכיל מחשבות, רגשות,תחושות פיזיות, ותמונות שאנו רואים בעינינו או בעיני רוחינו.מדובר על ארבע שכבות של התודעה. אמיר אוריין מתאטרון החדר מדבר על כך בסיפרו ''שיטת המעגל הפתוח'' ולמעשה בשונה מהמודט שמנסה להשקיט את הזרם בזמן המדיטציה ,השחקנים בשיטה של אמיר אוריין רותמים את הזרם/השטף הזה לצורך ביטוי אומנותי, ומעשה בכך הופכים את מישחקם למשהו אותנטי ומרגש. כמו הטייסים שתופסים טרמפ על זרמי אוויר, כך גם השחקן. עכשיו איך לעזעזל משקיטים לי את הזרם, אפילו לחמש דקות?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אתה יכול להרחיב בבקשה
טל,
15/09/05 11:46
|
מהם 4 שכבות התודעה אהבתי את ההבחנה שהמיינד הוא שטף של התודעה תודה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
10.
מיינד=תובנה!! זה ידוע מזמן!!!!
אסף,
14/09/05 22:31
|
ויש כמובן עמותה שנקראת על השם הזה. תובנה -גם תבונה,גם הבנה,גם התבוננות -כולל את כל המושגים שמקיפה המילה מיינד ויותר.
כל כך חבל שמאמר חביב שכזה (לא יותר) ומאמרים אחרים נכתבים בידי אנשים שהם עצמם בורים בשפתם. ואיך אפשר להיות מורה,מאיר דרך כאשר אינך שולט בשפתך? כיצד אפשר לנגוע בנקודות רגישות אם אין את הכלים המתאימים?
יותר מידי פעמים אני נתקל בכך.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שני מושגים שונים לגמרי
Venkateshwara,
15/09/05 01:51
|
מיינד בסנסקריט manas. תובנה vipassana (וגם הרבה מילים אחרות) השימוש במושגים הוא שונה מהותית.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
9.
החוש השישי-
שרגא,
נתב''ג,
14/09/05 19:03
|
בהמשך למה שנכתב למעלה- ה''מיינד'' או ה-''שכל''- הוא השלב/החוש המאפשר צמיחה,מעבר מהמישור שרובו פיזי-פיזיולוגי למישור שרובו רוחני-אנרגטי, על רמותיו השונות ושמותיהן השונים.
הייחוד של ה''מיינד'' וחשיבותו הוא, שיש עליו אפשרות מתגברת של שליטה מהמישור הפיזי-פיזיולוגי, התלויה באימון ובתרגול האישי. כך שלשואף הרוחני (בלי עוויתות מיאוס, בבקשה, האלו...) הוא מאפשר, בעזרת יוזמה, הבנה ומאמץ נכון- ''אפשרות עצמית'' להעלות את עצמו ממישור נמוך יותר למישור גבוה יותר.
יש תמורה בעד האגרה! ולהשומע ינעם.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
8.
ינץ החביב-
שרגא,
נתב''ג,
14/09/05 18:27
|
אכן מאיר/מעיר עיניים. ומדוע לא תיכנס בעובי הקורה, ונברר כאן גם את מקור וחשיבות המונח השנוי במחלוקת- ''מדיטציה''? היתה התחלה בכיוון זה כאן במדור כאשר פורסם המאמר על גאוטאמה סידהארתה , הבודהא, ''מואר'' או ''נעור''. ונוסיף כאן ניחומים ל-י. המיתולוגי על אבדנו.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
The MIND has many facets
H.Peretz,
Thesaloniky,
14/09/05 10:32
|
Originally,it derives its root fr sanskrit munih ba''al da''at matih(MATI matics:LIRKOSH DA''AT) then,latin :MENS ..MENS SANA in CORPO SANO :clean mind in clean body.then german Nach meiner meinung:Lefi da''ati ,then Russian:pamiat :bear in mind, then greek:MANIA :A MANI Ibbud da'at and still in Greek :MANTIA :oracle,divination.People went to Delphi to consult Pythia's mind just like Shaul consulted Hamakhshefa mi Ein-Dor for seeking her MIND.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
המיינד הנו ה''תודעה''.
ל"ת
גבי,
14/09/05 06:37
|
|
 |
טעות, איש חביב
שרגא,
נתב''ג,
14/09/05 18:47
|
''תודעה'' היא שם כולל לרמות השונות של המבנה הרוחני-נפשי של האדם. המילה הסנסקריטית ל''תודעה'' היא ''צ'יטה'', CHITTA. המקבילה למונח ''מיינד'' בסנסקריט הוא, כאמור, ''מאנאס'' MANAS. אבל, כאמור, זה בסנסקריט. בעברית- בדרך כלל- משייכים את המונח ''מיינד'' לחלק המוח האחראי למשבות ורגשות. יעני- ''שכל'' ככל הנראה. המקור לנכתב כאן הוא ''יוגה סוטרה'' של פטאנג'לי.ותודה לאורית סן גופטה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
מהרהורי לבי
סטמבוך,
13/09/05 18:34
|
הביטוי ''פילוסופיה של התודעה'' (Philosophy of Mind) מציין מספר שאלות שבהן טיפלו פילוסופים דוברי אנגלית בעיקר. אכן קשה לתרגם את הביטוי לשפות אחרות - לא רק לעברית כי אם גם לצרפתית או לגרמנית. אין מקבילות מדויקות למילה האנגלית ''mind'' על אף השורש ההוד-אירופאי המשותף.
לי נדמה שקושי משקף את העובדה שהחלוקה לתחומים שבה משמש מונח זה מבוססת בעצמה על הנחות פילוסופיות עמוקות שלעתים קרובות אינן באות לידי ביטוי. ההנחה העיקרית היא שמקבץ שלם של דברים שונים שייכים זה לזה וניתן להתייחס אליהם כתחום אחד. הפריטים תחת ההגדרה ''mind'', או תחת שם התואר ''מנטלי'', כולל הפילסוף דובר האנגלית דברים שונים ושמונים כמו דגדוג וכאב, תחושות בחילה וחוסר-נוחות, התנסויות רגשיות כמו אהבה וכעס, תחושות של העולם סביב ומחשבות מופשטות ונעלות.
הרעיון להתייחס במפורש אל כולם יחדיו מקורו כנראה בדקרט - בניגוד מובהק להשקפה השלטת הקודמת, שמקורה באריסטו, שהציעה תמונה מרובת הבחנות של התנסויותינו ויכולותינו ומיקמה את התחושות והמחשבות, לדוגמא, בכשרים או בחלקים נבדלים זה מזה. המשותף לכל הרשימה ה''מנטלית'' הארוכה והמגוונת הוא, לדעת דקרט, הוא שהם במהותם חוויות בגוף-ראשון. כלומר, אין מחשבה, תחושה או דגדוג מבלי חושב שהחווה אותם כשלו; מה שלא נכון לגבי אבן או עץ או בית.
המהלך החשוב של דקרט היה להעמידם אך ורק כתופעות של הניסיון, ונבדלים איפוא מהמציאויות ''החיצוניות'' שעמן בכל זאת יש קשר סיבתי. החלוקה הזו בין ''הפנימי'' ל''חיצוני'' הביאה ליצירת הקטיגוריה הפילוסופית ה''מנטלית'' ואפשרה את ההכללה של בעיות שונות ומשונות תחת הכותרת ''פילוסופיה של התודעה''.
לחלוקה בין הפנימי לחיצוני של דקרט הביאו כמה שני גורמים : המקום המרכזי שהעניק בשיטתו לבחינה-עצמית מסוימת, המגדירה את ההתנסות הפנימית בכדי להתמקד בה טוב יותר; והתפיסה המכניסטית הבלתי-מתפשרת של הגוף, היוצרת בהכרח את הקטיגוריה המשלימה המנטלית עבור כל מה שמוצא מהתחום הפיזי ואינו יכול מוחש במציאות החיצונית. כוח העמידה של רעיונות מרכזיים אלו בפילוסופיה המודרנית, ובפרט בעולם האנגלו-סקסי, מבטיח את השימוש המתמשך במונח ''פילוסופיה של התודעה''. העובדה שבפילוסופיה הצרפתית והגרמנית שולטות השקפות המבקרות בחריפות הן את המתודה והן את הרדוקציה המכניסטית עוזרת להסביר מדוע אין בשפות אלו תרגום מניח את הדעת למונח ''Philosophy of Mind''. ותודה לינץ על ההשראה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
יפה דיברת
דפנה,
מונטריאול,
13/09/05 19:22
|
אכן דברי טעם. אשמח לקרוא עוד דברים מפרי עטך, גם בנושאים אחרים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אני מומחה בעיקר לעניינים
סטמבוך,
13/09/05 19:37
|
במתחילים באות מ'. כמו כן יש לי הכרות עם האות ל'. בשנה הבאה (אם ירצה השם) אני מתכוון קצת ללמוד על האות ק' - כמו קרישנמורטי, קופי רזוס, קיקרקגור והקב''ה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
נמאס מהמתחזים המאוסים שאף
נמאס,
14/09/05 14:27
|
פעם אין להם משהוא משלהם להגיד, אז הם רודפים אחרי כל מיני רוחות (ומי אמר לך שזה באמת מי שאתה חושב) ו''מפרשים'' פירושים שטותיים לקהל הרחב.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
חידשת לי
גרי,
13/09/05 16:59
|
|
 |
3.
מאמר לא ממצה מספיק
רועי,
13/09/05 16:42
|
מיינד זה לא תודעה זה בטוח חיים רוחניים עשירים הם חיים בהם שולט האדם במיינד על ידי התודעה שהיא מעין עבד למרותו ולראייה כשאדם נמצא במצב תודעתי גבוה הוא שולט ברגשותיו מחשבותיו דיבורו ומעשיו. במקרה ההפוך אדם הנוטה להגיב במהרה ללא שיקול דעת ומודעות נגרר לעימותים המפרים את שלוותו ואת שלוות סביבתו
הגב לתגובה זו
|
|
 |
2.
מיינד = הכרה.
ל"ת
א.,
13/09/05 12:27
|
|
 |
צודקת איתך
ת',
13/09/05 19:53
|
המילה הקולעת היא הכרה. ע''ע תורות ההכרה השונות. תודעה מרמזת על מודעות, הכרה על העולם כפי שאנחנו מכירים אותו. זהו המיינד.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
1.
I don't mind - מומלץ להכנס
מיקי ג.,
13/09/05 12:09
|
יש בתרבות המזרח התייחסות לשני סוגי מאנאס - קאמא מאנאס (המיינד של התשוקה) ומאנאס שמוגדר כחוש שישי באמת, מעיין איבר טהור שמסוגל לקלוט מציאות ברמתה האובייקטיבית. כשם ששני אנשים שמסתכלים על אובייקט אחד חשופים לאותו אובייקט גם שני אנשים בעלי מיינד ללא תשוקה עשויים להבין את המציאות בצורה זהה. הרעיון במדיטציה הוא להפסיק את התשוקה בכל חושינו כדי לחוות את המציאות כפי שהוא. גם הגוף הפיזי וחמשת החושים מסוגלים לחוות את המציאות בצורתה ה''נכונה'' אם אנחנו נשתחרר מהתשוקה שבאה לידי ביטוי בדחייה או כמיהה לכל אובייקט שאנו חווים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
האם אפשר להשתחרר ממשיכה
מ.,
18/09/05 10:12
|
ודחייה ותשוקות בזמן הישיבה במדיטצייה וכל שאר הזמן להיות רויים בהם?האם ה''מדיטצייה'' הינה התבוננות של כל מה שאנו כל שאר הזמן דרך זכוכית מגדלת או משהוא אחר?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מיקי גבירצמן?
ל"ת
צללית,
13/09/05 16:29
|
|
 |
לא
ל"ת
מיקי ג,
13/09/05 18:16
|
|