|
|
עד כה: 23 תגובות, ב- 16 דיונים.
|
|
|
הוסף תגובה
|
|
 |
16.
הרועה
גדעון,
ירושלים,
16/01/06 13:57
| האם בכתיבתך כי מנהיגי ישראל היו רועי צאן כי איכות הרועה היא משל להנהגה ישנו קשר לראש הממשלה אריאל שרון? (שיהיה בריא)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
חשבתי להוסיף על זה דאחקה אבל
כרמל,
18/01/06 01:10
| החלטתי להבליג. ראש הממשלה שלנו אוכל את הכבשים, זו איכות אחרת של הנהגה... :-)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
15.
פרשת בר מצווה
גדעון,
ירושלים,
16/01/06 13:51
| מתוך כך שאני ''התאום הקטן'' ובנוסף זוהי פרשת בר המצווה שלי, אינני יכול שלא להסכים לדברייך כרמל. אין העדפה מסויימת לבן או נכד מסויים בברכה. כל אחד מקבל את הברכה המתאימה לו ביותר, על ידי בחירתו בדרך חיים מסויימת. ורק הוא יקבע אם הברכה תתממש או תהפוך לקללה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
14.
תודה - אני רץ לקנות מראה...
זוהר,
15/01/06 16:35
| כרמל, נהניתי מאוד, גם רעיונות נפלאים, גם מנוסחים ברור וגם כתיבה קולחת מעניינת ומרעננת. פשוט כל הכבוד. תודה ושבוע נפלא שיהיה לך, ונראה לי שכדאי לי לשים עוד מראה או שניים בבית... :-)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
13.
מקסים!!!!
שרית,
15/01/06 10:58
| |
 |
12.
הרועה יוצא אל השדה ורואה את הסוד:
יוסי.ש.,
ראשלצ,
15/01/06 10:30
| כי מספיק להתבונן בזרעי הפרחים, בייחוד על אלה הנעים באמצעות הרוח, או היתפסות על פרוות בע''ח, על מנת להבין שאין גורל והעתיד לא ידוע בעליל.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
כרועה (עיזים)אני בהחלט מסכים איתך
רועה,
15/01/06 15:56
| כאשר אני מטייל רוב שעות היום,אני עד לאופן התרחשות הדברים.
הכל אבל הכל נסיבתי.
הכל צרופי מקרים....
הגב לתגובה זו
|
|
 |
11.
תודה
ל"ת
אני מצפת,
14/01/06 23:50
| |
 |
10.
רוע(ה)-לא טוב,רואה-טוב לדעת,הסתר
ל"ת
-בושה,
חופש-אושר,
14/01/06 18:40
| |
 |
9.
את גדולה! זה היה פשוט תענוד לקרוא
נכווית מעתידנים,
14/01/06 16:31
| פניתי לקוראות בקפה, קלפים, אסטרולוגים ומה לא תמיד הם טעו (לפחות ברוב הדברים) בזבוז זמן וכסף ובעיקר בזבוז העצמי,כל הכבוד לך על דברי החכמה!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
8.
כרמל, (ניסיון שני)
לא זוכר את,
הראשון :),
14/01/06 13:28
| ''אם העתיד היה קבוע וניתן לידיעה, קשה להאמין שהיינו משיגים משהו בחיים כי לא היה צורך להתאמץ, העתיד יגיע אלינו ממילא''.
וכשהעתיד לא ניתן לידיעה, הוא לא יגיע אלינו במילא?
אם כביכול מגלים לך את העתיד, בלי שום קשר לאיך שתגיבי לזה ולאיך שתקבלי את זה, מה שצריך לקרות, יקרה.
אף אחד ושום דבר לא יכולים לרפות את ידייך, להגביל או לקבע אותך, מלבד את עצמך. ובמילא את עושה את זה, אבל בדרך כלל בצורה לא מודעת. תארי לעצמך שהייתה לך תמונה רחבה יותר של הדרך שאת עושה לכיוון העתיד, לא היית מרגישה פחות מוגבלת?
הבעיה היא, חוסר הביטחון בנכונות המידע לגבי העתיד האפשרי. הרי אם היית יודעת בוודאות, מפי אלוהים בעצמו, מה יהיה לך בעתיד, לא היית מתנגדת (או שהיה בולע אותך לווייתן :)).
לגבי הסיפור של יעקב והברכות לילדיו, לא נראה לי שזה קשור לשאלת גילוי העתיד כן או לא. קודם כל כי הוא כן מגלה להם את העתיד. ''וַיְמָאֵן אָבִיו, וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי--גַּם-הוּא יִהְיֶה-לְּעָם, וְגַם-הוּא יִגְדָּל; וְאוּלָם, אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ, וְזַרְעוֹ, יִהְיֶה מְלֹא-הַגּוֹיִם.''
ולאורך כל התורה מופיעים גילויי עתיד דומים, כך שלא נראה לי שזה הנושא.
ואם כבר, הנושא הוא אותו חוסר ביטחון שדיברתי עליו קודם, או בשפת התורה, חוסר אמונה באלוהים ובדבריו. הרי כתוב : '' וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, הִנֵּה אָנֹכִי מֵת; וְהָיָה אֱלֹהִים, עִמָּכֶם, וְהֵשִׁיב אֶתְכֶם, אֶל-אֶרֶץ אֲבֹתֵיכֶם.''
אז למה מה שיעקב ניבא לקח כל כך הרבה זמן? בגלל חוסר אמונה, חוסר ביטחון.
אם בני ישראל היו מאמינים, אם היו הולכים בדרכי האל, אלוהים היה עמם, ולא היו צריכים להשתעבד כעיוורים ולצעוק צעקה גדולה אחרי סבלות העבדות.
ושוב חוזרים לשימוש שאפשר, אולי, לעשות בהצצות מהעתיד. אולי כל סיפור מצרים היה נחסך!? אבל לא, קשיי העורף רוצים ומקדשים את המאמץ ואת הסבל, כפי שגם את כתבת במשפט שפותח תגובה זו.
אז כן, אנחנו יוצרים את העתיד בהווה ואם ההוו(י)ה שלנו הוא פחד ממשהו, הוא גם שיהיה.
הסיבה שבגללה רובנו לא רואים את העתיד נובעת ממוגבלות ההתפתחות האישית שלנו שמשמשת גם כמנגנון הגנה מפני מה שאיננו מסוגלים להכיל או לפרש נכון.
ואין התפתחות בלי מתיחת גבולות וכשאנחנו מקבלים תמונה מהעתיד, לא משנה באיזה דרך, היא יכולה לשמש כמתיחת גבול, כמו ההתייחסות שלנו לעצה מניסיונו של מישהו שכבר יודע. אנחנו יכולים ללמוד מניסיונו ולחסוך מאמץ או להתעלם וללמוד בדרך הקשה. העבדות במצרים הייתה בחירה בדרך הקשה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
כתבה מעניינת אבל..
זוהרה,
מרחביה,
14/01/06 12:57
| ישנה סתירה אחת לפחות, לדבריך ''צורות חיים כמו הקבוץ או הרעיון הסוציאליסטי בכלל, נכשלו כשלון חרוץ''. זה נאמר עפי' דעתך בדיעבד..ברם על ציר הזמן בעת היווצרותן נוכח המציאות הן היו ספור הצלחה,חוד החנית,מושא לחיקוי בחזקת אתוס. אחרית דבר. מאז ומעולם בני אדם בתרבויות השונות מחפשים צורות חיים. טרם נמצאה ''צורת חיים אדיאלית.''..
הגב לתגובה זו
|
|
 |
המושב או הקיבוץ?
ל"ת
פולדו,
14/01/06 16:25
| |
 |
6.
לכרמל
מזרחי,
14/01/06 08:22
| ''אם העתיד היה קבוע וניתן לידיעה, קשה להאמין שהיינו משיגים משהו בחיים כי לא היה צורך להתאמץ, העתיד יגיע אלינו ממילא''.
וכשהעתיד לא ניתן לידיעה, הוא לא יגיע אלינו במילא?
אם כביכול מגלים לך את העתיד, בלי שום קשר לאיך שתגיבי לזה ולאיך שתקבלי את זה, מה שצריך לקרות, יקרה.
אף אחד ושום דבר לא יכולים לרפות את ידייך, להגביל או לקבע אותך, מלבד את עצמך. ובמילא את עושה את זה, אבל בדרך כלל בצורה לא מודעת. תארי לעצמך שהייתה לך תמונה רחבה יותר של הדרך שאת עושה לכיוון העתיד, לא היית מרגישה פחות מוגבלת?
הבעיה היא, חוסר הביטחון בנכונות המידע לגבי העתיד האפשרי. הרי אם היית יודעת בוודאות, מפי אלוהים בעצמו, מה יהיה לך בעתיד, לא היית מתנגדת (או שהיה בולע אותך לווייתן :)).
לגבי הסיפור של יעקב והברכות לילדיו, לא נראה לי שזה קשור לשאלת גילוי העתיד כן או לא. קודם כל כי הוא כן מגלה להם את העתיד. ''וַיְמָאֵן אָבִיו, וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי--גַּם-הוּא יִהְיֶה-לְּעָם, וְגַם-הוּא יִגְדָּל; וְאוּלָם, אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ, וְזַרְעוֹ, יִהְיֶה מְלֹא-הַגּוֹיִם.''
ולאורך כל התורה מופיעים גילויי עתיד דומים, כך שלא נראה לי שזה הנושא.
ואם כבר, הנושא הוא אותו חוסר ביטחון שדיברתי עליו קודם, או בשפת התורה, חוסר אמונה באלוהים ובדבריו. הרי כתוב : '' וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, הִנֵּה אָנֹכִי מֵת; וְהָיָה אֱלֹהִים, עִמָּכֶם, וְהֵשִׁיב אֶתְכֶם, אֶל-אֶרֶץ אֲבֹתֵיכֶם.''
אז למה מה שיעקב ניבא לקח כל כך הרבה זמן? בגלל חוסר אמונה, חוסר ביטחון.
אם בני ישראל היו מאמינים, אם היו הולכים בדרכי האל, אלוהים היה עמם, ולא היו צריכים להשתעבד כעיוורים ולצעוק צעקה גדולה אחרי סבלות העבדות.
ושוב חוזרים לשימוש שאפשר, אולי, לעשות בהצצות מהעתיד. אולי כל סיפור מצרים היה נחסך!?
אבל לא, קשיי העורף רוצים ומקדשים את המאמץ ואת הסבל, כפי שגם את כתבת במשפט שפותח תגובה זו. (וגם כפי שהמציאות הוכיחה לאורך ההיסטוריה של העם היהודי)
אז כן, אנחנו יוצרים את העתיד בהווה ואם ההוו(י)ה שלנו הוא פחד ממשהו, הוא גם שיהיה.
הסיבה שבגללה רובנו לא רואים את העתיד נובעת ממוגבלות ההתפתחות האישית שלנו שמשמשת גם כמנגנון הגנה מפני מה שאיננו מסוגלים להכיל או לפרש נכון.
ואין התפתחות בלי מתיחת גבולות וכשאנחנו מקבלים תמונה מהעתיד, לא משנה באיזה דרך, היא יכולה לשמש כמתיחת גבול, כמו ההתייחסות שלנו לעצה מניסיונו של מישהו שכבר יודע.
אנחנו יכולים ללמוד מניסיונו ולחסוך מאמץ או להתעלם וללמוד בדרך הקשה.
העבדות במצרים הייתה בחירה בדרך הקשה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
כרמל הכתבה מעניינת, למה ההסתמכות
לא ירמי,
14/01/06 00:16
| החזקה על משחקי מילים ואותיות. לי זה נראה קצת מלאכותי ומאולץ, לא נובע אוטמטית מהתוכן... ןלא נראה כוונת הכותב...
דבר נוסף..תאפשרי בבקשה הגדלה של התמונה....:)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
דרש בעזרת אותיות
כרמל,
14/01/06 13:39
| ב''כוזרי'' קיימת טענה שמנוגדת לתפיסה של סארטר את השפה: העברית אינה שפה שרירותית, בחירת האותיות אינה שרירותית, כל מילה בלשון הקודש (זה לא עובד על העברית של בן יהודה) מכילה ממש את הדבר עצמו, ולכן ''דבר'' זה גם מילה דיבור וגם thing חפץ ממשי.
ניתן ללמוד על מהות אנרגטית ועל קשרים בין דברים מ''משחקי'' אותיות. זוהי שיטת דרש של מקובלים, רבי אברהם אבולעפיה פיתח זאת מאד ואני משתמשת בה כדי להבין יותר את הסמיוטיקה המלאה של איכות מסויימת שמופיעה במקרא.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לא ירמי, לא, היא לא ערומה, תירגע.
ל"ת
פארג',
14/01/06 07:17
| |
 |
זו בכלל לא הסיבה
ל"ת
לא ירמי,
14/01/06 15:46
| |
 |
4.
היכולת האינטגרלית
יהודית,
ראשלצ,
13/01/06 22:49
| כרמל, בזכותך אני לומדת מחדש את התנך. בזכות היכולת האינטגרלית שלך לנתח כל פרשה, את עוזרת להתחדשות הענין של כולנו לראות את התנך כספר שתמיד אפשר לראות דרכו בכל תקופה ותקופה בחיי העמים והעם שלנו בפרט. מכל פרשה אפשר לקחת תובנות ולהביאם לחיינו אנו. הפעם האחרונה שפתחתי ספר תנך היתה לפני הרבה שנים..... תבורכי
הגב לתגובה זו
|
|
 |
היי יהודית...
ל"ת
ירמי,
13/01/06 23:56
| |
 |
3.
כרמל שבת נהדר ותודה לך על דעתך
dafna57,
רמת-גן,
13/01/06 19:43
| כנראה שמרוב שנפגעתי בחיי בצעירות אז על התורה הפסקתי גם לקרוא וגם לדבר. לפני כמה שבועות קלטתי כי לכתבות של כרמל יש כמה דברים דומים שלמדתי מניסים אמון. כן אם אני חיה טוב בהווה גם בעתיד טוב. אני אפילו בלי שאיפות ,אני כל הזמן עסוקה במציאות. תודה שוב כרמל שנזכרת אני בלימודי אצל ניסים אמון שיותר בקלות קלטתי מה טוב בחיי.דפנה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
2.
שוב תודה על העונג שבת...
parpara,
13/01/06 17:01
| את נהדרת ומילותייך כמוך. תודה ענקית. שלא יגמר לעולם. שבת שלום. פרפרה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
1.
מעגלי יושר לך !!! אחלה !!!
דניאל,
ירושלים,
13/01/06 16:34
| |
|
|
|
|
|