 |
12.
''ניצחון'' הצורה?
5 לא בטוח,
מרכז,
12/10/06 21:47
|
''קוי'' (זרועות) התנועה הן במצוקה (הכתבה הקודמת) והן בביטחון הם הדבר שעימו אני הכי מתקשה להתמודד באיניאגרם. כוונתי היא שבעוד שתאור התיפוסים הוא עמוק ולעיתים קרובות (עבורי) חד ומפתיע (ואף מכאיב וחותך) אני חש אי נוחות לגבי התבנית הבסיסית שהיא הקובעת את ''קוי'' התנועה. לדוגמא, התלבטתי רבות בין 5 ל 9 (לגבי סיווג עצמי) ונראה לי שהיו תקופות בחיי בהן נעתי ל - 9 ולא ל -8 (ב''ביטחון''). ההתיחסות לדינמיקה של מצוקות ותקופות ביטחון בטיפולוגיה של האיניגרם היא הפרק העיקרי שבו הצורה - התשיעון - באה לידי ביטוי כנתון. אך אני נותר עם אי נוחות עמוקה לגבי ''הצדקת'' הניצחון הזה של הצורה על התוכן.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
יש משהו מדהים
מריאן,
חולון,
13/10/06 01:49
|
אם חושבים על זה, בכלל על התאמה בין טיפוסים לצורת האניאגרם, אפילו ללא ''התנועות''. משהו קפץ מהראש של מישהו בצורתו הסופית והשלמה - וזה עבד!! כמו חוקי ניוטון, אבל נוגע למבנה של אדם, הרבה יותר מסובך מאשר עצמים פיזיקאליים. כדי להבחין ב''תנועות'' דרושה הכרה טובה של הטיפוס הבסיסי, ואז אפשר לגלות דפוסים שמחוץ לטיפוס. אבל , מנסיוני של כמה שנים, זה עובד. הצורה משקפת את התוכן גם כאן.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אכן זו הפליאה
5 לא בטוח,
מרכז,
14/10/06 22:57
|
מריאן, והיא קימת, גם עבורי, לגבי כל מעשה יצירה, אך זה גם המקור לאי הנוחות האינטלקטואלית כשעולות טענות שאינני בטוח שהן ברות בחינה אמפירית... בשנים האחרונות אני עומד נפעם מול ציורים של Turner - אני ''יודע'' שהוא ראה את העולם ''נכון''.. אבל לדון ביצירותיו כתאוריה קוסמולוגית (ולא במובן המטפורי, שכן טרנר ודאי ''ברא'' עולם ומתיחס לראית העולם ה''מדעית'' של תקופתו בציוריו) או במסגרת ניסיון לברור אמפירי של מבנה היקום?
אינני חושב לכן שהאנלוגיה לחוקי ניוטון תקיפה (מעבר למשותף של מעשה היצירה). למשל, האם לא מוצדק לטעון שבמקרה של חוקי ניוטון וכד' יש פוטנציאל לבחינת הטענה/תיאוריה ''העובדת'' על ידי ''כל אחד'' בטיעון או אמפירית(פוטנציאלית..)? אך מי ובאיזה דרך יגלה את השגיאות שבאיניאגרם? (התשובה לשאלה רטורית זו לדעתי היא שרק על ידי ''יצירה'' חדשה ולא בשל גישה אמפירית או ניסוי וטעיה)...
אינני חושב שהמודל המדעי-פיזיקלי הוא המתאים ביותר , בשלב זה, לדיון באיניאגרם. אפילו בהתיחס למסגרת המסורת הכללית של מדעי הטבע והגישה הטכנולוגית אין הדיון דומה (לדוגמא, הקריטריונים הנדרשים מתרופה או אבחנה פסיכיאטרית שונים בתכלית, נראה לי, מהקריטריונים ''לבחינת'' האיניאגרם (ושוב, בשלב זה). והיסטורית, אני תוהה האם ''ממציא'' /י האיניגרם חשב/ו שהוא/הם עובדים במסגרת המסורת המדעית?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לדעתי
דן,
ישראל,
10/11/06 22:00
|
הדרך לבחינת האיניאגרם היא שונה מדרך בחינתה של תיאוריה פיסיקלית או תרופה רפואית.
הכיוון כאן הוא, בצורה ניקרת לעין, פסיכולוגי יותר.
השאלה היא לא האם הוא נכון או לא? אלא האם הוא מועיל או לא?
אם הוא מועיל, האם הוא מועיל לרוב האנשים, וספציפית האם הוא מועיל לך אישית?
אם אתה דן בעצמך וגילית שהוא מתאים ועוזר לך בחיים השאלה הבאה היא עד כמה הוא מועיל? מה המגבלות שלו (ובהכרח ישנם כאלה) וזו תהיה השאלה גם בכיוון של תועלת כללית לשימוש נרחב בתיאוריה לעזרה לאנשים.
זה מה שאני חושב כרגע מה דעתכם?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
11.
לצאת מעורי
בתיה,
תל אביב,
10/10/06 22:13
|
כמה טוב ,מסתבר שיש אופציה לאני שאינני אני. לנוע עד כדי לצאת מעורי מגניב... יותר מכל זו ממש הצלה,שלא נמות מהחד מימד.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
10.
Yesh li She'ela
Jaqueline 19,
Arad,
10/10/06 11:25
|
Whilst I do understand that Enea/gram or better known as Enea/gonia (9 angles in greek) is a dead fact , I am still perplexed to classify myself within. I could easily belong to four or 5 classifications at a single time. Is there any scientific explanation about its categorisation ? or it is arbitrary
הגב לתגובה זו
|
|
 |
E la donna e mobile , a woman of many facets
ל"ת
Zoe AlFassya,
Close to you,
11/10/06 08:29
|
|
 |
what type am i ?
avi,
tel aviv,
10/10/06 20:02
|
finding your real true type in the enneagram is not an easy and obvious task.I spent many hours and days wondering , contemplating and observing how little do i know my real inner self , my hidden motives and excusations for an unfulfilled life. But each one of us is only on type on this deep and meaningful map of personality and essence.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
dead fact?
מריאן,
חולון,
10/10/06 14:58
|
What do you mean by ''dead fact'' ? Also, I've never heard about Eneagonia, so I suppose it's something else. As to scientific explanation, I don't think there is any - but the same is true about psychology in general, and even about the Newton laws. They just work, like enneagram.,
הגב לתגובה זו
|
|
 |
...............A dead fact is :
Jacqueline 19,
11/10/06 08:24
|
I suppose Marian is a Romanian man's name .Si in limba romana semnifica: un fapt implinit .: Un fait accompli in limba franceza( I learnt some romanian from my neighboor Mariana . Enea/Gonia in greek means Eneagone or (tesha kodkodim)i Eneagram means the same or better : (tarshim tesha)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
9.
מה יקרה למדינת ישראל במצב של ביטחון
יפה,
כרמיאל,
10/10/06 09:01
|
האם ניתן לאפיין מדינה שלמה ע''פ האניאגרם ??. אולי זה יכול לעזור לנו להבין טוב יותר את ההתנהלות או האם זה תלוי במנהיג כזה או אחר...שווה לדעת. מה אתם אומרים זה אפשרי????
הגב לתגובה זו
|
|
 |
נושא מרתק
בני,
הוד השרון,
10/10/06 09:56
|
התנהלות אומות ,עמים ותהליכים הסטוריים נתנת להבנה חדשנית ועמוקה בעזרת האניאגרם. ישראל מאופינת כטיפוס 8. נתן להתבונן ולזהות במדויק! את התנהלות 8 , לדוגמה במלחמה האחרונה , ונתן לראות את האפשרויות הרחבות שנפרשות אם 8 חש בטחון ונע לכוון2 , יש מחקרים רבים בנושא .
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לא שקט
5 לא בטוח,
מרכז,
12/10/06 22:04
|
האם יש ''הצדקה'' תיאורתית (טיעונים) להפניית תובנות לגבי טיפוסי האנושות לאיפיון של חברות? מדינות? (מעבר להתיחסות מטפורית, מעט ביקורתית מעט משועשעת או מרשעת? מה הטיפוס של צרפת? לפני המהפכה? אחרי המהפכה?). אני חושב שנדרשת מידה רבה של ''עיגול פינות'' ואפילו מידה של ''פיספוס'' כדי להתיחס לחברות ול''אומות'' במונחים של האנשה - כיחידים... (כמובן שהיהודים הם טיפוס ... וכו').
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לדעתי יש הצדקה
מריאן,
חולון,
13/10/06 02:05
|
אבל המקום כאן לא מספיק כדי לפתח את הנושא. תנסה לחשוב מדוע יש רק מספר קטן של טיפוסים, ולא רצף ?מדובר בסיפור מסויים וקוהרנטי שאנחנו מספרים לעצמנו על עצמנו, נכון? אני חושב שדבר דומה קורה גם ברמה של חברות ואומות - שם זה נקרה ''תרבות''. כולם למשל מדברים על ה''אופי הגרמני'' . האם היית יכול לסווג אותו כטיפוס של אניאגרם?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
נקודה מעניינת
5 לא בטוח,
מרכז,
14/10/06 22:17
|
אני נוטה לחשוב ש''הפוטנציאל'' של חברות הוא אולי האפשרות ליצר רצפים וצרופים. ובאשר לתרבות ו''הסיפור שאנו מספרים לעצמנו'' אני חושב שאי אפשר לבטל את הטענה שהם משתנים - בניגוד לרעיון שגלום באיניאגרם בדבר הזהות המתמשכת של הטיפוס (למרות ''התנועות'' ומעבר למהלך הסוער של ההתנסות/חיים/לימוד).
אינני חושב של''אופי לאומי'' ולסיפורים שאנחנו (מי זה? אני ואתה?) מספרים על עצמנו יש תוקף מעבר למה שברוח טובה קראתי ''מטפורות''. בניגוד ליחיד כיחידה ביולוגית (יחודית גנטית) המסגרת של חברה (שמיצרת תרבות) היא הרבה פחות אוניטרית - יש בה הרבה יחידים וקבוצות ולעיתים מיעוט קטן ומאוד שונה (בעיני עצמו ובעיני החברה) משפיע על התרבות הרבה יותר מהרוב והקונסזוס. אני חושב שהבעיה ב''מתיחת'' טיפוסי אינדיבידואלים לחברות, עמים, וכו, היא פתיחת פתח למספר הכללות שגויות לא פחות מאשר למספר תובנות.
הערך המטפורי (אני ממשיך לטעון) של ''הכר את עצמך'' ו''התפתח'' או ''התפקח'' לגבי חברות נראה לי מאד אבל הוא בעיקרו פניה ליחידים המרכיבים את החברה, הלא כן? נדמה לי שהאיניאגרם מעלה את הטענה החשובה שכל טיפוס עשוי לראות למשל את ה''סיפור הלאומי'' בצורה שונה לחלוטין מטיפוס אחר... נראה לי גם ש''מתיחת'' האיניאגרם לחברות מעלה שאלות כמו: מי קובע? (מה הסיפור שאנו מספרים לעצמנו) או במילים אחרות, מי ממלא את שאלון הטיפוסים??? ומתי? האם בפרספקטיבה היסטורית אין שינויים מהפכניים בסיפור (מי הוא יהודי (לפני ואחרי החורבן ומהפכת יבנה)? מי הוא אירופאי? מי הוא רומאי (לפני ואחרי המעבר לנצרות?) בניגוד לעמדה הנחרצת של האיניאגרם באשר לזהות המתמשכת של הטיפוס. (;
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אני חולק עליך
דן,
ישראל,
10/11/06 22:08
|
דיון בעולם הפנימי חייב בסיס לוגי מסויים, האיניאגרם הוא לוגיקה כלשהי.
כל דיון הוא לוגי מעצם הגדרתו אחרת איננו דיון. (אלא אם כן בקואנים אני עוסקים ;) )
טענה נוספת: (ולהבהרה, אינני יהודי מאמין ושומר מצוות, או מתעסק בקבלה, ובהחלט אינני מקור מוסמך בנושא, אך מהכירותי האישית) במסורת היהודית ישנם דיונים מעמיקים מאין כמוהם בנפש האדם, אמנם בסיסם הוא לא פיסיקלי, אך בהחלט בעל לוגיקה חזקה ביותר.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
עכשיו שאני יודע מי אתה ...
מריאן,
חולון,
25/10/06 13:24
|
אתם מדענים מזכירים לי מישהו שיושב מתחת לפנס ומחפש מפתחות למרות שהוא יודע שהם לא פה. גישה מדעית לעולם לא תביא אותך להבנה של העולם הפנימי שלך. בכלל, כל דיון בעולם הפנימי הנו חסר כל בסיס מדעי (במובן חוקי פיזיקה ולוגיקה). ואני משוכנע שאתה יודע זאת.
לעצם העניין, תסתכל על עם ישראל שכאמור הטענה היא שהוא ''טיפוס'' 8. התכונה הראשית של 8 היא ''נקמה'' - ''עין תחת עין''. הוא רואה את עצמו ואחרים דרך המשקפיים של חולשה/חוזק בלבד. לדוגמא, כשמישהו מושיט לו יד לשלום, בשבילו זה פשוט סימן חולשה. מזכיר לך משהו?
בתקופה של אי ביטחון 8 נע ל-5. עם ישראל בגולה ? והציונות החזירה אותו ל-8 - מה דעתך?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תודה בני - לגבי מדינות נוספות
יפה,
כרמיאל,
10/10/06 23:34
|
האם ישראל ספציפית מגדרת 8 או באופן כללי מדינות בגלל המנהיגות .... האם למדינות כמו הודו או תאילנד יפן ישנם מאפיינים מסויימים לעומת מדינות המערב כמו קנדה גרמניה איטליה.. היכן ניתן למצא את האינפורמציה על כך????.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
8.
לא מוזר ששמו בראש הכתבה תמונה של כל-כך-לא-אניאגרם כ''אניאגרם''?
אני אגרם?,
בדרך כלל לא.,
10/10/06 00:38
|
נכון, לתשיעון שבראש המאמר ולאניאגרם יש תשע זוויות, אבל מה לעשות, לא שניהם אניאגרמים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
אני היחיד שהכתבה מדייקת לגביו??
אריאל,
ת''א,
09/10/06 22:55
|
המעבר מ9 ל6 מתאר את ההתנהגות שלי כמעט במדויק.
הלוואי שכל הזמן הייתי נע בין 9 ל-6
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אתה לא היחיד אריאל -
4 טהור,
10/10/06 21:58
|
הכתבה הזו הובילה אותי לחנות הספרים הקרובה למקום מגוריי... שם כשהספר פתוח לפניי הבנתי שאני 4 טהור. התלבטתי אם לקנות את הספר, כי גם אם הוא מדייק לגביי אז אין בו משהו שלא ידעתי על עצמי קודם (כמו ללכת למגדת עתידות שתגלה לי שיש לי 2 אחים ואחות...). אבל מה עושים עם המידע הזה, ובכלל מה עושים עם כל המודעות הזו ?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אם מגדת עתידות
מריאן,
חולון,
11/10/06 17:42
|
הייתה אומרת לי במדוייק מספר האחים שלי, הייתי המום, למען האמת. היא יודעת! אם אניאגרם יודע לתאר אותי במדויק, אני מזועזע. חשבתי שאני כל כך מיוחד ויחיד בעולם - ופתאם מתברר שכל המיוחדות שלי היא רק בדמיון שלי - זה משאיר אותך אדיש?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מריאן, אחרי שהתנערנו מאדישותנו. מה עושים עם זה ?
ל"ת
4 טהור,
11/10/06 18:35
|
|
 |
אתה מתכוון
מריאן,
חולון,
12/10/06 00:26
|
''נניח שאתנער מאדישותי, מה עושים עם זה''. אני לא יודע מה מעורר את הסקרנות שלך. האם הבנה של עצמך ושל אחרים זה ''עושים עם זה'' בשבילך? קרה לך שעשית דברים שלא רצית לעשות ? (לי קרה - הרבה). רוצה לדעת למה ? או למה אנשים נפגעים ממך בלי שהתכוונת? אם שאלות מסוג זה לא מעניינות אותך, אז אולי באמת אין מה לעשות עם אניאגרם.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מריאן
4 טהור,
12/10/06 09:03
|
|
 |
תגליות
בני,
הוד השרון,
10/10/06 22:55
|
האם הכרת לפני קריאת הפרק על 4 את תכונות המהות? את המימד הרוחני ? תמהני
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לבני מהוד השרון
4 טהור,
11/10/06 09:56
|
|
 |
6.
במצב של עייפות כל 9 הטיפוסים נעים לכיוון המיטה
ל"ת
לילה טוב,
09/10/06 22:49
|
|
 |
5.
כלי יעיל לשיפור איכות החיים
רוני,
רמת גן,
09/10/06 22:24
|
למקרא סדרת הכתבות המרתקת, אני שואל את עצמי למה לא הפך האנאגרם לכלי נפוץ יותר? על פי התרשמותי זה עשוי להוות כלי שמאפשר למתעניינים להכיר את עצמם, את ''הכפתורים שמפעילים אותם'' וגם כלי לשיפור היחסים עם הסביבה (בני זוג, עמיתים לעבודה, ''בוסים'' וכד'), הבנת המנגנונים הפועלים עלינו ועל האחרים זה מנוף בלתי רגיל לשיפור היחסים הבינאישיים. האם קיים פורום ראוי לשמו, קבוע ובעברית למתעניינים בנושא? ומתי ההמשך לכתבות?!?!?!?
משמונה עם כנף בבירור
הגב לתגובה זו
|
|
 |
כי לא קל להתבונן באופן רציף
חן,
10/10/06 00:34
|
בעצמך ו/או באחרים, ולא משנה כמה יעילה ומוכחת השיטה. ההתבוננות - תוך שימוש באניאגרם ובכל שיטה אחרת - תישאר נחלתו של אחוז קטן. זה באמת מפליא אותך כל כך?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
יש ויש, הרבה אפילו, נסה חיפוש קצר באינטרנט
נעמה,
09/10/06 22:41
|
בארץ יש את ''המרכז הישראלי לאניאגרם'' ובחו''ל המון מסגרות ופורומים.. בהצלחה
מתשע
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
now help someone with this data
bla bla bla,
09/10/06 19:41
|
|
 |
enneagram is real
בני,
הוד השרון,
09/10/06 20:40
|
If you really want help ,need help , are able to observe true words and ideas, able to leave behind the bla bla bla.,study the enneagram. Be humble observant and change might come.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
**בחיי, בחלק הזה - צדקו מילה במילה!
ל"ת
מאור,
גוש דן,
09/10/06 19:06
|
|
 |
מסקרן לשמוע מה צודק כאן בשבילך?
מאיר,
גוש שלום,
09/10/06 22:43
|
|
 |
2.
תנועה לאגו נפוח?
יואב,
רחובות,
09/10/06 18:14
|
האם מצבי בטחון עלולים לנפח את האגו? האם בטחון יתר לא מרחיק מהמהות?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
1.
הלוואי ויכולנו להיות במצב כזה כל הזמן!
ל"ת
לומדת,
תל אביב,
09/10/06 17:50
|
|