הסיפור שהאני הוא המערכת עצמה המכלול, אינו פחות סיפורי מהסיפור שהאני מרחף מעל למערכת ומכוון אותה מבחוץ. ולומר בכזה ביטחון ש:''האמת היא שאין לנו נשמה כזו'', זו אמירה שחצנית ומגוחכת לא פחות מהניסוי של ליבט ומהמסקנות שלו. אם בכל מקרה מספרים סיפור, כבר עדיף סיפור עם משמעות, ובוודאי שאי אפשר לקרוא לסיפור שלך אמת. הוא פשוט האמונה המועדפת עליך.
ברכות על המרת הדת שעברת למוניזם-מטריאליסטי. אתה עוד צעיר. אי שם בהמשך הדרך אולי מצפה לך המרת דת נוספת למוניזם-רוחני או השד יודע מה, כך שעדיין מוקדם לדבר על אמיתות מוחלטות ולקבוע מסמרות.
לא מתיישבת אצלי ההתנשאות שלך על הדואליסטים בטענה שהם אינם מוכנים להודות במה שהם אינם יודעים ומעדיפים תשובות קלות כדי לא לחשוב, מפני שנראה לי שזו בדיוק הדרך שבה בחרת בעצמך. בחרת להפסיק לחשוב, כי זה קשה מטריד ומסובך, ולטעון שהכל חומר.
ההתפתחות המאכזבת הזו היא לא משהו אינדיבידואלי אלא חלק ממגמה סוחפת של בודהיסטים-מודרניים-''משכילים''-יתר-על המידה-שלא-לטובתם.
כשאני שומע בודהיסטים שמאמינים בקיומם של מצבי תודעה טראנסצנדנטליים, בנירוואנה למשל, ובכך שהאדם עובר מגלגול לגלגול וצובר קארמה טובה או רעה שמעצבת את תנאי חייו העתידיים, ובכך שהבודהא היה בודהיסאטווה בגילגולים שקדמו לגילגול האחרון שלו כבודהא, אבל לא מאמינים בקיומה של נשמה, אני לא יודע אם לצחוק או לבכות.
בודהיסטים כאלה הופכים את הבודהיזם לבדיחה עצובה.
נראה שככל שהבודהיסטים בימינו יותר ''משכילים'', כך הם מרוקנים יותר את הבודהיזם מהתוכן המהותי שלו ועוסקים בהתפלספות ריקה מתוכן.
הבודהיזם הוא דת. שונה מעט מעט מהדתות המונותיאיסטיות, אבל דת מובהקת במובן שהוא מפנה למצבי קיום והוויה שהם מעבר לתפישת החושים. אם מרוקנים את הבודהיזם מהמיסטיקה שלו נשארים עם פסיכולוגיה רדודה מאוד, שלא לומר פסיכולוגיה, בגרוש גם היא אם כוללת המון מילים אקזוטיות.
אני מתקשה להבין איך אפשר להיות בודהיסט, ללמד בודהיזם, לשאת עיניים אל הבודהא, אל החכמה שלו ואל ההבנה שלו, ובה בעת להשליך 90% מדבריו לפח וליטול מהם רק את מה שמתאים להשקפת העולם החדשה שלך ולתרץ את כל דבריו שלא מתאימים לאותה ההשקפה ב...מה ? בורות ? אמונות טפלות ?
כשהבודהא נשאל ישירות על קיומה של נשמה הוא התחמק מלענות על השאלה, ואילו אתה כבר יודע בוודאות מהי האמת מוחלטת ?
בהזדמנויות אחרות, כשהוא סיפר על זכרונותיו האישיים מהגלגולים הקודמים שלו או דיבר על קארמה, הוא ענה בעקיפין על השאלה הזו בדיוק, והתיאורים שלו אינם עולים בקנה אחד עם המוניזם המטריאליסטי שלך. איך סיבתיות קארמתית עוברת מגלגול לגלגול ? דרך מתווך חומרי ?
איך אתה מקבל את דבריו על האפשרות לשחרור מסבל או על הנירוואנה שאותה ניתן לתאר רק על דרך השלילה מפני שאין דבר בעולם החושים שאפשר לשאוב ממנו דימויים שיתארו אותה, ולא מקבל את דבריו על גלגול נשמות וקארמה ?
האם לאחת מהתופעות הללו יש הוכחות מדעיות מעבר להצהרות סובייקטיביות ?
הצורך להצטייר כמדעי ושפוי כביכול, אבל ללא חקירה עצמית מעמיקה, מזכיר לי יהודי שמאמין שהעולם נברא בשישה ימים, אבל לועג לנוצרי שמאמין שישו הוא התגשמות אנושית של אלוהים. מצחיק נכון ? כי אם הראשון אפשרי אז בוודאי שגם השני אפשרי. כשאתה כותב שהאמת היא שאין נשמה ומדבר כבודהיסט זה נשמע לי מצחיק באותה מידה.
צריך להחליט אם בודהא היה באמת חכם שהתעורר, או שהוא היה קבצן הוזה הזיות שמוחו מלא באמונות טפלות על גלגולי נשמות ושאר חרטות של דואליסטים שמסרבים לחקור לעומק.
בכל מקרה, אני לא רואה איך אתה יכול לאמץ את המוניזם המטריאליסטי מבלי להפוך את הבודהיזם שלך לבדיחה.
הגב לתגובה זו