 |
18.
40
ק. ס. האגדי,
19/03/07 06:31
|
|
 |
17.
קראתיהו ואגיבמו
שורלק,
18/03/07 06:49
|
ניכר שלנער ערן גולדשטיין יש פוטנציאל נאה להפוך איש משכיל שלא לאמר גבר רב מידות. עם זאת יש להצטער על רעמת תלתליו ומוסיקת היכר הזורמת בראשו. במילים אחרות- דוקא בחור די בסדר, רק החברים, אוי ויי.
רות סלומון לבית בכר.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
16.
איזה יופי!!!! תודה!!
עמיחי,
17/03/07 14:06
|
מדהים, במיוחד הפיסקה האחרונה ומוסר ההשכל! בתור אחד שהיה בחצרות מאסטרים רבים ולמד אצל מאסטרים רבים: זה נכון. לא להימנע משום דבר, ללמוד מכל מה שאפשר בדרך, מכל מאסטר, אך לעולם לא להאחז בדבר, תמיד להמשיך הלאה, להתמסר לחלוטין מבלי להאחז לעולם בשום חוויה, תובנה, תורה או מורה... או בקיצור, לזרום כמו נהר: שקט אך עוצמתי, תמיד בנתיבו אך בזרימה, נח בתוך עצמו אך לנצח בתנועה.
תודה לך
הגב לתגובה זו
|
|
 |
15.
אך ההקבלה
תמר ושמעון,
15/03/07 01:43
|
בין לבן יעקב יתרו משה היא טעונה בעוד שהכשרתו כביכול של יעקב אצל לבן היתה בהפרדות ובשלילה, הכשרתו של משה אצל יתרו היא מפרה והכרחית לתהליכי ההשלמה של כל הקטבים, בין יעקב ולבן כלול המטען המשולש שבין יתרו פרעה משה יתרו כשלבן התפצל ליתרו ופרעה כלמר הגורם השלילי עבר שינוי והתפתחות אל הימין החסד מקורות השפע המאוחדים של הקיום כשמשה כשליח האלוהים בעצם היותו תלמיד אצל יתרו משלים את יתרו ומחבר אותו אל האלוהים לבן אינו נשלם ישרות מול יעקב אלא דרך שתי בנותיו וצאצאיו בני בנותיו כל מאסטר וכל תלמיד בעצם המפגש ביניהם נוצרת העברה והתפתחות אל השלמות
הגב לתגובה זו
|
|
 |
14.
ההקבלה
תמר ושמעון,
15/03/07 01:23
|
|
 |
13.
אז מתי היהדות ''ננעלה'' והחלה לנכס את אלוהים לעצמה?
ל"ת
שי,
14/03/07 11:45
|
|
 |
12.
לענ''ד טעית במסקנה - בגדול!!!
עוד דוגמא,
14/03/07 07:33
|
לבן היה המורה הרוחני של בלעם
לבן הרשע היה גדול המכשפים - שאין איש יכול לעמוד בפניו וכולם פחדו ממנו
ויעקב - בעזרת ה', שהתגלה ללבן ואמר לו בערך ככה: ''אם תגע ביעקב חבל על הזמן ....''
לא נגע ביעקב
ואז כשבא לפגוש בעשו אמר לו - עם לבן גרתי 20 שנה ולא רק זה אלא יצאתי משליטתו ברכוש גדול ועם בנותיו....
ולכן עשו פחד ממנו כי ידע שלבן מסוגל להרוג בפיו (לשין הזהר)
וגם בעצם לאברהם היו קטעים כאלה
ובכלל כל קדוש ישראל עומדת מולו טומאה גדולה שהוא גובר עליה - אחרת לא יהיה קדוש ישראל ....
ולכן בעצם התיאוריה היפה שלך לגבי האמת הגלובאלית המשותפת לכל העמים ושחכמי ישראל האמיתיים אוחזים בה - היא קצת סילוף לענ''ד
לענ''ד מדובר בהתגברות של גדולי ישראל - על גדולי הקליפות -- ולא אהבה לדרכם יש כאן ולא ביוק לימוד מהם -- אלא התגברות על כוחות הטומאה הגדולים....
הגב לתגובה זו
|
|
 |
11.
ממש, אבל ממש יפה!!!
ת''ת,
13/03/07 22:39
|
|
 |
10.
כתבה נחמדה, אם כי לא הבנתי מה המימד ה-''ניו אייג'י שלה''
יהושוע,
בן נון,
13/03/07 22:17
|
פרשת יתרו מתארת את מבנה ומקורה של התשתית החוקתית שהוצבה בפני החברה הישראלית המתהווה בראשית דרכה. שני אלה - המבנה והמקור, לא נוצרו בתוך העם או ביוזמתו: המבנה מוצע למשה, מנהיג העם, על-די חותנו, יתרו כהן-מדין, המפרט באוזניו את המערכת המשפטית ההיררכית לרמותיה השונות, לאחר שיציג בפניהם. ההנחייה מתייחסת גם לאפיים ולטוהר כפיהם של האנשים האמורים לשמש שופטים לעם בכל רמה ורמה. המקור לאותם חוקים של המערכת המשפטית לפיהם ינהג העם הוא מקור אלוהי, והפרקים י''ט-כ' מוקדשים לתיאור המעמד בו מועברת החוקה מאלוהים לעמו הנבחר, וכן את דברי ההקדמה לברית, בדמות עשרת הדברות. השפעתו של מעמד זה על העם מתוארת בפרשה זו כהשפעת מפגש האנושי עם האלוהי, מתוך אימה וחרדת-קודש, ואכן, מעמד הר-סיני נחשב בחוגים היהודיים-הדתיים עד עצם היום הזה לא רק כייחודי, בהיותו חוויית ההתגלות האלוהית להמוני-אדם בתולדות הדתות, אלא גם כמעמד הקדוש ביותר לעם היהודי. יתרו התווה את הדרך לבחירת השופטים ובניית המערכת השיפוטית בישראל. הוא היה הראשון שהציע להפריד את הרשות השיפוטית מהרשות המחוקקת, בהציעו למשה: ''הֱיֵה אתה לָעָם מול הא-לֹהים'' (יח:יט), כלומר יתרו מציע למשה להביא את החוקים מה' ואילו הרשות השופטת תפעל לפיהם. עוד הערה מעניינת, חז''ל ומפרשי התורה נחלקו אם יתרו בא אל משה לפני מתן תורה או אחריו. י. ליבוביץ המקבל את הגישה לפיה יתרו הגיע לפני מתן תורה, למד מכך כי ''קיום התורה באמצעות הפעלת כוח אנושי היווה הסימן המוקדם למתן-תורה שבא מיד לאחר הנחת יסוד גדולה זו… הנהגת משטר החוק והמשפט בידי האדם קדמה למתן-התורה האלוהית, ומכאן יש מקום לומר שאין התורה הא-והית ניתנת לבני-אדם, אלא אם הם עצמם מכשירים עצמם ואת חברתם לקבלת התורה האלוהית'' לגבי משמעות השם: משמעות השם: נעלה, מרומם, עדיף, מהשורש יֶתֶר, יִתְרוֹן לדעת מומחים, בשפה המצרית העתיקה 'יתר' פירושו 'נהר גדול'. למתן שם כזה לבן-המדבר יש משמעות סִמלית עמוקה.
בסה''כ כתבה נחמדה, אם כי לא הבנתי מה המימד ה-''ניו אייג'י שלה''
הגב לתגובה זו
|
|
 |
הכתבה ממש נחמדה.
שי,
14/03/07 11:43
|
אם זה עשה לך לחשוב והביא אותך לכזו כתיבה כנראה שהכתבה ממש נחמדה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אכן כן, הלוואי וכל הטורים כאן היו באיכות הזו, לצערי רובם הזויים
יהושוע בן נון,
14/03/07 21:48
|
|
 |
9.
אכן, ניו איג' במיטבו וכל הכבוד על הכתיבה
ל"ת
מעין,
13/03/07 21:14
|
|
 |
8.
אהבתי, מעניין עד מאד
ליטל,
13/03/07 17:59
|
|
 |
7.
משה השתלם אצל אחאנתון
ע',
י''ם,
13/03/07 17:44
|
ידוע כבר ממלומדים מהעת העתיקה ומהעת החדשה (לדג' פרויד) כי משה השתלם במסגרת האליטה המצרית ולמד את המשנה המונותיאסטית מבית מדרשו של אחאנתון
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
יפה מאד ערן ! כל הכבוד... ותוספת
דניאל,
ירושלים,
13/03/07 17:35
|
קטנה אם יורשה לי. כי באמת כתבת וחידשת מאד יפה את העניין של הבריחה של משה ל''השתלמות'' אצל יתרו. וגם את ''מי שם פה לאדם'' כשלב הבא של לימודו של משה מעשיית הכשפים של יתרו. אז התוספת הקטנה היא שהגמרא במסכת ברכות (לא אני לא כמו שאני נשמע...) אומרת שיש הבדל בין לברך מישהו ב''לך לשלום'' ל''לך בשלום''. ''לך בשלום'' - הכוונה היא ''לך בשלמות שכבר הגעת אליה'' כלומר אין לך צורך להשתלם עוד. וזו ברכה שמברכים בדרך כלל מישהו שמת ועשה את תפקידו בעולם. ''לך לשלום'' לעומת זאת, מכוונת שהאדם ''ילך לשלמות'' כלומר שבדרכו הלאה ישתלם עוד ועוד. וזו ברכה שמברכים מישהו שחי ונושם, כי כל עוד חי הוא יכול הוא להגיע לשלמות שלו
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
גולדשטיין, אין מה להגיד, השתפרת.
ל"ת
עדי א.,
13/03/07 16:25
|
|
 |
4.
מאמר מעניין
מעוז,
השרון,
13/03/07 16:18
|
חסרות פה כמה נקודות חשובות:
- הניסיון להבין מה קורה מתחת לפני השטח בסיפור המקראי הוא בעייתי - אין הרבה פרטים וצריך ''לנחש'' מה קורה. זה מביא לכך שכל אחד יכול למצוא ''מה שבא לו''.
- רצוי לא להתעלם מהמדרשים הרבים הקיימים בארון הספרים היהודי שאומרים בין השאר:
- משה התחנך בחצר פרעה וקיבל ידע נסתר וחניכות רוחניות בזמן הזה. - ידוע (על פי המדרש) שמשה היה מלך כוש במשך עשרות שנים ובעצם עשה סטאז' בהנהגת עם בזמן הזה.
מעבר לכך - הסקת המסקנה שהיו בין יתרו ומשה יחסי מורה-תלמיד קלאסיים, נראה לי די מרחיק לכת.
והכי חשוב - האם אתה היית אצל מאסטר כלשהו, במערכת יחסים של מורה-תלמיד?
וחוץ מזה המאמר מעניין ומביא רעיונות יפים.
מעוז
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
הרעיון יפה
פסיק,
13/03/07 16:09
|
רק מן הראוי לציין שני פרטים חשובים: ------------------------------------------ 1) פרט חשוב ביותר שלא הזכרת בהתפתחות משה: משה גדל והתחנך בבית-מלוכה כנסיך מצרי וכנסיך, הוא מן הסתם חונך להנהיג בעתיד ולשלוט בעם, כך שמן הסתם היה לו ידע בשליטה בהמונים.
אשר לחרטומים - החרטומים היו חלק מחצר המלוכה כך שמשה מן הסתם פגש בהם: ראה והכיר את יכולותיהם. מה שאומר שהמפגש בהם מאוחר יותר לא היה לו זר וחדש רק המעמד שלו עצמו השתנה.
מי יודע - אולי הוא אפילו למד מהם דבר אחד או שניים ?! תן דעתך שכאשר משה משליך את המטה ארצה והמטה הופך לנחש, החרטומים עושים בדיוק את אותו הדבר וגם מטיהם הופכים לנחשים. משמע שהידע הזה היה אצל החרטומים ולא רק אצל משה, רק שמשה, בשלב הזה, התעלה עליהם ביכולותיו.
2) אשר ליתרו / רעואל (רועה האל) -יתרו הוא למעשה נבי-שוע, הנביא הגדול של הדת הדרוזית. כך שמן הסתם יש פרטים רבים שחסרים אודותיו.
כל שאנו יודעים עליו שהוא היה כוהן מדין ושככל הנראה היה בעל ידע רב בשלטון, בהנהגה וככל הנראה הבין מהו צדק ומשפט שכן אחרת לא היה יכול לתת עיצה בסדר גודל כזה למשה.
רועה צאן פשוט לא מעניק כאלו עיצות לשליטה בהמונים אלא אם יש לו ידע רחב והבנה עמוקה של המציאות, בטח שלא לאדם כמו משה.
יום טוב.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
2.
חלש מאד
ל"ת
ניר,
ירושלים,
13/03/07 16:01
|
|
 |
1.
וואוו...אתה טוב !!
אור לוי,
13/03/07 15:04
|
אחד הטובים... אהבתי מאוד, חזק !! המשך ימים נפלאים חמימים ובהירים, אור
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מה זה אור? בלי שיר?
ל"ת
משורר הדלות,
13/03/07 22:18
|
|