שאלת הפלסבו היא כבר שאלה אחרת. ההשפעות של אפקט הפלסבו אינן שנויות במחלוקת, אבל הן מכניסות אותנו לשדה מוקשים. מטפל אמפטי שמרעיף על המטופל אהבה ומצליח לפתח אצלו אמונה ותקווה, מעורר במטופל כוחות ריפוי חזקים ביותר שלעיתים נדירות די בהם כדי לרפא את שורש המחלה, ולעיתים קרובות יותר יש בהם כדי להביא לפחות להקלה סימפטומטית (שבמצבי חולי מסויימים היא דבר גדול כשלעצמו).
וכאן נשאלת השאלה האם כדי להפיח במטופל אמונה ותקווה, יש לתת למטפל רשיון לשקר לו. זו השאלה הקשה וכאן שדה המוקשים. אם רוצים לאפשר למטפל לעורר במטופל את אותם כוחות ריפוי, אז לכאורה צריך לאפשר לו להוסיף לתמונת המציאות של המטופל גם רעיונות מעוררים שאינם בהכרח תואמים למציאות האובייקטיבית. בעוד שהמחשבה אינה יוצרת מציאות באותו מובן פשטני שרבים היו רוצים להאמין בו וזה לא משנה כמה סרטים יעשו על זה (כי אם כן אז כולנו היינו נשארים צעירים לנצח, וחברי קבוצת הפיזיקל אימורטליטי שמתים כמו זבובים כבר הוכיחו לכולנו שחשיבה חיובית עדיין לא חילצה אף אחד מהקבר), אבל היא כן יכולה להשפיע על המציאות, במידה כלשהי, גם ברמה הפיזיולוגית.
אם אנחנו מתירים רישיון כזה, אז הוא חייב להיות כפוף לכללי אתיקה קפדניים שלא כאן המקום לפרוט אותם לפרוטות, אבל העיקרון הראשי שלהם צריך להיות שכל רעיון שאינו בהכרח תואם למציאות שמועבר למטופל יהיה מעוגן רק בטובתו הבלעדית של המטופל ולא בצורך של המטפל להאדיר את עצמו, את כישוריו ויכולותיו, ואת חשבון הבנק שלו, על חשבונם של אומללים. זה ידרוש מהמטפל גם יכולת גבוהה מאוד של עמידה על טיבו ואופיו של המטופל כי לכל אדם תתאים מידה שונה של אי-אמת כדי לעורר בו תקווה ואמונה, וחריגות מהמינון האינדיבידואלי יכולות להביא לתוצאה הפוכה שתגרום למטופל להזניח אפשרויות טיפול חלופיות ויעילות, או, מצד שני, לאדישות מוחלטת כלפי הרעיונות סותרי-המציאות. מספר המטפלים שיש להם את הכישורים המתאימים על מנת להגיע למנת השקר/פלסבו המדויקת המתאימה למטופל ספציפי קטנה ביותר, ומספר המטפלים שמעדיפים את טובתו של המטופל על טובתם האישית הוא הרבה יותר נדיר מכפי שהיינו רוצים להאמין.
כל זה מביא אותי למסקנה שאסור להעניק לאף מטפל רשיון לשקר, אפילו לא כשהמטרה המוצהרת היא טובת המטופל, גם מהסיבות שהוזכרו וגם מפני שאף מטפל לא יוכל לעשות שימוש לטובה בשקר לאורך זמן.
הפיתרון שאני מציע הוא ללמד מטופלים בצורה ישירה את ההשפעות המיטיבות שיש לכוחו של הדימיון על כוחות הריפוי שלהם, ולעודד אותם לעשות בו שימוש מודע ורצוני, שבהדרכה נכונה הוא אפילו יעיל יותר מהשפעה עקיפה שמגיעה מצד שלישי, ולא לעשות בו שימוש עקיף ומניפולטיבי בסגנון כותבי הקמיעות, סגנון שגם אם הוא מתחיל מכוונות טובות, כמעט תמיד הופך בסופו של דבר לכלי שמשרת את המטפל יותר מאשר את המטופל, כמו את אלו שכותבים ספרים על התעשרות בעזרת כוח המחשבה, ולא את העניים שרוכשים את הספרים הללו.
הגב לתגובה זו