 |
14.
אתה חושב שnge היא סדרה כבדה?
תומר,
קרית אונו,
10/11/07 15:05
|
נסה את פראנויה אייג'נט, או סריאל אקספרימנט ליין. בעולם האנימה נדמה לי שאסור להשתמש במילה ''הכי'', כי תמיד אפשר למצוא יותר, עם כל הכבוד לסדרה המהוללת (האנימה הראשונה שלי מבין 70 שונות שנחות בסידי קייס היפה שלי עד כה-אני מעריץ אותה) אני חושב שישנן אנימות מעט יותר מורכבות ודורשות מחשבה. (סיקור טוב אגב.)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
13.
הירגאנה
משה,
26/09/07 00:25
|
היראגאנה הינה אופן כתיבת אותיות יפאניות המשמשות כ800 שנה הינם זהות לכתב העיברי הקדום ,ראה אתרwww.bujinkan-ninjutsu.de
הגב לתגובה זו
|
|
 |
12.
איפה אפשר לראות\\להשיג את הסדרה?
ל"ת
אושו ג'וינג סה,
25/09/07 19:19
|
|
 |
11.
תודה רבה מאוד. באמת. זה מעניין ונשמע כיף לאללה.
מהלומי,
25/09/07 18:52
|
ליפנים יש רוח מיוחדת וחזקה. לפעמים אפשר להרגיש אותה בסרטים טובים שלהם. יש הרבה מה ללמוד מהם, רק בזהירות.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
10.
תשמע, תנסה להיות יותר בררני בבחירת המילים שלך
ארז,
25/09/07 16:42
|
למשפט ''ראשומונים שמספרים את אותו הסוף מנקודות מבט שונות לחלוטין מבחינה מטאפיזית'' אין משמעות. גם לא למשפט ''האווה שתא הטייס שלה מלא לא באינפורמציה חישובית אלא במעין שיקופים של דימויים מנטליים''. בסופו של דבר נדמה לי שאתה בחור מאוד אינטליגנטי שעושה שימוש חופשי מדי באוצר המילים העשיר שלו.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
9.
אם צופים בפרק 13 מהסוף להתחלה בהילוך איטי תוך כדי השמיעת דיאלוגים
הידעת?,
25/09/07 14:52
|
של הפרק האחרון בסדרה ובזמן השפעת משקה האיווסקה מתגלה האמת המופלאה שמאחורי נפלאות הקבלה. וזה מה ששי טובלי ידע כבר מזמן: הומואים אינם מתחלפים הם רק השלכה קוסמית של המציאות המקבילה על הצורות! נהדר! אהבה רבה! קדושה! זה קוסמי!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
8.
נאלץ לא להסכים...
Rasputin,
25/09/07 14:43
|
אני יודע מקריאת הכתבות שלך שיש לך רוח מאוד יצירתית בכל הקשור ללתת פירושים מוזרים לדברים (ע''ע הכתבה על הנגינה של קורט קוביין, הכתבות על סקונד לייף וכו') אבל פה קצת חצית את הקו. אני יכול לסכם את הקטע של הדמות הראשית במשפט אחד: ילד שאבא שלו עזב אותו רוצה להוכיח לו שהוא ראוי להיות לו בן. יש תופעה ביפן שנקראת '':היקיקומורי''- ילדים שמסתגרים חודשים ועד שנים בחדר בגלל דיכאון, אומרים שהסיבה היא הדרישות הלימודיות הגבוהות שדורשים מהיפנים כבר מגיל מאוד צעיא. יכול להיות שיש יותר כמובן, אבל ברגע שכתבת משהו כמו ''אוונגליון היא אוונגרד טהור במיטבו. היא אוונגארד של הקולנוע, האנימציה, הפסיכולוגיה, הפילוסופיה, התיאולוגיה, המיסטיקה, הקבלה והרוח האנושית.'' ואז כתבת שזה דומה ל''רוח שבמעטפת''... חשפת את הכיסוי. תמיד שמעתי שהסרט הנ''ל הוא הכי פילוסופי באנימה, לפחות מהידועים. צפיתי בו. ובתכלס, זה פסוודו פילוסופיה. אז כן, הPuppet Master מתחיל לדבר על זה שהוא תוכנה ושבני אדם הם גם תוכנות והDNA הוא השפת תיכנות. בסצנה הזו יש גם עץ על הקיר (שמזכיר את העץ הקבלי בתחילת אוונגליון), אבל פה זה מתחיל ופה זה נגמר.
באשר לשמות הדמויות, זה לא ממש הרשים אותי שיש דמויות תנכיות שכל העולם מכיר (אדם, חווה, לילית), וגם הסיפור על הנפילים הוא מספיק פופולרי (אריך וון דניקן, סיטשין) כדי לעשות ממנו Bastardization ולהפוך סדרת מכה למגניבה.
זה טוב שיש חשיפה לדברים כאלה כמו אנימה, במיוחד בכתבות כמו שלך, אבל או שצריך להיות ממש יפני כדי להבין את: Serial Expeiments Lain Boogiepop Phantom Evangalion או ש(וזו דעתי) הם סתם לקחו זיוני שכל מכל מיני מיתולוגיות וניסיונות פילם-נויר לעשות משהו סוריאליסטי כדי שזה יראה פילוסופי ומורכב.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
זה נכון. מה שנראה לנו מיסטי נראה יומיומי למי שבקי בתרבות היפנית
נוקו-סן,
25/09/07 16:33
|
אתה מפרש דימויים מהסדרה בעיניים מערביות. האמת היא הרבה פחות גבוהה, ובטח שהשימוש במונח ''אוונגארד'' בהקשר של הסדרה הזו הוא מוגזם לחלוטין - הסדרה עשויה על פי מסורות יפניות קלאסיות ובטח לא חדשנית בשפה הקולנועית, האנימטיבית או הסיפורית. פשוט הסיפור טוב, זה הכל. זה לא באמת פילוסופיה, זה סרט מצויר.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מהטיעון שלך עולה שרק פילוסוף יכול לכתוב יצירה פילוסופית.
מנשיביקית,
מינסק,
25/09/07 16:33
|
אני לא הייתי רוצה לחזות בשום ביטוי אומנותי של קאנט אבל אני יכולה לראות רעיונות קאנטניאנים ביצרות רבות, האם אני טועה? או האם זה מה שהופך בעצם מאורע אמנותי, דרך פרשנות פילוסופית, ליצירה פילוסופית במלא ממשותה ההידיגריאנית למשל? דחייתך את הקריאה של מר הרטוגזון איננה מנומקת ולבטח איננה מעניינת כמותה. הניסיון הראשוני שלך לבדוק הקשריים סוציולוגיים פנים יפניים היה מוצלח יותר, מבחינה לוגית בלבד כמובן...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
היי רספוטין
עידו,
25/09/07 15:11
|
נחמד לשמוע ממך אחרי הרבה זמן. אתה לא הראשון שתוקף את המגמה לתת לאוונגליון פירושים מפותחים ומורכבים ואני מבין מאיפה הטענות שלך באות. הרבה פעמים השימוש בקבלה באוונגליון אכן נראה שרירותי (ויתכן אף שהוא כזה) ואני מתייחס לשאלות הללו בחלק השני של המחקר שלי על אוונגליון שיש לו לינק כאן למטה.
אני לא יודע אם ראית את הסדרה, אבל נדמה לי שבכל מקרה קשה לקבוע בלי לראות אותה. אני לא יודע כמה מהפירושים הקבליים של אוונגליון מכוונים לדעתו של הידאקי אנו וכמה לא. מה שאני יודע הוא שיש בסדרה שימוש אינטנסיבי בסמלים קבליים שמתכתב באופן אינטנסיבי עם רעיונות שונים מתולדות הקבלה היהודית והקבלה הנוצרית וברמה שלא נופלת מהצורה שהרעיונות הללו הופיעו לאורך הדורות.
ומה שאני יודע עוד זה שהסדרה הזו גרמה לי לחשוב על קבלה בצורה חדשה לחלוטין והיא מבחינתי אחת הטקסטים הקבליים המורכבים, מלאי התובנות והמרגשים ביותר שנחשפתי אליהם לא פחות ממאמרים של הרב אשלג, הרב קוק או פיקו דלה מירנדולה - גם כשהיא משקפת את שלושתם.
עידו
הגב לתגובה זו
|
|
 |
היי,
Rasputin,
25/09/07 18:49
|
את הסדרה ראיתי, אבל באמת הסוף שלה לא גרם לי לרצות לראות את הסרטים או הפרקים האלטרנטיביים, בעיקר כי לפני זה ראיתי את הסדרות שהזכרתי. בSerial Experiments יש בכלל פרק (מס' 9) שבו מגוללים ביוגרפיות קצרצרות של אנשים ידועים בתחומים שונים- קרל יונג, ג'ון לילי ועוד, אבל באמת לא הבנתי איך זה מתקשר (היו שם דיבורים על פרוטוקולים, האקרים וכו'). היו בסדרה הזו את הרגעים שלה מהבחינה שזה נראה מאוד סייברפאנקי... יוצר הסדרה אמר פעם שהוא התאכזב שקהל מערבי כל כך אהב את הסדרה כי הוא לא חשב שמשהו מחוץ ליפן יבין את הדקויות, אז הנה הוא יכול לשמוח. אקרא את הכתבות הבאות לפירוט נוסף.
מנשיביקית, אני הייתי יותר משמח אם אפשר היה ללמוד פילוסופיה, והרבה ממנה, דרך אומנות. כי בינינו אפילו דקארט שיש לו רעיונות מטורפים לדעתי, הוא משעמם לקריאה בעיני. המטריקס למשל לקח רעיון אחד שלו. בלייד ראנר גם שילב כל מיני דקויות כאלה ואחרות, אבל לדעתי זה עדין לא זה.
נוקו-סן, אין לי את הידע כדי לומר מהי ראיית העולם ביפן, למרות שזה היה יכול להיות מאוד מעניין. ממה שאני יודע בטח יש שם תופעות צרכנות ענקיות כמו במערב, אבל אני יודע שדימויי סמוראים (התנהגות, מחשבה) הולכים שם לא פחות, מה גם שהמזרח, כמו במזרח... יהיה מעניין ללמוד על זה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
קומטריקס כן אוונגליון לא? למה? מי קובע?
FUNDAMENTAL,
26/09/07 01:30
|
שאלה ניצחית. אבל לא באמת. לא רוצה לומר בארת' או פוקו וגם לא ''הביקות החדשה'' אבל מגוחך בהחלט לחשוב גם היום שכדי לחשוב על אירוע אמנותי באופן מסוים יש הכרח לבדוק כמה קורסים בפילוסופיה האמן לקח. רספוטין, אתה בדקת לגבי האחים וורשבסקי? או אולי בעצם מדובר בכמות הספרים שקרא המפיק של בלייד ראנר? או ברצינות הזן של קיאנו ריבס? לניתוח כזה אין סוף ולמען האמת אין כל קשר למחשבה פילוסופית. נוקו סאמא, זאת גזענות לשמה לחשוב שיפנים הם עם מכוכב אחר. אפילו אם מחשיבים זאת למעלה- כמו כל היהודים חכמים. אם אוונגליון הינה, ובמיוחד הפרקים האחרונים בסדרה, סדרה רגילה למדי אנא צרפי איזה שם כדי שנוכל להשוות ולאמת את דבריך. ביינתיים תוך הסתמכות על סדרות וסרטי אנימציה אחרים מיפן ומשאר העולם, נכון למדי, לדעתי, לקשור את הסדרה לאוונגרד, לפחות בהקשר של מידת הרפלקסיביות, האקספרמנטציה וההצמדות המרושלת לנארטיב המערבי, שמקובל מאד בסדרות ובסרטים אחרים מיפן.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
כן, אני טוען שצריכה להיות התמחות אקדמית בפילוסופיה
Rasputin,
26/09/07 14:11
|
כדי ליצור אומנות פילוסופית. Prove me wrong.
רוב הקרדיט על הפילוסופיה של המטריקס לא מגיע ליוצרים, כי אם לפילוסופים שכתבו מאמרים בנושא (בבערך חצי תריסר הספרים שיצאו וגם באתר האינטרנט). אז כן, הם לקחו כמה ניסויי מחשבה מעניינים, תיבלו את זה עם ''פופ-מטאפיזיקס'' (קבלה) וזהו. פיליפ דיק שהוא נכון לחודשים אלו הסופר האהוב עלי, אמר פעם שהוא Fictionalizing Philosopher. דהיינו הכתיבה שלו היא קודם כל להביע רעיונות (מהי מציאות, מי יכול להחשב אנושי וכו'), וכן הייתה לו התמחות בפילוסופיה, גם אם קצרה. הוא מעלה כל מיני שאלות בספרים שלו, אבל כדי באמת להבין כמה השפעות עצומות מבחינה פילוסופית נחתו על האיש המסכן הזה צריך לקרוא את VALIS- מלאו צה ועד הרקליטוס. אין זו גזענות כלל וכלל. אני קראתי את הנאמר והבחנתי בנימה של סקרנות, די מוצדקת. מה לעשות, אצלנו אריסטו (לוגיקה) השפיע ואצלם הבודהה, או לאו צה. הם היו שונים מההתחלה, ועכשיו עם הגלובליזציה בכלל נוצרה שם דייסה מוזרה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אני משועשע למדי מהדיון המעניין הזה
עידו,
27/09/07 23:13
|
ולהלן דעתי הצנועה,
א' לגבי הכישורים האישיים שלי (מאחר שאנשים אחרים העלו זאת כאן לדיון) אישית למדתי באקדמיה גם פילוסופיה (אכן בגרמניה) וגם קבלה (באוניברסיטת תל אביב). ועם זאת במהלך חיי מעולם לא סמכתי על האקדמיה לצורך קניית ידע ורובו המכריע של הידע המשמעותי שצברתי לא נקנה במקומות אקדמים אלא בעיקר מחקירה עצמאית.
ב' לגבי הנושא עצמו. אני מאמין שניתן בהחלט להעביר רעיונות פילוסופיים ביצירות פיקשן. פיליפ ק' דיק בהחלט עושה את זה בספרים שלו, המטריקס עושה את זה באבווהה בואה וגם אוונגליון עושה את זה.
מסירה של רעיונות פילוסופים בתוך יצירה אמנותית שונה מאוד ממסירה של רעיונות כאלו בטרקטט פילוסופי. פילוסופיה שואפת (בהכללה, תלוי כמובן במי מדובר) להיות מנומקת ומסודרת ואילו יצירה אמנותית שואפת יותר להיות פואטית ומעניינת.
לכן בעוד פילוסופיה נוטה יותר לספק תשובות תפקידה של יצירה אמנותית הוא בדרך כלל לספק שאלות. יצירות אמנותיות שמנסות למסור משנה פילוסופית סדורה בדרך כלל יהיו דידקטיות ומשעממות (ולמלכודת הזו נפל בחלקים מסוימים מטריקס 2, למרות שהוא לפי דעתי סרט מעניין מאוד מבחינה פילוסופית, הרבה יותר מהראשון, בניגוד למה שרוב האנשים חושבים).
לעומת זאת תפקידה של יצירה אמנותית היא לא להציג כאמור משנה סדורה אלא לגרות את זה שחווה אותה למחשבה בעזרת דימויים וגם לפעמים על ידי שליחת התודעה לאיזורים מסוימים ונגיעה באיזורים פילוסופים - עם זאת היא עושה את זה באופן שונה לחלוטין מפילוסופיה.
כי אם הפילוסופיה עובדת על המודע, האמנות תפקידה לעבוד ברמה של התת-מודע, ברמה שגורמת לך לא רק לחשוב פילוסופיה אלא לחוות אותה ממש.
זו בכל מקרה דעתי האישית, עידו
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מה שאתה אומר בעצם
בן,
צפון,
26/09/07 20:11
|
זה שאין לאף אדם את הזכות ליצור בתחום מסויים אם לא עבר התמחות אקדמית באותו תחום, מצד אחד אפשר לקבל את הטענה הזאת כבסיס לאחריות לידע, אבל מצד שני, יצירה משמעה עשיית יש מאין, ואילו התמחות אקדמית בדרך כלל מובילה לעשיית יש מיש.
זה שמטריקס הוא סרט מאוד מצומצם פילוסופית זה לא אומר שאין יצירות אחרות שנעשו בחכמה, ''חולית'' של פרנק הרברט, סתם לדוגמא, היא סדרת מופת של ספרות אינטיליגנטית, ללא כל התמחות פילוסופית אקדמית של הסופר. cod philosophy? אוליי, אבל זה לא בהכרח רע, זה סתם עוד תווית שצריך להיזהר ממנה.
אנשים לא רוצים להרגיש שהם חושבים, הם עושים את זה כל הזמן, אנשים רוצים להרגיש שהם חושבים חכם, בדרך כלל הרוב משיגים את זה על ידי רידוד מחשבתו של אחר, ומחשבה שאין מאחורייה חותמת אקדמית הרבה יותר קלה לפסילה בידי אנשים טיפשים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אם אני לא טועה עידו למד פילוסופיה בגרמניה.
Rasputin,
26/09/07 19:19
|
וקבלה, אני לא מאמין כל כך בכל הגירסאות המדוללות של הקבלה שנמכרות לציבור, שלא לומר על זה שהאם של הקבלה היא היהדות שגם בה איני מאמין, מה שעושה את הקבלה ללא יותר מאוננות מנטאלית בשבילי, חסרת פרקטיקה.
מה שאני בסה''כ אומר זה שהמושג פילוסופיה סתם משומש באופן חופשי יותר מדי, אני יודע גם למה- זה כי אנשים רוצים להרגיש שהם אשכרה חושבים, אני יודע את זה כי גם אני הייתי פעם כזה, מתלהב מהפילוסופיה של המטריקס או הסימפסונס או סיינפלד או וודי אלן או שר הטבעות- והאמת היא שאין דבר כזה, פשוט אין, וכל הציניות המתוחכמת שתשפכי פה לא תשנה את זה. כדי לסכם את הרעיון של הניסוי המחשבתי ''מוח בצנצנת'' אני יכול להסתפק במקסימום 5 משפטים. המטריקס עשה את זה בטרילוגיה (כמה זה יוצא, 9 שעות?).
המטריקס זה לא פילוסופיה כמו שדן בראון זה לא היסטוריה, זה לא אומר שזה לא מהנה, כלל וכלל לא. ובכלל מניסיון אני יכול לומר שהרצון לגשר בין מדעים הומנים לבין סרטים, אצל בנאדם חסר השכלה בנושאים, רק תביא לתיסכול.
הסרט הפילוסופי היחיד שראיתי היה Waking Life שבין השאר גם משלב ראיונות מונפשים עם הפילוסוף הניטשאני רוברט סלומון, וזה סרט שבאמת גרם לי לחשוב.
בכלל שמעתם על המושג Cod-Philosophy? זה בדיוק זה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אם כך, עידו, אנא הכרע את הדיון בבקשה
מנשיביקית,
לנינגראד,
26/09/07 16:53
|
חשוף את נסיונך האקדמי- אם למדת קבלה, הרי שרספוטין ישתכנע שהקרדיט לאוונגליון מגיע בזכות ביקורות של אנשים כמותך, ואם לא הרי שביקורתך פסולה. גם התמחות פילוסופית קצרה, כמו של ק.דיק מספיקה! אנא!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
מאמר מבריק אבל...
אוונגליסט,
תל אביב 4,
25/09/07 13:40
|
מה שבאמת מדהים באוונגליון וייחודי לה בלבד ההיא העובדה שאת הסדרה לא ניתן לתאר באופן שאיננו פרשני. כלומר כל קריאה של הסדרה, שהיא לחלוטין נארטיבית, היא חוויה שונה וקריאת הסימנים בה איננה תיאור אלא פרשנות. אני סמוך ובטוח שאיש דת מוסלמי או סמיולוג יתענגו במידה שווה מן הצפייה וזהו בה בדיוק את מה שהם יבקשו לזהות. על כן לא מפליא שגם כותב המאמר מצא בה את עצמו ונכונה אף הצבעתו על כך שמדובר בחוויה מיוחדת במינה. אם זאת הסדרה גם מוכיחה כבלתי נכונה את טענתו של הכותב כאילו מגמות של טמטום מתחזקות בחברה הגלובלית. וכך גם כתיבתו המבריקה. תודה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
הלוואי והייתי מבינה- נראה לי מעניין מאוד
שלומית בונה,
סוכה,
25/09/07 12:16
|
איך ''מתחילים'' להיות בעניינים, היכן ניתן להשיג את הסרטים? בכל מקרה עידו - קראתי הכל והחלקים שהבנתי- ממש מעניינים- תודה ! תמשיך לכתוב, אתה כותב מקסים !!! וחג שמח !!!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לכי לאוזן השלישית בתל אביב
עידו,
25/09/07 13:19
|
יש להם את כל הסדרה. יכול להיות שיש בעוד מקומות בארץ, אבל אני לא יודע. וכמובן באינטרנט...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
תודה עבור הטיפ (הסידרה הנ''ל) ובהקשר של היצירה הנ''ל החוצה תורות
O,
25/09/07 12:08
|
ופילוסופיות חיים שונות כפי שאתה מתאר, האם שמעת על ההוגה אומרם מיכאל איבנהוב?, כי פילוסופיית החיים שלו כוללת קבלה יהודית, מיסטיקה הודית ושילובים של דתות ואמונות תחת קורת גג אוניברסאלית אשמח להתייחסותך.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לא מכיר
עידו,
25/09/07 13:19
|
|
 |
בבקשה:
o,
25/09/07 14:51
|
/www.aivanhov.de כמו כן יש פורום העוסק בהגותו בהייד פארק הישראלי. (מישהוא דואג לתרגם מכתביו, שחלקם אגב מודפסים גם בעברית). דרך אגב, למה הפרצוף של שינג'י בתמונה שצרפת מפוצל...?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לא איבנהוב אבל מעולה לא פחות!
O2,
25/09/07 14:31
|
|
 |
4.
cool
ל"ת
מיסטר טי,
25/09/07 11:57
|
|
 |
3.
תענוג
נרי,
25/09/07 11:19
|
|
 |
2.
תודה עידו - כיף לקרוא אותך!
ל"ת
סנדלפון,
25/09/07 10:58
|
|
 |
1.
לא ידעתי שהיה עוד סוף...
מקרון 1,
25/09/07 10:32
|
|
 |
לסוף השני קוראים
עידו,
25/09/07 11:27
|
|
 |
אה. אז ראיתי את זה.
ל"ת
מקרון 1,
25/09/07 15:49
|
|