• 16.

    אינכם יכולים לעבוד את האלהים ואת הממון.'' (הברית החדשה)

    מתפרנס ביושר. בוחר באלהים. לא מבלבל בין חול וקודש, 28/08/10 16:51

    ''אין איש יכול לעבוד שני אדונים, ... אינכם יכולים לעבוד את האלהים ואת הממון.''
    (הברית החדשה)

  • 15.

    בקריאה שניה-יפה! (ל''ת)

    דוד, 29/01/10 13:53

  • 14.

    נושא כסף ורוחניות שווה סדרה של כתבות. ואולם....

    g, 04/01/10 16:24

    על הכותבים להיות מורים רוחניים מן המעלה הראשונה.

    הייתי שמחה לקרוא התייחסויות רציניות, מעמיקות ומבוססות לנושא סופר חשוב זה.

  • 13.

    כסף חומר ורוח - קבלה מעולם אחר

    אהרון לב הארי, 03/01/10 22:13

    כל החיים תלויים במסתכל. ילד מכה ילד אתה מאשים את הילד שהכה. ואם האבא נהג להכות את הילד שהכה - אז האבא אשם. ואם האבא זכה להעלבות מאמו - אז אמו אשמה. כך עם החיים. אתה רואה עשיר ואתה בטוח שהוא מזיז את החיים בכוחו - או בכח כספו. ההתנהלות שלו נראית כוחנית והוא גורם לאנשים לנוע לפי החליל שלו. עכשו, אם תקחו טלסקופ ותתרחקו מהעשיר במעט תגלו שכח אחר חזק יותר פי מאה מזיז אותו. וכך אם תתרחקו מהמקום תגלו כח הגדול פי אלף. לומר, ''כח ועצם ידי עשה לי את החיל הזה''.

  • 12.

    תפסיקו לדבר שטויות על דברים שאתם לא מבינים.

    למעריב -אתם לא מקצועיים-כנסוו בושה וחרפה., 01/01/10 15:03

    ממש חוסר מקצועיות- למי אתם נותנים לכתוב טורים, לאנשים שמצאתם בפאבים...הציטוט מתוך הרמב''ם ''אין הנבואה שורה אלא על עשיר גבור וחכם'' -טיפשים -אין הכוונה לעשיר בכסף...''אלא למשפט הידוע ''איזה הוא עשיר השמח בחלקו'' העיקר זה השמחה בכל מצב זהו האדם הנקרא עשיר, וזה לא קשור לכסף העושר הוא פנימי...יכול להיות עשיר בכסף שהוא מאושר ושמח ויכול להיות עשיר בכסף שהוא אומלל בדיכאון ולא מרוצה מחייו ושרוי בחוסר שמחה.יכול להיות אדם עני שיש לו בקושי מה לאכול-אבל הוא שמח עד השמיים כל הזמן מחייך וכבר ראינו את זה בהודו באפריקה שהם הרבה יותר מאושרים מכל העשירים בעולם.על תכונת הגיבור''- הכוונה ל-''איזהו גיבור הכובש את יצרו'' זאת אומרת ששולט על יצר הרע שבו.אין הכוונה לשמשון הגיבור ולכוח פיזי.... 

    • לכותב ארבע התגובות האחרונות

      חנוך, בית שמש., 03/01/10 10:44

      הכותב כתב דבר עמוק מאוד. זהו שיכלול עדין ומדוייק של תורת הבעל שם טוב שאמר שאם יש לאדם מחשבה זרה עליו להעלותה לשורשה. למשל אם אדם רוצה אשה שאסורה עליו עליו לבדוק מהו מקור הרצון - רצון לקירבה, לאמת, ליופי, לאינטימיות, ומן המקור לנתב את הרצון אל מקומו הנכון לו. כך גם באשר לכסף. זה שאתה לא מסוגל לחזור מהסמליות העבשה שלך שעושר הוא שמחה וכו' אל המציאות זה לא הופך אף אחד אחר לטיפש. לכן קודם כל תשמור על הפה שלך ותיזהר בכבודם של תלמידי חכמים. אינני יכול להעיד מכלי ראשון על הכותב אך מן הכתוב ניכר שהוא אדם רגיש בעל אינטואיציות עדינות וחשיבה חסידית לעילא שדנה כל אדם, ודבר, לכף זכות.
      ולכותב - תודה רבה, פתחת לי שער.

  • 11.

    תבינו מה ההבנה שלנו בזהר: אדם לומד תורת הקוונטים או שומע קונצרט

    וג'וק על הרצפה מחפש פירורים מהסנדוויץ, 01/01/10 07:17

    אפשר להבין את ההבנה שלנו בזהר במשל. אדם בא לאוניברסיטה ללמוד תורת הקוואנטים או היחסות החלקית או להבדיל שיעור באומנות קלאסית לוגיקה או רפואה.
    ביד יש לו איזה מאכל שנפלו ממנו פירורים.
    על הרצפה מהלך לו ג'וק שיודע שבכיתה או באולם הקונצרטים יש אוכל והוא כל כך שמח שיש פרנסה במקום הזה. וזה ממש מקום טוב.
    -------
    ההבנה שלנו בזהר קטנה יותר מההבנה של הג'וק באמנות או מדעי הטבע...
    -------
    הסבר המודעות של האדם מתחלקת לפי הקבלה לרמות:
    העולם שלנו 0 מודעות רוחנית
    עשיה דומם רוחני
    יצירה צומח רוחני
    בריאה חי רוחני
    אצילות מדבר רוחני

    אז ההבנה שלנו בזהר זה בערך כפי שמבינה אבן בפיסיקה או באמנות.. כי הזהר עוסק ברובו ברמת המודעות של אצילות
    -------
    מה זה אומר מי יודע אבל לקחת דברי הזהר וליחס אותם להבנה שלנו זה כמו שג'וק מספר לחברים שלו על מה שקורה באולם הקונצרטים או בכיתה באקדמיה -- יש שם אחלה אוכל !!!

  • 10.

    תקבלו הפירוש הזהר: אין עני אלא בדעת -- עניות ועשירות בזהר זה בדעת תורה

    כל דיבורים על $$$ כנראה לא רלוונטיים לזהר, 31/12/09 19:45

    זה ממש שבר לי את הלב להבין שכל הסגולות בזהר שקשורות לעשירות מביאים האדם לעושר בדעת תורה ולא לכיסוי האובר בבנק או ניפוח הארנק ...
    -------------------
    את מי זה מעניין בכלל דעת תורה !??!

  • 9.

    תשמעו בדיחה - כתוב בזהר מי שמשליך הפרורים משולחן השבת תבוא עליו עניות

    ואני התרגלתי לאכול הפרורים, 31/12/09 19:41

    והייתי בטוח שזו סגולה לעשירות. לאחר כמה שנים!!!!
    גיליתי עוד פסוק בזהר שמסביר - אין עני אלא בדעת. כלומר המדידה של עשירות ועניות היא בדעת התורה ולע בעובי הסטיפה (חבילת הכסף) שיש לבן האדם.. ואם מישהו אוכל פרורים אז שיקווה לעושר רוחני ולא גשמי...
    --------------------
    בקיצור אין אנו מבינים אפילו מילה אחת בזהר במשמעותה האמיתית ולא שום דבר ממה שקורה שם. כל תענוגי העולם שלנו אינם אפילו נחשבים רוחניות אלא נר דקיק ותרגילים לשליטה בייצר עד שנכנס לרוחניות ...
    --------------------

  • 8.

    . ''אין החכמה שורה אלא''. אולי בהגדרת הרמב''ם ''גיבור ''

    כותבת, 31/12/09 12:10

    הוא מתכוון כי על הנביא להיות כשמשון הגיבור ? ברוס לי ? למה את גיבור אינך מפרש כפשוטו ואילו את עשיר כן ? זו לא הפרשנות המוקנת לדברי הרמב''ם . עיין מורה הנבוכים החל מחלק ב לו ואילך . תווכח לדעת שכוונת הרמבם היא עשיר ברוחניות עושר פנימי ומלאות המקנה לו את האפשרות להביא את דבר האל לאנשים .ואידך זיל גמור

  • 7.

    מעניין. מעניין מאוד אפילו.

    גרשון סיינפלד, 30/12/09 22:53

    ''אין לי כסף אין לי
    אבא כך אומר
    הלוואי והיה לי יותר
    הוא אומר''

    • חחחחחחח. (ל''ת)

      ., 31/12/09 00:50

  • 6.

    זבל אמריקני - שבא מעולם מושגים אמריקני - ושם הוא נשאר

    אין לזה שום קשר ליהדות, 30/12/09 22:18

    אני בטוח שהכותב איש יקר ואינני רוצה להעליבו אבל ישנם קוראים שלא יבינו היטב אז ...
    --------------
    התורה מתפרשת לפי השכל של הקורא בה:
    וממקום שהחכם שואב חוכמתו הכסיל שואב כסילותו. כלומר אפשר ללמוד מהתורה חכמה או טמטום, הכל תלוי במי לומד ולמה לומד.
    --------------
    לפי עקרונות הקבלה: אור וכלי, שפע והאדם המקבל אותו. האור במנוחה מוחלטת ונמצא כל הזמן בכל מקום. מה שקובע כיצד הוא מורגש זה האדם המקבלו. או בקיצור אנו רואים ומרגישים מה שאנו רוצים להרגיש ולראות (לא לפי שליטתנו ובחירתנו אלא לפי המצב הטבעי שלנו).
    --------------
    ולעניין כאן. מי שבא מעולם מושגים אמריקני, שמודד כל העולם בכסף ימצא שכל התורה מדברת רק על כסף ....
    מי שזהו עולם המשוגים שלו אז הוא אמריקני בתפיסתו הרוחנית ואין לו שום קשר ליהדות שעוסקת במדידות של נעלה ופחות לפי סרגל אחר לגמרי.
    --------------

    • הוי איזו תגובה מתנשאת! (אין לזה שום קשר ליהדות?! נו באמת) (ל''ת)

      מוישל'ה צנעני, 30/12/09 22:52

    • כמה שטויות

      בלה, 30/12/09 23:19

      ''לפי עקרונות הקבלה'' מי לימד אותך קבלה? מדונה או ברג?
      עוד אוויל שחושב שהוא יודע משהו..

      • ינקתי חלב מהעטינים של פמלה אנדרסון שבא עליה טומי לי לאחר שבא על מדונה

        ככה יונקים חכמה בקבלה, 31/12/09 22:23

        זה בערך עובד כמו ההסבר המחכים על הכסף...

    • אכן, התורה מתפרשת לפי השכל של הקורא בה (ל''ת)

      אספקלריא מאירה, 30/12/09 23:25

    • למספר 6-אהבתי את התגובה שלך! (ל''ת)

      דוד, 01/01/10 12:23

    • למס' 6: אין ספק שקשה לך להשתחרר מדוגמות ישנות שלך

      יפה, חיפה, 19/01/10 12:02

      חבל...

  • 5.

    כותב יקר . התוכל להפנות את הקוראים למקום המדוייק בכתבי הרמב''ם ממנו שאב

    כותבת, 30/12/09 21:03

    שאבת את פרשנותך לדבריו? (או גירסתו לטענתך) .

    • אין הנבואה שורה אלא על מי שהוא חכם גיבור ועשיר

      רוני, 30/12/09 22:40

      כך כותב הרמב''ם בפרק ז' משמונה פרקים. זהו ציטוט מהגמרא במסכת שבת דף צב עמוד א
      פרטים נוספים רבים ודיונים רחבי יריעה נמצאים במאמר שכתבתי על הנושא

  • 4.

    למה משפחות הפשע עניות? הם עושות יותר כסף המכותב ואין להם בעיה עם זה (ל''ת)

    אורי, 30/12/09 15:14

  • 3.

    מאוד נהניתי, ברור ומעניין וכיוון שלא חשבתי עליו אף פעם. (ל''ת)

    מירב, 30/12/09 12:37

  • 2.

    מאוד היה קשה לי לרדת אליך תלמידי היקר

    נ., 30/12/09 12:07

    ולהגיד לך שנהניתי מאוד מעבודתך.
    ד''ש ממעדוועדיווקע.

    • אתה מגיב רק לתלמידי פרשנות? (ל''ת)

      חייקיל, 30/12/09 12:21

      • אני מגיב רק לתלמידי (ל''ת)

        נ., 31/12/09 14:29

  • 1.

    כסף הוא כמו חמצן. אם אין לך מספיק כסף לכלכלתך, אתה חסר נשימה (ל''ת)

    במקצת, או הרבה...לא?, 30/12/09 10:20