על-פי וודנטה, כל חוויה עמוקה ובת-קיימא היא, באופן טבעי, העצמיות, אולם כך תהיה גם כל חוויה שטחית וחולפת. מדוע? מכיוון שבמציאות לא-דואלית... שהיא ללא–ספק המציאות שלנו... כל חוויה יכולה להיות אך ורק העצמיות חווה את עצמה. כשאני מצחצח שיניים זוהי העצמיות (למראית עין) מצחצחת את העצמיות. אנו אומרים 'למראית עין' מכיוון שכל החוויות הן למראית עין, ומהוות 'קנוניה' בין סובייקט למראית עין לאובייקט למראית עין. הסיבה שחוויות חייבות להיות למראית עין היא שהעצמיות היא מודעות לא-דואלית שלא נולדה, כלומר, ללא התחלה, ושהכול הוא היא (העצמיות)... כך שלמעשה לא קורה דבר כלל... או כפי שוודנטה אומרת, ''מעולם לא קרה דבר''. מכיוון שוודנטה טוענת שאין שני עצמי... כשאחד מהם הוא האגו או עצמיות 'נמוכה' ואילו האחר הוא עצמיות חסרת אגו ו'גבוהה'... אלא שקיימת עצמיות אחת, עם בורות למראית עין או ידע למראית עין לגבי טבעה... עצם הרעיון שאגו, אינדיבידואל, יכול בצורה זו או אחרת 'לחוות את העצמיות הלא-דואלית' כחוויה מובחנת הוא באופן חד-וחלק שגוי.
אי-ההבנה כאן נעוצה ברעיון שישנם שני סוגי ידע: חוויתי (שאינו ידע) ואינטלקטואלי. אולם, למעשה, מכיוון שכל הידע קורה ומופיע באינטלקט, כולל הידע על העדר ידע, גם ידע וגם בורות יכולים להיות אך ורק 'אינטלקטואלים'. ה'אני' (העצמיות) איננו מעוניין בידע או בהיעדר-ידע מכיוון שהוא המאיר של שניהם... וככזה, חופשי משניהם. יותר מכך, אם העצמיות היא חוויה, ובעיית ידיעת העצמית נעוצה בבורות לגבי טבעה של העצמיות, כפי שטוענת וודנטה, כיצד יכולה חוויה למחוק בורות זו... למעט באופן זמני בלבד, כפי שקורה בסמהדים ובהתגלויות השונות? חוויה, לא משנה עד כמה 'לא-דואלית' תהיה ועד כמה זמן תתארך, לא מוחקת דפוסי חשיבה... כפי שניתן ללמוד מהעובדה שמיליונים ש'חוו' לא-דואליות ממשיכים לחשוב על עצמם, כשהחוויה חולפת, כעל ישות מוגבלת. אם חוויית הלא-דואליות אכן הייתה התשובה לחיפוש הרוחני הרי אף לא אחד מאלו שחוו חוויה כזו היה ממשיך בחיפוש אחר 'הארה' 'קבועה' או 'טוטאלית'. העולם הרוחני בימינו הינו לא הרבה יותר מאשר עשרות אלפי בני-אדם שחוו את העצמיות אך נשארו לכודים בקונספטים שלהם לגבי מי הם.
אולם, ניתוח של חוויה, עמוקה או רדודה, המוליך לגילוי שכל חוויה, והחוויות כולן, אינן אלא העצמיות, יכול להסיר את הרושם 'האינטלקטואלי' לגבי עליונותה של חוויה על ידע. אחרי ככלות הכול, החותר לחוויית אחדות עושה כך מכיוון שהוא אוחז בשכנוע 'אינטלקטואלי' שחוויה היא הנתיב היחיד לעבר הארה. אם הוא או היא יסלקו מעל עצמם את הרעיון ההגיוני הטוען שאפשר לקבל את מה שכבר ברשותך רק על ידי ההבנה שהדבר ברשותך, יהא עליו או עליה לסלק מעל עצמם את הרעיון ה'אינטלקטואלי' בה- במידה אך ההגיוני הרבה פחות, הטוען שהעצמיות זמינה אך ורק באמצעות חוויה לא-דואלית זו או אחרת.
למעשה, אין לוודנטה ריב עם חוויות. חוויה היא חוויה אוניברסאלית, ו'החוויה של לא-דואליות' מאפשרת הבלחה של העצמיות, מה שיכול לסייע להבנה. על מנת שידע יקרה, בין אם מבוסס על חוויה ובין אם על הקש, חייב להיות גורם מודע אחר מהחוויה המזהה את החוויה ככזו. זו הסיבה מדוע הארה איננה חוויה קבועה של העצמיות אלא ההבנה 'החווייתית' (בניגוד ל'תאורטית') שאני העצמיות.