אקזיסטנציאלית, אינספור אנשים הגיעו להארה לאחר סיגופים כאלה ואחרים בעוד שבאנאלקטים של ההיסטוריה הרוחנית נרשמו מעט מאוד מקרים, אם בכלל, של ''הארה על כוס קפה מול הטלוויזיה''.
באקלים פילוסופי של ''אי-שניות'', כל חוויה היא אכן חוויה של העצמיות ולכן מאפשרת הכרה (של עצמה) בה ככזו. אולם האדם אינו חי - לא באופן מודע! - את האחדות הזו של הקיום ולכן, בספירה הדואליסטית של חייו, נדרש לעשות ''משהו שונה'' כדי להשיג את הזהה.
ומסתבר שאותה עשייה ''שונה'', אכן מובילה פעמים רבות אל המטרה הנכספת, המתגלה כמשהו שהופך את הקטבים ההגיוניים שהתקיימו עד כה בראש האדם ומוכיח שהכל היה מאז ומתמיד כשהיה: אחד, אחיד, מיוחד (ז''א חדש ומתחדש, למרות אחדותו ואחידותו)!
מתברר גם שלעתים, ככל שהעשייה למען ההארה אקסצנטרית יותר, ההגעה למטרה וודאית יותר (ראה מקרים כמו זה של היוגי הטיבטי מילרספה, פרמהמסה רמקרישנה בהודו, פדרה-פיו באירופה המודרנית... ורבים אחרים). נכון, עם זאת, שההקצנה הסגפנית טמון סיכון מסוים, הכרוך בפיתוח אגו רוחני (''אני הצלחתי לעמוד בתנאים קיצוניים''), אבל זה כבר סיפור אחר...