מר רייפמן היקר,
הרשה לי לציין קודם כל שאני תמיד נהנה מטוריך, שמזדמן לי לקרוא מדי פעם. רציתי לתקן, עם זאת, טעות קטנה, סמנטית אולי, בטור שלעיל: הנזירות והפרישות, בניגוד למה שכתבת, אינן ''נדרשות'' בדתות אחרות ''על מנת לעלות בקדושה'', אלא מהוות בכל דת אופציה אחת מני רבות. חיי הנזיר מאפשרים לבני אדם בעלי אופי ונטיות ספציפיים לחיות בתנאים אופטימליים לצורך התקדמותם הרוחנית, כפי שחיי הנישואין מציעים תנאים המתאימים לאחרים. חשוב לציין שלמרות שביהדות לא התפתח ממסד נזירי, היו בה תמיד חריגים בנושא זה, החל ממשה רבנו בכבודו ובעצמו (שבשלב מסוים בחייו רצה לפרוש מחיי האישות... נושא פרשני טעון, שלא ניכנס אליו כאן), דרך הנביא ירמיהו, כת האיסיים, עד הרב ''הנזיר'' בן התקופה המודרנית. בעולם כולו, רבים הנזירים שהגיעו לקדושה, אך איני סבור שפחותים מהם (גם לא מספרית) הנשואים שהגיעו למעלות דומות. באופן כללי: אל לנו לחפש את הנבדל בדתות השונות, העוסקות כולן באותה מהות. מעניין ופורה יותר לבדוק דווקא את הפן הזהה שלהן, הנוגע לכולנו, בלי הבדלי גזע, מן ולאום.
ברכות ושבת שלום.