לא לשכוח למצמץ
אז מה עושים בקיץ עם הילדים שרובצים מהופנטים מול הטלוויזיה? רגע לפני שהחופש מתחיל, הנה טיפים של מומחים וגם הצצה ללוח השידורים
מרבית הילדים והנוער רואים במכשיר הטלוויזיה כלי בידור והנאה, ואף מתמכרים אליו לא מעט. הורים, מצדם, נוטים לראות בטלוויזיה בייביסיטר אולטימטיבי שישמור על ילדיהם וייתן להם קצת חופש להתפנות לעיסוקיהם האחרים. הדבר נהיה מורגש בייחוד בחופש הגדול, כשהזמן הפנוי של הילדים גדל באופן משמעותי.
כמו רבים אחרים, גם ד"ר וינשטוק מזהיר מפני מצב בו הטלוויזיה היא הגורם היחיד ש"שומר" על הילד. מלבד הצורך לפקח בשבע עיניים על התכנים המועברים לילד ומשפיעים על מצב רוחו, התנהגותו ותפישת עולמו הכוללת, קיים דגש רב על צפייה משותפת עם הילד, עם אחיו או עם ההורים. על-פי מחקרים שונים, כ20- אחוז מזמן הצפייה בטלוויזיה משמש לדיבור ולאינטראקציה בין הצופים. נתון גבוה יחסית, המאפשר, מלבד הבילוי המשותף, להסביר לילד את שמתרחש. לדוגמה: ילד בן שבע מתקשה לעכל את תופעת הפלאשבק, ואחיו הגדול בן ה11- יכול להסביר לו את מה שקרה. הדבר מתעצם כשמדובר בפעוטות, אז הופך ההורה למתווך בזמן שילדו שואל "מה זה הדבר הזה"? שהוא רואה על המסך. פרשנות ההורה, לדברי המומחים, היא מרכיב מהותי ביותר בחוויית הצפייה ובתהליך קליטת הנתונים והתוכן המועבר.
בתקופת הגן, מציין ד"ר וינשטוק, חוויית הצפייה בטלוויזיה היא יותר "חווייתית גרידא" מאשר חיפוש משמעות בנצפה. בגיל מבוגר יותר מתחיל החיפוש אחר סיבה ותוצאה. התוכן הכללי, הכולל משחקים, בדיחות וציטוטים, מהווה עבור תלמידי בית-הספר חומר לא רק למחשבה, אלא נדבך חשוב בתפישת עולמם. "ככל שילדים קטנים יותר וככל שהם צופים כבדים יותר בתכנים המועברים בטלוויזיה, כך הם נוטים לחשוב שמה שהם רואים הוא המציאות עצמה. מערכות יחסים בטלנובלה, בעיות במשפחה, אלימות, רומנטיקה, הכל. יש קושי להבדיל בין מציאות לדמיון ויכולת לראות את נקודת המבט של האחר," מסבירה פרופ' דפנה למיש, ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת תל-אביב המתמחה, בין היתר, בטלוויזיה וילדים.

השאלה הנשאלת היא על חשבון מה באה הצפייה בטלוויזיה? על-פי דעתם של המומחים בעניין, זו השאלה שאמורה לכוון את ההורים בשיקוליהם במתן היתר לצפייה ממושכת בטלוויזיה. "הצפייה לא צריכה לפגוע בפעילות הספורטיבית, בפיתוח מיומנויות חברתיות ופעילויות מפתחות אחרות, כדוגמת קריאת ספר וכמובן בקשר המשפחתי. העניין תלוי כמובן באלטרנטיבות של הילד," אומרת פרופ' למיש.
בנוגע לאיכות התכנים, מרגיע ד"ר וינשטוק וטוען כי יחסית לשאר מדינות העולם, ישראל נמצאת במקום מכובד מאוד, שבו התכנים הטלוויזיוניים איכותיים ברובם.
הטלוויזיה מהווה אמנם מרכיב חינוכי חשוב, שיכול גם להעביר מסרים וערכים ראשונים במעלה, אך זאת רק אם מתקיים איזון נכון בין משך הצפייה והתכנים. המצב האידיאלי, אומרים המומחים, הוא שהטלוויזיה תהיה מקור בילוי והנאה נוסף ולאו דווקא עיקרי.
אחת הטענות בהם דנים החוקרים גורסת כי צפייה ממושכת גורמת לחסך במצב של "להיות עם עצמך." "ילדים כבר לא ממש מכירים את החוויה של להיות משועמם ולפתור את השיעמום לבד. ליזום, להרהר ולמצוא מתוכך את המוטיבציה והדמיון לעיסוק אחר. מה רע בלשכב ולבהות בתקרה זמן מה? אנחנו כחברה כבר לא מכירים דבר כזה, זה נחשב לבזבוז זמן. דווקא בזמן הזה יכול הילד להתפתח ולהתחבר לעצמו," מוסיפה למיש.

ד"ר וינשטוק ממליץ בכל מקרה לחלק את שעות הצפייה. גם אם הילד צופה הרבה שעות ביום, רצוי לוודא שהוא אינו דבוק לכורסה מול הטלוויזיה במשך ארבע שעות, אלא עוסק בפעילויות נוספות.
הורים רבים מחליטים שהטלוויזיה היא תוספת מזיקה לילדם, ולא מאפשרים לילד לצפות כלל בתוכניות טלוויזיה. לדעת המומחים, למרות שבטלוויזיה מועברים מסרים אלימים רבים, פורנוגרפיה, חוסר רגישות וערכים שאינם מתאימים לילדים, אין לבצע צעד דרסטי שכזה. שכן הטלוויזיה תורמת להעשרת אוצר המילים של הילד, הידע הכללי שלו והיכרותו עם המרחש בסביבתו. הפתרון הוא, מתברר, לקחת חלק פעיל בצפייה ולוודא שהוא רואה את התוכניות המתאימות לו. במידה שהוא נחשף לתכנים לא הולמים או מזעזעים, כמו תמונות מפיגוע וכדומה, יש להסביר לו על שראה.
השאלה שמעסיקה הורים רבים, אולי אף את כולם, היא כמה שעות רצוי שהילד יצפה בטלוויזיה. "מצד אחד, צפייה ממושכת מרגיעה ודורשת ריכוז נמוך. מצד שני, זוהי פעולה פאסיבית, יש פחות חשיבה יצירתית ויזומה," אומר ד"ר וינשטוק.
לגבי כמות השעות, טוענים המומחים כי העניין הוא אינדיבידואלי לחלוטין. ובכל זאת, מחקרים שונים שנעשו מצביעים על הנתונים הבאים:
• עד גיל שנתיים: כדאי להפחית את הצפייה כמעט לחלוטין, עד חצי שעה ביום.
• גיל :5-2 בין שעה לשעתיים ביום, ולא יותר.
• גיל :8-5 עד שלוש שעות ביום.
• גיל :12-8 לא יותר מארבע שעות, ורצוי שלא יהיו רצופות.
• 12 ומעלה: משתנה מאוד, אך גם כאן רצוי לא יותר מארבע שעות ביום.

• ערוץ הילדים 46) בYES- ו80- ב(HOT- "השמינייה" (בלעדי ל.(HOT דרמה יומית שנכתבה על-ידי גיורא חמיצר, משלבת סיפורי מתח, מסתורין, מדע בדיוני, תככים, אהבה והתבגרות. שמונה תיכוניסטים גאונים לוקחים חלק בפרויקט סודי המתקיים במסווה של כיתה רגילה בתיכון. בין המשתתפים: דן תורג'מן, דליה שימקו, מיקי קם, לירון לב, משה פרסטר, אביטל אברג'יל ועוד.
"ראש גדול" (בלעדי ב.(YES- עוסקת בחבורת ילדים בני 13 המתחרים ביניהם על הזכות לייצג את בית-ספרם בתחרות הארצית של פרויקט "יזמים צעירים." בין המשתתפים: נטע הבר, לימור גולדשטיין, איציק כהן, נבו קמחי, גיליה שטרן, אדם הירש, אלמה בן-זאב ועוד.
מסע קיץ, "הכדור פורח." שידור חי בכבלים ובלוויין. מסע ענק בן שלושה ימים על יאכטה המסיים משחק נבחרות של בנים מול בנות, שירוץ במהלך כל הקיץ.
• ערוץ ניקלודיאון 47) בYES- ו84- ב(HOT- "ג'ונגל קיץ ."2005 תוכנית הקיץ ההומוריסטית עם רוני סופרסטאר ואלון ליטבק. העונה יתחרו ילדים בשלושה סוגי משימות: כוח, מוח וגועל. כמו כן יתארחו אמנים וזמרים.
"הבצפר." תוכנית המורכבת ממערכונים קצרים, שבמרכזם עומדת בת חן מיוחס, תלמידת כיתה ו' 3 שמשתפת בכל העובר עליה בביתהספר ובחיים, ומשתפת את חיים לבטוב, שרת בית-הספר. תוכנית עם הומור פרוע ומיוחד במינו שילווה את בת חן גם במפגשיה עם מורים, הורים, אחות בית-הספר וחברותיה.
• ערוץ לוגי 81) ב(HOT- "ילדי הים האדום." סדרת מקור חדשה בכיכובה של אביגיל אריאלי, המתרחשת כולה במצפה התת-ימי באילת ובסביבתו. דרמת הרפתקאות של חבורת ילדים מגובשת, בניסיונותיהם להגן על הים ועל היצורים החיים בו, כוללת תצלומים מרהיבים מתחת למים ומאפשרת לילדים ללמוד על החיים התת-ימיים בשילוב עלילה מותחת.

• ערוץ הופ! 77) בHOT- ו42- ב(YES- "קייטנת הופ."! התוכנית, בהנחיית יעל דואני ונחשון המנחש (אסף אשתר) תעסוק בעיקר באוריינות – הכנה ללימוד קרוא וכתוב עם אופי אינטראקטיבי. "האיגלו של טרלה." הפקת מקור חדשה המתרחשת בין כותלי איגלו דמיוני בו מתגורר טרלה (עמי סמולרצ'יק,( טיפוס חולמני המנסה לתפוס שלווה בשלהי הקיץ הישראלי. יחד עמו גרים חברים נוספים, וללי (רמה מסינגר,( השכנה החוצפנית שפותרת לחבורה השובבה כל בעיה.
• ערוץ יס סבבה 44) ב(YES- "זמן דיסני." הרצועה היומית מורכבת משלוש סדרות אנימציה של דיסני ברצף: "אלאדין101" ," דלמטים" ו"טימון ופומבה" (דמויות המשנה המשעשעות מ"מלך האריות,(" ובהמשך החופש תשודר "באז שנות אור ממפקדת כוכב," וגם הסדרה "בת הים הקטנה." כמו כן ישודרו תוכניות של הטלוויזיה החינוכית בערוצים 1 ו,2- שבמסגרתם יופקו 17 תוכניות שונות שיעסקו בספרים שונים. בין היתר יתארחו סופרים ואמנים ידועים בתרבות הישראלית, ויומלצו ספרי קריאה אהובים במיוחד. זאת במסגרת הפרויקט "תקרא-תצליח." לאלו שחפצים לפתח את השפה האנגלית, ערוץ "Cartoon Network" מציע מגוון סדרות אנימציה משעשעות בשפה האנגלית.