גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


His band friday

נדב הולנדר ממשיך לנגוס בשורשי המוזיקה העברית, והפעם עם מלודיות הרוק הבולגריות והחד פעמיות של שם טוב לוי ולהקת ששת

נדב הולנדר | 8/9/2005 13:21 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הכל התחיל באי קטן לא רחוק מנהר האורינוקו. רובינזון קרוזו, בריטי חביב שהגיע לשם די בטעות, אימץ לו צעיר מקומי שאת חייו הציל זה עתה מידיהם של קניבלים. הוא קרא לו Friday, על שם היום שבו נמצא. מה שרובינזון לא ידע, זה שכמה מאות שנים מאוחר יותר יתורגם הספר לעברית, ושמו של העבד יהפוך מ"יום שישי" ל"ששת". הוא גם לא תיאר לעצמו שיום יבוא ושם טוב לוי יעשה ממנו להקה.

אבל כך קרה. השנה היא 1977, כשברקע המהפך הפוליטי הגדול, שתוצאותיו מורגשות היטב עד היום. להקת ששת היתה, אם תרצו, המהפך הקטן, אך גם תוצאותיו מורגשות היטב. לוי (שייקרא מעתה שמי), חלילן ומלחין מוכשר בוגר "קצת אחרת", רצה לתת תשובה ישראלית הולמת לסצינת הג'אז-רוק-מתקדם האמריקנית והבריטית. התוצאה הסופית, מבחינות רבות, לא נופלת מאלבומי המפתח של התקופה. בכל זאת, אי אפשר להתעלם מיתרון בולט שהיה לשמי על פני הרכבי-על כמו Gentle Giant או Yes: שורשים בולגריים.

הסיפור של ששת שגרתי עד מעייף. ארבעה חודשים בחדרי חזרות, בלי אף מפיק (למעט אחד, שאול גרוסברג) שמוכן להשקיע בזה כסף; קריירה קצרה להכעיס, הופעות מול אולמות מרווחים מדי ואלבום אחד שהוקלט בחופזה. אבל איזה אלבום. שמוליק ארוך (בס), שמוליק בודגוב (גיטרות), עדי רנרט (קלידים), איקי לוי (תופים) ויהודית רביץ (שירה וגיטרה) מפליאים בנגינה ובשירה מקצועית ומדויקת, ושמי (חלילים ושירה) מציג כאן את שיא הקריירה שלו.
לא נופל מאלבומי המפתח של התקופה. צילום: שמואל רחמני
לא נופל מאלבומי המפתח של התקופה. צילום: שמואל רחמני שמואל רחמני

והלחנים, הו הלחנים. אלתרמן ורטוש מעולם לא נשמעו טוב יותר. באורח פלא, מצליחים טקסטים כמעט אמורפיים לקבל צורה של יצירת רוק מגובשת, כמעט כאילו נכתבו לאחר הלחן ולא הרבה לפניו. והמצב רק הולך ומשתפר כשהקטעים הופכים אינסטרומנטליים, שלא לדבר על העיבודים - שהיו החידוש הגדול ביותר שהציעה ששת למוזיקה העברית דאז. המוטיבים המזרח אירופאים פוגשים נגינת פיוז'ן משובחת, הגיטרות של בודגוב-מקלפלין מתחברות עם המלודיות המחזוריות של שמי, שנשמעות כאילו פיליפ גלאס גייר אותן במו ידיו.

אמנם יש כאן גם צדדים אחרים, כמו "לו באת" הנוגה, שזכה אחר כך ללחן נוסף

(ולביצוע של חווה אלברשטיין), או "סמבה ברגל שמאל" המקסים של רביץ, שני שירים שלא ממש עונים על הגדרת הפרוגרסיב. אבל מספיק להשוות את שני הביצועים שהקליט שמי במהלך השנים ל"בלילות הסתיו", בלדת הרוק שפותחת את צדו השני של האלבום, כדי להבין עד כמה הרגע ההוא היה חד פעמי בדברי ימי הרוק הישראלי. הביצוע הראשון היה, כאמור, באלבום של ששת, כשמסביב לקולה של רביץ נטוו כמויות בלתי נתפשות של שכבות, ואנרגיה שיכולה בהחלט להימדד באלפי קילו-וואט. השוו את זה לביצוע השני, שהקליטו שמי ושלמה גרוניך ל"אלבום משפחתי" שש שנים אחר כך, ושפטו בעצמכם. כדאי, זה כיף.
שנות השבעים, קיבינימט, מאחורינו. צילום: אמיר מאירי
שנות השבעים, קיבינימט, מאחורינו. צילום: אמיר מאירי אמיר מאירי

פרקים ב' וג' בסיפור של ששת פורסמו כבר בסדרת הכתבות הזו. יהודית רביץ, שאם כבר היה קהל בהופעות של ששת אז הוא בטח בא בגללה, עברה באופן הדרגתי לקריירת סולו ובכך תרמה את חלקה לדעיכת ההרכב. בודגוב ואיקי הפכו לחלק בלתי נפרד מלהקת ברוש. שמוליק ארוך ירד מהארץ ואז חזר, ועדי רנרט עיבד וניגן באינספור אלבומים וב"לילה גוב" אחד.

לשמי עצמו לקחו עוד ארבע שנים עד ליציאת אלבום הסולו הראשון שלו, שהיה במובנים מסוימים ניסיון אחרון להחיות את רוח הסבנטיז של ששת. אבל עם יצירות נגישות ורדיופוניות כל כך, כמו נעימת הפתיחה המשמימה של "עמוד האש" או "התעוררות", שמרגיז אותי כמו שעון מעורר כל פעם מחדש, לא היה ספק ששנות השבעים, קיבינימט, מאחורינו.

עדכון אחרון : 8/9/2005 13:23
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

נדב הולנדר

צילום: יוסי שובל

בן 24, עורך במעריב ומוזיקאי

לכל הטורים של נדב הולנדר
  • עוד ב''מוזיקה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
ניווט מהיר
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים