אופרה אחרת: באימפריה של אופרה וינפרי מתגלים סדקים
ערוץ הטלוויזיה שהשיקה אופרה וינפרי היה אמור להיות הדבר החם הבא, אבל אחרי שהוזרמו אליו יותר מ200- מיליון דולר הוא עדיין מציג את אותם נתוני רייטינג כמו ערוץ הבריאות, ולמרות צפי של מיליוני צופים הוא מביא רק 135 אלף ביום. התרנגולת שהטילה הכי הרבה ביצי זהב בתעשיית הבידור האמריקאית לא מתרוממת
השאלה מי ראויה יותר להערצה, אופרה וינפרי במקום השני או המלכה אליזבת שהגיעה רק למקום התשיעי, נוגעת בשורשי התרבות האמריקאית, והתשובה עליה עוברת דרך תנורי הבישול וארונות המטבח של עשרות מיליוני עקרות בית אמריקאיות ופנסיונרים מקומיים. עם זאת, שנייה או ראשונה, מבט קצר על הרשימה שמתפרסמת זה עשרות שנים מציג תמונה מדהימה, ולפיה בזמן שקלינטון באה ופיילין הולכת, אופרה וינפרי מדורגת זו השנה העשירית ברציפות בין שלוש המקומות הראשונים וזו השנה ה24- ברציפות בעשירייה הפותחת של הנשים הנערצות ביותר בארה"ב.
אין שום חדש בידיעה שגם את השנה האחרונה סיימה וינפרי כאשת הברזל של התרבות האמריקאית, כמלכת תוכניות האירוח וכמגדלור של צרכנות ובישול שמיליוני נשים צועדות לאורו. אך גם הסקר האחרון לא יכול לטשטש את העובדה שלראשונה זה עשרות שנים אופרה הולכת לפתוח את השנה החדשה כשעננה גדולה של חובת הוכחה רובצת מעל אחוזת הפאר המגלומנית שלה בסנטה ברברה, קליפורניה.
"אחרי 25 שנה עזבתי את כיסא האולפן, עברתי לפרק הבא בחיי ואני נהנית יותר מאי פעם," היא מסרה בהודעה מיוחדת לכלי התקשורת לפני כמה חודשים. "אני נוסעת סביב העולם ומדברת עם אנשים שאני באמת רוצה להכיר, ואני חושבת שכך גם ירגישו הצופים."
חצי שנה לאחר מכן אפשר לומר באופן רשמי שהכיף נגמר ואת מקומו החליף הלחץ. וינפרי, התרנגולת שהטילה הכי הרבה ביצי זהב בהיסטוריה של ארה"ב, מי שלדברי הקומיקאית קת'י גריפין היתה לאדם הראשון שבחר לעצמו נשיא (כשהיתה אחד הגורמים המכריעים בניצחונו של ברק אובמה בפריימריז לראשות המפלגה הדמוקרטית - צ.י) יודעת שיש לה הזדמנות אחרונה להציל את הספינה הטובעת בדמות ערוץ הטלוויזיה היומרני, שהשיקה בראשית השנה שעברה, וכמו כל דבר שעשתה עד עכשיו, נושא את שמה.

הרייטינג הנמוך וההפסדים הגדולים לא הותירו ברירה לוינפרי, וזו החליטה לגייס למערכה את כלי הנשק היעיל ביותר שיש ברשותה - את עצמה. אחרי שבעונה הראשונה נוכחותה בתוכניות היתה דלה ולאחר שלפי פרטי החוזה שנחשפו בכלי התקשורת המקומיים היא התחייבה ל70- שעות שידור בשנה לכל היותר, כלומר, פחות משעה וחצי בשבוע, החליטה וינפרי להגביר את שעות המסך שלה בערוץ בניסיון כמעט נואש למשוך כמה שיותר צופים חדשים.
כך למשל, הערוץ ישיק בחודש הקרוב את תוכנית הדגל החדשה ,Oprah's Next Chapter תוכנית מגזין שבועית שבמסגרתה תנטוש וינפרי את האולפן לטובת "שיחות עומק," כהגדרת הערוץ, עם פוליטיקאים, כוכבים, מנהיגים ואנשים פשוטים שיש להם סיפורים מיוחדים. לפני כחודשיים השיקה וינפרי תוכנית אירוח נוספת, ,Super Soul Sundays מרתון שאורך 3 שעות שבועיות המשודר בכל ראשון בבוקר, אשר בדיוק כמו התוכנית הקודמת מורכב מ"סדרה של שיחות אחד על אחד עם סופרים, אנשי הגות ומנהיגים רוחניים מכל שדרות החיים," לדברי הערוץ.
וישנה ,Oprah's Lifeclass תוכנית שבועית שעלתה לאוויר רק לאחרונה המשודרת בכל יום שישי, שמפיקי הערוץ מתארים כ"מבט עומק לכמה משיעורי החיים שלמדה אופרה במהלך 25 שנות הפקת התוכנית .Show The Oprah Winfrey וישודר גם ספיישל מיוחד בכיכובה לציון 35 שנה
לוח התוכניות החדש של הערוץ נראה כמו מהדורה מורחבת של תוכנית האירוח הקודמת של וינפרי, וזה לא מפתיע. לא מדובר רק בתוכניות שנועדו לחגוג את נוכחותה הטלוויזיונית של וינפרי, אלא בעיקר בשידורים חוזרים ובהופעות חדשות של כמה ממנחי תוכניות האירוח המצליחים והממוחזרים ביותר בארה"ב, אשר התחילו את הקריירה שלהם בתוכניתה היומית. כך למשל, תוכניתו של ד"ר פיל מק'גרו, יועצה האישי לשעבר של וינפרי ויציר כפיה הטלוויזיוני, שהחל בהופעת אורח חד-פעמית בשנת 1998 והפך מאז לפסיכולוג הלאומי של ארה"ב ולמנחה תוכנית אירוח יומית מצליחה בערוץ ,CBS המשודרת גם בישראל.
וינפרי, שבערוצה ישנם שידורים חוזרים של תוכניתו של ד"ר פיל, היא באופן לא מקרי גם בעלת הארפו הפקות שמפיקה את תוכניתו. וזו לא הדוגמה היחידה. כך גם תוכניתה "תשאל את הכוכבים של אופרה,Ask Oprah's All Stars ," שממחזרת את 3 הכוכבים המצליחים ביותר מפס הייצור של תוכניתה, הפסיכולוג ד"ר פיל, ד"ר אוז (מהמט אוז, ששימש יועץ קבוע בתוכניתה של אופרה במשך 5 עונות עד שקיבל תוכנית משלו) והיועצת הכלכלית המפורסמת ומחברת רבי המכר סוזי אורמן, שחבה את הצלחתה הגדולה ביותר למלכת תוכניות האירוח על שהזמינה אותה לתוכניתה על בסיס קבוע.

אך ספק אם השינויים הללו יפיחו רוח חיים בערוץ המדשדש, שמאז הקמתו לפני שנה נתוני הצפייה בו הולכים וצונחים בקביעות. ההתחלה דווקא היתה מבטיחה. הערוץ, שנולד משיתוף פעולה בין חברת ההפקות של וינפרי ובין ערוץ דיסקברי ,Health רשם באותם ימים נתוני צפייה מרשימים של 1.2 מיליון צופים מדי יום ביומו בממוצע ושל 3.1 מיליון צופים בשעת השיא של שבוע השידורים הראשון, נתון שגם המפרסמים הגדולים לא חלמו עליו. נתון חשוב עוד יותר מבחינתם: הערוץ משך את קהל הצופים המבוקש, כלומר, עקרות בית בנות .54-25
בהתחלה, כשהכל עדיין נראה ורוד, התקשתה וינפרי לכבוש את התרגשותה הגדולה כשתיארה בפני כלי התקשורת המקומיים "כמה מדהימה העובדה שערוץ טלוויזיה נושא את שמי, מי שבאה מעיירה קטנה ממיסיסיפי וגדלה ללא טלוויזיה." אבל אז, כשנראה היה שווינפרי הצליחה פעם נוספת לכתוב מחדש את כללי המשחק של הטלוויזיה האמריקאית, החלה הצניחה הגדולה. חודשיים בלבד לאחר ההשקה המדוברת צנחו הנתונים ל135- אלף צופים ביום בלבד, וחשוב עוד יותר, רק 45 אלף צופים בקבוצת היעד העיקרית - נשים בנות .54-25 ביולי האחרון נמשכה המגמה בממוצע צופים יומי של 109 אלף בלבד ו250- אלף צופים בשעות צפיית השיא, מספר המשקף שליש בלבד מתחזיות המפרסמים.
האכזבה היתה גדולה במיוחד משום שראשי דיסקברי הזרימו לערוץ החדש יותר מ200- מיליון דולר ונתוני הצפייה היו זהים לאלה שגרף ערוץ הבריאות אשר ישב על אותה המשבצת והפקתו עלתה פחות מחמישית מהפקת הערוץ של וינפרי. "נתוני הצפייה נמוכים מהציפיות שלנו," הודה מנכ"ל דיסקברי דיוויד זסלאב בשיחה עם משקיעים בתום 4 חודשי השידור הראשונים. חודש לאחר מכן החליטה וינפרי לפטר את האישה שנבחרה לעמוד בראש הערוץ, כריסטינה נורמן, ואת מקומה החליפה, שלא במפתיע, וינפרי עצמה, שזמן רב היתה הסמכות העליונה בערוץ.
בחודש יולי ביססה וינפרי באופן רשמי את שלטון היחיד שלה כשהפכה ליו"ר, למנכ"לית ולאחראית התוכן הרשמית של הערוץ. לא חלפו כמה שבועות ומי שתיארה את תפקידה בערוץ החדש כמעין הארה רוחנית נשמעה מוטרדת הרבה יותר. "זה קשה פי 10 מאשר לעשות את התוכנית היומית שלי," הודתה בהודעת פייסבוק מיוחדת שהעלתה בחודש אוגוסט האחרון. "העבודה על התוכנית הקודמת גרמה לי להרגיש שאני נושמת בכל יום מחדש. עכשיו אני בפגישות רבות כל כך ולפעמים אני צריכה לצאת החוצה לתפוס אוויר."
וינפרי, שהפכה כל סופר אלמוני למחבר רב מכר במחי המלצה, לא הצליחה לשכנע את האמריקאים לצפות בתוכנית הדגל שלה במתכונתה החדשה. התוכנית Oprah's Lifeclass שעלתה לאוויר באוקטובר האחרון רשמה שיעורי צפייה מאכזבים של 310 אלף צופים בשבוע הראשון לשידורה, וגלשה בתוך 5 שבועות ל224- אלף צופים בלבד. אם זה לא מספיק, אז גם החלקים האחרים בפאזל של האימפריה שהקימה וינפרי בשנים האחרונות התחילו להתפרק, כולל המגזין O שנתוני המכירות שלו ביולי היו נמוכים ב-43% מנתוני המכירות באותו החודש בשנה שעברה. בספטמבר עמדה הירידה על 34% לעומת השנה שקדמה לו.
וינפרי מתחילה את השנה החדשה לא רק כמנחה של 3 תוכניות שבועיות אלא גם כמי שיושבת על כיסא המנכ"ל והיו"ר וכאחראית התוכן של הערוץ האמריקאי הראשון שנקרא על שם כוכבו הגדול. "המטרה שלי היא לספק לאנשים בעולם השראה בנושאי כסף, משקל, בריאות, יחסים ורוחניות; לעזור לאנשים לגדל את ילדיהם, להחזיר להם וללמד אותם להיות כל מה שהם יכולים," הצהירה וינפרי בתחילת השנה, לפני שנודע לה שמספר קטן כל כך של אמריקאים מוכנים לחרוג מהרגלי הצפייה שלהם בערוצים הגדולים רק כדי לשמוע אותה חולקת איתם את הלקחים שלמדה במהלך 25 שנות קריירה טלוויזיונית. אל תהיו מופתעים אם בשנה הבאה היא תהיה מדורגת רק במקום השלישי ברשימת הנשים הנערצות ביותר בעולם.