אחוזי דיבוק: כך הפך עם ישראל לבטטת כורסה
כשבחוץ קר, כשהכל יקר וכשהמתחרים מערוץ 10 קורסים, 45.5 אחוזי הצפייה של "האח הגדול" הם רק נקודת ציון נוספת בדרך לחורף הכי חם בתולדות ערוץ 2

"אלה אנשים מאופקים, אני יודעת שהם לא יראו לי אף פעם עד כמה הם מתלהבים, אלא ישמרו את זעקת ה'וואו' לאחר השיחה איתי", מספרת ד"ר יפעת בן חי שגב, מנכ"לית הוועדה למדרוג, שבמקרים חגיגיים כמו פרק הפתיחה של "האח הגדול" משתדלת להתקשר בעצמה למנכ"ל אבי ניר או לאחד מסגניו כדי לבשר אישית על הרייטינג. ביום שני השבוע היה זה סמנכ"ל קשת צביקה ליבליך שזכה לקבל את שיחת הבשורה ממנכ"לית הוועדה. "לי אישית יצא 'וואו!' כשראיתי את הנתונים, אבל לדעתי בקשת פחות הופתעו ממני. הם יודעים מה יש להם ביד". נתוני הרייטינג שהשיג פרק הפתיחה של "האח הגדול" חסרי תקדים גם ביחס לחברה הישראלית, שנוהגת לצפות בערוצי הברודקאסט שלה יותר מכל חברה מערבית אחרת. לשם השוואה, גמר העונה הקודמת של התוכנית, ששודר בחודש מרס האחרון, גרף 40.5 אחוזים.
הם מצטרפים למגמה של החודש-חודשיים האחרונים, שבהם ניכרת עלייה של אחוזי הצפייה בכל תוכניות הריאליטי הנצפות ביותר בטלוויזיה כיום, "המירוץ למיליון" (רשת), "בית ספר למוזיקה" (קשת) וכאמור "האח הגדול", כמו גם בתוכניות כמו "כלבוטק", "סברי מרנן", "עובדה" ואפילו מהדורת חדשות 2. המשותף לכל אלה הוא אפיק 22 בממיר, הלוא הוא ערוץ 2, שמתחיל להזכיר את ימי ההגמוניה של ערוץ 1 ההיסטורי. האם זו רק גסיסתו של ערוץ 10, שלא משדר את עוגני הרייטינג העיקריים שלו "הישרדות" ו"היפה והחנון", או שמא יש סיבות נוספות לנסיקת הרייטינג של ערוץ 2?
"קודם כל צריך לזכור שהטלוויזיה זו מדיה שנמצאת כל הזמן במגמת עלייה מבחינת הפופולריות שלה, וזה נכון לכל המערב", אומרת בן חי שגב. "אנחנו פשוט רואים יותר טלוויזיה, ותמיד כשכמות הצופים עולה זה משפיע בעיקר על הרייטינג
למרבה האירוניה, נתוני הרייטינג הגבוהים אינם מניבים לזכייניות הכנסות שיא עקב המשבר בשוק הפרסום. רוני ארן, מנכ"ל חברת המדיה TMF, אומר: "בהחלט ייתכנו מצבים שבהם הרייטינג שלך מדהים, אבל אין הרבה כסף שמסתובב בשוק הפרסום ולכן לא תרוויח הרבה, וזה די מה שקורה היום".

בקשת מודים שהופתעו מהצלחתן של כמה תוכניות בחורף הזה, כמו "בית ספר למוזיקה". גם בזכיינית עצמה לא ניבאו שהשילוב בין הפסטיגל ל"כוכב נולד" יגרוף רייטינג ממוצע של 35 אחוז ברבעון האחרון של 2011. אמנם מפיקת התוכנית טמירה ירדני טוענת ש"לתוכנית יש רייטינג גבוה רק משום שהערכים שהיא מייצגת מדברים לצופים, וכל השאר זה סתם תירוצים", אבל בקשת טוענים שעונת החורף גוררת ממילא צופים רבים יותר בגלל נטייתם להתכרבל בספה. "אני לא חושבת שזה קשור", מתעקשת ירדני.
"הרי בקיץ חם, ועובדה שגם 'כוכב נולד' מצליחה בטירוף. אפשר להגיד חם, קר, אבל בתכלס או שתוכנית טובה ומצליחה או שלא. פשוט מאוד". גם המפיק הראשי של "האח הגדול" אלעד קופרמן מתנער מנסיבות חיצוניות: "אני חושב שיש עניין גדול סביב התוכנית ויש מעורבות גדולה של הצופים במה שקורה במהלכה. בכל עונה הצופים מתחברים מאוד לדיירים שנכנסים לבית, ולכן הסקרנות גדולה כל כך".
ברשת דווקא מסכימים עם הטענה של קשת שלפיה החורף מדביק את הצופים למסך, ומדגימים באמצעות "המירוץ למיליון", שעלתה בחודש האחרון מ-25 אחוזי צפייה בממוצע לכ-35 אחוזים. בשתי הזכייניות מסכימים שהיעדר התחרות מצד ערוץ 10 עוזר לפצצות הרייטינג שלהן להמריא אפילו גבוה יותר. הנקודה המרעישה באמת בנתוני הרייטינג של פרק הפתיחה של "האח הגדול" או של פרק הגמר של "מאסטר שף", ששודר בספטמבר האחרון וגרף 46.1 אחוזים, היא הפער העצום מהנתונים של תוכניות דומות בעולם.

"אין לזה אח ורע", קובעת בן חי שגב."'האח הגדול' במדינות אירופה מדגדגת בקושי את 10 אחוזי הצפייה, וזה נחשב גבוה. פרק הסיום של 'אופרה' בארה"ב לא עבר בהרבה את רף 10 האחוזים. המספרים המטורפים האלה קיימים רק בארץ, וזה בשל הדבקות של הישראלי בערוצי הברודקאסט. מה שקורה פה, לדעתי, זה שערוצי הברודקאסט בישראל זיהו ואקום של היעדר שיח חברתי ופוליטי, אבל לא במובן המפלגתי, ומיהרו להיכנס אליו. תראה שהעונה הקרובה של'האח הגדול' תזהה את הוואקום הזה ותתעסק הרבה בתכנים פוליטיים, פערים חברתיים וכו', רק כמובן תארוז את זה באריזה טלוויזיונית נוצצת ורייטינגית. הישראלים מחפשים את זה".
את טוענת שאנשים רעבים ל"פופוליטיקה" ונאלצים להסתפק ב"האח הגדול"?
" לא צריך להיסחף, אבל אני טוענת שהישראלים לא מרשים לעצמם להתנתק לגמרי מהכאן ועכשיו גם כשהם מתבדרים, ולכן תוכניות ריאליטי שמציפות את השיח החברתי-פוליטי העכשווי, מה שקורה גם ב' האח הגדול' וגם ב' המירוץ למיליון', מצליחות ומביאות רייטינג היסטורי ממש".